فونیکسریمکسبهتام

ارائه مشاوره به رانندگان خطرآفرین

عصر خودرو- همیشه عامل انسانی نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری تصادفات دارند. از این رو انجمن مددکاران اجتماعی با تشکیل کمپین پیشگیری از تصادفات سعی می‌کند که در کنترل این آسیب تاثیرگذار باشد.

ارائه مشاوره به رانندگان خطرآفرین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از آرمان ، حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران ایران درباره کمپین پیشگیری از تصادفات رانندگی می‌گوید: ما در مناسبت‌های مختلف روی کمپین پیشگیری از تصادفات رانندگی کار کرده و اطلاع‌رسانی می‌کنیم، همکاران ما درگیر این موضوع هستند. البته ما محدودیت‌های زمانی برای این کمپین قائل نیستیم. به این دلیل که همیشه خودرو، جاده و تصادف وجود دارد. بنابراین موضوع به مقطع خاصی مربوط نیست. از سوی دیگر، کسی فکر نمی‌کرد که روزی موضوع تصادفات به انجمن مددکاران اجتماعی ایران مربوط شود، اما اکنون انجمن مددکاری در حد بضاعت خود به این مساله وارد شده است.

    کمپین پیشگیری از تصادفات رانندگی چه اهدافی را دنبال می‌کند ؟

    ما با موضوعی در کشور مواجه بودیم و آن هم آمار بالای تصادفات رانندگی و فوتی‌های ناشی از آن بود. بنابراین از چندین سال قبل روی این موضوع متمرکز شدیم، آن‌چنان که در انجمن مددکاران اجتماعی نشست‌هایی برگزار کردیم. حتی یکی از دانشجویان که در مقطع دکتری درس می‌خواند رساله خود را راجع به این موضوع نوشت و بالاخره به این مرحله رسیدیم که وقتی می‌گوییم در تصادقات عامل انسانی، جاده و ایمنی خودرو مهم است باید روی نیروی انسانی کار شود. از سوی دیگر، این موضوع با آموزش نیروی انسانی مرتبط است. برای مثال فردی که پشت فرمان نشسته بسیار در ایجاد تصادف تاثیر‌گذار است. ما اعتقاد داریم بخش عمده‌ای از تصادفات به آموزش نیروی انسانی برمی گردد. از این رو یک دوره آموزشی با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و دانشگاه لاکزیک آلمان که در این حوزه کار می‌کند، برگزار کردیم. همچنین در این میان تفاهمنامه‌هایی با سازمان جوانان هلال احمر امضا شد و برنامه‌های مشترکی را در ارتباط با موضوع تصادفات در ایام تابستان و نوروز داشتیم. از سوی دیگر، نشست‌ها و کمپین‌هایی در قالب گفت‌و‌گوی اجتماعی برگزار کردیم. هدف ما این است که بگوییم اگر عامل انسانی در تصادفات رانندگی مهم و کلیدی است، این عامل را می‌توان با آموزش کنترل کرد. هر چند در این بین بخشی از پلیس راهور با ما همکاری داشتند، ولی انتظار ما این بود که وقتی به عنوان تشکل غیر دولتی وارد کار می‌شویم، این بخش هم همکاری بیشتری داشته باشد. نکته‌ای که برای ما مهم است این است که اگر فردی بر اثر تصادف معلول می‌شود هزینه‌هایی برای جامعه می‌تراشد. اگر کودکی والدین خود را از دست می‌دهد باید حوزه اجتماعی از آن حمایت کند. اگر زنی همسر خود را از دست می‌دهد یا همسر وی بر اثر تصادف دچار معلولیت می‌شود به حوزه اجتماعی مربوط است. بنابراین وقتی می‌توان با آموزش از این مساله پیشگیری کرد راه‌اندازی کمپین را دنبال کردیم. کمپین برنامه اجرایی نیست و محدود به یک بازه زمانی خاص مثل نوروز یا تابستان نمی‌شود. از این رو همیشه باید آموزش نیروی انسانی با هدف کاهش تصادفات انجام شود. ما هم به عنوان تشکل این کار را آغاز کرده ایم و اعتقاد داریم که باید مدیریت اجتماعی ترافیک هم بررسی شود. فردی که تصادف خطرناک می‌کند، برای گرفتن گواهی مجدد نیازمند بررسی همه جانبه سلامت، روانی، جسمی و اجتماعی است. طبیعتا بخش اجتماعی را مددکاران اجتماعی تامین می‌کنند. برای مثال فردی که به دلیل تصادف عزیز خود را از دست می‌دهد، نیازمند حمایت و خدمات اجتماعی است. طبیعی است که در این حوزه باید مددکاران اجتماعی ایفای نقش کنند. ما دنبال این هستیم که این موضوع نهادینه شده و در سیاستگذاری‌ها و قوانین آورده و اجباری شود. فردی که با مصرف مواد مخدر و الکل تصادف خطرناک می‌کند و وقتی طرف مقابلی که با او تصادف کرده فوت می‌شود، نیازمند حمایت‌های روانی و اجتماعی است. ما بر همین اساس این کمپین را ایجاد کردیم.

    این کمپین چقدر مورد حمایت قرار گرفت؟

    سازمان جوانان هلال احمر همکاری خوبی می‌کند که جای تشکر دارد، ولی اگر پلیس راهور این موضوع را بپذیرد و بیشتر همکاری می‌کند ما ظرفیت خود را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. نباید فراموش کنیم که چند سال پیش در آلمان آمار تصافات منجر به فوت 21‌هزار نفر در سال می‌شد و با استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های غیردولتی و اجتماعی اکنون به کمتر ازچهار‌هزار نفر تقلیل یافته است. ما هم در ایران می‌توانیم همین فضا را ایجادکنیم، به شرط آنکه استقبال از ورود داوطلبانه انجمن صورت بگیرد. نمی‌خواهیم بگوییم که فقط ما هستیم، اما می‌توانیم ظرفیت خود را کامل در کنار مجموعه‌های دیگر قرار دهیم. امیدواریم شاهد تصادف کمتری باشیم و اگر فردی به دلیل تصادف دچار مشکلاتی شد از وی حمایت روانی و اجتماعی صورت گیرد.

    در سفرهای تابستانی،تصادفات افزایش می‌یابد. این کمپین چه راهکار‌هایی در این حوزه دارد؟

    ما محدودیت‌های زمانی برای این کمپین قائل نیستیم، به این دلیل که همیشه خودرو، جاده و تصادف وجود دارد. بنابراین موضوع به مقطع خاصی مربوط نیست. از سوی دیگر، فلسفه تشکیل کمپین‌ها ایجاد حساسیت است. بنابراین این کمپین به عنوان یکی از راهکارهای کاهش تصادفات به کشور کمک می‌کند. کشورهای دیگر هم در این راستا گام برداشته‌اند. اکنون ما هم همین فضا را درست کرده‌ایم. دادن آگاهی اولیه یکی از اقدامات این کمپین است. کسی فکر نمی‌کرد روزی موضوع تصادفات به انجمن مددکاران اجتماعی ایران مربوط شود، اما اکنون انجمن مددکاری در حد بضاعت خود به این مساله وارد شده است. از سوی دیگر، وقتی به عامل انسانی در ایجاد تصادفات توجه می‌کنیم، چند مولفه تاثیرگذار است. بر اساس تحلیل‌های پلیس راهور بیشتر تصادفات به علت سرعت و سبقت غیر مجاز اتفاق می‌افتد. طبیعی است که ما بر همین مبنا اطلاعاتی را که لازم باشد در کمپین بازنشر می‌کنیم. واقعیت این است که کار را آغاز کرده ایم و توقع نداریم در کوتاه‌مدت همه چیز درست شود، ولی انتظار داریم دستگاه‌هایی که به این بخش مرتبط هستند از فعالیت داوطلبانه تشکل‌های اجتماعی که به نظر من اثربخشی آنها بیشتر از اقدامات مستقیم پلیس است، حمایت کنند. بنابراین باید از سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یک ظرفیت استفاده شود.

    خلأهای موجود در بخش اجتماعی تصادفات چیست؟

    ارائه خدمات اجتماعی و بررسی وضعیت اجتماعی و روانی رانندگان در صدور گواهینامه مبنا نیست. اگر فرد تصادف و خلاف شدید کند، پلیس گواهینامه او را باطل می‌کند. ما به دنبال آن هستیم که خدمات روانی و اجتماعی اجباری و الزامی شود. با الزامی شدن برخی موارد و مداخلات طبیعی است که آمار تصادفات کاهش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو