گذری در بازار شمع خودرو

جرقه‌ای در تاریکی

عصر خودرو: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌ها در سیستم برق پیشرانه شمع‌ها هستند؛ قطعاتی که وظیفه جرقه‌زنی هنگام تراکم سوخت در سیلندر را بر عهده دارند تا به این ترتیب توان مورد نیاز برای حرکت وسیله نقلیه فراهم شود؛ بخشی که شاید در صورت ایراد یا درست کار نکردن آسیبی به قسمت‌های خاص پیشرانه نزند اما کارکرد درستش تاثیری مستقیم روی روان کار کردن پیشرانه خودرو دارد.

Saturday 05 September 2015 - 11:29:00

جرقه‌ای در تاریکی

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، خوشبختانه در بازار شمع کشور ما برندهای معتبر و بین‌المللی جای خوبی برای خود باز کرده‌اند و مانند خیلی دیگر از قطعات همه چیز در اختیار چینی‌ها و نمونه‌های درجه چندم نیست. به این ترتیب محصولات کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، ژاپن و ... را می‌توان در بازه قیمتی از 30 تا 150 هزار تومان یافت.
شاید بزرگ‌ترین مشکل بازار در این روزها افزایش توزیع قطعات وارد شده به صورت قاچاق باشد؛ محصولاتی که در اصل‌بودنشان معمولا شکی نیست و قیمت اکثرا ارزان‌تری نیز نسبت به نمونه‌های وارد شده به صورت قانونی دارند اما نمی‌توان خیلی روی بازارشان حساب باز کرد.
این محصولات را نمی‌توان همیشه از وجودشان در بازار مطمئن بود و اکثرا جنس مغازه‌دارانی که به فروش قطعات قاچاق مشغولند اصطلاحا جور نیست! بنابراین می‌توان گفت که علی‌رغم تفاوتی اندک در قیمت، به خاطر اطمینان بیشتر، در دسترس بودن و همچنین به‌روز بودن نمایندگی‌ها تهیه محصول اصلی برای مصرف‌کننده در دراز‌مدت به‌صرفه‌تر است.

دلیل تفاوت قیمت بین محصولات قاچاق و قانونی:
در بازار شمع بر‌خلاف بسیاری از قسمت‌های خودرو اجناس قاچاق توانایی رقابت با محصولات قانونی را دارند و به گواه اکثر فروشندگان جنس اصل را می‌توان به هر دو صورت یافت اما دلیل اصلی تفاوت قیمت بین این دو را به جای مکانیکی‌ها و فروشگاه‌های قطعات شهر باید صدها کیلومتر آن‌طرف‌تر و در گمرک جست‌وجو کرد؛ جایی که برای هر شمع واردکننده باید 800 تومان عوارض گمرکی پرداخت کند؛ قیمتی که مسلما قاچاقچیان از پرداخت آن معافند و شاید واردکردن یک عدد شمع برایشان 100 تومان هم هزینه دربرنداشته باشد. در آن سو اما همانگونه که پیش‌تر نیز گفتیم امتیازاتی چون گارانتی معتبر، در دسترس بودن، جور بودن جنس و ... کماکان کفه ترازوی فروش را به سمت اجناس اصلی سنگین‌تر کرده و به بازار این محصولات آسیب جدی وارد نکرده است.
در حال حاضر اصلی‌ترین شرکت‌هایی که می‌توان محصولاتشان را در ایران یافت Bosch  آلمان،Eqyuem  فرانسه، Denso و NGK ژاپن را نام برد.
شرکت‌هایی که تولیدات اصل آنها به شکل قانونی در بازار موجود است. البته از آنجا که نمی‌توان بازار هیچ یک از قطعات خودرو را بدون حضور نمونه‌های چینی تصور کرد، معرفی کوتاهی نیز از شمع‌های چینی بازار ‌خواهیم داشت؛ جایی که در آن برند‌هایی چون Frontec ،‌Brisk ،‌ATM ،‌WRT و... را می‌توان یافت.
در جدول زیر بازه قیمتی معمول این برند‌ها را مرور می‌کنیم. البته به یاد داشته باشید به خاطر تنوع بالای انواع شمع در اینجا به محصولاتی اشاره می‌کنیم که بیشترین فروش را در بازار دارند.

نمونه‌های موجود در بازار:

می‌دانیم که نزدیک‌ترین قطعات به شمع در پیشرانه خودرو یکی کوئل است که وظیفه تامین برق شمع برای جرقه‌زدن را بر عهده دارد و دیگری نیز وایر شمع است که برق کوئل را به شمع می‌رساند. روان کار نکردن پیشرانه، از کار افتادن چند سیلندر و ... همه و همه مشکلاتی است که ایراد در هر یک از بخش‌های سیستم جرقه‌زنی و شمع می‌تواند باعث آن شود.
شمع‌های جدید بر‌خلاف مدل‌های قدیمی به جای نیکل و مس از عناصری مثل ایریدیوم و پلاتینیوم ساخته می‌شوند؛ آلیاژهایی که هم عمر بیشتری دارند، هم کمتر بنزین مصرف می‌کنند و هم شتاب خودرو را بالا می‌برند. به‌عنوان مثال، یک شمع معمولی تنها می‌تواند 30هزار کیلومتر کارکرد مفید داشته باشد که این عدد برای شمع‌های سوزنی ایریدیومی چیزی بیشتر از 100هزار کیلومتر است. برای خودروهای گازسوز نیز از شمع‌های دوپلاتینه استفاده می‌شود تا بتواند انفجار قطعی گاز سرد را تضمین کند.
در جدول زیر قیمت برندهای مختلف شمع برای خودروهای مختلف را می‌بینید؛ قیمت‌هایی که معمول‌ترین ارقام موجود در بازار هستند (به همین دلیل نیز بعضی نمونه‌های ایرانی در جدول ذکر نشده‌اند) و ناگفته پیداست که در موارد خاص می‌توانند از آنچه اینجا گفته شده، گران‌تر و یا ارزان‌تر باشند. قیمت‌ها برای هر دست شمع و به واحد هزار تومان است.

برچسب ها

شمع خودرو
Back to top