فونیکسریمکسبهتام

نگاهی کوتاه به بازار رینگ انواع خودرو در ایران

فرمانروایی ریخته‌گران چینی در بازار رینگ

عصر خودرو- بازاری که در این مطلب آن را هدف خواهیم گرفت، بازار پرفراز و نشیب رینگ است؛ بازاری که تولیدکننده ایرانی با مشقت فراوان و بدون امکانات اقدام به تولید رینگ می‌کند و در طرف مقابل واردکننده رینگ بدون هیچ دغدغه‌ای منتظر وصول سود خودش است.

فرمانروایی ریخته‌گران چینی در بازار رینگ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب وضعیت حال و آینده بازار رینگ انواع خودرو در ایران را برای شما تحلیل خواهیم کرد و چند خطی هم از درددل تولیدکننده ایرانی برای شما خواهیم گفت.
    وضعیت بازار
    بازار رینگ در ایران دو روی سکه دارد؛ روی خوش آن به کام چینی‌ها و روی کابوس‌وار آن برای تولیدکننده داخلی در حال رقم خوردن است. حقیقت امر این است که تنوع رینگ‌های ساخت چین در بازار بسیار زیاد بوده و قیمت‌های آنها بسیار وسوسه‌انگیز است. از همین رو سطح تقاضای اول بازار، متعلق به رینگ‌های ساخت چین است و از این نظر رینگ‌های چینی هیچ رقیب قدری در بازار ندارند.
    البته لازم به ذکر است در بازار رینگ‌های ساخت تایوان، اندونزی، ترکیه و حتی امارات هم به چشم می‌خورد که با این حال بخش کوچکی از بازار را در‌برمی‌گیرند. مشتری اول رینگ‌های ساخت داخل 2 کمپانی بزرگ خودروسازی یعنی سایپا و ایران‌خودرو هستند. این کمپانی‌ها نیز گر‌چه برای مشتری آپشنی تحت عنوان انتخاب رینگ عرضه می‌کنند، اما تعداد آنان برای عدم کاهش سودشان بسیار کم است و همین امر تولیدکننده ایرانی را مجبور می‌سازد تا تنوع رینگ‌های تولیدی آن از انگشتان یک دست هم فراتر نرود.
    در مورد قیمت‌ها نیز باید گفت نبض قیمت رینگ‌های وارداتی همراه با نوسان دلار می‌تپد. هر قدر که قیمت دلار بالاتر رود، قیمت رینگ نیز بالاتر می‌رود؛ اما هر زمانی که دلار ارزان شود، کاهش قیمت بسیار محسوسی را بازار تجربه می‌کند، ولی در هر حال با این همه نوسان دلار، هنوز خرید رینگ‌های ساخت چین در بازار حرف اول را می‌زنند. رینگ‌های ایرانی نیز بسیار کم‌ بازه قیمتی آنان نوسان دارد، اما به هر حال با طراحی دمده و کمی دور از تکنولوژی روز، بر چسب قیمتی بالاتر از رینگ‌های چینی ارزان‌قیمت دارند. این قیمت بالاتر به هر حال هزینه کار، دستمزد و ... در ایران است و البته باید اذعان داشت کیفیت ساخت رینگ‌های چینی در اغلب اوقات به هیچ عنوان به پای رینگ ایرانی نمی‌رسد. افزایش قیمت انواع رینگ در اوایل سال جدید کلید خورد و به مرور تا به امروز این بازار افزایش قیمت 6 درصدی را در بازارهای رسمی تجربه کرده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک هم دوباره افزایش قیمت آلیاژهای آهن نیز این بازار را با چالش جدی مواجه کند.

    سطح تولید رینگ‌های ایرانی در چه حد است؟
    رینگ‌های ایرانی گرچه با تکنولوژی روز دنیا ساخته نمی‌شوند اما از نظر استحکام و کیفیت ساخت در بازار حرف اول را می‌زنند. این رینگ‌ها در برابر فشار بسیار بهتر از رینگ‌های چینی عمل می‌کنند و با قاطعیت می‌توان گفت از رینگ‌های ساخت چین، عمر مفید بالاتری هم دارند.  اگر گول رنگ و لعاب رینگ‌های چینی را نخورید، به نظر انتخاب رینگ‌های ساخت ایرانی در بازار صرفه اقتصادی بهتری دارد. اگر‌چه قیمت آنها در بازار کمتر از چینی‌ها نیست، اما دوام و کیفیت بیشتری داشته و به نوعی ارزش بیشتری در برابر رقم پرداختی دارند. تب بازار نیز از سوی دیگر برای رینگ‌های آفرودی می‌تپد؛ بازاری که متأسفانه جای تولید ایرانی در آن خالی است و چینی‌ها این بازار بسیار پرسود را هم در چنگ خود گرفته‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو