فونیکسریمکسبهتام

فعالیت قانونی اما غیرقانونی پارکبانان

پارکبانان چالش خیابان‌های تهران

عصر خودرو- بعد از آنکه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرد: فعالیت پارکبانان غیرقانونی است، این افراد همچنان مقابل ساختمان شهرداری مشغول به فعالیت قانونی هستند.

پارکبانان چالش خیابان‌های تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، اصلان پیرمرد 65 ساله ای که اکنون باید دوران بازنشستگی خود را سپری کند، در خیابان خیام سر بهشت با لباس آبی مخصوص پارکبانان که ارم شهرداری دارد، ایستاده تا بابت پارک خودرو و موتورسیکلت از رانندگان و راکبان پول دریافت کند.

    اصلان ابتدای خیابانی را اجاره کرده است که در آن ساختمان شهرداری تهران و شورای اسلامی این شهر وقع شده است. او برای 100 متر کنار خیابان روزی 20 هزار تومان به ماموران شهرداری اجاره می دهد تا بتواند از رانندگان و راکبان مبلغی را بابت اجاره جای پارک بگیرد.

    اصلان را درست فردای روزی دیدم که مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترفیک شهرداری تهران گفته بود فعالیت پارکبانان غیرقانونی است و پلیس باید با آنها برخورد کند.

    اما پیرمرد 65 ساله وقتی از من این خبر را شنید، خنده ای کرد و دفترچه ای که شهرداری به او داده بود را نشان داد. دفترچه ای که عکس و مشخصات اصلان را داشت و در صفحاتش جای مهر و امضای ماموران شهرداری بود.

    اصلان گفت: والا به خدا هیچ پولی از این کار نمی‌ماند، همه را می دهم به مأموران شهرداری! اگر من غیر قانونی ام پس چرا اونجا (کمی بالاتر) دکه پارکبان هاست؟ از صبح باید بدوم دنبال راننده ها که ازشون پول بگیرم اگر تا ظهر کار کردم، که کردم وگرنه باید از جیبم کرایه اینجا رو بدم.

    مردم به پارکبان‌ها پول ندهند

    سرهنگ عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت با بیان اینکه مردم نباید به‌صورت دستی پولی بابت پارک حاشیه خودرو پرداخت کنند، گفت: با توجه به اصل بودن اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که دستگاه‌های پارکومتر ندارند، نخواهد کرد.

    سرهنگ عابدی با اشاره به مشکلات موجود در اخذ هزینه دستی پارک حاشیه‌ای خودرو که توسط پارکبان‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم.

    جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد.

    وی با بیان اینکه مردم نباید به صورت دستی پولی بابت پارک حاشیه خودرو پرداخت کنند، تصریح کرد: از نظر ما اخذ دستی پول پارک خودرو در حاشیه معابر توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد.

    به گفته عابدی، پلیس پیگیر اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو و نصب تجهیزات مکانیزه و الکترونیکی در اماکنی که نیاز به نصب این تجهیزات دارند خواهد بود.

    فعالیت پارکبان‌ها را قبول نداریم

    اما درحالی که خود مدیران شهری سبب ایجاد پدیده پارکبان در شهر تهران بودند، امروز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رسما اعلام کرد که پارکبان ها را قبول نداریم.

    مازیار حسینی گفت: از سال 94 سازمان حمل و نقل ترافیک قراردادی با پارکبان ندارد و درحال حاضر 15 هزار فضای پارک حاشیه ای با پارکومتر کنترل می شود و 15 هزار مابقی را در حال برگزاری مناقصه هستیم.

    به گفته او، پول پارک حاشیه‌ای به حساب شهرداری نمی رود و پول مستقیما به حساب خزانه واریز می‌شود.

    حسینی افزود: به هر صورت گرفتن پول پارک حاشیه‌ای توسط برخی رستوران‌ها و مراکز و همچنین پارکبان‌ها تخلف محسوب می‌شود و پلیس باید با آن برخورد کند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: گرچه برخورد به صورت سلبی شیوه درستی نیست اما باید هر چه زودتر پارک حاشیه‌ای با پارکومتر کنترل و به مرور پارکبان‌ها حذف شود.

    تکلیف قرارداد پارکبانان مشخص شود

    احمد دنیامالی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در این زمینه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما اعتقادی به سیستم دستی و نفر نداریم. سیستم فعلی باید مکانیزه باشد تا این حرف و حدیث ها پیش نیاید.

    وی ادامه داد: سابقا یکسری افراد بر اساس مجوزها و قراردادهایی این کارها (پارکبانی) را انجام می دادند و حال اگر شهرداری می گوید که جمع آوری می کند، ابتدا باید تکلیف قرارداد پارکبانان را مشخص کند.

    دنیامالی تأکید کرد: یکسری از این افراد قرارداد دارند و باید تکلیف قراردادشان مشخص شود. اگر قرارداد ندارند که فعالیتشان غیر قانونی است.

    وی در مورد فعالیت پارکبانان مقابل ساختمان شهرداری گفت: نمی توانم بگویم همه آنها غیرقانونی هستند. آنها در یک چارچوبی با مناطق کار می کنند. بنابر این اگر تصمیمی گرفته شده باید از طریق مناطق به آنها اعلام شود تا برای تسویه حساب بیایند. بعد ما برای جایگزین این افراد باید دستگاه هایی قرار دهیم و مکانیزه کنیم.

    اقرار می کنیم که طرح پارکبان شکست خورده

    همچنین رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این زمینه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: باید توجه داشته باشیم که انتقادهایی به فعالیت پارکبانان شده و مشکلاتی بوجود آمده و نارضایتی در مورد عملکر آنها وجود دارد.

    وی با اقرار به شکست طرح پارکبان گفت: تقریبا همه کنترل هایی که ایجاد شده بی اثر شده است و طرح پارکبان شکست خورده است.

    تقی پور افزود: در پارکومتر شفافیت بیشتر بوده و اکنون باید اقرار کنیم با توجه به شرایط سخت با توجه به شرایط سخت اقتصادی و فشاری که بیکاری به افراد می آورد، پارکبانی به صورت غیر رسمی توسعه پیدا کرده و آن حالتی که مسئولان میخواستند محقق نشده است.

    وی یادآور شد: اما اینکه به یکباره اعلام کنیم این سیستم برچیده شده مستلزم این است که سیستم جایگزین را معرفی کنیم

    «پارکبان‌ها» مجاز به دریافت وجه نقدی هستند؟

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از نظر قانونی فعالیت پارکبان‌ها بلامانع است اما قانون ذکر کرده که این افراد مجاز به دریافت پول نقدی نیستند.

    مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها، در مورد وضعیت پارکبان‌ها با بیان اینکه عملا از سال 94 تاکنون سازمان حمل ونقل و ترافیک قراردادی با پارکبان‌ها ندارد، اظهار داشت: 30 هزار فضای پارک حاشیه‌ای در تهران وجود دارد که تنها  15هزار فضا به پارکومتر مجهز هستند که البته  نظارت بر نحوه فعالیت آن، براساس قانون برعهده پلیس است.

    وی با بیان اینکه روند برگزاری مناقصه 15 هزار فضای پارک دیگر باقی‌مانده در حال برگزاری است، تصریح کرد: با نصب پارکومترهای باقی‌مانده که عوارض آن براساس مصوبه شورای‌شهر تعیین می‌شود، مردم می‌توانند از کیف پول‌های الکترونیک استفاده کرده و  عملا دیگر نیازی به حضور پارکبان نیست.

    وی در پاسخ به این سوال که اگر پارکبان‌ها با شهرداری قرارداد همکاری ندارند پس پول‌هایی که مردم می‌پردازند چه می‌شود؟ گفت: پولی که بابت پارک حاشیه‌ای اخذ می‌شود به حساب خزانه  و نه شهرداری ریخته می‌شود؛ البته برخی مراکز عمومی و خصوصی مانند رستوران‌ها پارکبان‌هایی برای خود استخدام کرده و پارک‌های حاشیه آن‌ها را برای مشتریان خود نگه می‌دارند که تعیین تکلیف آن‌ها قاعدتا در مراجع ذی‌ربط باید صورت پذیرد.

    حسینی با بیان اینکه برخورد سلبی صرف جوابگو نیست، گفت: البته با گسترش پارکومترها در سراسر شهر وجود پارکبان معنا و مفهومی ندارد هرچند که طی مکاتبه با شرکت شهربان درخواست کردیم که بررسی لازم صورت گیرد تا به تدریج شاهد حذف پارکبان‌ها باشیم.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت پارکبان‌ها غیرمجاز است، گفت: از نظر قانونی فعالیت پارکبان بلامانع است؛ اما قانون ذکر کرده که این افراد مجاز به دریافت پول نقدی نیستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط