نگاهی کوتاه به بازار لوازم مخصوص زمستان برای خودرو + فهرست قیمت

بازاری گرم از جنس سرما

عصر خودرو- در این مطلب نگاه کوتاهی به بازار لوازم جانبی مخصوص خودرو در فصل زمستان انداخته‌ایم؛ بازاری از جنس سرما که امروزه در کشورمان به مدد نزولات پر برکت آسمانی طی ماه‌های گذشته بسیار پر رونق و داغ‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

Friday 29 January 2016 - 13:55:00

بازاری گرم از جنس سرما

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هدف ما از این مطلب بررسی و تحلیل بازار ضدیخ، تیغه برف‌پاک‌کن و زنجیر چرخ است؛ 3 قطعه حیاتی که ‌ نبود آنها در خودرو هم باعث ایجاد مشکلات فراوان در رانندگی و در نهایت زمینگیر شدن خودرو و هم جریمه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت بازدید خودرو می‌شود.

ضدیخ
یکی از معدود سیالات واجب برای خودرو است که بازار لوازم یدکی اتومبیل از آن همه‌ساله با آغوش گرم مخصوصا در هنگام زمستان پذیرایی می‌کند. ضدیخ از جمله موادی است که علاوه بر مراکز فروش لوازم یدکی خودرو در رادیاتورسازها، تعویض روغنی‌ها، فروشگاه‌های روغن موتور و خلاصه اغلب مراکزی که به فروش قطعات خودرو مربوط می‌شوند در انواع و اقسام برندها یافت می‌شود. بازار ضدیخ حسابی در زمستان مخصوصا در نواحی سردسیر گرم است و در این نواحی از فروش قابل توجهی برخوردار است. قیمت ضدیخ در ایران با توجه به صنایع پتروشیمی بومی که قادر به تولید مواد شیمیایی پیشرفته هستند بالا نبوده و علاوه بر اینها با برندها و اشتانتیون‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. بنابراین به جز ضدیخ‌های خودروهای وارداتی که اغلب در نمایندگی‌های مجاز آنها قابل فروش است و قیمت گزافی هم دارند، ضدیخ سایر خودروهای سنگین و سبک در کارخانه‌های مواد شیمیایی ایران با بهترین کیفیت تولید می‌شود. اما در همین بازار ارزان، ضدیخ‌هایی هم پیدا می‌شوند که بدون نام و نشان، بسته‌بندی آراسته و مرتب، نشان استاندارد و... به قیمت به مراتب ارزان‌تر از سایر ضدیخ‌های به نام و مشهوری چون اسپیدی، اورست، ایرانول، کاسپین، فیروزگام و ... فروخته می‌شوند و تنها از ظاهر فسفری‌رنگ آنها پیداست که ضدیخ هستند! این موارد که در جاده‌های غرب کشور به وفور به چشم می‌خورد و عدم خرید آنها به شدت توصیه می‌شود، حاصل خرید ضدیخ‌های بی‌کیفیت به صورت فله‌ای و مخلوط کردن آن با آب است و به همین علت با قیمت نازل‌تری به فروش می‌رسند. اما تفاوت ضدیخ ارزان و بی‌کیفیت با ضدیخ خوب و استاندارد چیست؟ برای پاسخ به این سؤال بسیاری بر این باور هستند که ریختن ضدیخ درون لیوان و گذاشتن آن درون فریزر همه چیز را در مورد کیفیت ضدیخ ثابت خواهد کرد. اما باید یادآور شد وظیفه ضدیخ علاوه بر جلوگیری از انجماد آب درون رادیاتور، دارا بودن خاصیت ضد‌جوش و ضد‌رسوب هم هست. پس می‌توان به طور خلاصه در مورد پاسخ به سؤال فوق اینگونه گفت که ضدیخ‌های مرغوب و با کیفیت و منقش به نشان استاندارد ایران هم باعث جلوگیری از یخ نزدن آب می‌شوند و هم رسوبات مسیر عبور آب در پوسته سیلندر و شلنگ‌ها و .... را می‌گیرند و همچنین علاوه بر همه اینها نقطه جوش آب خودرو را بالا می‌برند. بدیهی است که ضدیخ‌های باز و بدون بسته‌بندی و فاقد علامت استادارد قادر به انجام هیچ یک از وظایف فوق به طور کامل نخواهند بود.

تیغه برف‌پاک‌کن
تیغه‌های برف‌پاک‌کن موجود در بازار سطح کشور در چندین سال گذشته توسط کارخانه‌های تولیدی قطعات در ایران تولید می‌شدند و حتی نمونه‌های اصلی این تیغه‌ها برای خودروهای ساخت داخل با برندهای ژاپنی و فرانسوی نیز در بازار برای مشتریان قابل دسترس بودند. اما به مرور با افزایش قیمت ارز و مقایسه هزینه تمام شده ساخت برف‌پاک‌کن در ایران و قیمت خریداری این قطعه از کشور چین، تولید‌کنندگان تصمیم گرفتند تا این قطعه را به صورت کامل از چین وارد کنند.
از همین رو امروزه در بازار هنگام مراجعه مشتری به مغازه ‌در اغلب اوقات تیغه برف‌پاک‌کن‌های ساخت چین به مشتری پیشنهاد می‌شوند که اغلب کارایی متوسطی را در قبال هزینه پرداختی به خریدار ارائه می‌دهند. در مورد خرید تیغه برف‌پاک‌کن تنها نکته ظریفی که برای دارندگان خودروهای متفرقه و یا قدیمی وجود دارد این است که در هنگام مراجعه به نمایندگی مربوطه، این مرکز در صورت تشخیص دادن عیب تیغه برف‌پاک‌کن، به زعم خود برای شما جنسی اصلی نصب می‌کند که هزینه گزافی را از شما مطالبه خواهد کرد. اما در صورت دانستن سایز تیغه می‌توانید با مراجعه به مراکز فروش لوازم یدکی اتومبیل از تیغه‌های ارزان خودروهایی که به وفور در بازار یافت می‌شوند، استفاده کنید که در نتیجه هزینه به مراتب کمتری را از جنس اصلی مورد نظر نمایندگی برای تیغه برف‌پاک‌کن پرداخت خواهید کرد.
به هر روی اگر هم خواهان جنس اصلی ساخت کشورهای اروپایی یا ژاپن باشید در بازار تهران جوینده یابنده است و می‌توانید با صرف هزینه بیشتر جنس اصلی را برای خودرو خود خریداری کنید.

 

زنجیر چرخ
تیغه برف‌پاک‌کن و زنجیر چرخ دو وسیله واجب برای خودرو در هنگام زمستان هستند که به همراه نداشتن یا معیوب بودن آنها در اغلب جاده‌های کشور در این فصل از سال موجب توبیخ و جریمه راننده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی خواهد شد. زنجیر چرخ‌های سابق که جنس تمامی آن از فلز بود را به کلی فراموش کنید زیرا در بازار با عرضه نسل جدید زنجیر چرخ‌های پلیمری یا اصطلاحا ژله‌ای دیگر مشتریان استقبال چندانی از نسل قدیم زنجیر چرخ‌ها نمی‌کنند و به سراغ زنجیر چرخ‌هایی با جنس پلیمر و با نصب آسان می‌روند. این نوع زنجیر چرخ‌ها با بسته‌بندی‌های شکیل و مرتب و همچنین نصب آسان به قول فروشندگان بازار را قبضه کرده‌اند. به نحوی که 80 درصد خریداران زنجیر چرخ در بازار قطعات خودرو، تقاضای خرید زنجیر چرخ ژله‌ای را دارند. این زنجیر چرخ‌ها در پکیج‌های چند صدتایی همراه با اشانتیون‌های فراوان مانند دستمال، قفل آویز کوچک و .... از کشور چین به صورت عمده وارد می‌شوند که در هنگام فروش تنها بعضی از آنها با همان اشانتیون‌های اولیه در اختیار مشتری قرار می‌گیرند. خلاصه بحث این است که بازار روی انگشتان زنجیر چرخ‌های چینی مخصوصا از نوع ژله‌ای می‌چرخد و حسابی روی بورس هستند و حتی اکثرا این پکیج‌ها همراه با DVD‌های آموزشی با قول نصب در 30 ثانیه به مشتری‌ها فروخته می‌شوند.
زنجیر چرخ‌های قدیمی هم که به نوعی استخوان‌دار بوده و مانند زنجیر چرخ‌های حالا نهایتا میخی نیستند در بازار همچنان به وفور یافت می‌شوند اما به جز رانندگان خودروهای امدادی و تاکسی‌، دارندگان خودروهای شخصی از آنها استقبالی به عمل نمی‌آورند.

 

برچسب ها

برف پاک کن
Back to top