طبق گزارش بازوی پژوهشی بانک مرکزی دپوی خودرو افزایش یافت

شارژ دستوری انبار خودروسازان

عصر خودرو- گزارش جدید پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد پدیده دپوی خودروهای داخلی بار دیگر بروز کرده است؛ اتفاقی که ریشه آن در تداوم و تشدید قیمت‌گذاری دستوری است. طبق این گزارش، دپوی خودرو از اسفندماه سال گذشته کلید خورده و در فروردین ماه شارژ دوباره شده است. شورای رقابت قرار بود در اسفند ماه قیمت خودروها را اعلام کند.

Saturday 20 May 2023 - 09:04:00

شارژ دستوری انبار خودروسازان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقصاد، آخرین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد پدیده دپوی خودروهای داخلی بار دیگر بروز کرده، اتفاقی که ریشه آن را باید تداوم و تشدید سیاست‌های دستوری در حوزه قیمت جست‌وجو کرد.

این پژوهشکده در گزارش فروردین خود از تولید صنعتی کشور (با استفاده از اطلاعات شرکت‌های بورسی)، به بررسی روند تولید، فروش و سودآوری شرکت‌ها به‌‌ویژه خودروسازان پرداخته است. طبق این گزارش، خودروسازی کشور در کنار بهبود تولید در فروردین امسال (نسبت به ماه مشابه 1401)، با کاهش زیاندهی در سال گذشته نیز مواجه بوده است. نکته بسیار مهم دیگر در این گزارش اما شارژ دوباره انبار خودروسازان در فروردین امسال است. در واقع در بین اتفاقات فروردین‌ماه خودروسازی که بازوی پژوهشی بانک مرکزی آنها را مرور کرده، رشد موجودی انبار شرکت‌های خودروساز بزرگ نشان می‌دهد با وجود حذف محصولات ناقص، بار دیگر و این بار به دلیل تداوم و تشدید سیاست‌های دستوری، موجودی انبار آنها بالا رفته است.

طبق گزارش منتشره، موجودی انبار خودروسازان در فروردین بالغ بر 60درصد رشد کرده است. همچنین در سه‌ماهه منتهی به فروردین امسال نیز موجودی انبار خودروسازان 6/  13رشد را نشان می‌دهد. این در حالی است که در بازه زمانی یک‌ساله منتهی به فروردین 1402، موجودی انبار خودروسازان رشد منفی بالغ بر 24 درصد را ثبت کرده است. این موضوع نشان می‌دهد در بیشتر مقاطع سال گذشته که موضوع تغییر قیمت رسمی خودروها جدی نبوده، خودروسازان انگیزه‌ای برای دپوی محصولاتشان نداشته‌اند و در اسفند و فروردین با توجه به فراهم شدن شرایط تغییر قیمت، ورق برگشته و رفتار آنها نیز عوض شده است. اتفاقا در گزارشی که چند روز پیش در همین صفحه به چاپ رسید، مشخص شد فروش خودروسازان در فروردین امسال افت 40درصدی داشته است.

خودروسازان تا چندین ماه پیش گرفتار ماجرای خودروهای ناقص بودند و با وجود این محصولات، موجودی انبارشان معمولا بالا می‌رفت. خودروسازان مدعی بودند بخشی از محصولاتشان را به دلیل کسری قطعه نمی‌توانند تجاری‌سازی کنند، بنابراین تا زمان تامین قطعات باید منتظر بمانند و در این مدت، «ناقص»‌ها روانه انبار می‌شوند. این ماجرا در نهایت با تغییر سیاست‌های وزارت صمت، به پایان رسید و گفته می‌شود خودروسازان مدت‌هاست دیگر محصول ناقص تولید نمی‌کنند. مرور همین گزارش‌های ماهانه پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد خودروسازان در بیشتر مقاطع سال گذشته با کاهش موجودی انبار مواجه بوده‌اند، اما این رویه در اسفند سال قبل (به واسطه کاهش نرخ خروجی انبار خودروسازان) تغییر کرده و دامنه آن به فروردین هم رسیده است. در این زمینه دو سناریو مطرح است: سناریوی اول اینکه این  ماجرا با قیمت‌گذاری خودروها که در اسفند سال گذشته جدی شد، در ارتباط است و سناریو دوم اینکه احتمال می‌رود خودروسازان بار دیگر با تولید محصولات ناقص، آن‌ها را روانه پارکینگ‌های خود کرده‌اند.

البته خودروسازان مدعی‌اند که پرونده خودروهای ناقص را بسته‌اند و تمام محصولاتشان را به صورت کامل و به‌اصطلاح «عبور مستقیم» به تولید می‌رسانند. با‌این‌حال، با توجه به رشد تیراژ در سال گذشته و چالش‌های موجود بر سر راه تولید (تحریم و کمبود نقدینگی) بعید نیست تولید محصولات ناقص بار دیگر از سر گرفته شده باشد. خودروسازان از آذر سال 1400 تا همین یک ماه پیش، با فریز قیمت دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند. در اوایل اسفند اما افزایش قیمت رسمی خودروها جدی شد و حتی صحبت از صعود قیمت‌ها تا مرز 70درصد هم به میان آمد. با توجه به اینکه خودروسازان می‌دانستند افزایش قیمت رسمی محصولاتشان قطعی است، بخشی از خودروهای حاضر و آماده جهت تحویل به مشتریان را راهی انبار کردند تا پس از افزایش قیمت، آنها را با قیمت‌های جدید عرضه کنند.

از همین رو گزارش پژوهشکده پولی و بانکی نیز نشان می‌دهد موجودی انبار خودروسازان در آخرین ماه سال گذشته تغییر رویه داده و در فروردین رو به افزایش رفته است. این اتفاق در فروردین امسال، با توجه به اینکه تا واپسین روزهای این ماه تکلیف قیمت خودروها مشخص نبود، رخ داده است. بنابراین موجودی انبار خودروسازان در نخستین ماه امسال روندی افزایشی را به خود دیده است. هرچند طبق گمانه‌زنی‌ها و حتی اعلام برخی فعالان صنعت خودرو، قرار بود تا سقف 70درصد به قیمت رسمی خودروهای تولید داخل اضافه شود؛ با‌این‌حال، به دلیل نامگذاری امسال به نام مهار تورم، شورای رقابت و وزارت صمت این سقف را کوتاه کرده و به 42درصد رساندند. حالا با توجه به رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها تا سقف 42 درصد از یک سو و همچنین احتمال اندک تغییر قیمت به این زودی‌ها (با توجه به شعار امسال)، به نظر می‌رسد در ماه‌های پس از فروردین شاهد کاهش موجودی انبار خودروسازان خواهیم بود.

این البته در حالی است که با توجه به ورود سیاستگذار به قیمت خودروهای مونتاژی، سرایت ایده دپوی عمدی خودروها از خودروسازان وابسته به دولت به مونتاژکاران بعید نیست. اخیرا شورای رقابت با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت جدید بخشی از محصولات مونتاژی را که توأم با کاهش بود، اعلام کرد. با این حال مونتاژکاران هنوز زیر بار قیمت‌های جدید نرفته‌اند و به دنبال تغییر شرایط هستند. از همین رو به احتمال زیاد، آنها نیز دست به دپوی عمدی محصولات خود تا وقتی سرنوشت نهایی و قطعی قیمت‌ها مشخص شود، خواهند زد.

رشد تولید در فروردین

در بخش دیگری از گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، شاخص تولید خودرو و قطعات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، رشد شاخص تولید صنایع خودرو و قطعه همچنان در سطوح بالایی قرار دارد. طبق گزارش منتشره، رشد شاخص تولید این صنعت در فروردین‌ماه امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته به 34درصد رسیده است. گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص تولید در اسفند سال گذشته اوضاع بهتری از منظر نرخ رشد نسبت به فروردین داشته است. در آخرین ماه 1401، شاخص تولید خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، 7/  41درصد رشد کرده بود. این البته در حالی است که شاخص تولید خودرو و قطعات در اسفندماه 1401 و نسبت به بهمن همان سال رشد منفی داشته است. طبق آمار، شاخص موردنظر حدود 12 درصد افت کرده است.

وزارت صمت مدعی است در سال گذشته بالغ بر یک‌میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده، ادعایی که البته اماواگرهایی در مورد آن وجود دارد. البته با فرض صحت آمار موردنظر، باز هم برنامه صمتی‌ها برای تولید خودرو طی سال 1401 محقق نشد. طبق برنامه‌ریزی این وزارتخانه، قرار بود در سال گذشته یک‌میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو به تولید برسد که طبعا اگر حتی آمار یک‌میلیون و 350هزار دستگاهی نیز صحت داشته باشد، باز هم کسری 250هزار دستگاهی در برنامه موردنظر رخ داده است.

وزارت صمت برای امسال نیز برنامه تولیدی دومیلیون و 100هزار دستگاهی در نظر گرفته که بین یک‌میلیون و 600هزار تا یک‌میلیون و 800‌هزار دستگاه آن به محصولات سواری مربوط می‌شود. صمتی‌ها البته تاکید دارند که برنامه تولید امسال، 7/  1میلیون دستگاه است، اما طبق آنچه در طرح تحول صنعت خودرو (تهیه‌شده توسط وزارت صمت) آمده، بر تیراژ دو‌میلیون و 100هزار دستگاهی تاکید شده است. این در حالی است که با وجود تحریم‌ها و چالش‌های مربوط به کمبود نقدینگی و البته تداوم سیاست‌های دستوری در قیمت، دستیابی به این عدد را خیلی‌ها از جمله قطعه‌سازان ناممکن می‌دانند.

خودروسازان امیدوار بودند با احیای برجام و لغو تحریم، ضمن ازسرگیری همکاری با شرکای خارجی، در مسیر هموار تامین قطعات از خارج قرار بگیرند، اما فعلا خبری از احیای برجام نیست. از آن سو سیاست قیمت‌گذاری دستوری نیز همچنان ادامه دارد و به گفته فعالان صنعت خودرو این موضوع تاثیر بسیار زیادی روی کندی تولید در مقایسه با برنامه‌‌ریزی انجام‌‌شده توسط وزارت صمت دارد. به گفته آنها، اگر تامین مالی مناسب صورت نگیرد، نه تنها تیراژ یک‌‌میلیون و 700هزار دستگاهی محقق نخواهد شد، بلکه حتی ممکن است تولید در مقایسه با سال گذشته کمتر شده و نهایتا به یک میلیون دستگاه برسد. سیاستگذار با وجود آنکه می‌داند با سیاست‌های دستوری امکان تحقق برنامه‌ریزی تولید وجود ندارد، اما فعلا قصدی برای کنار گذاشتن قیمت‌گذاری ندارد.

کارشناسان معتقدند در این شرایط، اقدامات مقطعی مانند عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به بهبود روند تامین نقدینگی خودروسازان و به تبع آن، رشد تولید کمک کند. خودروسازان نزدیک به 950هزار دستگاه محصول را در ابرطرح فروش اواخر سال گذشته فروخته‌اند و اگر تولید را بالا نبرند، با دردسر بزرگی به نام تعهدات معوق مواجه خواهند شد.

خروج از زیان با سودآوری ضعیف

اما گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد شرکت‌های بورسی حاضر در زنجیره خودروسازی، در فروردین سال جاری نیز همچنان شرایط مناسبی در سودآوری نداشته‌اند. بر این اساس، مانند سنوات اخیر شرکت‌های خودروسازی و ساخت قطعات بدترین وضع را از نظر سودآوری به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌گوید خودروسازی تنها صنعتی است که جمع سود خالص شرکت‌های آن منفی می‌شود. بنابر گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، مجموع زیان ایجادشده در خودروسازی طی سال مالی 1400 حدودا 30درصد بیش از سال قبل از آن بوده است.  این اما در حالی است که طی سال 1401 از زیان این صنعت کاسته شده است. گزارش منتشره نشان می‌دهد در سه ‌ماهه و شش‌ماهه سال 1401 زیان خودروسازی به ترتیب 4/  37 و 85درصد کمتر از زیان ایجادشده در مدت مشابه سال قبل بوده است. همچنین در 9ماهه سال گذشته نیز زیان این صنعت به سود تبدیل شده است.با توجه به گزارش موجود و تغییرات در روند سود و زیان خودروسازان، مشخص می‌شود آنها در مجموع طی سال 1401 و نسبت به سال قبل از آن، کلا اوضاع بهتری را در این بخش داشته‌اند.

به عبارت بهتر، خودروسازان موفق شده‌اند محصولات خود را در چند ماه از سال گذشته با قیمت بالاتری (در مقایسه با سال 1400) به فروش برسانند و این موضوع می‌تواند یکی از دلایل و شاید اصلی‌ترین دلیل کاهش زیان‌دهی آنها باشد. بدون تردید ریشه اصلی بهبود درآمد خودروسازان در سال 1401 و فاصله گرفتن آنها از زیاندهی را باید در ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا دنبال کرد. در چند ماهی از سال گذشته، خودروسازان مجوز عرضه بخشی از محصولات خود را در بورس کالا دریافت کردند و چون قیمت نهایی فروش همانی بود که در بستر بورس تعیین می‌شد، آنها موفق شدند خودروهای خود را با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ‌های دستوری به فروش برسانند؛ بنابراین به طور نسبی از زیاندهی خارج شدند.

عرضه خودرو در بورس کالا البته بیش از دو ماه است که برای محصولات سواری متوقف شده و خودروسازان ملزم به رعایت قیمت‌های تعیین‌شده از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان (به طور مشترک) هستند. بنابراین زیاندهی دوباره آنها در سال جاری، محتمل به نظر می‌رسد؛ هرچند گفته می‌شود امکان بازگشت خودروها به بورس کالا بار دیگر در آستانه فراهم شدن است و شاید خودروسازان بتوانند بار دیگر از این حربه به عنوان راهکاری برای خروج از زیاندهی تولید استفاده کنند.  البته طبق صورت‌های مالی خودروسازان، آنها همچنان با زیان انباشته هنگفت بالغ بر 120هزار میلیارد تومانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، زیانی که از نظر فعالان صنعت خودرو و برخی کارشناسان، بیش از موضوع دیگری ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد و صرف بورسی شدن خودروها نمی‌تواند زیان موردنظر را به این راحتی و به این زودی‌ها پاک کند.

برچسب ها

قیمت گذاری دستوریخودروهای دپوانبار خودروسازان
مطالب مرتبط بیشتر
خودروهای 1403 با قیمت آزاد؟ ایجاد رانت و تضرر دو طرفه تولید کننده و مصرف کننده حذف قیمت‌گذاری دستوری و رانت در اولویت وزارت صمت مدل جدید «صمت» برای قیمت‌گذاری خودرو تغییر مدل واردات خودرو؟ قیمت‌گذاری دستوری از لاستیک برداشته شد زیان و بدهی خودروسازان 450 همت شد خودرو در بن‌بست قیمت‌گذاری قیمت گذاری دستوری مانع توسعه صنعت لاستیک سبز نسخه علاج صنعت خودروسازی چیست؟ قیمت گذاری دستوری مشکل صنعت خودرو کیفیت خودرو و قطعات معلول نوع قیمت گذاری اعتقادی به قیمت گذاری دستوری نداریم خودروهای در پارکینگ خودروسازان در انتظار گذر از سرعت گیر استاندارد بهانه دوم انبار خودرو فروش دستوری خودرو حذف شد؛ «سامانه» پابرجاست شکست فروش دستوری خودرو کاهش تولید صنعت تایر انتقاد رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از قیمت گذاری دستوری خودروهای داخلی قیمت گذاری دستوی؛ سدی در برابر خودروسازان و قطعه سازان تنظیم بازار خودرو با حذف قیمت گذاری از صنعت خودرو چاه 400 همتی خودروسازان مجلس مخالف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو است صنعت خودرو گرفتار قیمت گذاری دستوری است قیمت‌گذاری دستوری خودرو لغو می‌شود خودروسازی نقشه راه نیاز دارد قیمت‌گذاری دستوری، خطوط قطعه‌سازی را تعطیل می‌کند دولت نباید مستقیم در بازار رقابتی دخالت کند افت شتاب دپوی خودرو به قیمت‌گذاری دستوری اعتقادی ندارم قیمت گذاری دستوری لاستیک عاملی در کاهش تولید زیان 21 هزار میلیاردی به واسطه قیمت‌گذاری دستوری تعمیم تجربه ناموفق قیمت گذاری دستوری به مونتاژکاران دپوی محصولات یکی از خودروسازان بزرگ به بهانه نبود قطعه قیمت گذاری دستوری حقوق مصرف کننده و تولید کننده را ضایع می‌کند در حال دادن یارانه سیاه به خودرو هستیم سایه دستور از سر صنعت خودرو کم نمی شود! توزیع رانت 250 هزار میلیارد تومانی بین دلالان با قیمت‌گذاری دستوری خودرو قیمت‌گذاری دستوری، قاچاق لاستیک را رونق داد 130 همت ضرر خودروسازان با قیمت گذاری دستوری خودروسازان باید تا آخر سال از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شوند برچسب رقابتی برای خودرو زیان انباشته خودروسازان و سوبسید سیاه، حاصل قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت؛ دستورالعمل خودرویی را اصلاح کند اما و اگر‌های اجرایی شدن قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو نامه شورای رقابت مبنای کارشناسی ندارد صف‏‏‌آرایی خودروسازان در برابر شورای رقابت عرضه تایر در بورس کالا صنعت خودرو نیازی به قیمت‌گذاری دستوری ندارد درس عبرتی که از قیمت‌گذاری دستوری خودرو باید بگیریم اقدامات سایپا نوید آینده خوبی برای صنعت خودرو کشور دارد در حال حاضر سایپا در وضعیت مناسبی است زیان تایرسازان با قیمت گذاری دستوری فروش خودرو در بورس بهتر از قیمت‌گذاری دستوری و قرعه‌کشی شورای رقابت: مدعی قیمت گذاری خودرو نیستیم درخواست خودروسازان برای آزادسازی قیمت همزمان با شروع واردات دولت سنت شکنی می‌کند؟ حرکت صنعت خودرو روی لبه پرتگاه با قیمت گذاری دستوری معایب قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو با عرضه پرتیراژها در بورس کالا خودروسازان چقدر از قیمت گذاری دستوری زیان دیدند؟ اصلاح قیمت‌گذاری‌ برای خروج شرکت‌ها از زیان سود سه جانبه خودروی بورسی زیان 120 هزار میلیارد تومانی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری دو تفسیر از جبران قیمت‌گذاری دستوری سال آخر قیمت‌گذاری دستوری خودرو تمرین آزادسازی قیمت خودرو قیمت‌گذاری دستوری خودرو بدون لحاظ نرخ تورم و نهاده‌های تولید به مصلحت نیست سرعت گیرهای دستوری در مسیر حذف قیمت گذاری دستوری دومینوی حذف قیمت‌گذاری دستوری 2 شرط حذف قیمت گذاری دستوری خودرو راز حراج لوکس‌های دپویی قیمت گذاری دستوری عامل افزایش زیان خودروسازان وقتی قیمت گذاری دستوری در خودرو رنگ می بازد خداحافظی طولانی با قیمت دستوری خودرو تشریح آخرین وضعیت خودروهای موجود در انبار املاک تملیکی حذف نرم قیمت دستوری خودرو عدم دخالت دولت در خودروسازی، کیفیت را افزایش خواهد داد قیمت‌گذاری دستوری برای لاستیک و تایر، حاشیه سود صنعت را از 28 به 8 درصد رسانده خودروسازان به دنبال خسارت سه چالش اصلی صنعت تایر رهگیری «خودروهای ناقص» رتبه خودرو در کورس قیمت‌ها راهبرد ایران خودرو برای گذر از زیان فاصله دو قیمت در بازار خودرو عدم تامین قطعات و روند ترخیص و پلاک‌گذاری عامل دپو خودرو در ایران خودروی تبریز کاهش رسوب در انبار خودروسازان خالی شدن انبار‌ خودروهای دپو شده نمایشی نیست زیان انباشته دو خودروساز به 45 هزار میلیارد تومان رسید تقویت انحصارگرایی با قیمت‌گذاری خودرو برآورد خودروسازان از موجودی انبار تا پایان 1400 شورای رقابت مخالف قیمت گذاری برای کالاهاست برنامه دولت سیزدهم برای کنترل بازار خودرو با کاهش هزینه‌های تولید شروط جدید تحویل خودرو‌های دپو شده به مشتریان پرونده دوم خودروسازان در سازمان بازرسی قیمت‌گذاری دستوری مهمترین چالش صنعت تایر است چرا وعده کاهش خودروهای دپوشده در پارکینگ‌های خودروسازان محقق نشد؟ اقدامات قابل تقدیر وزیر صمت در بازنگری قیمت گذاری دستوری به‌خصوص در خودرو برداشتن نخستین گام از اصلاح قیمت‌ها رونمایی از مسیر جدید قیمت‌گذاری خودرو خسارت دومینویی قیمت‌گذاری تداوم قیمت‌گذاری دستوری خودرو قطعا به زیان صنعت کشور است قیمت دستوری خودرو منجر به شکست است حذف قیمت‌گذاری دستوری با وجود ممنوعیت واردات خودرو بی‌معنا است حذف قیمت‌گذاری دستوری بدون آزادسازی واردات ممکن نیست آزمون و خطای قیمت‌گذاری خودرو معنای لغو دستوری افزایش قیمت خودروها چیست؟ قیمت‌ دستوری؛ سدراه وعده‌های خودرویی پنج لطمه بزرگ قیمت‌گذاری دستوری به صنعت خودرو و اقتصاد کشور سود قیمت گذاری دستوری به جیب چه کسانی رفته است؟ قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو حذف شد آشفتگی بازار خودرو ماحصل قیمت گذاری دستوری است روش فروش و قیمت گذاری خودرو مورد قبول هیچ کس نیست شلاق قیمت‌گذاری بر پیکر صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری خودرو با جدیت دنبال می شود ورژن جدید قیمت دستوری خودرو اجماع در تغییر مدل قیمت‌گذاری خودرو؟ حمایت مجلس از لغو قیمت گذاری دستوری خودرو لغو قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات ماجرای دپو 6 هزار کامیون در گمرکات کشور اتهام دپوی خودرو به ایران خودرو وارد نیست واکنش سایپا به بازنشر یک عکس سه ساله! مصرف کننده و تولیدکننده خودرو در تله قیمت گذاری قیمت گذاری تکلیفی، چالش اصلی صنعت خودروسازی برون‌رفت صنعت خودرو از بحران با اجرای «ماده 90 اصل 44 قانون اساسی» آسیب های جدی قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو کشور زیان انباشته 85 هزار میلیارد تومانی «خودرو» درنتیجه قیمت گذاری دستوری قیمت گذاری دستوری، بزرگترین دغدغه صنعت خودروسازی کشور زنگ خطر افزایش خودروهای ناقص بلاتکلیفی هزاران خودروی وارداتی در پایان دولت ایستادگی ارزشمند سایپا در برابر زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری کاهش 8 درصدی نرخ موثر تسهیلات مالی و‌ تسویه کامل بدهی های ارزی معوق قیمت گذاری دستوری خودرو نه به نفع تولیدکننده است، نه مصرف کننده اعتراض سهامداران خرد به قیمت گذاری دستوری خودرو دلالان و سودجویان در افزایش قیمت خودرو نقش دارند ضربه قیمت‌گذاری دستوری به سرمایه‌گذاری خارجی فروش به قیمت حاشیه بازار تنها راه برون‌رفت صنعت خودرو از بحران است لزوم بازبینی اساسی در شیوه قیمت گذاری خودرو رانت نجومی با قیمت‌سازی شکایت سهامداران از قیمت گذاری دستوری خودرو استقبال از عرضه خودرو در بورس کالا و خروج از نظام قیمت گذاری زیان انباشته خودروسازان به بیش از 80 هزار میلیارد تومان رسید کدام روش قیمت گذاری بازار را کنترل می کند؟ انبار خودروسازان شلوغ‌تر شد قیمت‌گذاری دستوری به نفع مردم یا انحصار تولیدکننده؟ قیمت‌گذاری دستوری مهمترین مانع توسعه خودروسازان خطر تداوم نرخ‌گذاری دستوری در سال1400 تاکید آیت‌الله رئیسی بر تعیین تکلیف خودروهای دپو شده و اموال تملیکی فروش خودرو در بورس‌کالا تصویب شد زورآزمایی خودرویی دولت و مجلس معایب قیمت‌گذاری دستوری خودرو نادیده گرفتن هزینه تولید خودرو در قیمت‌گذاری دستوری لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو در برنامه کارگروه رفع موانع تولید رانت قیمت‌گذاری دستوری به جیب چه کسانی می‌رود؟ قیمت گذاری دستوری خودرو لغو می‌شود؟ فشار از بیرون یا اعتراف به شکست در قیمت گذاری دستوری آخرین وضعیت خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات خودرو‌های لوکس از قیمت گذاری دستوری خارج شدند تشدید ترافیک در پارکینگ خودروسازها ضربه نرخ‌گذاری دستوری به جهش تولید ادامه زیان خودروسازان با قیمت‌گذاری دستوری ریشه انباشت خودرو در کارخانه‌ها انتخاب میان بد و بدتر نرخ‌گذاری دستوری خودرو حذف می‌شود؟ طرح ناقص برای نجات خودرو استمرار زیان خودروسازان با تداوم قیمت گذاری دستوری کشف انبار دپوی 10 میلیارد تومانی خودروی احتکار شده در ورامین زیان انباشته صنعت خودرو به 80 هزار میلیارد تومان رسید دستور ویژه سرپرست وزارت صمت برای بررسی دپوی خودروها تاکسی‌های دپو شده "احتکار" نیست! دلیل دپوی تاکسی‌ها نو در پارکینگ‌ها مشخص شد تاکسی های موجود در نمایندگی ها دارای مالکیت مشخص است گله‌مندی صاحبان خودروهای دپو شده در گمرک از موانع ترخیص فرصت سوزی وزارت صمت برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک + سند ریشه‌یابی التهابات بازار خودرو مصوبه ترخیص خودروهای دپو شده به گمرک ابلاغ شد+سند ترخیص خودروهای دپو شده باز هم به مشکل خورد نابودی صنعت خودرو با قیمت‌گذاری دستوری منتظر موج گرانی باشیم؟ قفل ترخیص خودروهای دپویی‌ شکسته شد تمدید ثبت سفارش‌ خودروهای دپویی فروش 60 درصد خودروهای خریداری شده در بازار آزاد عبور از بحران در خودروسازی با کنار گذاشتن قیمت‌های دستوری دست‌انداز ثبت سفارش در مسیر دپویی‌ها قربانی قیمت‌گذاری دستوری خودرو بازی باخت - باخت قیمت‌گذاری دستوری عاقبت قیمت‌گذاری خودرو تا پایان 98 دلایل زیان خودروسازان بررسی شد آغاز ترخیص خودروهای دپو شده از فردا دستور ترخیص 1048 خودروی دپو شده صادر شد گره ارزی و قانونی در ترخیص خودروهای دپو شده فشار قیمت‌گذاری دستوری و مشکلات ساختاری اقتصاد بر صنعت خودرو زمان احیای قیمت‌گذاری در حاشیه بازار آسیب‌های اصلاح نشدن طرح ساماندهی صنعت خودرو 50هزار خودروی ناقص تکمیل شد تحویل 20000 خودروی دپوشده به مردم تمدید دوباره مهلت ترخیص خودروهای دپویی قیمت‌گذاری تهاجمی تخلف است فرمول تکمیل خودروهای ناقص مگر خودروساز بیمار است که ماشین دپو کند و به خریدار جریمه بدهد؟ بی‌اطلاعی رئیس سازمان حمایت از تدوین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو سایه سازمان استاندارد روی خودروهای ناقص قیمت‌گذاری خودرو دستوری نیست تکمیل 180 هزار خودروی ناقص تا یک‌ماه و نیم دیگر تب خودرو فروکش کرد دپوی خودروهای تولید 97 انبار شدن خودروها به بهانه فقدان آیینه و دستمال کاغذی ضعف وزارت صنعت است دو فرضیه درباره خودروهای دپویی راکد ماندن سرمایه در گردش صنایع با افزایش دپو خودروهای ناقص در انبارها قیمت‌گذاری خودرو هنوز در شورای رقابت مطرح و بررسی نشده است فرمول حاشیه‌ساز قیمت‌گذاری خودرو بازار خودرو آشفته است و دلایل آن باید به‌صورت جدی بررسی شود ساماندهی دستوری بازار خودرو وزارت صنعت:ما تعیین می‌کنیم؛مجلس:شورای رقابت مسئول است دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو در آستانه ابلاغ قیمت‌گذاری دولتی تحمیل زیان به خودروسازان است موضوع دپوی خودرو در انبار خودروسازان صحت ندارد دپو شدن خودرو توسط خودروسازان حقیقت دارد؟ قیمت‌گذاری در حاشیه کدام «بازار»؟ آپشن خودروها با قیمت گذاری دستوری آب می رود یک روز آزادسازی قیمت خودرو با فرمول وزارت صنعت و حالا نرخ گذاری با فرمول شورای رقابت هزینه‌های خودروسازان براساس ریال است اما قیمت گذاری‌ بر اساس دلار چرا فرمول 5درصد زیر حاشیه بازار برای خودرو اعمال نشد؟ اشتباهات حاکمیتی در قیمت‌گذاری خودرو آخرین وضعیت خودروهای دپو شده از زبان واردکنندگان مکانیزم قیمت گذاری خودروهای تولید داخل تعیین شود ساز ناکوک آزادسازی قیمت‌ خودرو تعریف بیش از 10 سناریو برای تعیین قیمت جدید خودرو حذف واسطه ها از بازار دستاورد قیمت گذاری در حاشیه بازار قیمت‌گذاری خودرو توسط کدام سازمان انجام می‌گیرد؟ دپوی 14 هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک و مناطق آزاد دولت بر سر دو راهی افزایش قیمت خودرو امروز گره کور قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باز می‌شود؟ بازار خودرو چگونه متعادل می‌شود؟ تصمیمی درباره قیمت خودرو گرفته نشده است تحمیل هزینه به واردکنندگان با دپوی خودروها در گمرک پروسه جدید قیمت‌گذاری خودرو تشریح فرآیند قیمت گذاری خودرو قیمت گذاری توسط هر ارگانی مانع حرکت خودروسازان است انعکاس قیمت‌گذاری دستوری در آیینه بورس آزادسازی منطقی قیمت ها راه نجات صنعت خودرو از زیان ضرورت تسریع در ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات قیمت گذاری خودروها با فوریت تعیین تکلیف شود دور زدن قیمت گذاری دستوری در حاشیه بازار خودرو خودروهای خارجی جدید در راهند بازندگان قیمت‌گذاری دستوری خودرو واکنش وزیر صمت به حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو خودروهای دپو شده در گمرک ظرف چند روز آینده ترخیص می شوند سیستم قیمت گذاری خودرو قابل قبول نیست خودروهای غیرتجاری دستاورد قیمت گذاری دستوری
Back to top