فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۲۶۵»

تجربه جهانی برای مبارزه با آلودگی هوا

عصر خودرو- روزنامه ستاره صبح در گزارشی راهکارهای کشورهای دیگر در رویارویی با آلودگی هوا را بررسی کرد و نوشت: تهران و هفت کلان ‌شهر کشور به سیاق دیگر شهرها و کشورهای جهان از دامنه پرنفوذ آلاینده‌های جوی بی‌نصیب نمانده‌ و آلاینده ها نفس مردم را بند آورده‌اند.

تجربه جهانی برای مبارزه با آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از روزنامه ستاره صبح ،  براساس آمار سال 2016 سازمان بهداشت جهانی، در جهان 6 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.این خطر در کمین همه ساکنان شهرهای بزرگ است که روزی حیات خود را بر اساس آلودگی هوا از دست بدهند .تجربه 7 کشور جهان در مقابله با آلودگی هوا را در پی می‌خوانید.
    * توکیو، ژاپن
    توکیو و حومه آن 30 میلیون نفر جمعیت دارد. فرهنگ‌ سازی در پایتخت پرجمعیت ژاپن طوری بوده است که معمولاً کسی برای سفرهای روزانه از خودرو شخصی استفاده نمی‌کند. همین موضوع به‌راحتی مشکل ترافیک را برای این شهر حل کرده است. همچنین با توسعه بزرگراه‌ ها به ‌سادگی فضا را برای سفرهای سریع و آسان درون ‌شهری، بدون درگیرشان با ترافیک، هموار کرده‌اند. 30 سال پیش توکیو با آلودگی هوا و محیط‌زیست به‌دلیل ترافیک و حجم بالای اتومبیل مواجه بود اما با برنامه ‌ریزی‌ هایی که برای رفع این مشکل شد (تغییرعادت‌های شهری مردم، تغییر مهندسی و فضای سبز خیابان‌ها و استفاده از مترو و قطار شهری) امروز توکیو مشکل آلودگی هوا ندارد.

    * پکن، چین
    ازجمله راه ‌حل‌ های عجیب کشور چین برای مهار آلودگی هوا،پرتاب یون ‌های نقره به ابر‌ها برای تولید کریستال‌های یخ و ایجاد بارندگی به شکل برف یا باران است. دولت چین درنظر دارد موشک ‌هایی را برای انجام این کار به آسمان پرتاب کند. راه‌حل دیگر کشور چین استفاده و ساخت آسمان‌خراش‌های بسیار بلند و پاشیدن آب از ارتفاع به آسمان است. آخرین راه‌حل خلاقانه در کشور چین یک جاروبرقی مکنده هواست که می‌تواند با استفاده از نیروی الکترواستاتیک ذرات گردوغبار و آلودگی موجود در سطح آسمان را بمکد و هوا را پاک کند.

    یکی از این اقدام‌های گسترده، کنترل شدیدتر صنایعی است که به میزان زیاد مواد زائد و آلاینده تولید می‌کنند. براساس این تصمیم جدید، میزان گازهای آلاینده خروجی از صنایع تا پایان سال 2017 باید حداقل 30 درصد کاهش یابد. روزنامه نیویورک‌تایمز چندی پیش در گزارشی به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: چین برای کاهش آلودگی هوا در 5 استان این کشور با اختصاص پاداشی به ارزش 5 میلیارد یوآن (معادل 816 میلیون دلار) در تلاش است تا آلودگی هوا را مهار کند. درصورتی‌که میزان ذرات آلاینده در این استان‌ها کاهش یابد مشمول دریافت این پاداش خواهد شد.

    * دهلی ‌نو، هند
    مقامات هندی طرح آزمایشی زوج و فرد را از ژانویه برای بهبود اوضاع دهلی‌نو، آلوده‌ترین پایتخت جهان، اجرا می‌کنند. حدود 8 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در خیابان‌های پایتخت هند وجود دارد و هرروز 1400 دستگاه خودرو جدید به این تعداد افزوده می‌شود. طبق این برنامه هند تا سال 2020 بیش از 7 میلیون دستگاه اتومبیل هیبریدی در جاده‌ها خواهد داشت. دولت برای شرکت ‌هایی که به تولید خودروهای الکتریکی می‌پردازند تسهیلات ویژه‌ای اختصاص داده است. گسترش ایستگاه ‌های شارژ الکتریکی خودرو و پرداخت بخشی از هزینه‌های شارژ، از دیگر برنامه ‌های دولتی است تا بدین ترتیب قیمت اولیه بالای خودروهای الکتریکی با هزینه ‌های انرژی پایین آن‌ها جبران شود.

    * پاریس، فرانسه
    شهرداری پاریس عزم جدی دارد تا برای مقابله با آلودگی هوا در 5 سال آینده مسیرهای ویژه دوچرخه را در شهر گسترش دهد و 10 هزار پارکینگ دوچرخه بسازد. برای این منظور 150‌میلیون یورو هزینه خواهد شد. شهردار سوسیالیست پاریس مصمم است کلان‌شهر محبوبش را تا سال 2020 به «پایتخت دوچرخه» تبدیل کند. پاریس با اجرای طرح ممنوعیت تردد برای خودروهای مدل 1997 و ماقبل از آن برای کاهش گازهای گلخانه‌ای گام برداشته است و تا سال 2050 قصد دارد 75 درصد این گازها را کاهش دهد. تردد خودروهای مذکور در این شهر مشمول جریمه‌های سنگین خواهد بود. جمعیت این شهر همراه حومه آن به حدود 12 میلیون نفر می‌رسد.

    * مکزیکوسیتی، مکزیک
    در سال 1992 سازمان ملل این شهر را به‌ عنوان آلوده ‌ترین شهر جهان معرفی کرد. مشهور بود که در این شهر به‌خاطر آلودگی هوا پرنده‌ها هنگام پرواز می‌مردند و روی زمین می‌افتادند. 330 روز شاخص آلاینده‌ها در این شهر در سال 1990 بالاتر از حد استاندارد بود. اما امروز با اجرای برنامه‌های منسجم مقابله با آلودگی نام این شهر حتی در میان 10 شهر اول آلوده جهان هم نیست. دولت مکزیک با سرمایه 9.3میلیارد دلاری پالایشگاه‌هایی برای تولید سوخت مناسب (با گوگرد پایین) راه‌اندازی کرده است. مقام‌های شهری با الگوگرفتن از اتوبوس‌رانی سریع در پایتخت کلمبیا، نوعی سیستم اتوبوس‌رانی به نام «متروباس» راه انداخته‌اند که علاوه بر افزایش حجم مسافران در اتوبوس، آلودگی بسیار کمتری دارد. در این طرح، اتوبوس‌های فرسوده و کوچک با سرمایه ‌گذاری سریع با اتوبوس‌ های جدید با حجم مسافر بیشتر تعویض شدند. کارخانه‌ها و مراکز صنعتی مجبور شدند حومه شهر را ترک کنند و به مناطق دورتر بروند. با پرداخت وام خودروها و تاکسی‌های فرسوده با روالی منظم تعویض شدند. متروی مکزیکوسیتی خیلی سریع با کمک الزامی همه بخش‌ها راه‌اندازی شد که حالا 12 خط دارد.

    * لندن، انگلیس
    براساس یکی از این برنامه‌ها که از فوریه 2003 اجرا شد، افرادی که می‌خواهند با خودرو وارد مناطق مرکزی لندن شوند باید مبلغی را به ‌عنوان عوارض پرداخت کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از این شیوه سبب کاهش چشمگیر حجم ترافیک و افزایش سرعت متوسط خودروها شده است. همچنین این قانون گرایش مردم به استفاده از اتوبوس و سایر وسایل حمل ‌ونقل عمومی را افزایش داده است. کاهش حجم گاز دی‌اکسید‌کربن در هوای شهر لندن دال بر موفقیت ‌آمیزبودن اجرای این قانون است. تعویض وسایل نقلیه آلاینده ازجمله اتوبوس با اتوبوس ‌هایی با گنجایش بیشتر و آلایندگی کمتر نیز ازجمله برنامه‌ های اجراشده در لندن است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو