فونیکسریمکسبهتام

ساخت مته رباتیک با الهام از خودرو برای سوراخ‌کردن جمجمه

عصر خودرو- دانشمندان دانشگاه یوتا با الهام از بخش‌­های مکانیکی خودرو موفق به ساخت مته رباتیکی شدند که ظرف چند دقیقه جمجمه را سوراخ می­‌کند.

ساخت مته رباتیک با الهام از خودرو برای سوراخ‌کردن جمجمه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، رویکردهای کنونی در جراحی جمجمه دردآورند و از یک مته دستی جهت بازکردن دریچه­‌های ظریف موجود در این بخش از سر استفاده می‌شود.

    محققان دانشگاه یوتا اعلام کرده‌­اند که با ساخت یک مته رباتیک روش کارآمدتری برای انجام این عمل ارائه داده‌­اند. این مته ابداعی قادر است چندین ساعت از مدت زمان عمل جراحی بکاهد و خطر عفونت را کاهش دهد.

    ضرورت نیاز به دقت بالا در عمل جراحی جمجمه به دلیل ساختارهای به شدت حساس موجود در سر انسان است. اعصاب، رگ­ها و شریان­‌های اصلی همگی محل‌­هایی هستند که دسترسی جراحان به آن­ها دشوار بوده و مجبورند استخوان جمجمه را سوراخ کنند. چنین فرآیندی ممکن است دو ساعت زمان ببرد.

    گروه مهندسی مکانیک دانشگاه یوتا مته خودکاری ارائه داده­ که با رایانه هدایت می‌­شود و بخش­‌های مکانیکی خودرو الهام­‌بخش این دانشمندان بوده‌ است.

    مته ابداعی مجهز به نرم‌­افزار هدفمندی است که از داده­‌های استخوان استفاده می‌­کند. این داده‌­ها از گرفتن سی­تی‌اسکن برای شناسایی ساختارهای ضعیفی به دست می‌­آیند که جراحان حین عمل باید از آن­ها اجتناب کنند.

    پس از دریافت داده‌­ها، جراحان می‌­توانند مسیری ایمن را ترسیم کرده و مته را برای دنبال کردن این مسیر و مشخص­‌کردن موانع ایمنی موجود در فاصله یک میلی­متری ساختار حساس برنامه‌­نویسی کنند. در روش‌­های معمولی، مته دستی همزمان بخش مهمی از استخوان را از بین می‌­برد.

    آزمایش‌­های انجام­‌شده بر روی فناوری ابداعی موفقیت­‌آمیز گزارش شده‌­اند و جراحان مدعی­‌ هستند می‌­توان از آن در فرآیندهای مختلف عمل جراحی استفاده کرد.

    آن­ها در حال مطالعه امکان بازاریابی کردن مته جدید هستند و جزئیات آن را در Neurosurgical Focus منتشر کردند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط