فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۱۵۹»

لایحه هوای پاک مشکل آلودگی شهر اراک را رفع نمی کند

عصر خودرو- نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس گفت: برخی شهرهای کشور همچون اراک در رابطه با رفع آلودگی هوا نیازمند تمهیدات و تصمیم گیری ویژه هستند و لایحه هوای پاک مشکلی از آنها رفع نمی کند.

لایحه هوای پاک مشکل آلودگی شهر اراک را رفع نمی کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، کمیجان و خنداب، علی‌ اکبر کریمی اظهار داشت: براساس مطالعات علمی، منشا آلودگی هوای شهر اراک فعالیت‌های صنعتی، صنایع آلاینده و خودروها است، در خصوص وسائل نقلیه مشابه سایر شهرها باید برای کاهش تردد شخصی و افزایش وسایل حمل و نقل عمومی برنامه‌ریزی صورت گیرد.

    نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه ناوگان اتوبوسرانی ‌شهر اراک طی چند سال گذشته نوسازی نشده، لذا نیازمند اقدام عاجل است، در حقیقت ‌ شهر  اراک در کنار هشت کلانشهر آلوده کشور تنها شهری است که فاقد سیستم حمل و نقل ریلی (قطار شهری) است.

    وی با بیان اینکه طی تدوین و تصویب چند برنامه توسعه‌ کشور برای کلانشهرهای آلوده توسعه حمل و نقل ریلی پیش‌بینی شده، گفت: اراک متاسفانه در برنامه توسعه پنج ساله از این مزیت محروم شده به نوعی که هیچ اعتباری به آن برای توسعه قطار شهری (مترو) و اتوبوسرانی به شکل بی.آر.تی اختصاص نیافته است.

    کریمی در توضیح مشکلات آلایندگی صنایع اراک، گفت: صنایع آلاینده در حاشیه شهر اراک به علت عدم پیگیری مستمر سازمان محیط ‌زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان رفع یا کاهش آلایندگی و انتقال به خارج از محدوده شهری پیدا نکرده‌اند، مانند کارخانه آلومینیوم سازی ایران که از 10 سال پیش علی رغم مصوبه هیات وزیران، جابه جا نشده است.

    نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برخی از واحدها مانند پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه نیز که در مرز بین اراک و شازند قرار گرفته‌ و منشا آلایندگی برشمرده می‌شوند، به دلیل قرار گرفتن در مسیر وزش باد در افزایش آلودگی هوای شهر اراک سهم به سزایی دارند، متاسفانه تاکنون برنامه‌ای برای این مجموعه‌ها هم در نظر گرفته نشده است.

    وی با اشاره به طرح کاهش آلودگی هوای شهر اراک مصوب هیات وزیران، گفت: در این طرح اقداماتی پیش‌بینی شده که منوط به اختصاص اعتبارات است، متاسفانه 10 سال از زمان تصویب این طرح می‌گذرد اما هنوز بیش از 30 درصد اعتبارات اختصاص نیافته، همچنین از انجام اقداماتی در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی، فضای سبز، تبدیل سوخت کارخانه‌ها از فسیلی به گاز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی غفلت شده است.

    کریمی ادامه داد: آلودگی هوای شهر اراک سبب گسترش جدی بیماری‌های چون سرطان در منطقه شده و بنابر تحقیقات دانشگاه علوم‌ پزشکی نیز این موضوع به اثبات رسیده است.

    وی با یادآوری تصویب لایحه هوای پاک در مجلس، گفت: تصویب چنین قوانینی و اجرای آن به تضمین بهبود وضعیت هوا در همه شهرها کمک می‌کند و یک گام رو به جلو است، اما برخی شهرها مانند اراک وضعیت حاد و بحرانی دارند بنابراین نیازمند تمهیدات ویژه هستند، در واقع احکام عمومی مطرح در این لایحه به تنهایی به بهبود وضعیت هوای شهر اراک کمک نمی‌کند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو