فونیکسریمکسبهتام

رونمایی از اولین خودرو آفرود خورشیدی جهان+ عکس

عصر خودرو-یک تیم دانشجویی در دانشگاه فناوری آیندهوون هلند موفق به ساخت نخستین خودروی آفرود خورشیدی جهان موسوم به استلا ترا(Stella Terra) شده‌اند که به شکل تحسین‌آمیزی سبک است و می‌تواند ۳۹۰ مایل را در یک روز آفتابی بدون توقف برای شارژ طی کند.

رونمایی از اولین خودرو آفرود خورشیدی جهان+ عکس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵:۰۰
  • رونمایی از اولین خودروی آفرود خورشیدی جهان آشنا
  • رونمایی از اولین خودروی آفرود خورشیدی جهان آشنا
  • رونمایی از اولین خودروی آفرود خورشیدی جهان آشنا
  • رونمایی از اولین خودروی آفرود خورشیدی جهان آشنا
  • رونمایی از اولین خودرو آفرود خورشیدی جهان+ عکس

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، یک تیم دانشجویی در دانشگاه فناوری آیندهوون(EUT) با موفقیت نسخه دیگری از وسیله نقلیه کاملاً خورشیدی خود را توسعه داده است. این وسیله نقلیه که Stella Terra نام دارد، به طراحی جدیدی نیاز داشت تا بتواند با چالش‌های رانندگی خارج از جاده و به اصطلاح آفرود(off-road) مقابله کند و راه را برای کلاس جدیدی از وسایل نقلیه خورشیدی در آینده هموار کند.

وسایل نقلیه الکتریکی(EVs) به عنوان راه حلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل و نقل معرفی شده‌اند. نه تنها تولید آنها کربن کم است، بلکه اینکه چگونه این خودروها دوست‌دار محیط زیست می‌شوند، در نهایت به نحوه تغذیه شبکه برق بستگی دارد.

در حالی که برق‌رسانی به شبکه به طور کامل با انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند یک کار بزرگ باشد، هر خودرو را می‌توان به طور مستقل با استفاده از پنل‌های خورشیدی ساخت. این مفهوم یک وسیله نقلیه با انرژی خورشیدی است، اما تا حد زیادی در مرحله نمونه‌سازی باقی مانده است، به استثنای خودروی لایت‌یر(Lightyear) که سال گذشته وارد مرحله تولید شد، اما بعداً به عنوان یک پروژه تجاری شکست خورد.

دانشجویان دانشگاه EUT که خود را «تیم خورشیدی آیندهوون» می‌نامند، به این چالش پرداخته‌اند و قبلاً در مسابقات متعددی مانند چالش جهانی خورشیدی در استرالیا برنده شده‌اند. تلاش‌های آن‌ها برای نزدیک‌تر کردن خودروهای منتفع از انرژی خورشیدی بسیار کارآمد منجر به توسعه اولین وسیله نقلیه آفرود با انرژی خورشیدی شده است.

استلا ترا چیست؟

این خودروی آفرود به نام Stella Terra دارای حداکثر سرعت 145 کیلومتر در ساعت است. این وسیله نقلیه با وزن 1200 کیلوگرم، بُردی معادل 630 کیلومتر در یک روز آفتابی دارد.

این وسیله نقلیه از پنل‌های خورشیدی تعبیه شده در سقف خود تغذیه می‌کند، اما ساختار زیر کاپوت آن است که آن را متمایز می‌کند.

استلا ترا برخلاف سایر فناوری‌های جدید خودرویی که در مسیرهای آسفالت آزمایش شده‌اند، باید در سواریِ ناهموار مقاومت کند. مهندسان نمی‌توانستند وزن این خودرو را افزایش دهند، بنابراین به قطعات جدیدی برای ساخت خودرو نیاز داشتند. اما از آنجایی که قبلاً چنین خودرویی ساخته نشده بود، نمی‌توانستند آنها را از جای دیگری تهیه کنند.

ویس باس، مدیر این تیم در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: از سیستم تعلیق گرفته تا مبدل‌های پنل‌های خورشیدی، تقریباً همه چیز را برای Stella Terra خودمان طراحی کردیم. تیم ما مطمئن است که مرزهای فناوری را جابجا کرده است و این وسیله نقلیه 5 تا 10 سال دیگر در بازار در دسترس خواهد بود.

در سال 2021، تیم خورشیدی آیندهوون از یک ون کمپینگ با انرژی خورشیدی به نام استلا ویتا(Stella Vita) رونمایی کرد.

این تیم دانشجویی برای نشان دادن اینکه این ون واقعا مستقل از ایستگاه‌های شارژ است، یک سفر 2896 کیلومتری را به جنوبی‌ترین نقطه اروپا انجام داد. این چالش برای Stella Terra حتی سخت‌تر است و طبیعت و اقلیم هلند گزینه‌های آزمایش در دسترس این تیم را محدود می‌کند.

بنابراین اواخر این ماه، این وسیله نقلیه آفرود اولین سفر طولانی خود را انجام خواهد داد و به مراکش سفر خواهد کرد. این خودرو با طی مسافتی بیش از 1000 کیلومتر از مناظر گوناگون عبور می‌کند و سفر خود را در شرایط دشوار صحرای بزرگ آفریقا به پایان می‌رساند.

در حالی که نور خورشید در این شرایط فراوان خواهد بود، موفقیت این سفر بار دیگر نشان خواهد داد که چیزی خارج از محدوده دستیابی به وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست باقی نمی‌ماند و انتقال به سمت فناوری‌های بهتر در این حوزه می‌تواند تسریع شود.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط