آیا می شود با ممنوعیت واردات خودرو از بازار مناطق آزاد خرید کنیم؟

عصر خودرو- چند وقتی است که واردات خودروهای خارجی ممنوع شده است و بسیاری از آنهایی که سودای خودروهای لوکس را در سر می پروراندند حالا ناچارند به خودروهای مدل پایینی که در بازار ایران موجود است اکتفا کنند؛ چرا که دیگر خودروی خارجی وارد نمی‌شود.

Saturday 21 July 2018 - 10:43:00

آیا می شود با ممنوعیت واردات خودرو از بازار مناطق آزاد خرید کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شهروند، چند وقتی است که واردات خودروهای خارجی ممنوع شده است و بسیاری از آنهایی که سودای خودروهای لوکس را در سر می پروراندند حالا ناچارند به خودروهای مدل پایینی که در بازار ایران موجود است اکتفا کنند؛ چرا که دیگر خودروی خارجی وارد نمی‌شود. بر اساس بخشنامه‌ای که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده، واردات خودروهای خارجی ممنوع شده است و همین مساله قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران را ظرف یک ماه حدود دو برابر کرد.
اتفاقی که اعتراض‌های بسیاری را به دنبال داشت اما ممنوعیت واردات خودروهای خارجی ممکن است خیلی‌ها را به این فکر انداخته باشد که برای خرید خودروهای مدل جدید راهی مناطق آزاد شوند و با پرداخت گمرکی و عوارض، خودرویشان را پلاک ملی کنند اما خوب است بدانید که تقریبا باید دور این موضوع را خط بکشید زیرا مناطق آزاد هم مشمول این ممنوعیت شده و آنها هم دیگر نمی‌توانند خودروی خارجی جدید وارد کنند. جالب است که موضوع ممنوعیت واردات خودروهای خارجی شهروندان مناطق آزاد را هم تحت تاثیر قرار داده است و قیمت‌ها در بازار این مناطق هم بشدت تصاعدی شده است. با این شرایط و با توجه به افزایش بی‌سابقه نرخ ارز، بازار خودرو در مناطق آزادی مثل کیش و قشم با مشکلاتی رو به رو شده که یکی از عمده‌ترین این مشکلات افزایش ٣ درصدی قیمت خودروهایی است که توسط اهالی این دو منطقه بیشترین استفاده را داشته و موجب نارضایتی آنها را فراهم کرده است.

به جز این آنها هم مانند مردم سایر مناطق ایران دیگر نمی‌توانند سودای خودروهای مدل جدید خارجی را در سر بپرورانند.   در ادامه به بررسی نحوه واردات و استفاده از خودروهای خارجی در مناطق آزاد می‌پردازیم.

آیا می‌توانیم خودروهای لاکچری را از مناطق آزاد بخریم؟

خیر، به خودتان زحمت ندهید! زیرا قوانین مناطق آزاد تغییرات زیادی دارد و شما نمی‌توانید با ذهنیت چند‌سال پیش دنبال خرید خودرو از این مناطق باشید. در سال‌های اخیر تفاوت قیمت خودروهای خارجی در مناطق آزاد مثل قشم و کیش نسبت به سایر شهرهای ایران باعث می‌شد افرادی که تمایل به استفاده از خودروهای لاکچری داشتند، برای خرید این خودروها با قیمت‌های پایین‌تر به جاهایی مثل قشم و کیش سفر کنند.

متقاضیان خرید خودروهای خارجی می‌توانستند خودرو‌های مورد نظر خود را با نصف قیمت نسبت به تهران یا سایر شهرها خریداری کنند، حتی با پرداخت عوارض و هزینه‌های عبور از گمرک هم، خرید خودروی خارجی از مناطق آزاد به‌صرفه‌تر بود و می‌شد با هزینه‌ای منطقی‌تر از طریق این مناطق، یک خودروی لاکچری خرید اما دیگر نمی‌توانید روی این موضوع حساب کنید؛ زیرا واردات خودرو از مناطق آزاد هم در قوانین جدید با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو شده است.  البته ترخیص خودروهای خارجی از طریق مناطق آزاد همواره با دردسرها و محدودیت‌هایی همراه بوده و بارها هم قوانین مربوط به این موضوع تغییراتی داشته است.

برای چه خودروهایی می‌توان پلاک ملی گرفت؟

تا ١ ‌سال پیش که قوانین واردات خودروی خارجی به مناطق آزاد قشم و کیش فرق داشت، این امکان وجود داشت که افراد به صورت شخصی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه از امارات خودرو وارد کنند و بعد از پرداخت عوارض و ردشدن از گمرک ایران، آن را به سرزمین اصلی ببرند و با استفاده از پلاک شخصی با آن خودرو تردد کنند.
مدتی بعد این قانون تغییر کرد و تبصره‌های جدیدی برای واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد درنظر گرفته شد. طبق قوانین جدید، محدودیت‌ها برای واردات خودروهای خارجی بیشتر شد و تنها می‌شد خودرو‌هایی در این مناطق خریدوفروش شده یا از گمرک ترخیص شوند که حتما در ایران نمایندگی داشته باشند. به عنوان مثال؛ خریدوفروش و ترخیص خودرو‌های آمریکایی مثل شورلت و رولزرویس در مناطق آزاد همواره ممنوع بوده است. دلیل این ممنوعیت هم این است که خودرو‌های آمریکایی در ایران نمایندگی ندارند.

برای مصرف شخصی می‌توانیم خودروی خارجی وارد کنیم؟

خیر؛ تا پیش از تصویب قوانین جدید مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی، خودرو‌هایی که در داخل ایران نمایندگی داشتند، در مناطق آزاد خریدوفروش می‌شدند اما با قوانین جدید، آنهایی که عشق خودرو بودند، دیگر نمی‌توانند رویای راندن با خودروهای لاکچری را به واقعیت تبدیل کنند، چون دیگر خودروهای خارجی از گمرک ایران گذر نخواهند کرد.  البته اهالی این جزیره کماکان می‌توانند برای تردد در محدوده منطقه از خودرو‌های خارجی استفاده کنند اما آنهایی که می‌خواستند برای خودرو‌های خارجی پلاک ملی بگیرند و از گمرک عبور کنند، شامل ممنوعیت‌های جدید می‌شوند. براین اساس دیگر حتی برای مصرف‌های شخصی هم نمی‌توان از مناطق آزاد، خودروی شخصی وارد کرد.

محدودیت‌های جدید گریبان شهروندان مناطق آزاد را هم گرفته است؟

جالب است بدانید که قوانین جدید درباره ممنوعیت ورود خودروهای خارجی باعث شده تغییراتی هم در واردات خودرو در مناطق آزاد مثل قشم و کیش رخ دهد. طبق قوانین جدید، از این پس تنها خودروهایی مجوز ورود به این مناطق را به دست می‌آورند که ظرفیت آنها بالای ٧ نفر باشند. در واقع واردکنندگان خودرو تنها در صورتی می‌توانند مجوز این واردات را به دست بیاورند که خودروهایی مثل استیشن و ون را وارد کنند. در واقع سیاست مسئولان مناطق آزادی مانند قشم این است که از این به بعد واردات و صادرات برای گسترش توریسم و جهانگردی باشد.

به همین دلیل است که با ممنوعیت‌های صورت‌گرفته در واردات، تنها خودروهایی مانند استیشن و ون وارد مناطق آزاد می‌شود که بتوان با آنها گردشگران را در سطح منطقه جابه‌جا کرد. از آنجایی که گردشگری از صنایع بسیار پررونق و جاافتاده در این مناطق است، طبق نظر مسئولان برای افزایش این صنعت و جابه‌جایی هر چه بهتر مسافران و توریست‌ها بهتر است به جای وارد کردن خودروهای لوکس خارجی، خودروهایی مثل ون و استیشن وارد جزیره شود. جالب اینجاست که بدانید میزان اشتغالزایی در جزیره‌ای مانند قشم با توجه به رشد و پیشرفت گردشگری بالاست و درصد بیکاری در این جزیره و تمام روستاهای آن تنها ٦ درصد است. شاید هم به این دلیل است که مسئولان و مدیران این جزیره می‌خواهند با واردات خودروهایی با ظرفیت بالا به رشد گردشگری کمک کنند تا میزان بیکاری را به کمترین حد ممکن برسانند.

قیمت خودرو در مناطق آزاد چه تغییری کرده است؟

شاید خیلی از ما این تصور را در ذهن داریم که با رکود بازار و کاهش خرید و فروش در مناطق آزاد، اقتصاد این مناطق هم با مشکل روبه‌رو می‌شود، اما واقعیت حداقل درباره جزایری مثل قشم و کیش این‌طور نیست. البته با تصویب قوانین جدید درباره ممنوعیت واردات برخی کالاهای خارجی و قفل‌شدن بازار، تا اندازه‌ای از درآمد مناطق آزاد کاهش پیدا کرده اما این رقم به اندازه ای نیست که اقتصاد این جزایر را تهدید کند. در واقع آن‌چه بیشتر از هر چیز دیگر بازارهای این مناطق را تحت تاثیر قرار داده افزایش نرخ ارز و درهم است. اگرچه داد و ستد و فعالیت بازار در مناطق آزاد با توجه به پایین و بالا شدن نرخ دلار تا حدودی دچار رکود شده اما از آنجایی که قشم و کیش واحدهای تولیدی فعالی دارند که در صادرات هم موفق هستند، چندان به دردسر نیفتاده‌اند.

این دو منطقه در دو سال اخیر رشد ٤٥ درصدی صادرات داشته‌اند و در یک سال گذشته درآمدهای میلیون دلاری از صادرات کسب کرده‌اند، بنابراین ممنوعیت واردات کالاهای خارجی چندان روی بازار این مناطق تاثیری نداشته اما قضیه در بخش خودرو کمی متفاوت است. عدم عرضه خودرو‌های خارجی در بازار جزیره‌ای مانند قشم باعث افزایش قیمت خودروهایی شده است که اغلب مردم از آن استفاده می‌کنند. خودرو تویوتا دو کابین است که گستردگی استفاده از آن را می‌توان به پراید تشبیه کرد. این خودرو تا قبل از ممنوع شدن واردات خودروهای خارجی به قیمت ٦٥ میلیون تومان به فروش می‌رسیده و با تصویب این قانون و افزایش‌های نجومی قیمت دلار در حال حاضر با قیمت ٩٥ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که حسابی باعث اعتراض مردم شده است.

قوانین عبور و مرور پلاک مناطق آزاد چه تغییراتی داشته است؟

ورود خودروهای خارجی به مناطق آزاد قشم و کیش و خروج آنها از این دو جزیره، همواره با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده است. در سال‌های گذشته بارها قوانین و مقررات ورود و خروج خودروهای خارجی به مناطق آزاد با تغییراتی همراه بوده است. در سال ٩ طبق مصوبه پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهای خارجی با پلاک مناطق آزاد حق خروج از محدوده آن مناطق را نداشتند. این موضوع همیشه برای ساکنان این مناطق معضلی جدی بود تا اینکه در نوروز سال ٩٦ این مجوز برای اهالی دو منطقه آزاد کیش و قشم صادر شد تا بتوانند با خودروهای خارجی خود به سرزمین اصلی سفر کنند. البته این مجوز مقطعی بود و فقط با داشتن کارت شهروندی می‌توانستندگذر موقت به مدت یک ماه داشته باشند. البته در سال‌های اخیر و قبل از ممنوع شدن واردات خودرو، خریداران خودروهای خارجی با گذر از گمرک و دریافت پلاک ملی می‌توانستند از جزیره خارج شوند.

برچسب ها

منطقه آزاد اروندمنطقه آزادممنوعیت وارداتمنطقه آزاد کیش
مطالب مرتبط بیشتر
واردات خودرو با برندهای آمریکایی یا فاقد استاندارد کیفی ممنوع است تحریم واردات خودروی فرانسوی به ایران، بازار خود را با مشکل روبرو می کند؟ درخواست سعید محمد از وزیر صمت برای واردات 8200 خودرو سرمایه گذاران در منطقه آزاد باید تقویت شوند منع واردات خودرو تا پایان اردیبهشت‌ماه است سایه ناهماهنگی بر سر واردات خودرو حذف «سواری‌ها» از مصوبه واردات خودرو ورود خودرو به کیش محدود شد ممنوعیت واردات خودرو لغو می شود ممنوعیت واردات خودرو بهار 1401 منقضی می شود یارانه سوخت به حساب 60 هزار کیشوند واریز شد جزییات اجرای طرح باز توزیع بنزین در کیش تشریح شد اختصاص سهمیه بنزین فقط با کارت کیشوندی حاشیه‌سازی هزاران خودروی آمریکایی در جاده‌های ایران حذف قیمت‌گذاری دستوری با وجود ممنوعیت واردات خودرو بی‌معنا است سوریه واردات خودرو از ایران و دیگر کشورها را ممنوع کرد در ممنوعیت واردات خودرو تجدیدنظر شود ثبت تخلفات ثابت و متحرک در کیش هوشمندسازی شد امکان تردد خودروهای عراقی در منطقه آزاد اروند فراهم شد اجاره کامارو در کیش درس عبرت ممنوعیت واردات خودرو اجاره ماشین در کیش بدون چک مرخصی خودروهای بالای 2500 سی‌سی از منطقه آزاد اروند آزاد شد چند درصد از خودروهای کشور داخلی سازی شد؟ تعدادی از تاکسی‌های پلاک اروند فرودگاه اهواز ناپدید شده‌اند مسیر بازار خودرو در 1400 آلودگی صوتی در جزیره کیش موجب توقیف هفت روزه خودرو می‌شود جزیره کیش؛ پایلوت تحقیقات خودروهای خودران ممنوعیت ورود خودرو ساکنان و گردشگران به کیش از 25 اسفند انعقاد تفاهم نامه برای ساخت خودروی برقی در کیش شرایط نقل و انتقال خودرو ما بین مناطق آزاد چیست طرح توسعه واحد بسته بندی محصولات در شرکت نفت ایرانول به بهره برداری می رسد ارز دیجیتال راهکار مناسبی برای واردات خودرو به کیش است صدور پلاک گذرموقت برای خودروهای اروندی از سرگرفته شد ممنوعیت استفاده از خودروهای شخصی در مبادی ورودی فرودگاه و بندرگاه کیش سرنوشت خودروهای وارداتی چه شد؟ برترین های مسابقات اتومبیلرانی «شتاب» جزیره کیش معرفی شدند تغییری در تردد خودروهای منطقه آزاد انزلی صورت نگرفته است درگیری مالکان خودروهای دپو شده با مدیران منطقه آزاداروند واردات خودرو همچنان ممنوع است مقررات خاص رانندگی در کیش ممنوعیت واردات خودرو با برند آمریکایی محدودیت واردات خودرو به کیش همچنان باقی است ارائه 4 پیشنهاد به دولت برای واردات خودرو بدون انتقال ارز خودروهای اروندی آزاد می‌شوند؛ 6400 دستگاه دیگر چطور؟ طرح آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد روی میز دولت شرایط ترخیص خودروهای خارجی دپو شده در منطقه آزاد اروند اصرار در ترخیص 227 خودروی سفارش شرکت آمریکایی در منطقه آزاد اروند خودروهای اروندی دو بار در سال به مرخصی می روند ماجرای مبهم مجوز 2 ماهه تردد خودروهای مناطق آزاد تخلف گمرک در صدور مجوز دو ماهه تردد خودروهای مناطق آزاد استثنائی برای تردد ماشین‌های خارجی‌ به داخل کشور نیست گذر موقت خودروها از کیش به داخل کشور بلامانع است مقایسه قیمت خودروهای مناطق آزاد با سایر نقاط کشور مالکان خودروهای اروندی همچنان ترخیص خودرو را مطالبه می کنند سازمان حمایت پیش‌فروش خودرو بعد از ممنوعیت واردات را تکذیب کرد سفر گردشگران عراقی با خودروی شخصی به منطقه آزاد اروند امکان پذیر شد یک بام و دو هوای تردد خودروها در مناطق آزاد "سامانه جامع گمرکی" تنها سایت معتبر برای مرخصی خودروهای اروندی اعمال محدودیت واردات خودرو توسط واشنگتن آسیبی بر اقتصاد جهانی است کیش بدون ماشین پلیس می‌شود؟ مذاکره برای رفع ممنوعیت واردات خودرو به کیش خروج خودرو‌های بالای 2500 سی سی از جزیره کیش آزاد شد ماجرای ورود بنز لاکچری به کشور چیست+تصویر پرونده باز و راه بسته واردات خودرو شرایط ورود خودرو از سرزمین اصلی به کیش در نوروز 98 اعلام شد آخرین اخبار از واردات غیرقانونی 6000 خودرو پس لرزه‌های ممنوعیت ثبت سفارش خودرو چشم پوشی دولت از درآمد 1800 میلیاردی ترخیص خودروهای خارجی رفع ممنوعیت واردات شاسی خودرو خودرو BISU مشمول ممنوعیت واردات می شود؟ بی توجهی دولت به واردکنندگان در اطلاع رسانی تداوم‌ ممنوعیت واردات ترخیص 16هزار خودرو منتظر تصمیم هیات دولت تداوم ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده با توجه به لایحه بودجه 98 موج بیکاری در واردکنندگان خودرو سرعت گرفت ممنوعیت واردات خودرو دلیل ایجاد بازار سیاه است شش خودرو خاص و دلچسب مناطق آزاد تلاش های نافرجام برای بازشدن ثبت سفارش واردات خودرو ممنوعیت واردات خودرو استراتژی مقطعی است لغو ممنوعیت واردات خودرو تا پایان سال کلید قفل واردات در جیب کیست؟ بررسی توقف ثبت سفارش خودروها در مجلس به تعویق افتاد توقف ثبت سفارشات خودرو و افزایش تعرفه واردات در دستور احتمال ممنوعیت قطعی واردات کالاهای سرمایه ای با سازوکار جدید واردات ممنوعیت واردات خودرو درست اجرا نشد زمان تصمیم گیری رو به اتمام است ممنوعیت واردات خودروهای خارجی تاپایان سال است تخلف دولت در ممنوعیت واردات خودرو + جزئیات مردم تاوان 14300 خودرو دپو شده در گمرک را می پردازند آغاز به کار هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو بر باد رفتن اعتبار جهانی با دستورالعمل‌های خلق‌الساعه احتمال قوی برای لغو ممنوعیت واردات خودرو ممنوعیت واردات باید منجر به تولید خودرو صادرات محور شود ترخیص 14 هزار خودرو در انتظار دستور رئیس‌جمهوری احتمال رفع ممنوعیت واردات خودرو پیش از پایان سال رفع ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی، راه حل مدیریت مصرف بنزین در کشور سیاست ممنوعیت واردات خودرو اشتباه است؛ واردات خودرو باید مدیریت شود نه ممنوع خروج خودروهای بالای 2500 سی‌سی از محدوده منطقه آزاد اروند آزاد شد ممنوعیت ورود کالای همراه مسافر و تردد خودرو خارج از محدوده در مناطق آزاد جدید تعیین عوارض سالیانه پلکانی خودرو به جای ممنوعیت واردات عرضه خودرو‌های خارجی فقط نقدی و به صورت 30 روزه افکار عمومی نسبت به ممنوعیت واردات خودرو توجیه نیست صادرات مشروط پورشه‌های قاچاق شرکت های ناشناس واردکننده خودرو چقدر ارز دولتی گرفتند؟ در دولت قبل ممنوعیت خودروهای خارجی اعمال شد اما ثبت سفارشهای قبلی ابطال نشد مشکل مرخصی خودروهای پلاک اروند حل شد 12 هزار دستگاه خودرو در کیش پلاک ملی دریافت کردند آثار منفی ممنوعیت واردات خودرو بیشتر است احتمال تجدیدنظر در ممنوعیت واردات خودرو ممنوعیت ها 15 هزار نفر را بیکار می کند خودروهای پلاک اروندی مرخصی خود را از اهواز دریافت می کنند توضیح پلیس درباره شماره‌گذاری خودروهای وارداتی صفرکیلومتر یک وزارتخانه، دو صدا! ممنوعیت موقتی واردات خودرو تا پایان سال دولت ناگزیر به ممنوعیت واردات خودرو در شرایط بحرانی اقتصاد شد ممنوعیت واردات خودرو غیر کارشناسی است ممنوعیت واردات خودرو تصمیمی بدون مطالعه است پیشنهادهای انجمن واردکنندگان خودرو به دولت برای رفع ممنوعیت واردات زایش رانت با ممنوعیت واردات خودرو بررسی مجدد ممنوعیت واردات خودرو در جلسات مجلس و دولت قیمت تمام شده کالاها با ممنوعیت واردات کامیونت ها افزایش می یابد بیکاری 10 هزار نفر در پی ممنوعیت واردات خودرو واردات خودرو ممنوع شد زیرساخت صدور مرخصی خودروهای اروندی فراهم است کاهش نرخ ضمانتنامه خروج موقت خودرو برای کارکنان منطقه آزاد کیش پلاک گذاری خودروهای منطقه آزاد اروند از سرگرفته شد ترخیص 4000 خودرو از گمرک منطقه آزاد اروند با لغو مصوبه دولت ترخیص خودروهای اروندی از بیکاری تعدادی جوان جلوگیری کرد مصوبه اسقاط خودرو در مناطق آزاد توسط هیئت دولت لغو شد قانون اسقاط خودرو در مناطق آزاد بزودی لغو می شود ترخیص خودروهای پلاک اروند به روال سابق باز می‌گردد متمم بخشنامه ممنوعیت کالا از چهار کشور ابلاغ شد مجوزتردد خودروهای پلاک منطقه آزاد به سراسر سیستان وبلوچستان صادر شد تنها شهر بدون موتورسیکلت ایران کجاست؟ جزئیات ورود خودروهای شخصی به جزیره کیش در نوروز 97 امکان خروج دو ماهه خودروها از کیش شرایط ورود خودرو به جزیره کیش در تعطیلات نوروزی + جزئیات ممنوعیت شماره‌گذاری خودروها با حجم بیش از 2500 سی‌سی در مناطق آزاد واکنش منطقه آزاد اروند به مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده اصلاح بخشنامه جدید واردات خودروی اروندی آغاز فروش رسمی ب ام و و مینی در جزیره کیش افزایش ناگهانی قیمت خودرو در کیش از سر گیری شماره گذاری خودروهای اروندی افزون بر 13 هزار خودرو در منطقه آزاد چابهار شماره گذاری شده است تاکسی های منطقه آزاد اروند از پرداخت عوارض و مالیات معاف شدند Audi سواری در مناطق آزاد چند صد میلیون آب می خورد؟ بخشی از واردات خودرو به‌شرط تولید خواهد بود Dodge سواری در مناطق آزاد ایران چقدر تمام می شود؟ فولکس سواری در مناطق آزاد چقدر آب می خورد؟ قیمت برخی از خودروهای مرسدس بنز در مناطق آزاد خرید یکی از محصولات Dodge در مناطق آزاد چقدر آب می خورد؟ تردد خودروهای عراقی در منطقه آزاد اروند بدون روادید مظنه قیمت Chevrolet در بازار مناطق آزاد چقدر است؟ مظنه قیمت خرید بیتل کانورتیبل در بازار مناطق آزاد لیموزین‌های تشریفاتی در جزیره کیش Honda سواری در مناطق آزاد چقدر تمام می شود؟ نرخ خرید و فروش محصولات Porsche در مناطق آزاد چقدر است؟ آئودی سواری در مناطق آزاد چقدر آب می خورد؟ گمرک مجوز خروج خودرو از مناطق آزاد را صادر کرد دوگانگی در خروج موقت خودروها از مناطق آزاد و گلایه ساکنان کیش درخواست نماینده میناب برای تردد خودروهای مناطق آزاد در استان هرمزگان خودروهای پلاک اروند، ملی می‌شوند «پلاک» خودروهای مناطق آزاد تغییر می‌کند نرخ خرید و فروش فولکس بیتل کروک در بازار مناطق آزاد شورای امنیت ملی مخالفتی با تردد خودروهای اروند ندارد قیمت خرید و فروش محصولات دوج در مناطق آزاد قیمت خودروهای شورولت در مناطق آزاد +جدول مظنه قیمت خودرو وارداتی در بازار مناطق آزاد بخت و اقبال در منطقه آزاد تردد خودروهای عراقی در منطقه آزاد اروند بدون اخذ ویزا قیمت خودروهای دوج در مناطق آزاد +جدول پلاک خودروهای مناطق آزاد به زودی تغییر می کند دوج با چه قیمتی در مناطق آزاد معامله می شود؟ نرخ اجاره خودروهای لوکس در مناطق آزاد قیمت خرید و فروش پورشه در بازار مناطق آزاد چقدر است؟ خرید مرسدس بنز در مناطق آزاد چقدر تمام می شود؟ آئودی TT در بازار مناطق آزاد با چه قیمتی معامله می شود؟ قیمت خودرو های کادیلاک در مناطق آزاد قیمت انواع خودرو وارداتی در مناطق آزاد+ جدول قیمت نرخ خودروهای وارداتی در مناطق آزاد مرسدس بنز در مناطق آزاد با چه قیمتی خرید و فروش می شود؟ خبر تبدیل خودروهای پلاک اروند به پلاک ملی صحت ندارد ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی سی به بالا در سال 1396 ورود نخستین سری تاکسی های اروندیِ فرودگاه بین المللی اهواز کامارو در ایران با چه قیمت خرید و فروش می شود؟ نرخ خرید و فروش دوج در مناطق آزاد اطلاعیه سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص اخبار خودروهای پلاک اروندی موافقت با مرخصی خودروهای پلاک اروندی در دو مرحله 15 روزه چگونه به صورت موقت خودرو وارد کشور کنیم؟ خرید BMW 550i فول مدل 2015 در مناطق آزاد چقدر آب می خورد؟ قیمت انواع خودرو های کیا در بازار مناطق آزاد محدوده تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد کجاست؟ جذابیت ارس نسبت به تمام مناطق آزاد کشور استثنایی است خودروهای گذرموقت با چه قیمتی دست به دست می‌شوند؟ قیمت انواع فولکس واگن در بازار مناطق آزاد قیمت خودروهای وارداتی در مناطق آزاد خودروهای وارداتی با چه قیمتی در مناطق آزاد کشور عرضه می شوند؟ بازارگردی در ارونــد ترکان چه برنامه‌ای برای خودروهای اروندی دارد؟ دوئل سنگین‌وزن‌های شرقی ورود خودروهای "پلاک منطقه آزاد" به کشور ممنوع شد + سند واکنش منطقه آزاد اروند به ممنوعیت ورود خودروهای اروندی به سرزمین اصلی واکنش معاون سازمان منطقه آزاد اروند به ممنوعیت ورود موقت خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی نبرد آزاد ژاپن‌‌، کره و آمریکا در خاک ایران تغییر ماهیت مناطق آزاد برای تولید خودرو رقابت سامورایـــی‌های کوچک ممنوعیت واردات خودروهای لوکس ادامه دارد توضیحات دیوان عدالت اداری درباره ابطال مصوبه ممنوعیت واردات خودرو های بالای 2500 سی سی تعداد خودروهای وارداتی به منطقه آزاد ارس اعلام شد خبرهای داغ در تابستان گرم اروند خودرو 12 سیلندر در ایران +عکس مجوز تردد خودروهای اروندی در استان به جای خود باقی است رایزنی با استانداری برای رفع مشکل تردد خودروهای اروندی در خوزستان تغییرنکردن شرایط تردد خودروهای پلاک اروندی از واکاوی ابطال تردد خودروهای اروندی تا انتظار گشایش موانع بانکی ترخیص خودرو پلاک اروند بدون ارائه کارت شهروندی ممکن نیست مصوبه تردد خودروهای اروندی در خوزستان به قوت خود باقیست نوسازی ناوگان اروند با 2000 تاکسی تویوتا و هیوندای + عکس دستور ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی پیرو فرمایشات رهبری بود واردات خودروهای آمریکایی به مناطق آزاد هم ممنوع شد ورود خودروهای بالای 2500 سی سی به ارس ممنوع است معیار تعیین خودروهای لوکس تغییر نکرده است اروند پارکینگ خودروهای ممنوعه قیمت انواع خودرو در مناطق آزاد + جدول خودروهای اروندی حق مردم خوزستان است قیمت انواع خودرو در مناطق آزاد + جدول قیمت انواع خودرو در مناطق آزاد + جدول قیمت انواع خودرو در مناطق آزاد+ جدول قیمت انواع خودرو در مناطق آزاد + جدول اولین تویوتا راوفور هیبردی 2016 در ایران قیمت انواع خودرو در مناطق آزاد + جدول قیمت انواع خودرو در مناطق آزاد + جدول قیمت انواع خودرو در مناطق آزاد + جدول قیمت انواع خودرو در مناطق آزاد + جدول قیمت انواع خودروهای گذر موقت + جدول قیمت خودرو در مناطق آزاد + جدول قیمت خودرو در مناطق آزاد + جدول قیمت خودرو در مناطق آزاد حذف تسهیل تردد خودرو خارجی و کالای همراه مسافر در مناطق جدید کارخانه مونتاژ خودروهای آمبولانس منطقه آزاد اروند راه‌اندازی شد تاکسیرانان آبادان و خرمشهر نسبت به تعویض خودروها اقدام کنند 350 هزار نفر از نمایشگاه بین‌المللی خودرو در اروند بازدید کردند
Back to top