فونیکسریمکسبهتام

تهرانی‌ها از تردد در ساعات اوج ترافیک خودداری کنند

اجرای قوانین، راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا

عصر خودرو- مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به منشا آلودگی تهران، بر ضرورت اجرای قوانین کاهش آلودگی به ویژه طرح LEZ، منع شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری و نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی تاکید کرد.

اجرای قوانین، راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، حسین شهبازی در توضیح علت تداوم روزهای آلوده تصریح کرد: در شش ماهه دوم سال با تغییراتی که در میزان تقاضاهای سفر شهری صورت می‌گیرد، مصرف سوخت افزایش می‌یابد علاوه بر آن به دلیل شرایط جوی حاکم و بروز پدیده وارونگی دما (اینورژن) تهویه آلودگی هوا کاهش می‌یابد، در نتیجه آلودگی تولید شده مدت زمان بیشتری در جو باقی می‌ماند.

    وی با اشاره به اینکه 80 تا 85 درصد آلودگی‌ هوا در کلانشهر تهران ناشی از منابع متحرک شامل موتورسیکلت‌ها و خودورها است، گفت: طی چند سال گذشته اقدامات مناسبی برای کاهش آلودگی هوا آغاز شده است که طرح LEZ (محدوده کم آلاینده) از جمله آن‌هاست که در صورت اجرای کامل و بی‌نقص آن تاثیر چشمگیری بر کاهش آلودگی هوا خواهد گذاشت.

    مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به نقش پررنگ شهروندان در بهبود کیفیت هوا اظهار کرد: طبق قوانین جدید خودروهای فاقد معاینه فنی هر 24 ساعت یک بار 50 هزار تومان جریمه می‌شوند. طبیعی است که اگر خودروهای فاقد معاینه فنی وارد شهر نشوند؛ کمک بسیاری به کاهش تولید آلودگی خواهند کرد بنابراین شهروندان می‌توانند با مراجعه به‌موقع به مراکز فنی در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشند.
    تاثیر حذف خودروهای کاربراتوری‌ بر کاهش آلودگی هوا

    شهبازی با اشاره به قانون منع پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه 95 تاکید کرد: اجرای برخی قوانین و تصمیمات مصوب از جمله ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری - که حدود 8 برابر یک خودرو آلودگی تولید و وارد جو می کنند- در درازمدت بر کاهش آلودگی هوا تاثیر جدی خواهد داشت، همان طور که منع تولید خودروهای کاربراتوری در گذشته به مرور منجر به کاهش غلظت مونوکسید کربن که سال‌ها معضل اصلی آلودگی هوای شهر تهران بود، به زیر حد استاندارد در پایتخت شد.
    سهم بالای اتوبوس‌های شرکت واحد و کامیون‌ها در تولید ذرات معلق

    وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته راهکارهای قانونی برای حل و فصل این معضل پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: قانون نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی به عنوان یکی از این قوانین بر کاهش ذرات معلق تا حد قابل توجهی اثرگذار است چراکه سهم عمده ذرات معلق در تهران ناشی از مینی‌بوس‌های فرسوده، اتوبوس‌های ناوگان شرکت واحد و سایر اتوبوس‌ها و کامیون‌ها است که در زمره وسایل دیزلی قرار می گیرند.

    مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: متاسفانه خودروهای دیزلی بسیار فرسوده که به دلیل مسائل ایمنی در خارج از شهر اجازه تردد ندارند، اجازه ورود به شهر را دارند و فعالیت می کنند.

    وی نسبت به حضور متوالی شهروندان در هوای آلوده هشدار داد و گفت: آلودگی هوای شهر تهران سالانه منجر به فوت بیش از 6000 نفر در پایتخت می شود بنابراین شهروندان تهرانی تا حد ممکن با مدیریت سفرهای درون شهری خود از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنند؛ به ویژه اینکه با انتقال سفرهای خود به ساعات غیر اوج ترافیک، کمک شایانی به کاهش ترافیک، مصرف سوخت و در نتیجه کاهش تولید آلودگی خواهند کرد.

    شهبازی افزود: استفاده از سوخت گاز در صنایع آلاینده اصلی شهر تهران و نیروگاه‌ها در شرایط آلودگی بسیار ضروری است چراکه براساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا این منابع نیز از جمله منابع آلاینده تاثیرگذار بر آلودگی هوای شهر تهران هستند. افزون بر این انتظار می‌رود از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر بویژه در ایام سرد سال بطور جدی جلوگیری شود. مطالعات انجام گرفته در دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه نشان می‌دهد یک خودرو فرسوده و کاربراتوری در حدود 20 برابر یک خودرو یورو 2 آلودگی تولید می‌کند.

    مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان اظهار کرد: شهروندان تهرانی در روزهای آلوده سال می‌توانند از طریق وب‌سایت شرکت کنترل کیفیت هوا (air.tehran.ir) در جریان وضعیت لحظه‌ای آلودگی هوای شهر و پیش‌بینی روزهای آتی قرار گیرند و برنامه‌های روزانه خود را مدیریت کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو