فونیکسریمکسبهتام

بومی‌سازی سیستم عامل اختصاصی خودرو از سوی فناوران کشور

عصر خودرو- محققان دو شرکت دانش‌بنیان با ایجاد کنسرسیومی موفق به تولید سیستم عامل اختصاصی خودرو شدند و به گفته آنها کاربردی شدن آن امکان هر تغییری را به خودروسازان کشور می‌دهد.

بومی‌سازی سیستم عامل اختصاصی خودرو از سوی فناوران کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، مهدی اوجانی از محققان یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ما با همکاری یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان کنسرسیومی را در زمینه ارائه زیر ساخت‌های نرم‌افزاری خودرو تشکیل دادیم.

    وی ارائه سیستم عامل اختصاصی برای صنعت خودرو را از دستاوردهای این کنسرسیوم نام برد و افزود: به مرور زمان با توسعه صنعت خودروسازی، شاهد استفاده از دستگاه‌های مالتی مدیا و خودروهای متصل هستیم و در حال حاضر خودروهای متصل به اینترنت تماما از سیستم‌های عامل وارداتی بهره می‌برند و به نوعی کپی سیستم‌های عامل خارجی است.

    اوجانی اضافه کرد: استفاده از سیستم‌های عامل خارجی موجب می‌شود که اشرافی به لایه‌های عمیق سیستم‌های عامل نداشته باشیم و هر تغییر جزئی که بخواهیم در سیستم عامل ایجاد کنیم، مجبور هستیم که به سمت شرکت‌های خارجی برویم و مشخص نیست که خدمات آن را به کشور ما ارائه دهند یا خیر.

    وی در این باره توضیح داد: اگر خودروساز بخواهد تغییری را در خودرو ایجاد کند که نیاز به کدنویسی در سیستم عامل خود داشته باشد، باید این تغییر به قطعه‌ساز و از قطعه‌ساز به شرکت خارجی ارجاع داده شود و شرکت خارجی بعد از مدت طولانی به ما جواب دهد که با پرداخت هزینه‌های گزاف، یک قطعه کد را در سیستم ایجاد کند.

    این محقق، امنیت را از دیگر چالش‌های سیستم‌های عامل عنوان و خاطر نشان کرد: از نظر ایمنی سیستم‌های عامل یک نقطه آسیب‌زا است و تجربه نفوذ به بخش‌های مختلف کشور را داریم و در صورتی که روی سیستم‌های عامل متمرکز می‌شدیم، به راحتی می‌توانستیم از نظر اقتصادی و ایمنی، صنعت خودروسازی را متحول کنیم.

    اوجانی یادآور شد: با توجه به این زوایا چند سالی است که ما در این حوزه فعال شدیم تا با 50 متخصص یک سیستم‌عامل اختصاصی مالتی مدیا را برای خودروهای معمولی و هم برای خودروهای متصل توسعه دهیم. برای اثبات این فناوری، از سازمان فناوری اطلاعات ایران تاییدیه تخصصی را دریافت کرده‌ایم.

    به گفته وی، توسعه این محصول به پایان رسیده و نمونه‌های اولیه به خودروسازان ارائه شده است.

    اوجانی تاکید کرد: این سیستم عامل برای خودروسازی کشور بومی‌سازی شده است، ولی امکان تغییر هر چند جزئی را روی این سیستم‌ها در کشور فراهم کرده است و ما هر تغییری را که خودروساز بخواهد اعمال کند، زمینه آن را به صورت لحظه‌ای فراهم کرده‌ایم، ضمن آنکه پشتیبانی بعد از نصب نیز در دسترس خودروساز است. این در حالی است که اگر یک خودروی خارجی خریداری شود، هیچ آپدیت جدیدی روی سیستم عامل ایجاد نمی‌شود و تنها یک بار برای همیشه به کشور وارد شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو