در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت به‌تام روانکار مطرح شد:

پیشرفت مستمر "به‌تام روانکار"با رویکرد توسعه زیرساخت‌ها

عصر خودرو- دهه ۸۰ شمسی که فرانسوی‌ها به‌صورت مستقیم در بازار ایران حضور داشتند، در راستای ایجاد شبکه تأمین قطعات و لوازم موردنیاز برای خودروهایشان تصمیم گرفتند که علاوه بر بازار قطعات به سراغ بازار روانکار ها هم بروند. این تصمیم با همراهی شرکت نفت بهران در سال ۸۱ منجر به راه‌اندازی یک شرکت در قالب جوینت-ونچر ایرانی-فرانسوی شد که با ترکیبی از کلمه بهران و توتال، به‌توتال نام گرفت.

پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳:۰۰

پیشرفت مستمر "به‌تام روانکار"با رویکرد توسعه زیرساخت‌ها

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به‌توتال تا سال 86 تنها وظیفه واردات و توزیع روغن‌ها را به نمایندگی از شرکت توتال در بازار ایران بر عهده داشت اما در نیمه دوم دهه 80 با توجه به ملزوماتی که در آن زمان وجود داشت این شرکت با ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، از فاز واردات به تولید و بلندینگ روانکار وارد شد. این رویه تا اوایل دهه 90 باقوت و جدیت ادامه داشت اما در سال 91 با شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، توتالی‌ها بازار ایران را ترک کردند اما قراردادشان برای تولید و عرضه محصولات بانام و برند توتال تا اواخر دهه 90 برقرار بود. در سال 98 با تحمیل تحریم‌های جدید به اقتصاد ایران، شرکت به توتال دیگر نمی‌توانست از نام توتال در بازار ایران استفاده کند و به همین دلیل این شرکت با ری‌برند، به فاز جدیدی از کار وارد شد و نام خود را از به توتال به به‌تام‌روانکار تغییر داد تا فصل تازه‌ای از فعالیت‌های خود را در بازار ایران آغاز کند. اکنون‌ که حدود 4سال از فعالیت این شرکت بانام و نشان جدیدش می‌گذرد این شرکت باقوت بیشتر از قبل در شبکه توزیع و همچنین در خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی کشور حضور جدی دارد و اتفاقاً سهم تولید و بازارش نسبت به آخرین رکوردهای حضور توتال در ایران بیشتر هم شده است. در همین راستا و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت،گاز،پتروشیمی و صنایع وابسته با مهدی رفیعی مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی داشتیم تا از برنامه‌های توسعه‌ای کلان این مجموعه در دوران بعد از همکاری با توتال با نام و هویت جدید از نمای نزدیک آگاه شویم.

مدیرعامل شرکت به‌تام روانکار بابیان این موضوع که آخرین رکورد ثبت‌شده تولید این شرکت در زمان حضور توتال 15 هزار تن بوده اما جدیدترین رکوردهای ثبت‌شده خبر از تولید 24 هزار تنی می‌دهد گفت: این آمار نشان‌دهنده جدیت برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در سطح کلان است که البته این مهم قطعا بدون همکاری و هم‌فکری تیم جوان و پرتلاش این مجموعه امکانپذیر نمی‌شد. رفیعی افزود: در این شرکت همواره برنامه‌های تولید و توسعه زیرساخت، آینده‌نگرانه است و هیچ‌گاه اعداد و ارقام و رکوردهای تولید و فروش نمی‌تواند مسیر روبه‌جلو را متوقف کند. وی با اشاره به این موضوع که علاوه بر نام شرکت، نام  لاین‌های محصولات نیز تغییر کرده است گفت: دو لاین اصلی محصولات این شرکت که «روولوشن» و «کرواتز» بود، نام‌هایشان بعد از تغییر هویت برند به «رینوویشن» و «کوانتیک» تغییر پیدا کرد اما کیفیت محصولات نسبت به گذشته نه‌تنها کاهش نداشته بلکه در لاین های جدید تولید، جدیدترین تکنولوژی ها، مواد اولیه و مواد افزودنی برای تولید محصولات به کار می‌رود زیرا مشتریان و بازار به این برند، نام و نشان اعتماد پیدا کرده‌اند، این شرکت همیشه در تلاش بوده تا رضایت حداکثری مشتریان را چه در بازار و چه در خطوط تولید حفظ کند. مدیرعامل شرکت به‌تام روانکار با تأکید بر این موضوع که این شرکت گریدهای بالای بازار را هدف قرار داده عنوان کرد: محصولات این شرکت همواره با بالاترین کیفیت و سطوح استانداردی بالا تولید و عرضه می‌شود که نمود این موضوع را می‌توان در گسترش همکاری‌های این شرکت با شرکت‌های مطرح خودروسازی و ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی دید.

مهدی رفیعی با بیان این موضوع که ورود شرکت به‌تام به خطوط تولید خودروسازی‌ها در زمان حضور توتال انجام‌شده ولی بعد از تغییر نام و هویت، حجم این تعهدات نه‌تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است گفت: ورود به خطوط تولید و تأمین OEM به‌طورکلی مستلزم عبور از سد بسیار سختی از بررسی‌ها و تست‌های کیفی است. هر خودروساز برای انتخاب روغن موردنیاز ابتدا چندین برند و نمونه را آزمایش می‌کند و سپس از میان تمامی موارد موردبررسی، محصولی که بیشترین تطبیق‌پذیری با ساختار موتور و گیربکس محصولاتش دارد را به‌عنوان گزینه نهایی انتخاب می‌کند. حضور محصولات به‌تام روانکار در خطوط تولید چندین خودروساز بزرگ کشور از‌جمله ایران‌خودرو نشان می‌دهد که این محصولات توانسته‌اند تمامی آزمایش‌های کیفی را در سه مرحله(قبل، حین و بعد از استفاده) پاس کند. مدیرعامل به‌تام روانکار افزود: علاوه بر صنایع خودروسازی، محصولات این شرکت در دیگر صنایع مادر ازجمله فولاد، نیروگاه، معدن، کاشی و سرامیک و سیمان حضور جدی دارد. وی افزود: این دستاوردها درزمانی محقق شده است که مشکلات بسیار زیادی در تأمین مواد اولیه موردنیاز برای تولید وجود دارد. رفیعی عنوان کرد: زمانی که توتالی‌ها در ایران حضور داشتند، صفرتا صد روغن‌پایه و ادتیوهای موردنیاز برای تولید انواع محصولات توسط خود فرانسوی‌ها تأمین می‌شد اما اکنون‌ که علاوه بر خروج توتال از بازار، مشکلات متعدد و تحریم‌های اقتصادی نیز وجود دارد، تأمین مواد اولیه بسیار مشکل است ولی این مجموعه با تمام این اوصاف همچنان تلاش کرده تا به‌هیچ‌عنوان از مرزهای کیفی خود عدول نکند زیرا کیفیت همیشه اصلی‌ترین فاکتور در تولید است.
رفیعی با اشاره به سکوت دولت در موضوع قیمت‌گذاری و اصلاح قیمت‌ها که باعث شده سود بسیار زیادی به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها برود گفت: قیمت‌گذاری محصول نهایی به شیوه دستوری و دولتی در حالتی که قیمت تمامی مواد اولیه، بسته‌بندی، لجستیک و ... با نرخ آزاد محاسبه می‌شود درست نیست چراکه قیمت درج‌شده بر روی محصولات در این روش، قیمتی نیست که مشتری درنهایت بابت آن محصول پرداخت می‌کند و این تفاوت قیمت تنها به ‌واسطه‌گری در بازار کمک می‌کند و این عدد فقط و فقط به جیب واسطه‌ها می‌رود و شرکت تولیدکننده و خریدار نهایی هر دو در این بازی متضرر می‌شوند. وی با تأکید بر این‌که با توجه به‌تمامی این شرایط، شرکت به‌تام روانکار همواره تلاش کرده تا روند رو به رشد داشته باشد و حجم محصولات خود در بازار را افزایش دهد گفت: برنامه‌های زیرساختی توسعه‌ای در این شرکت همیشه در جریان است به‌طور مثال تعداد خطوط پُرکُنی در حال حاضر به 5 خط می‌رسد اما فازهای جدید به‌زودی راه‌اندازی می‌شود تا تعداد این خطوط به 7 عدد برسد. علاوه بر این، ظرفیت تولید گریس در  حال حاضر 3 هزار تن است اما به‌زودی این عدد به دو برابر ظرفیت فعلی خواهد رسید. وی بابیان این موضوع که تجهیزات و دستگاه‌های تولید و بلندینگ روغن در این شرکت همه فرانسوی هستند و توسط خود توتالی‌ها نصب‌شده است گفت: زیرساخت‌های اصلی برای توسعه ظرفیت‌ها در این شرکت وجود دارد چراکه تمامی تجهیزات تولید این شرکت بسیار مدرن است و به همین دلیل پتانسیل بسیار بالایی برای افزایش ظرفیت‌ها دارد.
مهدی رفیعی در انتها با اعلام این موضوع که سهم کل تولیدکنندگان خصوصی بلندینگ در بازار روغن کشور 15 درصد است گفت: سهم شرکت به‌تام روانکار از این مقدار حدود 6 درصد است. وی افزود: رمز موفقیت این شرکت در تمامی سنوات کاری‌، همکاری با مدیران و کارکنان جوان، متخصص و باانگیزه بوده که باعث شده این شرکت همواره در مسیر توسعه باشد. وی بابیان این موضوع که استفاده از محصول باکیفیت حق مسلم مصرف‌کننده است گفت: برنامه‌های توسعه‌ای به‌تام روانکار در سطح کلان همواره با رویکرد حفظ و ارتقا کیفیت همراه بوده است.
سومین سایت تولیدی این شرکت به مساحت 20 هزار مترمربع به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد تا بتواند زیرساخت‌های افزایش حجم تولید محصولات را ایجاد کند. رفیعی افزود: هم‌اکنون حجم بسیار زیادی از درخواست برای محصولات این شرکت وجود دارد که ظرفیت فعلی پاسخگوی این نیاز نبود و به همین دلیل برنامه توسعه زیرساختی در حال انجام است.

گفت‌وگو: روزبه نوروزیان

برچسب ها

به‌تام روانکار
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا