مناطق آزاد و تایرهای قاچاق در بازار

عصر خودرو- انجمن صنفی صنعت تایر ایران راهکارهایی با هدف کنترل دقیق‌تر و جلوگیری از ورود تایرهای قاچاق به کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داده است که به طور قطع با اجرای این پیشنهادها قاچاق تایر به کشور محدودتر خواهد شد.

چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

مناطق آزاد و تایرهای قاچاق در بازار

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، امروز با وجود برخی اقدام‌ها و حرکت‌های انجام شده در مبارزه با قاچاق کالا از سوی دولت، تاکنون اتفاق خاصی در میزان ورود تایرهای قاچاق به کشور رخ نداده است.
انسجام نداشتن نهادهای ذی‌ربط علت عمده در واردات تایر به شکل کنونی است و زمانی که قانونی مصوب یا دستورالعملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می‌شود به طور قطع باید اجرایی شود در حالی که در عمل در واردات گسترده تایر که از اواخر سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون نیز ادامه دارد این موارد قانونی رعایت نمی‌شود.
یکی از اشکال‌های قاچاق تایر کنترل نامناسب در مبادی گمرک است و با توجه به اینکه در کانتینرهایی که تایرها وارد می‌شوند، اقلام دیگری گذاشته و در انتهای آن تایرهایی با قیمت‌های گران تعبیه می‌شود از این‌رو تمام کانتینرها در گمرک بازرسی نمی‌شوند. بر این اساس یکی از خواسته‌های انجمن به وزارتخانه، بازرسی کل کانتینرها در گمرک‌هاست تا مطمئن شوند کل تایرها مطابق با اظهارنامه گمرکی واردکننده است.
متاسفانه مناطق آزاد مکانی برای واردات کالای قاچاق از جمله تایر شده است از این رو پیشنهاد شد مصوبات کارگروهی که بر واردات تایر نظارت می‌کنند شامل مناطق آزاد نیز شود. حداقل تشریفات واردات و ثبت نمایندگی نیز در این مناطق اعمال شود تا به نوعی از حجم ورود تایرهای قاچاق کم شود.
بر این اساس واردکننده‌ای که اقدام به واردات تایر می‌کند باید نماینده رسمی آن نشان وارداتی باشد. هر چند تعرفه گمرکی در مناطق آزاد کمتر است اما حداقل باید سایر موازین واردات رعایت شود.
متاسفانه در این صنف برخی تاجران با تولیدکنندگان ارزان‌فروش چینی تبانی می‌کنند و علائم و مشخصات حک شده روی تایر را که براساس استانداردهای بین‌المللی روی تایرها حک می‌شود را تغییر می‌دهند که با واقعیت تایر به هیچ عنوان منطبق نیست.
از این‌رو انجمن صنفی صنعت تایر ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد تا بر این مسئله نیز نظارت بیشتری داشته باشد و کنترل‌ها با دقت بیشتری انجام شود و تنها بر موارد ثبت شده روی تایر اکتفا نشود و تایرها باید به لحاظ کیفی نیز مورد بازرسی و آزمون قرار گیرند.

مصطفی تنها- سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران
 

برچسب ها

واردات تایرقاچاق تایر خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
ماجرای واردات تایرهای کارکرده چیست؟ کاهش تعرفه واردات تایر سواری، بازار را در اختیار چینی‌ها قرار می‌دهد تخصیص ارز به تایرسازان از سر گرفته شد جلوی واردات لاستیک باید گرفته شود ارز واردات تایر به تولیدکنندگان داده شود واردات ۲۸۱ میلیون دلاری تایر در سال گذشته میلادی بانک مرکزی ارز لازم برای واردات لاستیک را پرداخت کند صدور گواهی یک بار مصرف برای واردات گسترده تایر نقش اینستکس در رفع مشکلات صنعت تایر واردات بیش از ۷۳ هزار تن تایر و تیوب تا پایان دی ماه واردات لاستیک خودروهای سنگین بدون ارائه گواهی مبدا آزاد شد+سند واردات لاستیک از چین باید فوراً متوقف شود نگران ورود لاستیک‌های فاقد استاندارد خارجی در بازار هستیم هدر رفت منابع با واردات لاستیک بی‌کیفیت الزام واردکنندگان لاستیک سنگین با ارز ۴۲۰۰ به دریافت تاییدیه مکتوب توزیع لاستیک واردات لاستیک تسهیل شد خبرهای خوش برای کامیون‌داران برگ سبز خودرو ببرید، لاستیک بگیرید نامه شریعتمداری به همتی برای تسهیل واردات لاستیک‌های سنگین و نیمه‌سنگین +اسناد واردات لاستیک بایاس آزاد شد تازه ترین گزارش گمرک از روند واردات لاستیک به کشور ۱۰ هزار حلقه لاستیک کامیون در گمرک بوشهر آماده ترخیص است نظارت بر عرضه تایرهای وارداتی افزایش می یابد فرصت ۱۰ روزه دولت به تجار برای واردات تایر سنگین تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک واردات ۱۳۰۰کانتینر لاستیک کامیون طی دو هفته آینده/تخصیص ارز دولتی ۱۵۰ کانتینر لاستیک به زودی از گمرک ترخیص می‌شود ۵۰۰هزار حلقه لاستیک وارد شود اختلاف قیمت ۴ میلیونی در تایرهای سنگین نخی کاهش تعرفه واردات لاستیک به پنج درصد تردید واردکنندگان برای واردات تایر گران ثبت نمایندگی و واردات تایر های چینی آزاد شد کشف لاستیک‌های قاچاق در کنگاور جزییات ضوابط جدید واردات لاستیک سنگین اعلام شد + سند ضوابط واردات تایر خودروهای سنگین اعلام شد ۲ پیشنهاد انجمن واردکنندگان لاستیک برای کنترل قیمت ها ارزی که به جای خودکفایی در تایرسازی صرف واردات شد مجوز افزایش قیمت ۹.۶ درصدی صنعت تایر صادر شد اصابت ترکش نوسان دلار به بازار تایر خودرو افزایش ۱۵ درصدی قیمت لاستیک‌های وارداتی افزایش تعرفه واردات لاستیک خودرو به کشور قاچاقچی بزرگ لاستیک مجازات شد؟ بازار سرد و انجمادیِ لاستیک در اوج گرمای تابستان باد لاستیک‌های ایرانی با واردات خالی شد واردات تایر برپایه عرضه و تقاضا صورت می گیرد خودروسازان تمام تایرهای تولید داخل را مصرف می‌کنند‌ لزوم شناسنامه دار کردن تایرها برای کاهش قاچاق ارائه درخواست افزایش تعرفه واردات تایر به وزارت صنعت ضرورت ممنوعیت‌های جدی در واردات تایر مطالبات ۳۰۰میلیارد تومانی صنعت تایر تایرهای وارداتی شناسنامه‌دار می‌شوند ضرورت جلوگیری از واردات تایر از مبادی غیررسمی
برگشت به بالا