فونیکسریمکسبهتام

ستاد معاینه فنی شهر تهران پیشنهاد داد

لزوم سخت گیرانه تر شدن تست ترمز وانت‌های باری

حدود مجاز آلایندگی خودروی تهرانی‌ها تغییر کند

عصر خودرو- مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران پیشنهاد داد که حدود مجاز آلایندگی خودروهای تردد کننده در تهران و حدود مجاز تست ترمز وانت های باری تغییر و سخت گیرانه تر شود.

لزوم سخت گیرانه تر شدن تست ترمز وانت‌های باری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، شادی مالکی با بیان اینکه براساس ماده 6 قانون هوای پاک به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودروها از نظر آلایندگی، صوت، ایمنی و... کلیه وسایط نقلیه موتوری اعم از خودرو، موتور سیکلت و... که توسط اشخاص حقیقی،حقوقی و عمومی به کار گرفته می شود، باید در دوره های زمانی منظم برای اخذ گواهی مربوطه مراجعه کنند، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 26 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند به جهت نواقص در سیستم فنی و ایمنی موفق به اخذ معاینه فنی نشدند و به مراکز تعمیراتی برای رفع ایرادات هدایت شدند تا پس از رفع نواقص مجدد برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند.

    وی بیان کرد: در سیاهه انتشار آلایندگی هوای تهران آمده است که 60 درصد ذرات معلق مربوط به منابع متحرک است که یک بخش هم به خودروهای دیزلی همچون کامیون ها مربوط می شود و به همین دلیل کنترل دقیق و پایش مستمر آنها مهم است.

    مالکی گفت: خودروهای نیسان و وانت پیکان نیز به دلیل تردد فراوان در راستای جابجایی کالا،  نقش زیادی در آلایندگی هوا دارند. بگونه‌ای که تحلیل اطلاعات خودروهای مورد آزمون قرار گرفته نشان می دهد که در سال 1401 درصد مردودی در آزمون شتاب ترمزگیری بعد از گذشت حدود ده سال به شدت افزایش یافته و این نشان می دهد که عبور از سن ده سال آغاز تشدید خرابی در سیستم ترمزگیری بوده و این زمان یک نقطه برای تصمیم گیری در خصوص تشدید بازدید و یا نحوه پایش است، البته این موضوع دور از ذهن نیست که با افزایش سن خودرو، شرایط نگهداری خودرو ضعیف تر می شود و قطعات نیز مستهلک می شود.

    وی با تأکید بر اینکه با این شرایط می توان پیشنهاد داد که خودروی با عمر کمتر از ده سال با استانداردهای ویژه تری پایش شود، ادامه داد: قبولی خودرو به طور متولی با شرایط سخت گیرانه می تواند در حفظ شرایط حداقلی ایمنی تا چند سال موثر باشد، یعنی خودرویی که شرایط نگهداری بهتری دارد وقتی به سن ده سالگی می رسد بازده زمانی که به مرحله استهلاک می رسد، کاهش می یابد؛ البته دقت داشته باشید که پایش متوالی خودروها تنها می تواند دو تا سه سال زمان استهلاک را به عقب بیندازد.

    مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: چنانچه دفعات سالانه معاینه فنی بعد از گذشت ده سال افزایش یابد مثلا همچون خودروهای عمومی، خودروهای شخصی نیز ملزم شوند که سالانه دومرتبه معاینه فنی را پاس کنند، موجب پایش بهتر خودروها می‌شود.

    مالکی با بیان اینکه در مورد خودروهای تجاری همچون وانت ها باید به طور خاص برای پایش سیستم ترمز اقداماتی پیش بینی  شود، گفت: به عنوان مثال بررسی وضعیت ترمز چهار خودروی تجاری وانت پیکان،  وانت ساپیا، وانتمزدا و وانتنیسان بررسی شد و مطالعات ما نشان داد که میزان بارگذاری به چه میزان می‌تواند در کاهش شتاب ترمز و افزایش مسافت توقف خودروی باری و بالا بردن ریسک تصادفات، موثر باشد و از آنجایی که اکثر این  خودروها علاوه بر بار مجاز، بار مازاد حمل می کنند به طور مشخص پیشنهاد می کنیم که حدود مجاز این خودروها در مورد ترمز سخت گیرانه تر شود و مطمئن باشیم که با وجود بار مازاد، سیستم ترمزشان درست عمل می کند.

    افزایش 5 درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی

    به گفته وی، از ابتدای سال تا 17 اردیبهشت ماه جاری، حدود 285 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که در مقایسه با سال گذشته خوشبختانه 5 درصد افزایش داشتیم  و از آمار اعلامی، 227 هزار خودرو مراجعه اول بودند و نقص مربوط به آلایندگی 25 هزار، هم راستایی 13 هزار، کمک فنر 7هزار و تست ترمز 18 هزار و وضعیت ظاهری 29 هزار دستگاه خودروی مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی را شناسایی کرده و به وضوح مشخص است که نواقص مربوط به مسائل ایمنی و فنی بیشترین علت مردودی را در مراجعه ها داشتند.

    وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 217 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده گفت: از این میان، 42 هزار درخواست گواهی معاینه فنی، مربوط به معاینه فنی برتر بوده است.

    وی با بیان اینکه 11 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز از تست آلایندگی مردود شدند، گفت: به عبارتی دیگر از سه و نیم میلیون خودروی مشمول معاینه فنی، مراکز ما توانستند 385 هزار دستگاه که دارای وضعیت آلاینده نامطلوب بودند را شناسایی کرده و برای این خودروها، بعد از رفع ایراد، معاینه فنی صادر می شود و پایش این حجم از خودروهای آلاینده در شهر و رفع نواقص قطعا می‌تواند به بهبود شرایط آلایندگی کمک کند و در مورد تست ترمز نیز درصد مردودی8 درصد است که با انجام معاینه فنی، ایراد و نواقص حداقل 280 هزار خودرو قابل شناسایی و رفع است.

    مالکی با بیان اینکه به حهت افزایش اثربخشی معاینه فنی در حوزه ایمنی و آلایندگی نیازمند به روزرسانی رویه های انجام معاینه فنی هستیم که بخشی از آن قاعدتا در قوانین و بخشی دیگر در آئین نامه های هیات دولت مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد، گفت: ستاد معاینه فنی شهر تهران به پشتوانه اطلاعات و داده های علمی نشأت گرفته از آزمون خودروها است و این آمادگی را دارد که با سازمانها و نهادهای مسئول در تعیین حدود مجاز آلایندگی همکاری کند چراکه شاید لازم باشد برای تهران با توجه به شرایط خاصش و میزان آلایندگی هوا، حدود مجاز آلایندگی خودرو مورد بازنگری قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو