فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی کاپرا ۲ در راه و بیراهه

اصلاح نـــژاد

عصر خودرو - بازار خودروهای وانت کشور بدون‌شک یکی از آشفته‌ترین و بی‌سامان‌ترین بازارهای خودرویی تاریخ صنعت خودروسازی کشور است. با سلطنت نیم قرنی نیسان گاوی (نیسان جونیور تیپ ۱۴۰) بر بازار این سگمنت از خودرو‌ها در کشور آن هم با کمترین تغییرات فنی و ایمنی می‌توان تکلیف را مشخص کرد.

اصلاح نـــژاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، کلاس وانت‌بار کلاسی کاربردی و حیاتی است که در جامعه ایران درجه اول بعد کاربری آن و سپس بعد آسایش و یا میزان انعطاف آن به چالش کشیده می‌شود. اما با همه این وجود نمی‌توان در بازه مقعول قیمت دست بر وانتی کاربردی و مناسب گذاشت و از این رو بازار وانت کشور همچون همیشه تشنه است و هر وانتی که به کشور وارد شود، می‌تواند شانس خود را در این آشفته بازار به خوبی امتحان کند.
کاپرا 2 نمونه فیس‌لیفت شده کاپرا، پرفروش‌ترین وانت دوکابین دودیفرانسیل کشور است که از جانب بهمن موتور به بازار عرضه شد. حال با اعمال برخی تغییرات و اصلاحات فنی و ظاهری کاپرا 2 قصد دارد بیش از پیش جای پای خود را در بازار محکم کند. آنچه در ادامه می‌خوانید تست فنی کاپرا 2 در مناطق بیراهه و جاده‌های طالقان است.

تغییرات
ظاهر: نمای جلویی کاپرا با دربرگرفتن چراغ‌های کاملا جدید مجهز به روشنایی روز (دی‌لایت)، جلو پنجره متفاوت و حذف گارد جلو و سپر کاملا جدید جلوه زیباتری یافته است. هرچند در بخش عقب هیچ تغییری به چشم نمی‌آید اما در نمای جانبی خودرو با افزایش 200 میلی‌متری فاصله محورها، بر طول محفظه بار افزوده شده است که اختلاف آن با کاپراهای نسل پیشین به شکل کاملا مشهودی دیده شده و طول کلی خودرو را نیز افزایش داده است. این افزایش 200 میلی‌متری در فاصله محورها طول محفظه بار خودرو را با افزایش 210 میلی‌متری به 1610 میلی‌متر رسانده است که این افزایش با ارتقای توان حمل بار به 480 کیلوگرم همراه بوده است. در ابعاد خارجی خودرو تنها بخشی که بدون تغییر باقی مانده، عرض 1750 میلی‌متری خودرو است اما در عین حال طول کلی خودرو با افزایش 250 میلی‌متر به 5330 میلی‌متر رسیده و ارتفاع خودرو با تغییر در سیستم فنر‌بندی با افزایش 40 میلی‌متری به 1775 میلی‌متر رسیده است که در نهایت ابعاد کلی کاپرا 2 را به ترتیب طول×عرض×ارتفاع برابر با 5330×1750×1775 می‌سازد.
داخل: نمای داخلی کاپرا 2 اما شاید بیشترین میزان تغییر را به خود دیده باشد. طراحی و ساختار کلی داشبورد، رودری‌ها و صندلی‌ها به طور کلی متحول شده ‌و جلوه داخلی خودرو با نسل پیشین کاپرا کاملا متمایز شده است. متریال و کیفیت مونتاژ می‌تواند نمره قبولی را دریافت کند اما نباید از ارزان‌ترین خودرو این سگمنت در بازار انتظار زیادی داشته باشید. به عبارت خلاصه‌تر، طراحی کلی داشبورد و دلنشینی آن می‌تواند پوشش خوبی برای توجه هرچه بیشتر سرنشین به کیفیت مواد داخلی باشد. در میان داشبورد جدید دورنگ که با استفاده از قطعات پلاستیکی آلومینیوم مانند از خشکی خارج شده است، یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی ویژه سیستم صوتی و مولتی مدیا خودرو نصب شده که قابلیت اتصال به دستگاه بلوتوث و خواندن SD و USB را دارد و در عین حال به عنوان سیستم رهیاب مجهز به نقشه راه‌ها و شهرهای کشور با قابلیت جست‌و‌جو و آدرس‌دهی قرار گرفته‌ که شاید بتوان مهم‌ترین کاربرد آن در یک وانت را نمایش تصویر عقب خودرو در اتصال به دوربین دید عقب دانست که برای یک وانت با نقطه کور گسترده در عقب بسیار حیاتی است.
فنی: تغییرات اساسی بخش فنی کاپرا 2 جدا از افزایش 200 میلی‌متری فاصله محورها می‌توان به اصلاح و بهبود عملکرد مجموعه کلاچ اشاره کرد که در نمونه‌های پیشین کاپرا از بزرگ‌ترین نقاط ضعف به شمار می‌رفت. رادیاتور خودرو بزرگ‌تر شده و فن مستقیم پیشرانه جای خود را به فن کلاچ‌دار برقی داده است که تاثیر آن در کاهش صدای پیشرانه، بهبود مصرف سوخت و افزایش راندمان خروجی پیشرانه محسوس است.

تجربه رانندگی
به‌طور کلی خودروهای هم‌خانواده و مشابهی چون کاپرا، ریچ، وینگل، ‌هایلوکس (4 سیلندر) و پیکاپ به دلیل بهره‌وری از ساختار یکسان شاسی و اتاق (شاسی نردبانی مستقل با اتاق دوکابین) ویژگی‌های فنی و حرکتی یکسانی به همراه دارند و تفاوت عمده در بخش کیفیت و دوام قطعات خلاصه می‌شود. با قرار گرفتن پشت فرمان کاپرا2 بلافاصله حس مشترک سواری با نیسان پیکاپ به سراغ نگارنده آمد با این تفاوت اساسی که فضای سرنشینان چه در جلو و چه در عقب به اندازه بسیار محسوس و قابل توجهی از رقیبی چون نیسان پیکاپ بزرگ‌تر و جادارتر است که برگ برنده بزرگی در این سگمنت به شمار می‌آید. پیشرانه یک واحد دو میل‌سوپاپ (16 سوپاپ) 4 سیلندر خطی انژکتوری میتسوبیشی (4G69 S4N) به حجم دقیق 2378 سی‌سی از نوع تنفس طبیعی با ضریب تراکم 9.8:1 که بیشینه قدرت 125 اسب بخار در دور 5000 و بیشینه گشتاور 200نیوتن‌متر در دور 2500 تا 3000 تولید می‌کند. در نظر گرفتن این اعداد در کنار وزن خالص درخور توجه 1765 کیلوگرمی (35کیلوگرم سنگین‌تر از نسل پیشین کاپرا) کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. ویژگی قدرت پایین و وزن نسبتا زیاد از شاخصه‌های بارز خودروهای هم‌خانواده این کلاس است و این موضوع پدیده نوینی به شمار نمی‌آید. اما درست همین‌جاست که ویژگی مثبتی چون گیربکس ضریب سنگین (مخصوصا در دنده 1 و گیربکس کمکی) به کمک پیشرانه این دست خودروها می‌آید. با این وجود باید در نظر داشته باشید که نحوه رانندگی با خودروهای سنگین‌وزن و کم‌قدرت مستلزم استفاده به‌موقع و دقیق از دنده‌ها در دورهای بالاست تا پیشرانه به اصطلاح استال (Stall به معنای ایست و یا خاموش‌شدن) نشود در غیر این صورت فرار از این وضعیت مستلزم معکوس دادن یک یا حتی 2 دنده خواهد بود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که پیشرانه کاپرا 2 به دریچه گاز مکانیکی مجهز است. هرچند این نوع دریچه گاز در مقایسه با نمونه‌های الکترونیکی پیشرفته امروزی، سنتی به حساب می‌آید اما به دلیل ضروری‌نبودن سیستم‌های ایمنی چون کروز کنترل و محدود‌کننده سرعت (که نیازمند وجود دریچه گاز الکترونیکی هستند) بر خودرویی از این کلاس عملا تجهیز‌بودن خودرو به دریچه گاز مکانیکی یک نقطه قوت بسیار بارز و ملموس به حساب می‌آید چراکه در این نوع دریچه گاز واکنش پیشرانه به دستورات راننده بسیار سریع‌تر و حساس‌تر و در نتیجه رانندگی با خودرو به‌مراتب لذت‌‌بخش‌تر و دقیق‌تر است که برای یک خودرو دودیفرانسیل مجهز به گیربکس دستی بسیار حیاتی است.
سیستم فرمان دندانه‌شانه‌ای مجهز به سیستم کمکی هیدرولیکی همانند سایر خودروهای مشابه و هم‌خانواده نام‌برده شده، بسیار نرم و به اصطلاح دنبه‌ای و البته کمی بی‌دقت است اما تعلیق جناغی دوبل جلو به دلیل بازو‌کوتاه‌بودن جلوی گیجی بیش از حد فرمان را می‌گیرد و از دیدگاه راحتی و آسایش در رانندگی‌های دراز‌مدت جای هیچ گله و شکایتی باقی نمی‌گذارد.
با ورود خودرو به مسیر ناهموار نیاز است تا با استفاده از اهرم چرخشی قرار گرفته بر کنسول میانی یکی از سه حالت 4H ،‌2H و یا 4L را به‌صورت الکترونیکی برای سیستم انتقال نیرو 4WD (انتقال نیرو 4 چرخ متحرک موقت) برای مسیر پیش‌رو انتخاب کنید. با ورود به وضعیت سنگین چهار‌چرخ (4L) گیربکس قدرتمند با ضرایب بسیار سنگین توان حقیقی خود را نشان داده و به‌سادگی می‌تواند حداکثر ظرفیت خودرو با سرنشین و بار را در مسیرهای ناهموار به پیش براند.
با وجود توان خروجی بسیار زیاد دنده‌های گیربکس کمکی استفاده از سایر ویژگی‌های آفرودی کاپرا2 در گرو مهارت راننده در کنترل‌کردن طول 5.33 متری خودرو و مد نظر قرار دادن فاصله محورهای 3.1 متری است تا خودرو به هنگام عبور از موانع به مشکل بر‌نخورد. سیستم ترمز در جلو از نوع دیسکی دوجداره هواخنک و در عقب از نوع کاسه‌ای (مجهز به بوستر و سیستم ABS) است اما به هنگام عبور از سراشیبی‌های طولانی و مخصوصا همزمان با حمل حداکثر ظرفیت سرنشین و یا بار، استفاده از دنده‌های سنگین‌تر به منظور استفاده از ترمز موتور و پیشگیری از داغ‌شدن ترمزها موضوعی منطقی و عقلانی است.

آپشن
در این کلاس از خودروها نمی‌توان انتظار زیادی در زمینه آپشن و تجهیزات رفاهی داشت اما کاپرا 2 به صورت استاندارد به سیستم مولتی مدیا و دوربین دید عقب بر مانیتور 7 اینچی لمسی به همراه سیستم رهیاب مجهز به کلیدهای کنترلی روی فرمان، رکاب آلومینیومی، قفل مرکزی با ریموت کنترل، ساعت و قطب‌نما دیجیتالی، ترمز ABS، 2کیسه هوا در جلو، فرمان قابل تنظیم، آینه‌‌های جانبی برقی و مه‌شکن جلو و عقب مجهز است. 2 آپشن مضاعف گارد استیل و کاور پلاستیکی محافظ بار بنا به سفارش مشتری از سوی شرکت بهمن موتور قابل ارائه است.

سخن نهایی
کاپرا دودیفرانسیل دوکابین پر‌فروش‌ترین وانت کشور در سگمنت کاری خود بود و حالا با ارائه نمونه فیس‌لیفت و اصلاح‌شده کاپرا 2، با داشتن ظاهر داخلی و خارجی بهتر و تبدیل بعضی از نقاط ضعف به نقاط قوت و همچنین تکیه بر پشتوانه محکمی به نام بهمن موتور به عنوان شرکت ارائه‌دهنده خدمات می‌تواند در بازه قیمتی خود معادل 73 میلیون و 300 هزار تومان کاملا یکه‌تاز باشد چراکه سایر محصولات این بازه قیمت یا در بخش فنی و یا در بخش خدمات به جایگاه کاپرا نمی‌رسند. انتخاب رقبای دارای قدرت یا کیفیت بیشتر بازه قیمت پرداختی را تا بین 90 تا 130 میلیون تومان بالا خواهند برد و از این رو کاپرا 2 با توجه به بازه قیمتی در میان رقبای خود به‌خصوص از دیدگاه اقتصادی انتخابی منطقی است.  کاپرا 2 به بیانی دیگر یک وانت کاربردی و در عین حال یک آفرودر ارزان‌قیمت با پشتوانه خدماتی بسیار خوب است که برای افراد دارای بودجه محدود می‌تواند بهترین گزینه برای ماجراجویی آفرود جوانان و یا بهترین وسیله حمل‌و‌نقل برای مناطق ناهموار باشد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۲
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
      آرشیو