فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۹۸۳»

ارتباط آلودگی هوا با بروز سکته مغزی

عصر خودرو- دبیر علمی نهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی گفت: بر اساس مطالعات یک سال اخیر مشخص شده که آلودگی هوا تا ۳۵ درصد احتمال ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهد، البته شدت آلایندگی و نوع مواد آلاینده در این زمینه تأثیرگذار است.

ارتباط آلودگی هوا با بروز سکته مغزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، دکتر امیر حجازی در آستانه برگزاری نهمین کنگره بین‌المللی استروک ایران اظهار داشت: آخرین دستاوردها، اطلاعات علمی و یافته های درمانی در حوزه سکته مغزی در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد و علاوه بر اساتید داخلی، 9 مهمان خارجی از کشورهایی همچون آمریکا، هند، ترکیه، انگلستان و آلمان در کنگره حضور خواهند داشت و حاضرین از سخنرانی‌های آنها بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این کنگره از 11 تا 13 اسفند به مدت 3 روز در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، افزود: چندین کارگاه آموزشی نیز در راستای اهداف کنگره برای مدعوین برگزار می شود و علاقه مندان از ارائه آموزش ها بهره مند می شوند.

دبیر علمی نهمین کنگره استروک با بیان اینکه پیش بینی می شود حدود 800 تا 600 نفر در این کنگره حضور داشته باشند، افزود: این کنگره دارای 15 امتیاز باز آموزی بوده و گروه های هدف علاوه بر نورولوژیست ها، متخصصان قلب و عروق، فیزیوتراپیست ها و پرستاران هستند. همچنین رئیس سکته مغزی قاره آسیا و اقیانوسیه مهمان ویژه کنگره هستند.

حجازی اضافه کرد: سکته مغزی تا 10 سال پیش در افراد بالای 60 سال سومین عامل مرگ و میر بود و هشت سال پیش سازمان بهدشت جهانی هشدار داد که اگر تمهیدات لازم را پیش بینی نکنند، این عامل دومین عامل مرگ و میر خواهد شد که در این میان تعدادی از کشورها تلاش کرده و سکته مغزی را به پنجمین علت کاهش داده‌اند.

وی گفت: متأسفانه در ایران نه تنها این عامل جایگاه پایین‌تری پیدا نکرده، بلکه بعد از بیماری‌های قلبی و عروق دومین عامل مرگ در تمام استان‌های کشور است که این موضوع لزوم افزایش آگاهی مردم را در زمینه پیشگیری از سکته مغزی نشان می دهد.

دبیر علمی نهمین کنگره استروک خاطر نشان کرد: عوامل مختلفی می تواند سبب بروز سکته مغزی شود، ولی بر اساس مطالعات یک سال اخیر مشخص شده که آلودگی هوا تا 35 درصد احتمال ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهد، البته شدت آلایندگی و نوع مواد آلاینده در این زمینه تأثیر گذار است.

حجازی با تأکید بر اینکه افزایش برنامه های پیشگیرانه و آموزش عمومی در کاهش آمار سکته مغزی موثر است، گفت: بسته های آموزشی در این زمینه پیش بینی شده و در نهمین کنگره استروک نیز مد نظر قرار گرفته است.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن استروک ایران، وی تصریح کرد: چاقی، استعمال سیگار، چربی، دیابت، فشارخون و استفاده از غذاهای پرکالری و کم انرژی و همچنین کم تحرکی از عوامل دخیل در بروز سکته مغزی است که افراد باید توجه به این مسئله را در نظر گیرند. البته افراد با سابقه فامیلی سکته مغزی باید بیشتر نسبت به عوامل پیشگیرانه و مراجعه به پزشک حساس باشند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو