فونیکسریمکسبهتام

استانداردهای عجیب تولید خودرو کار در ایران و تبعات پیش‌رو

آیا وانت نیاز به چراغ روشنایی در روز دارد؟

عصر خودرو- شنیده ها حاکی از آن است که تولید دو خودرو وانت ۱۵۱ و وانت زامیاد مشروط به استاندارد عجیبی شده که وجود یا عدم وجود این آپشن ها بخصوص در کلاس خودروهای کار چندان با منطق جور در نمی آید و می تواند به نظام تولید و عرضه این خودروها لطمه وارد کند.

آیا وانت نیاز به چراغ روشنایی در روز دارد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، استاندارد های 85گانه عرضه خودرو در بازار ایران برمبنای استاندارد های اروپایی با نگاهی سختگیرانه تری نوشته شده و این در حالی است که بخش عمده این استانداردها حتی برای خودروهای سواری و شرایط آب و هوای ایران نیز توجیه ندارد، چه برسد به خودروهای کار. دو آپشن الزامی جدید که تولید وانت 151 و وانتزامیاد را با مشکل مواجه خواهد کرد چراغ روشنایی در روز یا Daylight و همچنین سنسور نور برای روشن و خاموش شدن خودکار چراغ های خودرو است.

    وقتی به فلسفله طراحی و الزام به نصب این دو آپشن در اروپا نگاه می کنیم متوجه می شویم که این آپشن ها به دلیل پایدار نبودن وضعیت آب و هوا و همچنین تغییرات محسوس ساعات طلوع و غروب آفتاب به نوعی برای افزایش ایمنی خودروها ضروری است این در حالی است که در ایران نه مه یا غبار دائمی در وضعیت آب و هوایی وجود دارد و نه ساعات طلوع و غروب، تفاوت چشمگیری در سال پیدا می کند لذا حتی وجود این دو آپشن در بحث استاندارد خودروهای سواری نیز جای سوال دارد چه برسد به خودروهای کار مانند سایپا151 و وانت زامیاد.

    خودروهای کلاس وانت و کامیونت(پیکاپ زامیاد) مستقیما با مشاغل متعددی در ارتباط است که فلسفه متفاوتی در قیاس با بازار خودروهای سواری دارد و هرگونه تصمیمی که روند تولید این محصولات را با مشکل مواجه کند مستقیما می تواند روی این مشاغل و همچنین اقتصاد و صنعت اثرگذار باشد.

    در این شرایط به نظر می رسد مسئولان باید با در نظر گرفتن منطق، تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند تا به واسطه الزام به نصب دو آپشن استانداردی غیرضروری (که هویت وجود آن در بین 85 استاندارد الزامی کشور هم با ابهامات زیادی روبرو است)، روند تولید و عرضه خودروها را با مشکل مواجه نکنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط