فونیکسریمکسبهتام

یک عضو کمیسیون شورا ها

دولت باید برای رفع آلودگی تهران دست به کار شود

عصر خودرو- یک عضو کمیسیون شورا ها و امور داخلی مجلس گفت: دولت باید برای رفع آلودگی تهران هر چه سریع‌تر دست به کار شود؛ چرا که صرف حرف زدن و سمینار برگزار کردن مشکل آلودگی هوای تهران را حل نمی‌کند و به یک عزم ملی احتیاج دارد.

دولت باید برای رفع آلودگی تهران دست به کار شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ،  امیر خجسته  بیان کرد: آنچه که ما تاکنون در خصوص حل مشکل آلودگی هوای تهران شاهد بودیم فقط در حد صحبت بوده است و ما کار عملی ندیدیم. در فصل پاییز که آلودگی هوای کلانشهرها شدت می‌گرد شاهد برگزاری همایش‌های متعدد هستیم که نتیجه مفیدی هم ندارد و با اتمام این فصل و کاهش آلاینده ها این مسئله نیز به فراموشی سپرده می شود.

    وی در ادامه گفت: بحث آلودگی هوا شوخی‌بردار نیست. امروز ما در تمام کلانشهرها به خصوص شهر تهران با این مسئله مواجه هستیم. مسئله آلودگی هوا بر آینده نسل جوان و حیات مردم تاثیر گذار است. همین طور که امروز آلودگی هوا سبب بیماری‌های متعدد و همچنین مرگ و میر افراد شده است، اما متاسفانه این آمار به طور رسمی اعلام نمی شود و از نظر من باید این اتفاق افتد تا هشداری برای تمامی مسئولین کشور باشد.

    وی با اشاره به اثرات نامطلوب آلودگی هوا بر روی همه اقشار جامعه بیان کرد: دست مجلس در این خصوص کاملا باز است و دولت هر لایحه ای را که در رابطه با پیشگیری  و رفع آلودگی به مجلس ارائه دهد در دستور کار قرار خواهد داد. مسئله آلودگی یک مشکل ملی است چرا که بحث حیات و ممات مردم در میان است. بنابراین تمام دستگاه های کشور و به خصوص مسئولان تخصصی در این زمینه باید هرچه سریع تر اقدامات لازم را انجام دهند.

    نماینده همدان گفت: مواردی برای رفع آلودگی در گذشته ارائه شد لکن در مرحله اجرا ناتمام باقی ماند؛ از جمله می‌توان به طرح انتقال پایتخت سیاسی و اقتصادی که توسط مجلس ارائه شد، اشاره کرد. در این راستا قرار بود  کسانی که به استان‌های خود می روند در آنجا از مساکن مهر یا پروژه‌هایی که در دست ساخت بود صاحب خانه شوند، عده‌ای نیز رفتند لکن با مشکلاتی که در آنجا روبه رو شدند مجددا به پایتخت بازگشتند. این طرح نیز ناتمام باقی ماند. امروز شاهد هستیم که اکثر مسئولان از هر شهری در تهران دفتر دارند و حتی  کارهای غیر ضروری را نیز در دفترشان انجام می‌دهند؛ در صورتی که اصلا نیازی به این کار نیست.

    خجسته خاطر نشان کرد: در دولت معاون اول مسئول رسیدگی به این مسئله بود که هنوز جلسه آن تشکیل نشده است. در جلسات گذشته نیز که برگزار شد، دو سال به دولت فرصت داده شد تا کارهای اجرایی را عملی کند؛ لکن به طور اساسی اقدامی انجام نشد. امروز شاهد افزایش جمعیت در تهران و به دنبال آن افزایش آلودگی هستیم.

    خجسته ادامه داد: برای حل این مشکل به یک عزم جدی و اراده ملی نیاز است؛ در غیر این صورت هر روز شاهد افزایش آلودگی‌ها هستیم. من از تمامی مسئولان، به خصوص مسئولان محیط زیست خواستارم تا با این مسئله به صورت جدی برخورد کنند چرا که درصورت تدوام این آلودگی آسیب جدی به نسل آینده کشور وارد می‌شود.

    وی افزود: برای حل این مسئله مجلس به طور ویژه ورود پیدا کرده است و ما مشکل قانونی نداریم؛ بلکه در مرحله اجرا با مشکل روبرو هستیم. در این مدت دولت هر لایحه‌ای را که فرستاده است ما تایید کرده‌ایم و هر لایحه دیگری هم که باشد ما به طور فوری به آن رسیدگی می‌کنیم؛ چرا که بحث آلودگی هوا یک مسئله اضطراری به شمار می رود.

    خجسته در ادامه بیان کرد: در این زمینه طرح ناتمام زیاد است از جمله کنترل تردد خودرو ها در شهر و همچنین انتقال کارخانجات به خارج ازتهران که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. تاکنون تمام مواردی که برای حل این مسئله مطرح شده است هم در کمیسیون شورا و هم در سایر کمیسیون‌ها تخصصی مطرح شده است و حتی  به تصویب هم رسیده‌اند لکن ما عملا اقدام عملی برای حل این مشکل ندیده‌ایم. از نظر من برای حل این مشکل باید ریاست محترم دولت ورود پیدا کنند و یک بار برای همیشه اقدامات لازم را انجام دهد. به نظرم باید ستادی تشکیل شود که بتواند تمام سازمان‌ها را مدیریت کند و با همکاری شهرداری و سازمان محیط زیست تصمیمات صحیحی را برای حل این مشکل اتخاذ کنند. دولت نیز در راس کار و به عنوان مقام اجرایی هر چه سریع‌تر به عملی کردن موارد مطرح شده بپردازد.

    وی در خصوص تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا بیان کرد: با توجه به آسیب ها جدی که آلودگی هوا بر نونهلان و کودکان جامعه ما وارد می کند دولت ناچار است این اقدام را انجام دهد. متاسفانه آمارهای دقیقی از بیماری‌ها و حتی آمار مرگ و میری که به سبب آلودگی هوا رخ می‌دهد اعلام نمی‌شود وگرنه ما متوجه خطری که نسل آینده و حتی نسل کنونی جامعه مان را تهدید می کند؛ می شدیم.

    وی در پایان بیان کرد: در کشور های توسعه یافته اقدامات موثری برای پیشگری از آلودگی در کلانشهرها انجام شده است ما نیز باید با الگوبرداری صحیح کرده و در این راستا گام برداریم؛ چرا که جمعیت کلانشهر ها روز به روز در حال افزایش است و همگام با افزایش جمعیت شاهد افزایش آلاینده‌ها نیز هستیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو