نکاتی مهم در خصوص چگونگی نگهداری و رانندگی با خودروهای توربو شارژر در ایران

عصر خودرو- در این مطلب در مورد چگونگی کار کرد و همچنین نگهداری اینگونه از موتور ها مطالبی آمده است.

Thursday 12 October 2017 - 14:03:00

نکاتی مهم در خصوص چگونگی نگهداری و رانندگی با خودروهای توربو شارژر در ایران

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران ، این روزها و با ورود خودروهایی با موتور توروبو شارژ به بازارموضوع چگونگی نگهداری و رانندگی با آن ها مورد سئوال برخی از خریداران  است.  رنو تلیسمان و رنو کپچر- سمند - هایماـ جک اس 5 و حتی آریزو 5 نمونه هایی از خودروهایی است که با موتور توربو در بازار ایران وجود دارند. در این مطلب در مورد چگونگی کار کرد و همچنین نگهداری اینگونه از موتور ها مطالبی آمده است.

موتور توربو شارژچیست؟

 اصلی‌ترین چالش برای اختراع توربو شارژر٬تولید موتورهایی با ابعاد کوچک و وزن کمتر با قدرت بیشتر بود. بدین منظور توربینی ساخته شد تا انرژی (تلف شده) حاصل از خروج دود از اگزوز را به صورت بهینه مورد استفاده قرار دهد.

توربو شارژر کمپرسوری است که با افزایش توان مکش هوای ورودی توسط موتور خودرو، موجب احتراق و توربولنسturbulans بهتر سوخت و در نتیجه افزایش قدرت موتور می‌شود.

این وسیله ازدو توربین متصل به هم ساخته شده‌است. یک توربین مستقیماً متصل به منیفولد دود است و توربین دیگری به وسیله لولهٔ رابط به منیفولد هوا متصل است.

نکاتی مهم در خصوص چگونگی نگهداری و رانندگی با خودروهای توربو شارژرها

چون هوای ایجاد شده بشدت داغ می‌باشد٬قبل از ورود به سیلندر جهت احتراق٬در اثر ترکیب با بنزین پای یک توربو شارژ برقی یا یک سوپر شارژ دیگر را نیز به وسط می‌کشند. بدین صورت که، این توربو شارژ و سوپر شارژ در دور موتور پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند و دو توربو شارژ دیگر، هر دو هم‌زمان در دورموتور بالا با قدرت هرچه تمام تر به یاری موتور خودرو آمده و نیروی زیادی تولید می‌کنند. با توجه به دمای بالای توربین، رعایت نکات زیر به افزایش عمر توربوشارژ خودروی شما کمک می کند.

نکاتی برای رانندگی و نگهداری خودروهای توربو شارژ

-- به محض روشن کردن موتور حرکت نکنید و اجازه دهید کمی روغن گرم شود و توربو را روغنکاری کند.


-- در هوای سرد حداقل 2 دقیقه موتور را گرم کنید و سپس اقدام به رانندگی نمایید.


--  بعد از رانندگی طولانی موتور را درجا خاموش نکنید، اجازه دهید موتور حداقل 2 دقیقه درجا خنک شود و قبل از خاموش کردن موتور به هیچ عنوان گاز ندهید.

-- موتورهای توربو باید در زمان معین شده توسط سازنده و با روغن موتور فول سینتتیک با کیفیت و درجه غلظت مناسب اقلیم رانندگی سرویس شوند، این امر ارتباط مستقیم با عمر و عملکرد توربو دارد.


--  در موتورهای توربو از بنزین با اکتان بالا استفاده کنید، اکتان پایین باعث بروز مشکلات عملکردی در موتورهای توربو می شود. با توجه به شرایط بنزین در ایران پیشنهاد میشود از بنزین سوپر استفاده شود.


--  توربو شارژ در شرایط تحت بار در دور موتور بسیار بالا و غیر قابل تصور در حدود 120 الی 200 هزار دور در دقیقه و به عبارتی حدود 3000 دور در ثانیه (با توجه به طراحی) کار می کند؛ جهت کارکرد در این شرایط، خودرو میبایست مجهز به سیستم خنک کاری و روان کاری با فشاربالا باشد.

-- از روشن کردن موتورهنگام باز بودن لوله های مسیر هوای توربوشارژ اکیدا خودداری شود.

--  با توجه به حساسیت پره های توربوشارژ بدلیل کارکرد در سرعت بسیار بالا، تعویض فیلتر هوا مطابق سرویس های دوره ای توصیه شده باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

-- در صورتیکه خودرو در مناطق دارای گرد و غبار بیش از حد مجاز (مناطق جنوب کشور) مورد استفاده قرار می گیرد، تعویض فیلتر هوا باید در فواصل زمانی کوتاه تر صورت پذیرد.


--  در صورتیکه چراغ چک موتور روشن شود، از پیمودن مسافت طولانی خودداری کرده و سریعاً به نمایندگیهای مجاز شرکت مراجعه نمایید.

برچسب ها

موتور توربوشارژ
مطالب مرتبط بیشتر
بررسی خودروهای مجهز به توربوشارژر در بازار زیر 100 میلیون‌تومان نگاهی به جدیدترین خودروی ولوو XC40 T5 تعریف توربوشارژر و سوپرشارژر کارهایی که در خودروهای توربوشارژ نباید انجام داد توربو شارژر برقی، خوب یا بد؟! جگوار E-Pace را ببینید + ویدئو DS3 صاحب برترین موتور سال 2017 نظاره‌گر شورلت Equinox مدل 2018 باشید +تصاویر روایتــی دیگر از پرخــوران‌ها چه نکاتی را باید در نگهداری از موتور های توربو خودرو رعایت کرد ؟ 8 نکته حیاتی برای نگهداری از خودروهای مجهز به توربو‌شارژ تبلیغ کیا برای سول توربو 2016 توسعه پولو فولکس واگن ساخت موتورهای 12 سیلندر جدید «استون مارتین» در 8 ساعت خودرویی که فقط 100 دستگاه از آن ساخته می شود چرا تـوربو؟ پولستار پرچمداران ولوو را 600 اسب بخاری می‌کند‎ رونمایی از آئودی A5 سال 2018 +تصاویر خودروهای بزرگ با قلب های تپنده کوچک! نگاهی به فورد Fusion سال 2017 +تصاویر کادیلاک لوکس CT6 را ببینید خودروهای مایوس کننده در نمایشگاه پکن+تصاویر رُخ تازه‌ و یک جُفت موتور 4‌سیلندر برای کایمن پورشه‌ای که بیش از اندازه خوب است! فورد GT ابرخودرو محبوب برگزاری مراسم تولید انبوه موتور توربو شارژ سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی برای تولید موتور توربوشارژ پلت‌فرم داخلی در مرحله تولید است چهره اجتماعی خودرو باید تغییر کند آیا بی. ام. دبلیو M1 رقیب M3 است؟
Back to top