فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۰۷۱»

آلودگی هوا در پیچ و خم موازی کاری دستگاه‌ها

عصر خودرو- «پولدارها نمی‌توانند تابلوهای سنجش آلودگی نصب کنند» جمله ای است که اخیرا به نقل از معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در یکی از رسانه ها منتشر شد. برآیند این خبر آن بود که داود پرهیزکار در انتقاد از اقدام شهرداری در زمینه سنجش آلاینده ها، این جمله را مطرح کرده است اما واقعیت این عبارت چیست؟

آلودگی هوا در پیچ و خم موازی کاری دستگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه این جمله که پولدارها نمی توانند تابلو نصب کنند، برداشت خبرنگار بوده است، گفت: من در آن جلسه نیز خواهش کردم که خبرنگاران تنها آنچه را که من می گویم انتقال دهند. این برداشت از حرف های من برداشتی کاملا سیاسی بوده درحالیکه من همیشه حرف هایم را علمی می زنم.

    وی افزود: در آن جلسه سئوالی مبنی بر اینکه «چرا در مقوله آلودگی هوا کارهای موازی در کشور صوت می گیرد؟» مطرح شد. پاسخ من به آن سئوال این بود که در شرایط حاضر در مقوله آلودگی هوا سه دستگاه شامل سازمان هواشناسی، سازمان حفاظت محیط زست و شهرداری حضور دارند. بدیهی است که علاوه بر پیش بینی وضعیت جوی کشور، پیش بینی کیفیت هوا اعم از آلودگی و گرد و غبار نیز از وظایف سازمان هواشناسی است و این وظیفه از سوی هواشناسی انجام می شود.


    رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه پیش بینی بدون پایش امکانپذیر نیست، اظهار کرد: سازمان محیط زیست و شهرداری تنها کار پایش را انجام می دهند و توان پیش بینی را ندارند. پیش بینی به شرایط جوی برمی گردد و اگر نتوانند پیش بینی وضعیت جو را ارائه دهند، نمی توانند آلودگی را نیز پیش بینی کنند.


    این اظهار نظر رئیس سازمان هواشناسی در حالیست که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به منظور پیش بینی آلودگی و در راستای راه اندازی سامانه ای برای این کار سیستم پیش بینی وضعیت جوی را نیز دارد.


    پرهیزکار در این باره با اشاره به اینکه اگر شرکت کنترل کیفیت هوا پیش بینی وضعیت جوی را انجام می دهد در حقیقت اقدام به نوعی موازی کار کرده است، گفت: باید پرسید آیا پیش بینی وضعیت جوی وظیفه این بخش است؟ این کار آنها شبیه به آن است که شهرداری نیاز به آب داشته باشد و بگوید چون من امکان مالی آن را دارم خودم سد می سازم و کانال کشی می کنم. آیا باید این کار را بکند یا اینکه از شرکت آبفا یک انشعاب بخرد؟ آیا شهرداری برای استفاده از برق باید برای خودش نیروگاه تاسیس کند؟ یا یک انشعاب از شرکت برق بخرد؟.


    وی افزود: هواشناسی نیز همین حکم را دارد. آنها باید اطلاعات هواشناسی را گرفته و در کارهایشان استفاده کنند نه اینکه خود هواشناسی جداگانه ایجاد کنند. این که آنها می گویند ما خود پیش‌بینی هواشناسی می کنیم آیا نوعی اعتراف به موازی کاری نیست؟
    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه بحث بعدی آنست که آیا ایران فقط تهران است؟، گفت: شرکت کنترل کفیت هوا این کار را تنها برای تهران انجام می دهد در حالیکه تعداد زیادی از شهرها و کلانشهرهای کشور دچار آلودگی هوا هستند و اگر قرار باشد برای همه شهرها این کار را انجام دهند به این معناست که صدها شرکت کنترل کیفیت هوا در ایران ایجاد کنیم. آیا این اقدام موازی کاری و ایجاد هزینه برای کشور نیست؟


    باید با کمک یکدیگر هواشناسی کشور را تقویت کنیم

    پرهیزکار با بیان اینکه سازمان هواشناسی کشور می تواند این کار را برای همه شهرها انجام دهد، گفت: کاری که شرکت کنترل کفیت هوا انجام می دهد کاری است که در دل سازمان هواشناسی وجود دارد، بنابراین باید تلاش کنیم با کمک یکدیگر هواشناسی کشور را تقویت کنیم. سازمان هواشناسی از سال 92 پیش بینی کیفیت هوای تهران و سایر کلانشهرها را ارائه می دهد.
    وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون پیش بینی کیفیت هوا به سازمان هواشناسی موکول شده است، اظهار کرد: طبق قانون نمی توانیم پیش بینی کیفیت هوا را از سازمان هواشناسی بگیرم اگر قانون به ما عدم ورود به این حوزه را تکلیف کند ما تابع قانون خواهیم بود ولی وظیفه قانونی بقیه بخش ها و سازمان ها نیست که دراین حوزه کار کنند و اگر هم کارشان قانونی باشد قانون باید اصلاح شود و تکلیف را بر دوش یک سازمان بگذارد.
    رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه در دولت یازدهم پیش بینی کیفیت هوا را در کنار پیش بینی وضعیت جوی داشته ایم، گفت: در حال حاضر پیش بینی کیفیت هوا را به شکل کیفی و بر اساس شاخص AQI داریم اما ما از این فراتر رفته و دنبال آن هستیم تا پیش بینی دقیق غلظت آلاینده ها را در سطح شهرها ارائه دهیم روی این موضوع کار کرده و مدل آن را تهیه کرده ایم ولی آنچه نیاز داریم داده های مربوط به چشمه انتشار آلودگی است؛ این داده ها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری است که باید طی یک کار مشترک داده های برخط را در اختیار هواشناسی قرار دهند.

    پرهیزکار با تاکید بر اینکه سال هاست پیگر آن هستیم که این داده ها را از این دو بخش به صورت آنلاین دریافت کنیم، گفت: نمی دانیم به چه علت این داده ها در اختیار ما قرار نمی گیرد، ما بخاطر اینکه موازی کاری نکنیم تا امروز از نصب ایستگاه خودداری کرده ایم ولی وقتی آنها از ارائه این داده ها اجتناب می کنند مجبوریم خودمان این داده ها را از طریق ایجاد ایستگاه به دست آوریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو