فونیکسریمکسبهتام

سونامی خودروهای شخصی کلانشهر اصفهان را تهدید می کند

عصر خودرو- سالانه بیش از ۱۴۴هزار خودروی جدید در کلانشهر اصفهان شماره گذاری و راهی خیابانهای این شهر می شود که این روند را کارشناسان ترافیک و محیط زیست به سونامی تهدیدآمیز تعبیر می کنند.

سونامی خودروهای شخصی کلانشهر اصفهان را تهدید می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، شهر تاریخی اصفهان که تا دو دهه قبل به شهر دو چرخه ها معروف بود و خنک نسیم زاینده رود به محله ها و کوچه پس کوچه های آن طراوتی جانانه می بخشید، اکنون روزگاری متفاوت را تحمل می کند و بسختی نفس می کشد.
    دود و دم کارخانه های بزرگ و کوچک، ترافیک سنگین در خیابانها و بزرگراه ها، افزایش روز افزون آمار خودرو های شخصی، خشک شدن زاینده رود و تالاب گاوخونی و همه دست به دست هم داده و شهر تاریخی اصفهان را مورد تهدید قرارداده است .
    طبق آمار اعلام شده، هم اکنون روزانه حدود 800 هزار خودرو در سطح شهر اصفهان تردد می کند و بیش 400 خودرو به این تعداد اضافه می شود که این وضعیت چشم انداز آینده شهر دو چرخه ها را تیره و تار نشان می دهد .
    اصفهان زیبا، پاک و آرام تنها سهم و حق شهروندان اصفهانی و ایرانی نیست بلکه حق تمامی مردم جهان است که هر روزه و هر ساله از کشورهای مختلف جهان به عنوان گردشگر به این شهر می آیند تا از زیبایی های طبیعی و تاریخی آن لذت ببرند و توضیف این شهر تاریخی و فرهنگی را به شهر و دیار خود به ارمغان ببرند اما مشکلات زیست محیطی و آلایندگی هوا هم اکنون بر جلوه های و زیبائیهای این شهر سایه افکنده و برای ساکنان و گردشگران مزاحمت ایجاد می کند.
    سونامی خودرو، مشکل کمبود آب، تنگناهای زیست محیطی و آلودگی هوا هم اکنون به دغدغه جدی مسئولان این شهر و استان تبدیل شده است.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با توجه به این دغدغه و معضل جدی مبنی بر روند رو به افزایش ورود خودروهای جدید به خیابانهای کلانشهر اصفهان و تبعات آن می گوید: اگر فضای مورد نیاز هر خودرو را 20 مترمربع در نظر بگیریم، با توجه به اضافه شدن روزانه 400 خودرو در ابتدایی ترین تصور باید روزانه هشت هزار مترمربع به فضای شهری اضافه شود.
    وی ادامه داد: البته این کار درعمل غیر ممکن و غیر مفید است اما هر شهروند با اضافه کردن هر اتومبیل به سطح شهر باید این موضوع را در نظر بگیرد.
    صلواتی توضیح داد: در اصفهان با نوعی خودروزدگی و سونامی وابستگی به خودرو مواجه هستیم بطوریکه استفاده از ماشین های شخصی بویژه تک سرنشین ها، بیش از 50 درصد رشد داشته است .
    صلواتی عنوان کرد: خرید اتومبیل یک حق و انتخاب شخصی است که نمی توان برای آن دستور العمل صادر کرد اما با اجرای طرح های ترافیکی و بالابردن هزینه های استفاده از خودروی شخصی بویژه خودروهای تک سرنشین، می توان تمایل افراد را برای استفاده های شخصی از اتومبیل کاهش داد.
    وی راهکارهای برون رفت از مشکل ترافیک و استفاده از خودروهای شخصی را افزایش خطوط اتوبوس های تندرو (BRT)، ایجاد مسیرهای مناسب برای دوچرخه سواری، افزایش سیستم حمل و نقل پاک و عمومی، راه اندازی خطوط مترو و تراموا (واگن برقی)، تمرکز زدایی و جلوگیری از تجمع امکانات در نقاط مرکزی عنوان کرد.
    صلواتی از دیگر راه های بازدارنده در این زمینه را اجرای طرح های محدوده ترافیک (ایجاد تسهیلات برای عبور و مرور ساکنان مناطق پر تردد و پرداخت هزینه ورود به منطقه برای خودروهای دیگر)، پرداخت عوارض برای پارکینگ های محدوده و وضع مالیات برای خرید خودروهای بیشتر در هر خانوار اعلام کرد.
    وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری و دلسوزی شهروندان می توان حجم ترافیک و ترددهای شهری را کاهش داد و اثرات مخرب زیست محیطی و آلودگی هوا را نیز به حداقل رسانید.
    آلودگی هوا، آلودگی صوتی و به تبع آن خسارت به بناهای تاریخی و اتلاف زیاد وقت، زیان های جبران ناپذیر است که به دست خود شهروندان برای شهر زیبا و تاریخی اصفهان رقم می خورد.
    این امر گویای این است که متاسفانه در ترافیک شهری و استفاده از خودرو نیز در آینده نه چندان دور با تناقض خست روبرو شده و به دلیل استفاده اکثریت افراد از خودرو زمان رسیدن به مقصد با زمان پیاده رفتن تا مقصد برابر شده و ماشین سواران به دلیل حجم بالای خودرو و ترافیک ترجیح می دهند پیاده به مقصد خود بروند.
    'هزینه فرصت' را نیز نباید نادیده گرفت، هزینه هایی که افراد ناخواسته برای استفاده هرچیز می پردازند و این هزینه در خرید خودرو، استفاده از آن و اتلاف وقت در ترافیک های شهری گرچه دیده نمی شود اما بسیار سنگین است بگونه ای که بیشتر از قیمت خودرو و هزینه هایی می شود که شخص برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی می پردازد.
    برای کاهش حجم ترافیک و اثرات ناشی از آن نیاز است که مسئولان و مردم، هردو به فکر چاره باشند و مناسبترین راهکار را انتخاب کنند، حتی نقش مردم و شهروندان در این موضوع پررنگ تر و دارای اثرات مطلوب و بیشتری است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو