دیدار رئیس دستگاه قضا با مجمع سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی؛

تاکید آیت‌الله رئیسی بر تعیین تکلیف خودروهای دپو شده و اموال تملیکی

عصر خودرو- رئیس قوه قضاییه با ابراز نگرانی از وضعیت انبارهای سازمان اموال تملیکی، گفت: سامان دادن 70 انبار در سطح کشور اقدامی نشدنی نیست و رفع مشکلات کالاهای موجود در این انبارها، کاملاً از عهده سازمان اموال تملیکی برمی‌آید.

Sunday 07 March 2021 - 22:33:00

تاکید آیت‌الله رئیسی بر تعیین تکلیف خودروهای دپو شده و اموال تملیکی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با اعضای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به تاریخچه برخورد با اموال مصادره شده در کشور گفت: تاریخچه برخورد با اموال مصادره‌ای به نفع دولت اعم از اموال قاچاق یا مسترد شده از سوی دادگاه‌ها، بعد از پیروزی انقلاب تا امروز روند یکسانی نداشته و دچار تغییرات زیادی بوده است.

وی افزود: در طول سالیان گذشته اشکالات ساختاری نحوه برخورد با اموال مصادره شده موجب شده بود که برخی افراد با سوابقی درخشان، بعد از مدتی دچار آسیب شده و حیثیت، آبرو و سوابق آنها مورد تردید و سؤال قرار بگیرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به ترکیب مجمع سازمان اموال تملیکی اشاره کرد و گفت: قانونگذار برای آن‌که سازمان اموال تمیکی تشکیلاتی با عملکردی مناسب باشد، مجمعی را با حضور وزرا و عالی‌ترین مقامات اجرایی کشور، هیئت مدیره، مدیرعامل، ناظرین و حسابرس برای آن پیش‌بینی و سازوکاری برای ارتباط این سازمان با قوه قضاییه برای نظارت مستمر بر عملکرد آن طراحی کرده است.

آیت‌الله رئیسی امور مربوط به سازمان اموال تملیکی را اموری پیچیده عنوان کرد و در عین حال تصریح کرد: نباید بعد از ارسال کالا به انبار، کار را تمام شده تصور کرد.

وی خاطرنشان کرد: فردی که کالایی از او تحت عنوان قاچاق اخذ شده تا در سیر تملیک و واگذاری قرار بگیرد، از ابعاد مختلف به موضوع نگاه می‌کند تا ببیند چگونه با آن کالا یا کالاهایی که در اختیار او بوده برخورد می‌شود و تفاوتی هم ندارد که آن کالا ماشین یا موبایل بوده؛ بلکه آن فرد نظاره‌گر است و دل از مالی که در اختیارش بوده نمی‌کند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: عدم نگهداری صحیح و متعاقب آن تباه شدن کالا در انبار، عدم اقدام به موقع و کارشناسی صحیح نسبت به کالا و همچنین عدم واگذاری و استفاده درست از کالای ضبط‌شده، هم پیش روی فردی که کالایی تحت عنوان قاچاق از او اخذ شده و هم پیش روی همگان قرار دارد.

آیت‌الله رئیسی با بیان این‌که نباید منکر زحمات و تلاش‌های مسئولان و کارکنان سازمان اموال تملیکی بود، در عین حال گفت: آنچه پیش روی همگان قرار دارد این است که وضعیت انبارهای کالاها نگران‌کننده است و بازرسان و ناظران نیز این وضعیت را تأیید می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که سامان دادن 70 انبار در سطح کشور اقدامی نشدنی نیست، تصریح کرد: رفع مشکلات کالاهای موجود در انبارها کاملاً از دست نیروهای سازمان اموال تملیکی برمی‌آید.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان این‌که صدور آرا و تعیین تکلیف اموال مصادره شده نباید مشول مرور زمان شوند، اظهار داشت: نمایندگان دستگاه قضا در مجمع سازمان اموال تملیکی باید دو سویه اقدام کنند و از یک‌سو وظیفه نظارتی و بازرسی خود را انجام دهند و از طرف دیگر موانع قوه قضاییه در رابطه با عملکرد سازمان اموال تملیکی را از سر راه این مجموعه بردارند.

رئیس قوه قضاییه همچنین به مسئولان سازمان اموال تملیکی متذکر شد که مشکلات‌شان با دادگاه‌ها را به نمایندگان دستگاه قضا در این سازمان انتقال دهند.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، مجمع سازمان اموال تملیکی را یک مجمع قوی دانست و افزود: قوی ترین تیم اقتصادی دولت در مجمع سازمان اموال تملیکی حضور دارند و پذیرفتنی نیست که در این شرایط از مشکلات مالی این سازمان صحبت شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با انتقاد از رویه صورتجلسه‌گردانی در سطح سازمان ها و دستگاه‌های کشور به ذکر خاطره‌ای در این زمینه پرداخت و گفت: زمانی که دادستان کل کشور بودم، صورتجلسه‌ای از مجمع سازمان اموال تملیکی را برای من آوردند و از من خواستند آن را امضاء کنم که من گفتم در جلسه حضور نداشتم و نمی توانم این صورتجلسه را امضاء کنم اما آنها عنوان کردند روال اینجا این‌گونه است که مجمع صورتجلسه‌گردانی می‌کند! که در پاسخ گفتم باید جلسه برگزار شود و من هم در آن حضور داشته باشم تا آن وقت صورتجلسه را امضاء کنم. 

آیت‌الله رئیسی در ادامه، تشخیص، شناسایی و اولویت بندی مشکلات، ارائه راهکارهای رفع مشکلات و همچنین پیگیری سریع اجرای راهکارها را از سرفصل‌هایی عنوان کرد که باید در دستور کار سازمان اموال تملیکی قرار داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه گفت: نباید موبایل مردم که باید دست یک مصرف‌کننده باشد، به انبار منتقل شده و از بین رفته و پس از خراب شدن به بیرون از انبار منتقل شود.

رئیس دستگاه قضا همچنین تأکید کرد که در این مسیر، دادستان کل و رئیس سازمان بازرسی باید از طریق برگزاری جلسات مشترک، پیگیری‌ها و نظارت‌های خود را تقویت کنند و از سوی دیگر مجموعه اجرایی سازمان اموال تملیکی نیز به همراه ناظران خود باید هرچه سریع‌تر وضعیت انبارهای کالاهای مصادره شده را اصلاح نماید.

آیت‌الله رئیسی وضعیت انبارهای کالاها را به هیچ وجه قابل قبول ندانست و با اشاره به پخش گزارشی از رسانه ملی، تاکید کرد که  نباید شرایط به گونه‌ای باشد که خودروهای مصادره شده چندین سال زیر تابش آفتاب بمانند.

رئیس قوه قضاییه همچنین گفت که «آن بخش از موانع پیش روی عملکرد سازمان اموال تملیکی که مربوط به شورای عالی اقتصادی سران قواست را در دستور کار قرار می دهیم تا ان‌شاالله به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

آیت‌الله رئیسی در پایان با ابراز امیدواری از برگزاری مجدد جلسه اعضای مجمع سازمان اموال تملیکی در ماه های آتی گفت: ان‌شاالله با یک جرکت جهادی از ناحیه همه مسئولان، شاهد اجرایی شدن گزارش دادستان کل کشور پیرامون تعیین تکلیف هرچه سریع کالاهای مصادره شده و عملکرد بهتر سازمان اموال تملیکی در زمینه برخورد با این کالاها باشیم.

مقادیر زیادی از کالاهای موجود در انبارها در حال فاسد یا مستهلک شدن هستند
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین «جعفر منتظری» دادستان کل کشور به ارائه گزارش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی پرداخت و با اشاره به بازدیدهای هیئت عالی نظارت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از انبارهای سراسر کشور گفت: متاسفانه مقادیر زیادی از کالاهای موجود در انبارها در حال فاسد یا مستهلک شدن هستند.

وی همچنین به وجود مقادیر قابل توجهی دارو در انبارهای کشور اشاره کرد و گفت: قریب به 11 درصد کالاهای موجود در انبارها دارو هستند که در شرایط مناسبی نگهداری نمی شوند و ضرورت دارد مجوز فروش یا امحاء این داروها با فوریت صادر شود.

ضرورت برقراری ارتباط وثیق بین سامانه جامع امور گمرکی و سامانه انبارهای مراجع تحویل گیرنده
حجت الاسلام «حسن درویشیان» رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با اشاره به بازدیدهای متعدد نیروهای این سازمان از انبارهای کالاها  طی دو سال گذشته، تأکید کرد: ضرورت دارد ارتباط وثیق‌تری میان سامانه جامع امور گمرکی و سامانه انبارهای مراجع تحویل گیرنده وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: فقدان زیرساخت‌های لازم برای دسترسی و تبادل اطلاعات مکانیزه در مدیریت اموال تملیکی و اداره استاندارد، عدم ثبت دقیق مشخصات صاحبان کالاها در سامانه و همچنین اختلاف نظر بین گمرک و سازمان اموال تملیکی، از جمله نواقص موجود در نحوه برخورد با اموال و کالاهای مصادره شده هستند.

حدود 70 درصد کالاهای مصادره شده به صورت مزایده به فروش می‌رسد
«فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد نیز در این نشست با بیان این‌که حدود 70 درصد کالاها به صورت مزایده و 28 درصد به صورت مذاکره به فروش می‌رسند، از پیشنهادات یک سال و نیم گذشته مجمع سازمان اموال تملیکی برای طرح در شورای عالی اقتصادی سران قوا خبر داد و گفت که کمیسیون مقدماتی این شورا به سازمان اموال تملیکی اعلام کرده که طرح های این سازمان باید در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شوند.

قانون مربوط به سازمان اموال تملیکی پاسخگوی شرایط امروز نیست
«عباس پوریانی» عضو هیأت عالی نظارت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و نماینده قوه قضاییه در این هیأت نیز در این جلسه با بیان این‌که وظیفه سازمان اموال تملیکی، فروش اموال منقول و غیرمنقول مصادره شده ظرف مدت یک سال است که تنها یک‌بار با شرایطی خاص قابل تمدید است، گفت: قانون مربوط به سازمان اموال تملیکی مربوط به 30 سال پیش است و پاسخگوی شرایط امروز نیست.

وی همچنین گفت که «استعلام از مراجع 17 گانه برای فروش کالا و همچنین عدم راه اندازی سامانه های هوشمند الکترونیکی، از جمله موانع پیش روی سازمان اموال تملیکی برای فروش کالاهای مصادره شده هستند».

برچسب ها

سازمان اموال تملیکیخودروهای دپو
مطالب مرتبط بیشتر
عرضه 400 دستگاه خودروی داخلی و خارجی در مزایده اموال تملیکی فروش بیش از 5 هزار میلیارد ریال خودروهای مزایده‌ای اموال تملیکی بوشهر امروز آخرین مهلت شرکت در مزایده خودرویی اموال تملیکی است چرا تعیین تکلیف خودروهای رسوبی تا امسال به تعویق افتاد؟ فروش 766 خودرو در مزایده 2460 میلیارد تومانی اموال تملیکی عرضه 4 هزار میلیاردی خودروهای خارجی مزایده‌ای اموال تملیکی مزایده هزار خودرو سواری و ماشین آلات راهسازی شرایط فروش خودروهای اموال‌تملیکی اعلام شد مزایده خودروها و ماشین‌آلات راهسازی اموال تملیکی از امروز آغاز شد 1038 دستگاه خودروهای متروکه و سواری اموال تملیکی به فروش می‌رسد مزایده خودروهای متروکه و سواری اموال تملیکی برگزار می‌شود برگزاری مزایده فوق‌العاده خودروهای سبک و سنگین وارداتی از 23 مهرماه خودروهای ضبط شده به‌زودی به فروش می‌رسد خودروهای رسوبی با دریافت مجوزهای استاندارد، تا مهرماه تعیین تکلیف می‌شوند احتمال عرضه برخط خودروهای اموال تملیکی در آینده نزدیک تعیین تکلیف 5 هزار خودروی سواری و 692 ماشین‌آلات معدنی اموال تملیکی خودروهای متوقف شده در گمرک تا پایان شهریور به مزایده می‌روند پنج هزار و 587 خودرو در انبارهای اموال تملیکی موجود است صدور حکم قضایی توقف نقل و انتقال خودروهای مزایده‌ای سازمان مالیاتی + سند مزایده خودرو از تیرماه دپوی محصولات یکی از خودروسازان بزرگ به بهانه نبود قطعه آغاز مزایده بزرگ خودروهای خارجی متروکه در خرداد ماه شارژ دستوری انبار خودروسازان خودروهای خارجی بالای 2500 سی سی به زودی تعیین تکلیف می شوند عرضه 38 خودرو خارجی در بزرگ‌ترین مزایده الکترونیک اموال تملیکی خودروهای بالای 2500 سی‌سی چه شدند؟ پیش بینی درآمد 7 هزار میلیاردی دولت از فروش خودروهای لوکس رسوبی بیش از هزار خودرو توسط سازمان اموال تملیکی واگذار شد خودروی خارجی برنده شدند اما تحویل نگرفتند! 290 میلیارد تومان کالا و خودرو توقیفی اموال تملیکی بوشهر به فروش رسید 39 خودروی خارجی اموال تملیکی فروش رفت 16 آذرماه؛ آخرین‌مهلت شرکت در مزایده الکترونیکی خودروهای خارجی 38 خودروی وارداتی به مزایده گذاشته شد عرضه 38 خودروی وارداتی در مزایده الکترونیک اموال تملیکی درآمد حدود 3 هزار میلیارد تومانی دولت از مزایده خودرو‌های خارجی حاشیه جدید پورشه‌های مزایده‌ای واریز 3500 میلیارد تومان به خزانه دولت با فروش خودروهای خارجی چه کسانی برنده مزایده خودروهای خارجی شدند؟ برندگان خودرو های مزایده اموال تملیکی اعلام شدند پورشه ماکان 10 میلیارد تومان فروش رفت نتایج مزایده دوم خودروهای خارجی امروز اعلام می شود نتایج مزایده دوم خودروهای خارجی فردا اعلام می‌شود تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در انبار اموال تملیکی یزد امروز، آخرین مهلت شرکت در مزایده خودروهای خارجی چرا قیمت خودروهای پورشه با وجود تغییر اطلاعات سیلندر تغییر نکرد؟ اول آبان‌ماه، آخرین مهلت شرکت در مزایده خودروهای خارجی است 76 خودروی خارجی در مزایده دوم سازمان اموال تملیکی عرضه می‌شود کدام خودروهای خارجی از امروز به مزایده می‌روند؟ مرحله دوم مزایده خودروهای خارجی آغاز شد مهلت واریز برندگان خودروهای خارجی اموال تملیکی تمدید شد آغاز مرحله دوم مزایده خودروهای خارجی از فردا برای 71 دستگاه واریز 3 هزار میلیارد تومان به خزانه دولت با فروش خودروهای قاچاق خودروهای خارجی خارج شده از مزایده در دور دوم تعیین تکلیف می‌شود 1200 میلیارد تومان از سپرده‌ شرکت‌کنندگان در مزایده خودروهای خارجی بازپرداخت شد 70 خودروی لوکس موجود در اموال تملیکی بندرعباس با اقدامات قوه‌قضاییه به مالکان تحویل داده شد زمان دور دوم مزایده خودروهای خارجی اعلام شد سؤالات تازه درباره خروج عجیب پورشه‌های لوکس از مزایده فروش 3 هزار میلیاردی خودروهای تعیین تکلیف شده در مزایده سازمان اموال تملیکی جزئیات آگهی مزایده دوم خودروهای خارجی اسامی برندگان مزایده خودروهای خارجی و قیمت‌های پیشنهادی منتشر شد پاسخ به ابهامات اولین مزایده خودروهای خارجی؛ برگزاری مزایده دوم تا آذر روایت خروج 58 خودروی خارجی از لیست مزایده برگزاری دور جدید مزایده خودروهای خارجی رسوبی خودروهای خارجی اموال تملیکی 2 هزار و 813 میلیارد تومان به فروش رفت مهلت متقاضیان خرید خودرو‌های خارجی تا 9 صبح امروز آخرین مهلت شرکت در مزایده خودروهای خارجی اموال تملیکی اعلام شد 20 هزار ثبت نام برای خرید 1062 خودروی خارجی مزایده‌ای تا امروز 2 هزار و 37 میلیارد تومان ارزش مزایده خودروهای خارجی شرکت در مزایده خودروهای خارجی اموال تملیکی تمدید شد 2 هزار و 37 میلیارد تومان قیمت پایه 1040 خودرو امروز آخرین مهلت شرکت در مزایده خودروهای خارجی فردا آخرین مهلت بازدید و ثبت قیمت در مزایده خودروهای خارجی متقاضیان مزایده خودروهای تملیکی، مراقب فریب کلاهبرداران باشند راز حراج لوکس‌های دپویی توصیه ناظر سازمان اموال تملیکی به خریداران خودروهای خارجی کف و سقف قیمت خودروهای مزایده‌ای گمرک اعلام شد؛ سراتو 670 میلیون، پورشه 7 میلیارد آغاز فرایند مزایده خودروهای خارجی از فردا مزایده خودروهای قاچاق 6 مهرماه برگزار می‌شود لکسوس، بنز، پورشه، بی ام و، کیا و هیوندا به مزایده می‌روند خودروها را بی زاپاس و ضبط به ما تحویل دادند! تشریح آخرین وضعیت خودروهای موجود در انبار املاک تملیکی تعیین‌تکلیف خودروهای دپویی با آزادسازی واردات 190 دستگاه خودرو تعیین تکلیف شد جزئیات انهدام خودروهای آمریکایی عدم تامین قطعات و روند ترخیص و پلاک‌گذاری عامل دپو خودرو در ایران خودروی تبریز خالی شدن انبار‌ خودروهای دپو شده نمایشی نیست موجودی انبارهای اموال تملیکی تا خرداد به حداقل می‌رسد امحای خودرو‌های گران‌قیمت قاچاق تا پایان 1400 شروط جدید تحویل خودرو‌های دپو شده به مشتریان پرونده دوم خودروسازان در سازمان بازرسی لزوم عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در بورس شیوه نامه عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در بورس کالا تنظیم شده است چرا وعده کاهش خودروهای دپوشده در پارکینگ‌های خودروسازان محقق نشد؟ امکان امحای خودروهای لوکس موجود در انبارهای اموال تملیکی اقدام فوری برای عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در بورس کالا چرا خلاف دستور شورای‌عالی امنیت ملی، خودروهای رسوبی را متروکه نکردید؟ ماجرای دپو 6 هزار کامیون در گمرکات کشور اتهام دپوی خودرو به ایران خودرو وارد نیست واکنش سایپا به بازنشر یک عکس سه ساله! بلاتکلیفی هزاران خودروی وارداتی در پایان دولت سرنوشت خودروهای لاکچری معطل در گمرک چه شد؟ رایزنی برای واگذاری 1500 خودروی متروکه به مناطق آزاد آخرین وضعیت خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات ریشه انباشت خودرو در کارخانه‌ها کشف انبار دپوی 10 میلیارد تومانی خودروی احتکار شده در ورامین دستور ویژه سرپرست وزارت صمت برای بررسی دپوی خودروها تاکسی‌های دپو شده "احتکار" نیست! دلیل دپوی تاکسی‌ها نو در پارکینگ‌ها مشخص شد تاکسی های موجود در نمایندگی ها دارای مالکیت مشخص است گله‌مندی صاحبان خودروهای دپو شده در گمرک از موانع ترخیص فرصت سوزی وزارت صمت برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک + سند خودروهای بالای 2500 سی‌سی متروکه شد مصوبه ترخیص خودروهای دپو شده به گمرک ابلاغ شد+سند ترخیص خودروهای دپو شده باز هم به مشکل خورد قفل ترخیص خودروهای دپویی‌ شکسته شد تمدید ثبت سفارش‌ خودروهای دپویی فروش 60 درصد خودروهای خریداری شده در بازار آزاد دست‌انداز ثبت سفارش در مسیر دپویی‌ها خودروهای قاچاق همچنان بلاتکلیف هستند آغاز ترخیص خودروهای دپو شده از فردا دستور ترخیص 1048 خودروی دپو شده صادر شد گره ارزی و قانونی در ترخیص خودروهای دپو شده احتمال واگذاری خودروهای مانده در گمرک به سازمان اموال تملیکی تحویل 20000 خودروی دپوشده به مردم تمدید دوباره مهلت ترخیص خودروهای دپویی فرمول تکمیل خودروهای ناقص مگر خودروساز بیمار است که ماشین دپو کند و به خریدار جریمه بدهد؟ سایه سازمان استاندارد روی خودروهای ناقص تکمیل 180 هزار خودروی ناقص تا یک‌ماه و نیم دیگر دپوی خودروهای تولید 97 انبار شدن خودروها به بهانه فقدان آیینه و دستمال کاغذی ضعف وزارت صنعت است دو فرضیه درباره خودروهای دپویی راکد ماندن سرمایه در گردش صنایع با افزایش دپو خودروهای ناقص در انبارها موضوع دپوی خودرو در انبار خودروسازان صحت ندارد دپو شدن خودرو توسط خودروسازان حقیقت دارد؟ توضیحات گمرک درخصوص چرا تحویل خودروهای قاچاق به اموال تملیکی طولانی شد؟ آخرین وضعیت خودروهای دپو شده از زبان واردکنندگان مرجع قضایی هنوز درباره خودروهای دپو شده تصمیم نگرفته است احتمال فروش خودروهای قاچاق به صورت قطعات منفصل در بازار چرا زمان تحویل خودروهای قاچاق به سازمان اموال تملیکی طولانی شد؟+سند خودروهای در گمرک مانده با ثبت سفارشهای جعلی تحویل سازمان اموال تملیکی می‎شود+سند خودروهای قاچاق خریدار ندارد دپوی 14 هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک و مناطق آزاد شرط فروش اموال متروکه و قاچاق تا پایان سال تحمیل هزینه به واردکنندگان با دپوی خودروها در گمرک ضرورت تسریع در ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات ترخیص لاستیک‌های موجود در انبار سازمان املاک ‌تملیکی از فردا خودروهای خارجی جدید در راهند خودروهای دپو شده در گمرک ظرف چند روز آینده ترخیص می شوند صادرات دو خودروی بنز قاچاق صادرات 10 خودرو سواری بنز قاچاق فروش 500 خودروی سواری متروکه به سازمان فنی و حرفه‌ای خودرو‌های بالای 2500 سی سی باید مرجوع شوند امکان فروش برخی خودروهای لوکس توقیفی درداخل کشور فراهم شد آخرین جزییات از توقیف خودروهای لوکس صادرات مجدد خودرو‌های قاچاق در دستور کار است 86 دستگاه خودرو‌ی لوکس وارداتی متوقف شد پورشه‌های قاچاق خاک می‌خورند پورشه‌های قاچاق اگر قابل صادرات نباشد، امحا می‌شود خودروهای لوکس قاچاق یا صادر می‌شوند یا منهدم خودروهای لوکس مشتری ندارد عرضه خودروهای لوکس در بورس کالا مزایده 28 خودرو لوکس متروکه در گمرک خبر واگذاری خودروهای قاچاق به وزارت امور خارجه غیر واقعی است ایران خودروهای لوکس مصادره ای را صادر می‌کند ترخیص خودروهای لوکس منتظر استاندارد
Back to top