معرفی 10 شرکت رزین ســـاز حاضر در بازار ایـــــران

بازار ماکت به سبک خاص

عصر خودرو: ماکت‌های کلکسیونی با ساختارهای مختلفی به تولید می‌رسند که رزین یکی از مهم‌ترین آنهاست.

Friday 05 August 2016 - 13:32:00

بازار ماکت به سبک خاصOtto-ModelsMatrixGLMFronti ArtNeo Scale ModelsMR CollectionBBRCult ModelsGT Spiritبازار ماکت به سبک خاص

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، این متریال که در واقع یک بسپار (پلیمر) صنعتی یا حتی طبیعی محسوب می‌شود، شامل گستره نسبتا وسیعی از انواع کاربردهاست که ماکت‌های کلکسیونی نیز یکی از آنها به شمار می‌رود. محصولات ساخته شده از جنس رزین که عمدتا در 3 مقیاس 1:44، 1:18 و تعداد بسیار محدودی 1:12 به بازار عرضه می‌شوند، عمدتا به صورت سیلد (بدون بهره‌گیری از در‌‌های باز‌شونده) ساخته شده و کیفیت قالب‌گیری بسیار خوبی دارند. هرچند که تا چند سال پیش تنها برخی برندهای ماکت‌سازی خاص به تولید این دسته مدل‌ها مشغول بودند و بدین ترتیب ماکت‌های رزین قیمت‌های بسیار بالایی نیز داشتند، اما با توجه به سهولت قالب‌گیری، محدود‌بودن جزئیات قابل اجرا و در نهایت سود‌دهی بالاتر، ماکت‌سازان بسیاری به تولید محصولات رزین روی آورده‌اند. در ادامه به معرفی 10 برند رزین‌ساز که محصولاتشان در بازار ایران نیز قابل خریداری هستند، خواهیم پرداخت.

Otto-Models
این شرکت ماکت‌سازی فرانسوی به صورت تخصصی به تولید ماکت‌های مقیاس 1:18 رزین از خودروهای فرانسوی، آلمانی و... مشغول است. Otto-Models یا Otto-Mobile عمدتا به سراغ خودروهایی می‌رود که پیش‌تر کمتر مورد توجه ماکت‌سازان حرفه‌ای قرار گرفته‌اند. برای مثال ب‌ام‌و E31 850i این ماکت‌ساز که در رنگ‌های سرمه‌ای (آلپینا) و قرمز (ساده) به تولید رسیده است، از جمله مدل‌هایی بود که تا‌کنون توسط ماکت‌سازان حرفه‌ای به تولید نرسیده بود. تمامی محصولات OTTO کاملا سیلد هستند و این ماکت‌ساز در زمینه رنگ‌آمیزی و البته ساخت کاسه چراغ اتومبیل‌ها ظرافت بسیار خوبی دارد. مدل‌های این ماکت‌ساز در بازار کشور از حدود 450 الی 550هزار تومان قیمت دارد.

BoS
شرکت ماکت‌سازی BoS یا Best of Show که در واقع وابسته به یکی از وب‌سایت‌های معتبر فروش ماکت‌های کلکسیونی در خارج از کشور
(www.carmodel.com) است، قدمت آنچنان زیادی در عرصه تولید ماکت‌های کلکسیونی ندارد. این ماکت‌ساز اصالتا ایتالیایی نیز همچون Otto به تولید ماکت‌های خودروهای خاص کلاسیک مشغول است. با این تفاوت که Otto بیشتر به خودروهای عادی و اقتصادی می‌پردازد اما BoS روی محصولات لوکس سرمایه‌گذاری کرده است. BoS محصولات خود را در مقیاس‌های 1:43 و 1:18 به بازار عرضه می‌کند و در مقام مقایسه باید گفت که کیفیت ساخت کمتری از Otto دارد. برای مثال ب‌ام‌و E21 تارگای این ماکت‌ساز یکی از مدل‌هایی است که با وجود تیراژ بسیار محدود 1000 تایی در بازار جهانی، چنگی به دل نمی‌زد و ‌چندان محبوب نبود. وزن نه‌چندان سنگین‌ مدل‌های این برند و همچنین حسی که از در دست گرفتن برخی ماکت‌های BOS دارید (شبیه اسباب‌بازی!)، شما را دلزده خواهد کرد. محصولات BoS نیز در بازار ایران قیمتی مشابه Otto دارد.

GT Spirit
اما در بین رزین‌سازان حرفه‌ای قیمت متوسط،
GT اسپیریت با فعالیت در عرصه ساخت ماکت‌های خودروهای کلاسیک و مدرن در مقیاس‌های 1:18 و 1:12، بیش از دیگر برندهای این عرصه به بحث کیفیت ساخت و جزئیات می‌پردازد. این برند ماکت‌سازی که از سال 2009 میلادی روی کار آمده، در حال حاضر تمرکز خود را ‌روی 5 برند خودروسازی لوکس و کلیدی پورشه، آئودی، مرسدس بنز، ب‌ام‌و و بنتلی قرار داده است و محصولاتی از این خودروسازان را به تولید می‌رساند که پیش‌تر توسط ماکت‌سازان دیگر تولید نشده است. کیفیت ساخت محصولات
GT Spirit در وضعیت بسیار مطلوب و ایده‌آلی قرار دارد و اگر به دنبال ماکت‌هایی مرغوب با قیمت مناسب باشید، محصولات این برند که عمدتا از 400 تا 500 هزار تومان فی می‌خورند را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

Matrix
ماتریکس یکی دیگر از مدل‌سازان هلندی است که در تولید محصولات 1:43 رزین تبحر بسیار زیادی دارد. این مدل‌ساز که از مشهور‌ترین محصولاتش می‌توان به شورولت بلیزر K5 قرمز و آبی آن اشاره کرد، به‌تازگی به بازار ایران رسیده است. محصولات ماتریکس در بازار کشور ما از حدود 450 الی 600 هزار تومان قیمت می‌خورد و مدل‌های بسیار باکیفیت خودروهای کلاسیک را در تیراژ محدود به بازار عرضه می‌کند.

BBR
شرکت ماکت‌سازی BBR ایتالیا را عمدتا با فراری‌های مقیاس 1:18 و 1:43 آن می‌شناسیم. BBR تا چند سال پیش محصولات دایکست بسیار متنوع و البته شدیدا باکیفیتی همچون فراری انزو، فراری F430 و... را به تولید می‌رساند اما در اوایل دهه 2010 میلادی، سیاست‌های این ماکت‌ساز به رزین‌سازی تخصصی تغییر یافت. در حال حاضر محصولات مختلفی از این ماکت‌ساز به بازار عرضه می‌شوند که تمامی آنها از جنس رزین هستند. BBR تخصص‌ بسیار خوبی در تولید و عرضه ماکت‌های خودروهای لوکس و سوپر‌اسپرت دارد که البته با بسته‌بندی‌های بسیار جذاب و تیراژ محدود به بازار عرضه می‌شوند. محصولات این ماکت‌ساز در بازار ایران از حدود 1.5 الی 2.5 میلیون تومان (مقیاس 1:18) قیمت‌گذاری می‌شوند که البته باید گفت که مدل‌های BBR همچون بسیاری از ماکت‌های آنتیک و خاص بازار دست‌دوم چندان خوبی در کشور ما ندارند.

MR Collection
شرکت ماکت‌سازی بسیار کار‌درست MR کالکشن یکی دیگر از مدل‌سازانی است که در زمینه ساخت محصولات خاص و گران‌قیمت از جنس رزین دستی بر آتش دارد. این کمپانی ایتالیایی از سال 1988 تا‌کنون مشغول به کار است و در حال حاضر تیمی 15 نفره برای ساخت مدل‌های 1:18 و 1:43 رزین در تیراژ بسیار محدود و به صورت دست‌ساز دارد. ام آر کالکشن نیز همچون BBR، عمده محصولات خود را بر پایه خودروسازان ایتالیایی قرار داده است که در لیست محصولات 1:18 این کمپانی، برندهایی همچون فراری، بوگاتی، لامبورگینی و آلفا رومئو را می‌بینیم. این ماکت‌ساز نیز نسخه‌های مختلفی از محصولات خود را با تیراژهای مختلف (تماما محدود) به بازار عرضه می‌کند که از جمله بهترین محصولات آن می‌توان به انواع مختلف بوگاتی ویرون، نسخه‌های متعدد لامبورگینی اونتادور و... اشاره کرد. همچنین MR کالکشن مدل‌های 1:43 رزین بسیار خوبی با ظرافت فراوان به بازار عرضه می‌کند که البته برخی از آنها حتی قابلیت باز و بسته‌شدن در‌‌ها را نیز دارند! و جالب است بدانید که این دسته از مدل‌های 1:43 ام آر کالکشن، به اندازه یک 1:18 سیلد فی می‌خورند. MR  کالکشن ظرافت بسیار بالا و رنگ فوق‌العاده با‌کیفیتی دارد و جالب اینجاست که شما به عنوان یک کلکسیونر می‌توانید رنگ و طرح دلخواه خود را برای هر یک از محصولات این ماکت‌ساز سفارش دهید. البته با این تفاوت که محصول نهایی، می‌بایست در تیراژی بیش از 25 تایی تولید شود و البته قیمتی بالاتر از نمونه‌های روتین‌تر دارد. MR کالکشن‌های 1:18 قیمتی شبیه به محصولات BBR دارند.

Cult Models
کالت مدلز از جمله دیگر رزین‌سازان است که به‌تازگی به بازار جهانی و البته کشور ما راه یافته است. این ماکت‌ساز هم همچون برندهای فوق به دنبال گزینه‌هایی خاص‌تر است که پیش‌تر توسط ماکت‌سازان دیگر به تولید نرسیده‌اند. شرکت ماکت‌سازی کالت مقیاس 1:18 را به عنوان مقیاس تخصصی خود انتخاب کرده ‌و در خط تولید این ماکت‌ساز، محصولاتی از برندهای استون مارتین، بنتلی، جگوار، جنسن، مرسدس بنز، مینی، پژو، پورشه، رنج‌روور، روور، تویوتا و در نهایت فولکس واگن قرار دارد. این شرکت تمامی محصولات خود را از رزین تولید می‌کند و جالب اینجاست که ماکت‌های کالت قابلیت فرمان‌پذیری چرخ‌های جلو را نیز دارند. از جمله جالب‌ترین محصولات این ماکت‌ساز، تویوتا FJ40 1977، لیموزین اتاق معماری مرسدس بنز (V114)، رنج‌روور 1990 خاکستری رنگ و... هستند. محصولات این برند چیزی در حدود 550 الی 650هزار تومان قیمت دارند.

Neo Scale Models
اگر به دنبال خرید ماکت خودروهای کلاسیک در مقیاس 1:43 هستید، بدون‌شک با نام برند Neo Scale آشنا خواهید بود. البته هر چند که این ماکت‌ساز هلندی‌تبار، محصولاتی در مقیاس‌های 1:87، 1:18، 1:24 و...  نیز به بازار عرضه می‌کند اما اصولا محصولات 1:43 آن را بیشتر در بازار کشور می‌بینیم. نئو اسکیل تنوع بسیار خوبی برای محصولات خود در نظر گرفته ‌و عمدتا به سراغ خودروهایی رفته که پیش از آن، توسط کمترین ماکت‌سازی به تولید رسیده باشد. برای مثال کادیلاک سویل که ما در ایران آن را تحت عنوان کادیلاک ایران نیز می‌شناسیم، در مقیاس 1:43 و چند رنگ توسط این مدل‌ساز به تولید رسیده است. همچنین این برند تنوع خوبی برای محصولات رولز‌رویس، ب‌ام‌و، آلفا رومئو، مرسدس بنز، بیوئیک و... دارد. این ماکت‌ساز که تقریبا تمامی محصولات خود را از جنس رزین به بازار عرضه می‌کند، ظرافت و کیفیت کار بسیار بالایی دارد. ماکت‌های 1:43 نئو اسکیل در بازار ایران در حدود 250 الی 400 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این در حالی است که نمونه‌های 1:18 این ماکت‌ساز بیش از یک میلیون تومان فی می‌خورند.

GLM
شرکت ماکت‌سازی GLM در سال 2012 توسط گروهی از کلکسیونرهای ماکت احداث شد. این ماکت‌ساز به صورت تخصصی به مدل‌های 1:43 کلاسیک، مدرن و محصولات نیم‌دوره (مثل دهه نودی‌ها) می‌پردازد و تمامی تولیدات این برند با تیراژ محدود و به صورت کاملا دست‌ساز به بازار عرضه می‌شوند. جالب است بدانید که با وجود سیلد بودن محصولات GLM، برخی ‌ماکت‌های این برند در حدود 100 قطعه دست‌ساز مختلف دارند که در پروسه ساختی بسیار حساس و ظریف در کنار هم قرار می‌گیرند. GLM مدل‌های جالبی از جمله نسخه‌های متعدد رولز رویس، Hearse، انواع دوزنبرگ، بیوئیک، رولز‌رویس، محصولات پاکارت، راف و... را به تولید رسانده است. تولیدات این شرکت با توجه به تیراژ بسیار محدود، عمدتا از 450 الی 600 هزار تومان (با وجود 1:43 بودن!) فی می‌خورند. جالب اینجاست که این ماکت‌ساز به‌تازگی به تولید ماکت‌های خودروهای لیموزین روی آورده است.

Fronti Art
فرانتی آرت نیز پروتکلی شبیه به MR کالکشن و BBR مدلز را پیش گرفته و عمده محصولات خود را بر پایه خودروهای لوکس، سریع و مدرن به تولید می‌رساند. این ماکت‌ساز محصولات خود را در دو دسته Simulation Cars و Semi Simulation Cars طبقه‌بندی می‌کند که دسته اول با قابلیت در‌‌های بازشو و دسته دوم با در‌‌های سیلد و بسته‌شده به بازار عرضه می‌شوند. فرانتی آرت محصولات خود را در مقیاس‌های 1:18 و 1:43 به تولید می‌رساند و عمدتا قیمت‌های بسیار بالا و تیراژ کمی دارند. البته در بین محصولات این ماکت‌ساز، ماکت‌های برندهایی همچون Zenvo نیز به چشم می‌خورد که با توجه به تنوع رنگ و کیفیت بسیار بالا، گزینه‌های وسوسه‌انگیز برای کلکسیون‌های خاص محسوب می‌شوند. ماکت‌های فرانتی آرت از 1.5 الی 2.5 میلیون تومان قیمت دارند.

برچسب ها

ماکت
Back to top