عاقبت قیمت‌گذاری خودرو تا پایان 98

عصر خودرو- با وجود مصوبه «قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار»، خودروسازان بزرگ کشور همچنان مطابق میل و سلیقه وزارت صنعت، معدن و تجاری قیمت محصولات خود را تعیین می‌کنند و این موضوع به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دلیل اصلی زیان‌دهی آنها به شمار می‌رود. در این شرایط، این پرسش پیش آمده که با توجه به زیان انباشته و مشکلات مالی خودروسازان، وزارت صمت اجازه اجرای جامع و کامل مصوبه «قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار» را خواهد داد، یا با همین فرمان (قیمت‌گذاری دستوری) پیش می‌رود؟

Tuesday 07 January 2020 - 09:02:00

عاقبت قیمت‌گذاری خودرو تا پایان 98

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش ریشه در شرایط تولید خودروسازان دارد و بر اساس آن می‌توان سه سناریو کلی را بابت آینده قیمت‌گذاری خودرو تا پایان سال مطرح کرد: سناریوی نخست؛ ادامه روند فعلی یعنی قیمت‌گذاری دستوری و بدون تغییر قیمت است، سناریوی دوم؛ تداوم قیمت‌گذاری دستوری با طعم افزایش قیمت و سناریوی سوم؛ اجرای جامع و کامل قیمت‌گذاری در حاشیه بازار است. پیش از بررسی این سناریوها، ابتدا نگاهی می‌اندازیم به داستان قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حدود 16 ماه گذشته و پس از حذف شورای رقابت از پروسه تعیین قیمت خودرو. اواخر شهریور سال گذشته بود که با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار، مسوولیت این مهم را بر عهده گرفتند. تا چند هفته وزارت صمت روش جایگزینی را برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی اعلام نکرد و خودروسازان در این مدت محصولات خود را مطابق با آخرین قیمت‌های در نظر گرفته شده از سوی وزارت صمت، به فروش می‌رساندند. در نهایت وزارت صمت اعلام کرد که خودروسازان مجازند از ابتدای بهمن 97 قیمت محصولات خود را تا 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین کنند تا عملا شبه‌آزادسازی رخ بدهد. آنچه از این مصوبه برمی‌آمد، تحقق رویای چند ساله خودروسازان یعنی خروج قیمت‌گذاری از حالت دستوری بود، روشی که البته از اواسط دهه 70 به مدت حدود یک دهه اجرا شد. در آن دوران، خودروسازان قیمت محصولات خود را نزدیک به بازار تعیین می‌کردند و به گفته فعالان این صنعت، نتایج مثبتی از پس این مدل قیمت‌گذاری متوجه شرکت‌های خودروساز و حتی مشتریان شده است. به گفته آنها، قیمت‌گذاری در حاشیه بازار اولا سبب می‌شود که شاخص تورم خودرو در مقایسه با سایر کالاها کمتر رشد کند و ثانیا خودروسازان دچار زیان (از ناحیه فروش محصولات خود با قیمتی کمتر از آنچه صرف تولید کرده‌اند) نشوند. نکته مهم دیگری که فعالان صنعت خودرو و کارشناسان بر آن تاکید می‌کنند، حذف تقریبی دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو است.

به گفته آنها، با توجه به کم شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی (در دوران قیمت‌گذاری در حاشیه بازار)، دیگر فضای چندانی برای دلالی و واسطه‌گری باقی نمانده، زیرا اختلاف قیمت به حدی ناچیز رسیده و دیگر جذابیتی برای به اصطلاح سفته‌بازی باقی نمی‌گذارد. با توجه به این تجربه مثبت، گمان می‌رفت بازگشت به فرمول قیمت‌گذاری در حاشیه بازار بتواند اتفاقات خوش گذشته را تکرار کند، اما ماجرا به شکل دیگری پیش رفت. وزارت صمت پس از هفته‌ها سکوت درباره روش جایگزین برای قیمت‌گذاری خودرو پس از حذف شورای رقابت، اعلام کرد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار به نوعی جانشین شورای رقابت شده‌اند تا بر روند تعیین قیمت خودرو نظارت کنند. بر این اساس، قرار شد خودروسازان از ابتدای بهمن 97 قیمت محصولات خود را تا 5 درصد زیر نرخ بازار تعیین کنند. ظاهر ماجرا، تقریبا بازگشت به آزادسازی قیمت خودرو بود، اما هرچه زمان گذشت، بیشتر مشخص شد که آزادسازی و حاشیه بازاری (آن طور که در ذهن خودروسازان و کارشناسان نقش بسته بود) در کار نیست. مقایسه قیمت‌های کارخانه و بازار خودروها پس از بهمن 97 تا به امروز نشان می‌دهد مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، آن چنان که گمان می‌رفت و باید اجرا می‌شد، به اجرا در نیامد. داستان به این شکل بوده که خودروسازها با هماهنگی وزارت صمت قیمت محصولات خود را تعیین کرده و «حاشیه بازار» به معنای واقعی اجرا نشده است. اگر این مصوبه به‌طور جامع و کامل اجرا می‌شد، طبعا در این مدت و هم اکنون شاهد اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروها نبودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت کارخانه‌ای خودروها به هیچ‌وجه از فرمول حاشیه بازار پیروی نمی‌کند و این‌طور نیست که پنج درصد کمتر از نرخ بازار باشد. البته پیش‌تر مسوولان وزارت صمت در این مورد توضیح داده‌اند، توضیحی که اتفاقا ثابت کرد فرمول قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، آن‌طور که باید اجرا نشده است. به گفته آنها، ملاک قیمت پایه برای این فرمول، حاشیه بازار 97 بوده است. به عبارت بهتر، این‌طور نبوده که قیمت خودروها به اصطلاح هر روز بر اساس نرخ بازار آنها تعیین شود و به همین دلیل، اختلاف فاحشی بین نرخ کارخانه و بازار محصولات به‌چشم می‌آید.

به‌عنوان مثال، پراید مدل 111 قیمتی برابر با 39 میلیون و 800 هزار تومان در کارخانه دارد، حال آنکه نرخ بازار آن 54 میلیون تومان است. یا مثلا پژو 206 تیپ 2 کمتر از 67 میلیون و 500 هزار تومان توسط ایران‌خودرو قیمت‌گذاری شده، با این حال با اختلافی بیش از 25 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. پژو 206 تیپ 5 هم که قیمتی بالغ بر 115 میلیون تومان در بازار دارد، حدود 32 میلیون تومان کمتر توسط ایران‌خودرو به فروش می‌رسد.در بین دیگر خودروها، تیبا نیز با اختلاف قیمتی حدودا 20 میلیون تومانی در بازار (نسبت به کارخانه) فروخته می‌شود و سمند نیز از شرایط مشابهی برخوردار است. اختلاف قیمت کارخانه و بازار در مورد خودروهایی مانند پژو 2008، دنا پلاس، چانگان و... به مراتب بالاتر است. این موضوع سبب شده بازار خودرو همچنان برای دلالی و واسطه‌گری و سفته‌بازی جذاب باشد و دود آن به چشم مصرف‌کنندگان واقعی برود.
کدام سناریو اجرا می‌شود؟

اما نگاهی بیندازیم به سناریوهای سه‌گانه قیمت‌گذاری خودرو تا پایان سال. طبق سناریو نخست، وزارت صمت با روش فعلی یعنی قیمت‌گذاری دستوری و متناسب با حاشیه بازار بهمن 97، سال را به اتمام خواهد رساند. بر این اساس، خودروسازان حق افزایش قیمت چندانی در این کمتر از دو ماه و نیمی که تا پایان سال باقی مانده، نخواهند داشت. به دو دلیل، به نظر می‌رسد این سناریو محتمل‌تر از دو سناریو دیگر است. دلیل نخست به سختگیری دولت در موضوع افزایش قیمت به‌خصوص پس از سهمیه‌بندی و بالا بردن نرخ بنزین مربوط می‌شود. دولت به هیچ‌وجه نمی‌خواهد قیمت کالاهایی که به هر شکل ممکن به سیستم دولتی ربط پیدا می‌کنند، حداقل تا پایان سال افزایش یابد. در حال‌حاضر جامعه نه به لحاظ اقتصادی و نه از جنبه اجتماعی، قابلیت پذیرش افزایش قیمت کالاهای مختلف به‌خصوص خودرو را ندارد و بنابراین بعید به‌نظر می‌رسد وزارت صمت مجوز افزایش قیمت به خودروسازان را بدهد. نکته دیگر اینجاست که با وجود بهبود نسبی روند تولید خودرو در کشور نسبت به ماه‌های ابتدایی تحریم، تیراژ هنوز آنقدر بالا نرفته که بتواند جوابگوی تقاضای موجود در بازار باشد. بنابراین ازآنجاکه وزارت صمت نمی‌خواهد زمینه‌ساز خشم بیشتر مشتریان از خودروسازان و قیمت‌های رشد کرده شود، در افزایش قیمت احتیاط به خرج خواهد داد، حداقل تا پایان سال. با این شرایط، عملا اجرای جامع و کامل فرمول قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار نیز شدنی نخواهد بود.اما در سناریوی دوم، اگرچه همچنان بر روند قیمت‌گذاری دستوری تاکید خواهد شد، با این حال ممکن است وزارت صمت مجوز اندکی افزایش قیمت را صادر کند. در‌حال‌حاضر خودروسازان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و توان پرداخت سر وقت مطالبات قطعه‌سازها را ندارند و این موضوع به قیمت اختلال در تولید تمام می‌شود. ازآنجاکه دولت ظاهرا قرار نیست فعلا پولی در اختیار صنعت خودرو بگذارد، ممکن است برای تامین نقدینگی تولید خودرو، مجوزی محدود برای افزایش قیمت را صادر کند. اگر این سناریو اجرا شود، معنایش قیمت‌گذاری در حاشیه بازار نخواهد بود، اما به هر حال راه تنفسی جدید و البته محدود را برای خودروسازان باز خواهد کرد.در نهایت اما سناریو سوم که احتمال بسیار کمتری در مقایسه با دو مورد مطرح شده دارد، بر اجرای جامع و کامل قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار حکایت می‌کند. معنای اجرای این سناریو آن است که قیمت کارخانه‌ای خودروها تا پنج درصد زیر نرخ بازار (بازار فعلی نه بازار بهمن 97)، تعیین خواهد شد. با این حساب، قیمت رسمی خودروها بسیار به نرخ بازار آنها نزدیک خواهد شد و این موضوع به شرط تیراژ و عرضه مناسب، می‌تواند به ریزش دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو بینجامد. این در حالی است که خودروسازان در مقایسه با سال گذشته هنوز هم از تیراژ کمتری برخوردار هستند و بعید است بتوانند قیمت را به واسطه ایجاد تعادل میان نرخ کارخانه و بازار خودروها کنترل کنند. البته روند کلی تولید بهبود یافته، اما هنوز با سال گذشته و سال قبل از نقض برجام و تحریم (96) فاصله دارد.

برچسب ها

قیمت گذاری دستوریقیمت گذاری خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
نیاز صنعت خودرو به آچارکشی اساسی عصر جدید قیمت خودرو شفاف‌سازی شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو مشوق افزایش قیمت برای تولید مازاد خودروسازان فرمان گرانی خودرو دست کیست؟ همه تغییرات دستورالعمل خودرو آینده زیگزاگی قیمت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری کلید خورد دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اصلاح شد کمبود تولید خودروهای داخلی جبران می شود برگزاری جلسه شورای رقابت با موضوع دستورالعمل قیمت گذاری خودرو افزایش قیمت خودرو یا تمدید فریز ؟ قیمت‌گذاری خودرو تغییر نمی‌کند خودروهای 1403 با قیمت آزاد؟ ایجاد رانت و تضرر دو طرفه تولید کننده و مصرف کننده حذف قیمت‌گذاری دستوری و رانت در اولویت وزارت صمت فرایند قیمت گذاری خودرو‌های داخلی مدل جدید «صمت» برای قیمت‌گذاری خودرو تغییر مدل واردات خودرو؟ قیمت‌گذاری دستوری از لاستیک برداشته شد وزیر صمت: فعلاً شورای رقابت مسئول قیمت گذاری خودرو است زیان و بدهی خودروسازان 450 همت شد رقابت یا حمایت؟ مساله این نیست! دنبال حل مسئله قیمت‌گذاری خودرو هستیم خودرو در بن‌بست قیمت‌گذاری اعتماد شورای رقابت به نحوه قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت قیمت گذاری دستوری مانع توسعه صنعت لاستیک سبز نسخه علاج صنعت خودروسازی چیست؟ قیمت گذاری خودروهای وارداتی به سازمان حمایت واگذار شد بهانه ای برای عرضه نشدن خودروهای وارداتی با ''قیمت قطعی'' پذیرفته نیست خبر جدیدی از تغییر قیمت‌گذاری خودرو نیست نقشه راه جدید شورای رقابت بانی قیمت‌گذاری خودرو شورای رقابت می‌ماند یا برای بار سوم کنار می‌رود؟ خستگی تنظیم‌گر خودرو تعیین قیمت خودروی وارداتی، محل جدید دعوای نهادها احتمال حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو خبر قیمت گذاری خودرو بر عهده وزارت صمت باشد جعلی است چالش مجلس و دولت برای قیمت‌گذاری خودرو قیمت گذاری دستوری مشکل صنعت خودرو کیفیت خودرو و قطعات معلول نوع قیمت گذاری اعتقادی به قیمت گذاری دستوری نداریم قیمت‌گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد فروش دستوری خودرو حذف شد؛ «سامانه» پابرجاست بارگذاری خودروهای وارداتی در سامانه‌ یکپارچه پس از‌ قیمت‌گذاری در هفته جاری شکست فروش دستوری خودرو قیم خودرو کیست؟ کاهش تولید صنعت تایر انتقاد رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از قیمت گذاری دستوری خودروهای داخلی قیمت گذاری دستوی؛ سدی در برابر خودروسازان و قطعه سازان تنظیم بازار خودرو با حذف قیمت گذاری از صنعت خودرو بررسی شکایت‌ مردم از قیمت‌گذاری خودروها در جلسه شواری رقابت آزادسازی قیمت خودرو تکذیب شد آدرس عبور از شورای رقابت چاه 400 همتی خودروسازان جزییاتی از نحوه و زمان قیمت‌گذاری خودروهای واردتی توسط شورای رقابت مجلس مخالف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو است صنعت خودرو گرفتار قیمت گذاری دستوری است خبری از آزادسازی قیمت خودرو نیست قیمت‌گذاری دستوری خودرو لغو می‌شود قانون شورای رقابت باید اصلاح شود خودروسازی نقشه راه نیاز دارد هشدار مجلس نسبت به اقدامات زیان‌بار شورای رقابت از شورای رقابت انتظار داریم تصمیمات یکجانبه و یکطرفه نگیرد ناکامی شورای رقابت در انحصارشکنی صنعت خودرو قیمت‌گذاری دستوری، خطوط قطعه‌سازی را تعطیل می‌کند بررسی 60 دقیقه‌ای وضعیت خودروهای مونتاژی در جلسه شورای رقابت دولت نباید مستقیم در بازار رقابتی دخالت کند به قیمت‌گذاری دستوری اعتقادی ندارم قیمت گذاری دستوری لاستیک عاملی در کاهش تولید زیان 21 هزار میلیاردی به واسطه قیمت‌گذاری دستوری تعمیم تجربه ناموفق قیمت گذاری دستوری به مونتاژکاران هیچ‌کدام از خودروسازان خصوصی با وزارت صمت و شورای رقابت بر سر قیمت توافق نکرده اند منطقی به‌دنبال حل مشکل قیمت‌گذاری، فرزین به‌دنبال حل مشکلات ارزی صنعت خودرو حریم جدید قیمت خودروی مونتاژی قیمت گذاری دستوری حقوق مصرف کننده و تولید کننده را ضایع می‌کند شارژ دستوری انبار خودروسازان قیمت‌گذاری خودرو در ایستگاه مونتاژی‌ها سد ارزی قیمت‌گذاری مونتاژی‌ها مطالبه لغو افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده در سال 1401 قیمت خودرو‌های مونتاژی امروز مشخص خواهد شد؟ در حال دادن یارانه سیاه به خودرو هستیم وزارت صمت اختیاری در قیمت گذاری خودرو ندارد بجز شورای رقابت هیچ مقامی نمی‌تواند درباره عرضه خودرو در بورس تصمیم بگیرد چهار پیامد «اصلاح ناقص قیمت خودرو» قیمت خودروهای مونتاژی افزایش نخواهد یافت مسئولیت کامل قیمت گذاری خودرو و پاسخگویی بر عهده شورای رقابت است احتمال تعیین تکلیف قیمت خودروهای مونتاژی در جلسه امروز شورای رقابت چرا قیمت خودرو تعیین تکلیف نمی شود سایه دستور از سر صنعت خودرو کم نمی شود! میانگین افزایش قیمت پیشنهادی حدود 35 درصد است توزیع رانت 250 هزار میلیارد تومانی بین دلالان با قیمت‌گذاری دستوری خودرو با اصلاح قیمت‌ درب کارخانه، قیمت خودروها در بازار آزاد تعدیل می‌شود قیمت‌گذاری دستوری، قاچاق لاستیک را رونق داد مذاکره بورس با وزارت صمت برای نحوه قیمت‌گذاری خودروها کف و سقف قیمت‌گذاری خودرو وزارت صمت با خودرو هم مانند بقیه صنایع برخورد کند چرا خودروهای خارجی مبنای قیمت‌گذاری قیمت پایه خودروهای داخلی شدند؟ شارژ سریع قیمت خودرو 130 همت ضرر خودروسازان با قیمت گذاری دستوری هفت ابهام خودروی 1402 خودروسازان باید تا آخر سال از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شوند رقابت نابرابر برای تعیین رقابت‌پذیری برچسب رقابتی برای خودرو دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری چه ویژگی‌هایی دارد؟ زیان انباشته خودروسازان و سوبسید سیاه، حاصل قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت؛ دستورالعمل خودرویی را اصلاح کند اما و اگر‌های اجرایی شدن قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو نامه شورای رقابت مبنای کارشناسی ندارد فرمول سوم قیمت خودرو صف‏‏‌آرایی خودروسازان در برابر شورای رقابت عرضه تایر در بورس کالا صنعت خودرو نیازی به قیمت‌گذاری دستوری ندارد درس عبرتی که از قیمت‌گذاری دستوری خودرو باید بگیریم اقدامات سایپا نوید آینده خوبی برای صنعت خودرو کشور دارد در حال حاضر سایپا در وضعیت مناسبی است زیان تایرسازان با قیمت گذاری دستوری قیمت گذاری کنونی مبتنی بر شاخص‌های قیمتی دهه هشتاد است خطیبی: 350 هزار میلیارد تومان از جیب خودروسازان رفت به روش‌های اشتباه گذشته در عرضه خودرو رجوع نکنیم تعامل وزارت صمت و شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو فروش خودرو در بورس بهتر از قیمت‌گذاری دستوری و قرعه‌کشی شورای رقابت: مدعی قیمت گذاری خودرو نیستیم درخواست خودروسازان برای آزادسازی قیمت همزمان با شروع واردات دولت سنت شکنی می‌کند؟ حرکت صنعت خودرو روی لبه پرتگاه با قیمت گذاری دستوری معایب قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو با عرضه پرتیراژها در بورس کالا خودروسازان چقدر از قیمت گذاری دستوری زیان دیدند؟ اصلاح قیمت‌گذاری‌ برای خروج شرکت‌ها از زیان سود سه جانبه خودروی بورسی زیان 120 هزار میلیارد تومانی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری دو تفسیر از جبران قیمت‌گذاری دستوری سال آخر قیمت‌گذاری دستوری خودرو جزئیات قیمت‌گذاری و تحویل خودروهای وارداتی‌ تمرین آزادسازی قیمت خودرو قیمت‌گذاری دستوری خودرو بدون لحاظ نرخ تورم و نهاده‌های تولید به مصلحت نیست دادستانی بر نحوه قیمت گذاری و فروش خودرو نظارت می کند سرعت گیرهای دستوری در مسیر حذف قیمت گذاری دستوری دومینوی حذف قیمت‌گذاری دستوری 2 شرط حذف قیمت گذاری دستوری خودرو قیمت گذاری دستوری عامل افزایش زیان خودروسازان وقتی قیمت گذاری دستوری در خودرو رنگ می بازد خداحافظی طولانی با قیمت دستوری خودرو حذف نرم قیمت دستوری خودرو بر اساس قیمت گذاری عادلانه و منصفانه همواره در کنار مصرف کنندگان هستیم عدم دخالت دولت در خودروسازی، کیفیت را افزایش خواهد داد قیمت‌گذاری دستوری برای لاستیک و تایر، حاشیه سود صنعت را از 28 به 8 درصد رسانده خودروسازان به دنبال خسارت سه چالش اصلی صنعت تایر رتبه خودرو در کورس قیمت‌ها راهبرد ایران خودرو برای گذر از زیان تبعات عبور از اصلاح قیمت خودرو قیمت‌گذاری خودرو نباید موجب زیان‌دهی خودروساز شود قیمت گذاری خودرو با عرضه در بورس شفاف می‌شود آینده قیمت‌گذاری خودرو در سه سنا‌ریو قیمت‌گذاری خودرو با فرمول جدید شورای سیاستگذاری خودرو تشکیل شود بورس کالا فرصتی ویژه برای پایان قیمت گذاری دستوری خودرو فاصله دو قیمت در بازار خودرو قیمت گذاری خودروهای مونتاژی بر عهده سازمان حمایت نیست زیان انباشته دو خودروساز به 45 هزار میلیارد تومان رسید تقویت انحصارگرایی با قیمت‌گذاری خودرو شورای رقابت مخالف قیمت گذاری برای کالاهاست برنامه دولت سیزدهم برای کنترل بازار خودرو با کاهش هزینه‌های تولید سازمان حمایت از تولید و مصرف کنندگان قیمت‌گذاری خودروهای کم تیراژ را بررسی می‌کند قیمت خودرو‌های مونتاژی را کارخانه تعیین می‌کند دو خطر همه‌گیری قیمت دستوری خودرو قیمت‌گذاری دستوری مهمترین چالش صنعت تایر است با تعیین رئیس شورای رقابت، قیمت گذاری خودرو به این شورا باز می‌گردد تکذیب حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو خودروسازی بعد از تعویض مرجع قیمت‌گذار قیمت خودرو بدون حضور شورای رقابت واقعی می شود؟ سه سناریوی قیمت‌گذاری خودرو شورای رقابت رسما از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد اقدامات قابل تقدیر وزیر صمت در بازنگری قیمت گذاری دستوری به‌خصوص در خودرو پاسخ وزیر صمت به ابهامات خودرویی شورای رقابت شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد؟ تداوم رانت خودرو با اصلاح ناقص قیمت ثبت1700میلیارد تومان زیان لغو قیمت‌گذاری سیکل معیوب قیمت‌گذاری خودرو برداشتن نخستین گام از اصلاح قیمت‌ها رونمایی از مسیر جدید قیمت‌گذاری خودرو خسارت دومینویی قیمت‌گذاری تداوم قیمت‌گذاری دستوری خودرو قطعا به زیان صنعت کشور است قیمت دستوری خودرو منجر به شکست است حذف قیمت‌گذاری دستوری با وجود ممنوعیت واردات خودرو بی‌معنا است فردا، جلسه ستاد تنظیم بازار برای تصمیم‌گیری نهایی درباره قیمت خودرو بازار در انتظار تعیین تکلیف قیمت گذاری خودرو مصوبه قیمت‌گذاری خودرو کجاست که ما ندیدیم حذف قیمت‌گذاری دستوری بدون آزادسازی واردات ممکن نیست تصمیمات ستاد تنظیم بازار مورد تایید شورای رقابت است آزمون و خطای قیمت‌گذاری خودرو قیمت‌گذاری بدون توجه به تورم عامل اصلی زیان صنعت خودروسازی راند سوم‌ قیمت‌گذاری خودرو وزیر صمت: قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شد معنای لغو دستوری افزایش قیمت خودروها چیست؟ قیمت‌ دستوری؛ سدراه وعده‌های خودرویی پنج لطمه بزرگ قیمت‌گذاری دستوری به صنعت خودرو و اقتصاد کشور سود قیمت گذاری دستوری به جیب چه کسانی رفته است؟ آزادی خودرو از حلقه قیمت و قدرت قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو حذف شد قیمت‌های مصوب شورا برای خودروهای انحصاری به قوت خود باقی است تیغ قیمت‌ گذاری دستوری بر گلوی سهام خودروسازان اصلاح قیمت سبب شکوفایی صنعت خودرو می شود آشفتگی بازار خودرو ماحصل قیمت گذاری دستوری است روش فروش و قیمت گذاری خودرو مورد قبول هیچ کس نیست نظام جدید قیمت‌گذاری خودرو از سوی وزارت صمت اعلام خواهد شد راه و بیراهه قیمت گذاری خودرو شلاق قیمت‌گذاری بر پیکر صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری خودرو با جدیت دنبال می شود ورژن جدید قیمت دستوری خودرو به دنبال اصلاح قیمت‌گذاری در زنجیره خودرو هستیم اجماع در تغییر مدل قیمت‌گذاری خودرو؟ خودرو‌های کلاسیک چگونه قیمت گذاری می‌شوند؟ حمایت مجلس از لغو قیمت گذاری دستوری خودرو لغو قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات مصرف کننده و تولیدکننده خودرو در تله قیمت گذاری قیمت گذاری تکلیفی، چالش اصلی صنعت خودروسازی برون‌رفت صنعت خودرو از بحران با اجرای «ماده 90 اصل 44 قانون اساسی» آسیب های جدی قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو کشور زیان انباشته 85 هزار میلیارد تومانی «خودرو» درنتیجه قیمت گذاری دستوری قیمت گذاری دستوری، بزرگترین دغدغه صنعت خودروسازی کشور زنگ خطر افزایش خودروهای ناقص فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی مشخص شد ایستادگی ارزشمند سایپا در برابر زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری نامه نگاری بورس با شورای رقابت برای معرفی قیمت گذاران خودرو کاهش 8 درصدی نرخ موثر تسهیلات مالی و‌ تسویه کامل بدهی های ارزی معوق قیمت گذاری دستوری خودرو نه به نفع تولیدکننده است، نه مصرف کننده اعتراض سهامداران خرد به قیمت گذاری دستوری خودرو دلالان و سودجویان در افزایش قیمت خودرو نقش دارند ضربه قیمت‌گذاری دستوری به سرمایه‌گذاری خارجی چرا در قیمت‌گذاری خودرو شکست می‌خوریم؟ فروش به قیمت حاشیه بازار تنها راه برون‌رفت صنعت خودرو از بحران است لزوم بازبینی اساسی در شیوه قیمت گذاری خودرو رانت نجومی با قیمت‌سازی شکایت سهامداران از قیمت گذاری دستوری خودرو استقبال از عرضه خودرو در بورس کالا و خروج از نظام قیمت گذاری کلاف درهم پیچیده قیمت‌گذاری خودرو نگاه جامع و کارشناسانه به هزینه تولید، مبنای قیمت گذاری خودرو باشد زیان انباشته خودروسازان به بیش از 80 هزار میلیارد تومان رسید مولفه‌های ساماندهی خودروسازی؛ از تنظیم بازار تا قیمت‌گذاری خودرو دولت بعدی موضوع قیمت‌گذاری خودرو را حل کند جزییات پیشنهاد خودروسازان برای قیمت‌گذاری کمیسیون صنایع پس از ارائه گزارش ایدرو درباره قیمت گذاری خودرو تصمیم‌گیری می‌کند مکمل شورای رقابت برای قیمت خودرو خارج شدن قیمت گذاری خودرو برای کم تیراژها قیمت‌گذاری و واردات خودرو را آزاد کنید قیمت خودروی کارشناسی شده با کارنامه با قیمت‌گذاری شورای رقابت مخالفیم شبهه در لغو قیمت‌گذاری کم‌تیراژها دستورالعمل نحوه تعیین قیمت فقط برای خودروهای پُرتیراژ سواری است اولین مانع رونق خودروی 1400 ساز و کار قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت باید تغییر کند مجلس مخالف افزایش بی رویه و غیرمنطقی قیمت خودرو در شورای رقابت است انتقاد وزارت صمت از تعلل شورای رقابت در اعلام نرخ جدید خودرو قیمت گذاری خودرو در جهان چگونه است؟ قیمت خودرو امروز تعیین تکلیف می‌شود؟ فرمول خودرویی شورای رقابت چاره‌ساز نیست احتمال تعویق قیمت‌گذاری خودرو تا بعد از انتخابات ساختار قیمت گذاری خودرو تغییر می کند؟ شورای رقابت دیروز درباره قیمت خودرو به تصمیم نرسید کدام روش قیمت گذاری بازار را کنترل می کند؟ انبار خودروسازان شلوغ‌تر شد انحراف به چپ قیمت‌گذاری خودرو قیمت‌گذاری دستوری به نفع مردم یا انحصار تولیدکننده؟ از بازگشت دوباره شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو تا طرح‌های فروش قرعه‌کشی‌دار در قیمت‌گذاری خودرو واقع‌گرایانه تصمیم‌گیری شود قیمت‌گذاری دستوری مهمترین مانع توسعه خودروسازان تعیین قیمت منصفانه خودرو از کدام مسیر کلید می‌خورد؟ خطر تداوم نرخ‌گذاری دستوری در سال1400 شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودرو حذف نخواهد شد قیمت‌گذاری خودرو به بورس نرسید! خودرو در 1400 آزاد می‌شود هنوز درباره حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو تصمیم‌گیری نشده است تداوم مسیر رفت و برگشتی شورای رقابت قیمت‌گذاری در بورس بازار خودرو را سامان می‌دهد؟ آیا آزادسازی قیمت خودرو راهکار کنترل بازار است؟ فرمول جهانی قیمت فروش خودرو در بورس‌کالا تصویب شد برگزاری دو جلسه برای تعیین قیمت‌گذار زورآزمایی خودرویی دولت و مجلس معایب قیمت‌گذاری دستوری خودرو نادیده گرفتن هزینه تولید خودرو در قیمت‌گذاری دستوری لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو در برنامه کارگروه رفع موانع تولید رانت قیمت‌گذاری دستوری به جیب چه کسانی می‌رود؟ قیمت گذاری دستوری خودرو لغو می‌شود؟ بررسی نوبرانه های نارنجی پوش پشت صحنه لغو مصوبات شورای رقابت 21 خودروی جدید آماده ورود به بازار فشار از بیرون یا اعتراف به شکست در قیمت گذاری دستوری عقب‌نشینی از آزادسازی قیمت خودرو قیمت‌گذاری سه ماهه خودرو از دستور کار خارج شد تکلیف خودروسازان با مدعیان قیمت‌گذاری مصوبه جدید شورای رقابت مشوق صادرات برای خودروساز‌ها بازارخودروهای داخلی رقابتی نیست آیا قیمت گذاری خودرو به وزارت صمت سپرده می شود؟ برخی معنی آزادسازی را نمی‌دانند مجلس مخالف تصمیم شورای رقابت است نظر سازمان بازرسی در جلسه طرح‌ می‌شود ولی تصمیم نهایی با شورای رقابت است «نه» به حذف رانت بزرگ خودرو فرمول شورای رقابت مانع روند کاهشی قیمت خورو شد فرمول شورای رقابت زیان خودروسازان را کاهش می‌دهد انتقاد سخنگوی کمیسیون صنایع از فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو لیست قیمت‌های خودرو با فرمول جدید شورای رقابت پیش‌دستی شورای رقابت در آزادسازی قیمت خودرو افزایش قیمت از بهمن‌ماه اعمال خواهد شد فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به زبان ساده فرمول قیمت‌گذاری 18 خودرو تغییر کرد+ لیست خودروهای مشمول موافقت مشروط با آزادسازی بخشی از خودروها خودرو‌های لوکس از قیمت گذاری دستوری خارج شدند تشدید ترافیک در پارکینگ خودروسازها قیمت گذاری خودرو در بورس رای نیاورد با قیمت گذاری دستوری، دلالان سه برابر یارانه پرداختی دولت به مردم سود بردند قیمت گذاری خودرو این هفته اصلاح می شود ضربه نرخ‌گذاری دستوری به جهش تولید ادامه زیان خودروسازان با قیمت‌گذاری دستوری قیمت گذاری را به خودروسازان بسپارید خودروهای همکلاس از قیمت گذاری خارج می شوند انتخاب میان بد و بدتر نرخ‌گذاری دستوری خودرو حذف می‌شود؟ اصلاح شیوه قیمت‌گذاری و تامین نقدینگی لازمه جهش تولید است طرح ناقص برای نجات خودرو هنوز در مورد قیمت‌گذاری خودرو تصمیمی گرفته نشده است قیمت گذاری 55درصد خودروهای داخلی توسط شورای رقابت استمرار زیان خودروسازان با تداوم قیمت گذاری دستوری تهیه طرح موقتی برای قیمت گذاری خودرو عرضه خودرو در بورس احتمالا منتفی می‌شود جزئیات طرح آزادسازی قیمت خودرو آغاز حذف یارانه پنهان خودرو سراب تعیین قیمت واقعی خودرو قیمت گذاری خودرو آزاد می شود؟ سرنوشت «خودرو» در نیم‌سال دوم قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت منتقل نخواهد شد بازار خودرو ربطی به شورای رقابت ندارد قیمت‌گذاری سازمان حمایت و بازنگری 3 ماه یک ‌بار در بورس شیوه قیمت‌گذاری و تنظیم بازار خودرو تغییر می‌کند؟ آینده خودرو در سه سناریو زیان انباشته صنعت خودرو به 80 هزار میلیارد تومان رسید دوئل برای کشف قیمت خودرو دو روی قیمت‌گذاری فصلی خودرو قیمت‌گذاری خودروهای جدید در «کلینیک تجاری» مکانیزم قیمت‎گذاری خودرو تغییر می‌کند؟ خودرو با شورای رقابت به بورس می‌رود بی‌اثری رشد عرضه بر تقاضا پای بورس به قیمت گذاری خودرو باز می‌شود؟ مجلس به دنبال تدوین فرمول قیمت‌گذاری خودرو کلینیک دولتی برای قیمت خودرو بازنگری فرمول دستورالعمل قیمت گذاری خودرو تکذیب شد دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بازنگری می‌شود قیمت‌گذاری خودرو بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار به شورای رقابت واگذار شد قیمت جدید خودروهای داخلی امروز مشخص می شود قیمت پایه سال91+ تورم بخشی سالانه پس از 6 روز؛ قیمت مصوب خودروها همچنان نامشخص! تصمیمات جدید باعث آرامش بازار خودرو می‌شود؟ همه خودروهای داخلی مشمول قیمت‌گذاری می‌شود قیمت‌گذاری خودرو در فضای مجازی غیرقانونی است تغییر پلت‌فرم فروش خودرو اختیارات شورای رقابت به قید فوریت برمی‌گردد دستورالعمل های فروش خودرو در ستاد تنظیم بازار نهایی شد ارائه فرمول نمی‌تواند قیمت‌ خودرو را کنترل کند قیمت‌ گذاری خودرو در حاشیه بازار چگونه انجام می‌شود؟ فرمول قیمت گذاری خودرو امروز مشخص می شود تعویض «داور» بازار خودرو امکان تغییر نحوه قیمت‌گذاری خودرو مظنه خودرو بعد از فرمول جدید قیمت‌گذاری چگونه می‌شود؟ ریشه‌یابی التهابات بازار خودرو توجه دوباره به فرمول‌نویسی شورای رقابت امکان تغییر نحوه قیمت گذاری خودرو شنبه بررسی می‌شود دعوای خودرویی شورای رقابت و تنظیم بازار بالا گرفت اصرار برقیمت‌گذاری خودرو 2 روش قیمت گذاری خودرو در سال 99 قیمت‌گذاری خودرو با چه سازوکاری دنبال شود؟ از اعلام فرمول قیمت‌گذاری خودرو تا اصلاح طرح ساماندهی فرمول نرخ گذاری خودرو نهایی شد تلفیق فرمول شورای رقابت و سازمان حمایت برای قیمت گذاری خودرو نتیجه نداد قیمت‌گذاری خودرو برای سال 99 چگونه خواهد بود؟ ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت درباره قیمت خودرو تصمیمی نگرفت ستاد تنظیم بازار مرجع قیمت‌گذاری باقی می‌ماند؟ شورایی برای قیمت‌گذاری خودرو بن بست قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ کاهش قیمت چارچرخ‌ها با ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری خودرو اعلام مرجع جدید قیمت‌گذاری خودرو کشمکش ادامه‌دار بر سر قیمت گذاری خودرو نابودی صنعت خودرو با قیمت‌گذاری دستوری منتظر موج گرانی باشیم؟ شورای رقابت بهانه‌ای برای "وقت کشی" بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو اشتباه است تاثیر بازگشت شورای رقابت بر قیمت‌گذاری خودرو هیاهو در قیمت‌گذاری خودرو طرح شورای رقابت برای فروش خودرو با قیمت آزاد آغاز فصل جدید برای قیمت‌گذاری خودرو عبور از بحران در خودروسازی با کنار گذاشتن قیمت‌های دستوری آزادسازی قیمت راه نجات خودروسازان بازگشت شورای رقابت با فرمول جدید قربانی قیمت‌گذاری دستوری خودرو بازی باخت - باخت قیمت‌گذاری دستوری دنا پلاس اتوماتیک نیامده در بازار اوج گرفت! دلایل زیان خودروسازان بررسی شد فشار قیمت‌گذاری دستوری و مشکلات ساختاری اقتصاد بر صنعت خودرو زمان احیای قیمت‌گذاری در حاشیه بازار آسیب‌های اصلاح نشدن طرح ساماندهی صنعت خودرو 50هزار خودروی ناقص تکمیل شد دولت به ورود شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو تمایلی ندارد ضرورت تعیین مرجع واحد برای قیمت‌گذاری خودرو معجزه شورای رقابت پاسخ وزیر صمت درباره قیمت‌گذاری خودرو واکنش رحمانی به ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری خودرو قیمت‌گذاری تهاجمی تخلف است بی‌اطلاعی رئیس سازمان حمایت از تدوین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو قیمت‌گذاری خودرو دستوری نیست قیمت‌گذاری خودرو در گیر و دار مصوبات قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت مطرح نشد شورای رقابت در راه بازار خودرو گیر کرد استارت شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو؟ شورای رقابت قیمت پایه خودروها را تعیین خواهد کرد تب خودرو فروکش کرد تعیین قیمت از سوی شورای رقابت وضعیت بازار خودرو را بهتر نمی‎کند دستور جهانگیری برای قیمت‌گذاری خودرو به کجا رسید؟ قیمت‌گذاری در حاشیه زمستان قول خودروسازان برای انجام تمامی تعهدات تا پایان شهریور قیمت‌گذاری خودرو هنوز در شورای رقابت مطرح و بررسی نشده است فرمول حاشیه‌ساز قیمت‌گذاری خودرو بازار خودرو آشفته است و دلایل آن باید به‌صورت جدی بررسی شود ساماندهی دستوری بازار خودرو فرمان خودروسازی در دست دولت وزارت صنعت:ما تعیین می‌کنیم؛مجلس:شورای رقابت مسئول است دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو در آستانه ابلاغ تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروآغاز شد قیمت‌گذاری دولتی تحمیل زیان به خودروسازان است مدیریت بازار خودرو با ساماندهی تقاضای واقعی و افزایش تولید انجام شود نظر وزیر صمت درباره بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو قیمت‌گذاری در حاشیه کدام «بازار»؟ آپشن خودروها با قیمت گذاری دستوری آب می رود مصوبه مجلس برای نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود کشمکش دو نهاد بر سر قیمت‌گذاری خودرو برگزاری جلسه ویژه شورای رقابت برای بررسی قیمت خودرو در هفته آینده شورای رقابت وارد قیمت‌گذاری خودرو شود خودروسازان با پذیرش بیش از ظرفیت تولید در فروش فوری گرفتار می شوند بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، ضد تولید ملی است پافشاری برای دخالت شورای رقابت در بازار خودرو سازمان بازرسی نمی‌تواند خواستار بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو شود سازمان حمایت همچنان مرجع قیمت‌گذارى خودرو است آرامش نسبی بازار آشفته خودرو با بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری یک روز آزادسازی قیمت خودرو با فرمول وزارت صنعت و حالا نرخ گذاری با فرمول شورای رقابت قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت ورود شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو، بازگشت به عقب است ناگفته‎های شیوا از ابهامات قیمت‎گذاری خودرو دور باطل قیمت‌گذاری خودرو مرجع قیمت‌گذاری خودرو مشخص شد رئیس شورای رقابت: قیمت‌گذار خودرو کیست که شورا در مورد آن نظر دهد؟! قیمت‌گذاری خودرو در جلسه امروز شورای رقابت بررسی می‌شود سرنوشت مبهم قیمت‌گذاری در سایت‌ها شورای رقابت دوباره قیمت‌گذار خودرو شد بازگشت شورای رقابت به قیمت خودرو واردات خودرو آزاد شود دست اندازها در مسیر قیمت‌گذاری خودرو سرنوشت قیمت گذاری خودرو در سایت‌ها مشخص شد تعیین سقف قیمت‌گذاری خودرو در سایت‌های آگهی شرکت های خودروسازی حق قیمت‌گذاری ندارند شورای رقابت حذف شد تا خودروهای پرتیراژ گران شوند گزارشی از وضعیت بازار خودرو بدون قیمتگذاری اینترنتی احتمال ورود مجدد شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو هزینه‌های خودروسازان براساس ریال است اما قیمت گذاری‌ بر اساس دلار چرا فرمول 5درصد زیر حاشیه بازار برای خودرو اعمال نشد؟ قیمت‌گذاری خودرو 5 درصد حاشیه بازار به ضرر مردم است اشتباهات حاکمیتی در قیمت‌گذاری خودرو مکانیزم قیمت گذاری خودروهای تولید داخل تعیین شود ساز ناکوک آزادسازی قیمت‌ خودرو تعریف بیش از 10 سناریو برای تعیین قیمت جدید خودرو حذف واسطه ها از بازار دستاورد قیمت گذاری در حاشیه بازار قیمت‌گذاری خودرو توسط کدام سازمان انجام می‌گیرد؟ دولت بر سر دو راهی افزایش قیمت خودرو امروز گره کور قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باز می‌شود؟ بازار خودرو چگونه متعادل می‌شود؟ تصمیمی درباره قیمت خودرو گرفته نشده است پروسه جدید قیمت‌گذاری خودرو تشریح فرآیند قیمت گذاری خودرو قیمت گذاری توسط هر ارگانی مانع حرکت خودروسازان است انعکاس قیمت‌گذاری دستوری در آیینه بورس آزادسازی منطقی قیمت ها راه نجات صنعت خودرو از زیان قیمت گذاری خودروها با فوریت تعیین تکلیف شود دور زدن قیمت گذاری دستوری در حاشیه بازار خودرو بازندگان قیمت‌گذاری دستوری خودرو واکنش وزیر صمت به حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو سیستم قیمت گذاری خودرو قابل قبول نیست خودروهای غیرتجاری دستاورد قیمت گذاری دستوری
Back to top