نگاهی به یکی از عجیب‌ترین سوپر‌اسپرت‌های دهه نودی، یاماها OX99-11

سفینه فضایی یاماها

عصر خودرو - وقتی نام کمپانی یاماها به میان می‌آید، شما یاد چه چیزهایی می‌افتید؟ شاید در وهله اول‌ تصویر موتورسیکلت‌های قدرتمند و مشهور این کمپانی باشد که روی صفحه ذهنتان نقش می‌بندد. آنهایی که موسیقی و نوازندگی را دنبال می‌کنند، بدون‌شک همواره یاماها را به‌عنوان یک سازنده نامدار و مطرح در عرصه ساخت ابزارآلات موسیقی (به‌خصوص پیانو) می‌شناسند. اگر اطلاعات عمومی خوبی داشته باشید، به احتمال زیاد به یاد خواهید آورد که یاماها در عرصه ساخت قایق‌های موتوری، واترکرفت و اسنومبیل نیز فعالیت چشمگیری دارد. البته همه اینها فقط و فقط گوشه‌ای از زمینه‌های فعالیت این کمپانی ژاپنی هستند.

Tuesday 27 June 2017 - 15:06:00

سفینه فضایی یاماهاسفینه فضایی یاماهاسفینه فضایی یاماهاسفینه فضایی یاماها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما اگر علاقه‌مند و پیگیر جدی عرصه اتومبیل باشید، همکاری یاماها با تویوتا در ساخت یکی از بهترین و افسانه‌ای‌ترین مدل‌های تاریخ تویوتا یعنی2000GT  (اولین ابرخودرو ژاپنی) را به خاطر می‌آورید؛ خودرویی که شاید بتوان آن را بهترین و ماندگارترین یادگاری یاماها در تاریخ صنعت خودرو به شمار آورد. همکاری تویوتا با یاماها اما محدود به 2000GT نبوده و یاماها در طراحی، ساخت و توسعه پیشرانه برخی دیگر از محصولات تویوتا و لکسس در سال‌های اخیر نیز نقش محوری و پررنگی داشته که لکسس LFA یکی از آنهاست. همچنین در گذشته یاماها در همین عرصه همکاری‌هایی با فورد و ولوو نیز داشته است. علاوه بر همه اینها، در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی، یاماها یکی از سازندگان و تامین‌کنندگان پیشرانه تیم‌های حاضر در رقابت‌های فرمول یک نیز به شمار می‌رفت. با چنین سابقه و پشتوانه‌ای و در همان دوران، این کمپانی ژاپنی عزمش را برای ارائه یک ابرخودرو خیابانی جزم کرد؛ خودرویی که قرار بود تا آنجا که ممکن است، حس و حال و تجربه سواری مشابه یک خودرو فرمول یک را داشته باشد.

اولین محصول مستقل یاماها
یاماها برای ساخت اولین خودرو خیابانی و مستقل تاریخش، تصمیم گرفت یک همکاری و مشارکت فنی و تکنیکی را با موسسه تحقیق و توسعه بریتانیاییIAD  ترتیب دهد. نتیجه نهایی  و محصول حاصل از این همکاری که در سال 1992 معرفی شد، خودرویی بود که به هیچ خودروی قبل از خودش شباهت نداشت و چهره‌ای بسیار عجیب و غریب را دارا بود. در نهایت خودرویی با نام عجیب (همانند ظاهر خودرو) و البته طولانی OX99-11 خلق شد. یاماها در ابتدا برای مخفی و سری نگه داشتن پروژه، تصمیم گرفت تمامی تست‌های جاده‌ای خودرو (که به وسیله راننده سابق فرمول یک جان واتسون و در انگلستان صورت می‌پذیرفت) را شبانه انجام دهد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو که از آرایش انتقال قدرت RMR (موتور وسط - عقب و دیفرانسیل عقب) بهره می‌برد، به ترتیب 4400، 2000 و 1220 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن 2650 میلی‌متر بود و طراحی رادیکال آن حاصل ذهن «تاکویا یورا»  بود.
همانطور که گفته شد، هدف ساخت خودرویی با حس و حال خودروهای فرمول یک و فراهم‌آوری لذت سواری مشابه با آن در یک خودرو خیابانی بود و طبیعتا اجزای مختلف خودرو تحت تاثیر این هدف قرار گرفتند که از جمله آنها می‌توان به داخل کابین و نحوه و موقعیت جالب قرارگیری راننده در وسط خودرو و قرارگیری سرنشین در پشت سر راننده اشاره کرد. علاوه بر این، تنها درب خودرو و نحوه باز‌شدن آن که به درب سایبانی معروف است (این درب‌ها تا حدودی شبیه به درب‌های گالوینگ یا فالکون هستند) در کنار طراحی خاص فضای قرارگیری دو سرنشین و شیشه‌های جانبی که بی‌شباهت به جت‌های جنگنده نیست، بسیار هیجان‌انگیز جلوه می‌کند. درست در فاصله چند اینچ از صندلی سرنشین،  پیشرانه 3.5 لیتری 12سیلندر Vشکل 60سوپاپه (5 سوپاپ در هر سیلندر) با قدرت 400 اسب بخار (در 10 هزار دور در دقیقه)  قرار دارد. پیشرانه موجود دراین خودرو که با کد OX99 شناخته می‌شد، برای تیم F1 برابهام و جردن در اوایل دهه 90 به‌کارگرفته شد ولی قدرت آن برای به‌کارگیری روی OX99-11 توسط مهندسان یاماها کاهش یافته بود. قدرت این پیشرانه توسط یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد و OX99-11  با اتکا به چنین قوای فنی اغواگری، قادر بود به سقف سرعت 350 کیلومتر بر ساعت دست یابد و شتاب صفر تا 100کیلومتر بر ساعت 3.2 ثانیه‌ای را به ثبت برساند.
OX99-11‌ روی یک شاسی فیبر‌کربنی مونوکوک قرار گرفته بود و بدنه آن تماما از پنل‌های آلومینیومی دست‌ساز ساخته شده ‌و در نهایت این ابر‌خودرو وزن خالصی برابر با 1150 کیلوگرم داشت.

سرنوشت این محصول چه بود؟
سرنوشت اما برای OX99-11 خواب‌های خوبی ندیده بود. هزینه‌های زیاد و فزاینده این پروژه از یک طرف و بحران اقتصادی ژاپن در آن سال‌ها از طرف دیگر باعث شد تا یاماها از نظر مالی شدیدا در مضیقه قرار بگیرد و در نتیجه پروژه ساخت OX99-11 موقتا به تاخیر افتاد، تا اینکه یاماها پس از مدتی و در سال 1994 رسما اعلام کرد که پروژه ساخت این خودرو به طور کامل لغو شده است. البته اینها تنها دلایلی نبودند که باعث شدند پای این ابرخودرو ژاپنی به جاده‌ها باز نشود. در کنار طراحی عجیب و بسیار متفاوت  این ابرخودرو که مورد‌پسند هر سلیقه‌ای قرار نمی‌گرفت، قیمت اعلامی برای OX99-11  (800 هزار دلار در زمان معرفی که با احتساب نرخ تورم و به پول امروز رقمی فراتر از یک میلیون دلار برآورد می‌شود) با توجه به توانمندی‌ها و قابلیت‌های این خودرو و همچنین نام و نشان و سازنده این خودرو که اعتبار آنچنانی و جایگاه والایی در صنعت خودروسازی نداشت، بسیار بالا و نجومی بود و همه اینها جذابیت چندانی برای مشتریان متمول نداشتند و چنین برچسب قیمتی اکثر خریداران را منصرف می‌کرد. لذا مجموع این عوامل احتمال و درصد موفقیت و سوددهی این ابرخودرو را کاهش می‌دادند. تنها 3 نمونه پروتایپ از این خودرو ساخته شد؛ یکی از نمونه‌ها قرمز رنگ، نمونه دیگر مشکی رنگ و یک نمونه هم بدون رنگ (برای انجام تست‌های مختلف از جمله تست جاده‌ای) بود که بعدها به فروش رفتند.

برچسب ها

سوپر‌اسپرتیاماها
مطالب مرتبط بیشتر
آمریکایی با چاشنی اروپا! انتشار تصاویر سوپراسپرت هیبریدی فراری جگوار F-Type سوپر اسپرتی که در جاده‌ها می‌درخشد سوپرخودرو‌های شگفت انگیزی که از آینده می‌آیند آشنایی با گیربکس‌های دوکلاچه، مزایا و معایب آنها معرفی خودروهایی که لامبورگینی در تولدشان نقش داشته است نگاهی به Rimac Concept One‌، سردمدار سوپر‌اسپرت‌های برقی 5 سوپراسپرت ناموفق در تاریخ؛ لشکر شکست‌‌خورده بازگشت سنا به جاده طرح اولیه خودروی تایوانی سریع تر از تسلا رونمایی شد سوپراسپرت زیبای دالارا استراداله +عکس "فولکس واگن" سوپراسپرت برقی می‌سازد یاماها به دنبال حضوری قدرتمند در توکیو +عکس یاماها وارد بازار دوچرخه‌های برقی آمریکا می‌شود سوپراسپرت جدید و گران‌قیمت ایتالیایی+تصاویر راندن 200 اسب بخار روی دو چرخ رونمایی از هایپرکار Nio EP9 +تصاویر یاماها به زودی 2 موتورسیکلت الکتریکی رونمایی می‌کند آخرین قسمت از رویاپردازی‌های یاماها در قلمرو چهارچرخ‌ها رکوردشکنی انگلیسی مغرور در جهنم سبز! سوپر اسپرت چینی تکرولز رن +تصاویر گرانترین خودروهای 2017 کدامند؟ رونمایی از سوپر پورشه Missoin اسپرت! +تصاویر ققنوس ایرانی در راه است نخستین تصادف در مسابقات خودروهای برقی روباتیکی رقم خورد سوپراسپرت جدید فِراری +عکس چالش‌های تولید خودرو میلیون دلاری شمشیر بازی سامورایی‌ها مینی در دنیای سوپراسپورت‌ها 5 سوپرخودرو سریع الکتریکی جهان کدامند؟ تاج پادشاهی سوپراسپرت ها بر سر بوگاتی هایپر اسپرت مرسدس-ای ام جی با قدرت 1000 اسب بخار +تصاویر قاتل 720 اسب‌بخاری سرسلسله اسپرت‌های لوکس سوپر اسپرت پژو برای رالی داکار +عکس یاماها YZF-R6 معرفی شد سوپراسپورت جدیدی ازطراح فراری و مازراتی +عکس تصاویر جدیدترین خودرو سوپر اسپورت پرواز روی جاده‌های شهر سوپر اسپرت 2018 تویوتا با همکاری BMW ساخته می شود هوندا NSX مدل 2017 را ببینید هر آنچه باید از رانگلر 2018 بدانیم برخاستن از تاریکی رونمایی از آئودی A5 سال 2018 +تصاویر فراری MM Speciale 458 رونمایی شد هفتاد سال با مرسدس E کلاس فارادی تا 2018 یک سوپراسپرت برقی می سازد نوویتک تورادو لامبورگینی اونتادور سوپرولوچه معرفی یاماها YXZ ؛ اولین باگی سوپراسپرت جهان وقتی سوپراسپرت، اسپرت‌تر می‌شود "آرش" خودروسازی که سوپراسپورت های میلیون دلاری می سازد سوپر خودروها، گوش به فرمان کریستیانو رونالدو روداستری مدرن از دُبی، الهام شده از روداستر های آنتیک یاماها خودروساز شد آیا یاماها به دنیای خودروسازان می پیوندد؟ جلوگیری از پرواز خودرو با دیفیوزر
Back to top