فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۶۶۵»

خودکفایی در تولید بنزین با ستاره خلیج فارس

عصر خودرو- مدیرعامل هلدینگ تاپیکو گفت :بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای این شرکت و خودکفایی ایران در بنزین، حیاتی است.

خودکفایی در تولید بنزین با ستاره خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین ، محمدحسن پیوندی با اشاره به این‌که تنها اولویت هلدینگ تاپیکو هم اکنون تکمیل پروژه ستاره خلیج فارس است، اعلام کرد: با توجه به حجم پروژه‌های نیمه کاره و در دست اجرای شرکت تاپیکو، راه‌اندازی فاز نخست و پس از آن بهره‌برداری کامل از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مهمترین و تنهاترین اولویت شرکت تعریف شده است که با تمام توان به دنبال اجرای آن هستیم.

    وی با بیان این‌که ستاره خلیج فارس یکی از بزرگترین پالایشگاه های میعانات گازی دنیا و خاورمیانه و نخستین در ایران محسوب می‌شود، افزود: ستاره خلیج فارس، پالایشگاهی بسیار پیچیده و منحصر به فرد در دنیا است که با اجرای آن نه تنها صادرکننده و تولیدکننده بزرگ بنزین با کیفیت می‌شویم؛ بلکه خریدار میعانات گازی خواهیم شد.

    به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، با راه‌اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، کشور بی‌نیاز از واردات می شود و توانایی سازندگان و مهندسان ایرانی در دنیا نمایان خواهد شد.

    وی با تاکید بر این‌که نقش پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کشور و اقتصاد بسیار ارزشمند است، گفت: با ساخت این پالایشگاه، بازار خرید، رفع معضل فروش میعانات گازی در شرایط خاص، تولید حجم زیادی بنزین با استانداردهای روز دنیا و توانایی صادرات بنزین و گازوئیل با استاندارد بالا در کشور ایجاد خواهد شد. 

    پیوندی با اشاره به این‌که تاپیکو ٤٩ درصد سهام این پالایشگاه را دارد، گفت: دلیلی وجود ندارد که تنها به اندازه سهم‌مان پول و نقدینگی تزریق کنیم؛ بلکه باید در مراحل اجرایی و عملیاتی هم حضور داشته باشیم.

    وی، سیاست جدید تاپیکو را مدیریت منابع با استفاده از توان نظارتی و اجرایی در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی این شرکت اعلام کرد و افزود: دلیل عمده تاخیر در اجرای این پروژه ملی هم‌زمانی آن با بحث خصوصی‌سازی، تحریم، مدیریت نامناسب منابع مالی و عدم ثبات مدیریت در این پروژه بزرگ بوده است.

    مدیرعامل تاپیکو با اشاره به این‌که به محض ورود به شرکت تاپیکو برای بازدید شخصا به بندرعباس رفتم و درگیر این پروژه شدم، ادامه داد: برای تامین منابع مالی پروژه در نخستین مرحله اقدام به انتشار ٣۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف کردیم که امیدواریم با تمهیدات پیش‌بینی شده فاز نخست پروژه بزودی به بهره‌برداری برسد.

    وی با بیان این‌که هر دو هفته یک‌بار وزیر نفت شخصا جلسات هماهنگی این پروژه را اداره می‌کنند و به دلیل اهمیت این پروژه برای تسریع در عملیات راه‌اندازی فاز نخست و ساخت اسکله‌های صادراتی از نزدیک در جریان پیشرفت کار قرار می‌گیرند.

      امکان بهره‌برداری از فاز نخست ستاره خلیج فارس تا پایان امسال

    پیوندی با اشاره به پیشرفت 87 درصدی کل پروژه گفت: پیشرفت فیزیکی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس 95 درصد است که امیدواریم با پیگیری‌ها و عزم جدی در این مسیر تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری از این فاز باشیم.

    به گفته مدیرعامل تاپیکو، پیش‌بینی می‌شود در شرایط جدید، فاز نخست تا پایان امسال و کل پالایشگاه تا پایان سال آینده وارد مدار تولید شود.

    وی اعلام کرد: از تجهیزات پالایشگاه قسمت زیادی باقی نمانده، وقتی می‌گوئیم ٨٥ درصد یعنی تجهیزات باقیمانده عدد بالایی نیست، هرچند در پروژه‌ها همان چهار یا پنج درصد پایانی خیلی زمان بر است.

    پالایشگاه ستاره خلیج فارس؛ جلوگیری از خام فروشی

    مدیرعامل تاپیکو، ساخت این پالایشگاه را در مسیر تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی اعلام کرد و افزود: معتقدم صادر کردن مواد خام مترادف با بیکاری است، هرگاه ماده خامی صادر شود، مطمئن باشید چند شغل را از دست داده‌ایم، در حالی که اگر این مواد حتی در یک مرحله هم تبدیل شود، اشتغال ایجاد می‌کند؛ بنابراین این پروژه در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

    قرار گرفتن روی ریل پیشرفت با رویکرد جدید مدیریت

    وی با اشاره به جایگاه و موقعیت منحصر به فرد پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: همه پالایشگاه‌های دنیا بر اساس نفت خام کار می‌کنند ولی پروژه ستاره خلیج فارس از جمله نخستین پالایشگاه هایی در دنیا و خاورمیانه به شمار می آید که با استفاده از خوراک و میعانات گازی تعریف و اجرا شده است.

    پیوندی ادامه داد: ستاره خلیج فارس نخستین پالایشگاه میعانات گازی دنیا، سومین پالایشگاه کشور به لحاظ ظرفیت خوراک، بزرگترین تولیدکننده بنزین با استاندارد بالا در کشور و به نوعی نخستین پالایشگاهی محسوب می شود که ساخت آن بر عهده بخش خصوصی است.

    وی با اشاره به این‌که با سیاست‌ها و رویکرد جدید مدیریت منابع مالی، این پروژه در ریل واقعی پیشرفت قرار گرفته است، افزود: رویکرد جدید تاپیکو این است که به اندازه ٤٩ درصد سهم به همان اندازه در مدیریت، اجرا ، نظارت و کنترل پروژه سهم داشته باشد.

    بهره‌برداری از واحد تقطیر امکانپذیر است

    مدیرعامل تاپیکو با بیان این‌که بهره برداری از واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا مرحله گاز مایع امکانپذیر است، گفت: بهره برداری از واحد تقطیر تنها تا مرحله گاز مایع از نظر ایمنی درست نیست و بهتر این است که با آماده‌سازی بنزین‌سازی پالایشگاه واحد تقطیر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

    نگرانی از بابت اسکله‌های صادراتی وجود ندارد

    وی درباره وضع اسکله‌های صادراتی مورد نیاز این پروژه اعلام کرد: از نظر وضع اسکله‌ها امکانات خوبی در منطقه وجود دارد، علاوه بر بندر شهید رجایی که در نزدیکی پالایشگاه است، تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امضا شده است که یک تیم ارزیابی با حضور در منطقه موقعیت اسکله‌ها را از نظر ظرفیت پهلوگیری کشتی‌ها و مسیر خطوط انتقال بنزین و گازوئیل از پالایشگاه و ایجاد مخازن گاز مایع یا بنزین مورد بررسی قرار دهند.

    به گفته پیوندی، وضع اسکله‌ها و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی و انتقال فرآورده تحت بررسی و مدیریت قرار دارد که هم‌زمان با پروژه پیش می‌رود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

    طراحی ساختار مدیریتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

    وی در ادامه به جلسات مشترک میان سرمایه‌گذاران برای اداره این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: براساس ضروریات و تکلیف وزارت نفت به دنبال مشخص کردن نحوه تامین نیروی انسانی این پالایشگاه هستیم.

    به گفته مدیرعامل تاپیکو،  در جلسات مشترک به دنبال ایجاد بستر مناسب برای جذب نیروهای مورد نیاز، کارآمد و متخصص و آموزش نیروهای لازم برای اداره این پالایشگاه بوده و هم اکنون در حال طراحی ساختار مدیریتی پالایشگاه در زمان بهره‌برداری با متخصصان در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هستیم.

    تزریق ٤ میلیارد یورو نقدینگی به پروژه

    وی با اشاره به این‌که تاکنون بیش از چهار میلیارد یورو نقدینگی به پروژه تزریق شده است، گفت: با تزریق این میزان نقدینگی هرچند از میزان پیش‌بینی شده ٣,٨ میلیارد یورو اولیه فراتر رفته است؛ ولی به ٨٥ درصد رشد فیزیکی دست یافتیم که امیدواریم با مدیریت صحیح منابع مالی هر چه سریع‌تر شاهد بهره‌برداری از این پروژه ملی باشیم.

    پیوندی با انتقاد از این‌که در بحث منابع مالی نباید مدیریت صفر تا صد داشت، تاکید کرد: جریان منابع مالی به داخل سیستم همیشه باید برقرار باشد که این امر نیازمند یک مدیریت قوی است.

    به گفته وی، این ضعف مدیریتی زیرمجموعه است که نتوانستیم خرج و دخل را با هم هماهنگ کنیم و برای هماهنگی نیازمند حضور وزیر در جلسات هستیم.

    تامین منابع اوراق سلف از صادرات بنزین و گازوئیل

    مدیرعامل تاپیکو، دلیل استقبال بی‌نظیر مردم و فروخته شدن اوراق سلف در چند ثانیه را جذابیت این اوراق در مقابل سود بانکی دانست و گفت: مهمتر از انتشار اوراق تامین منابع مالی، این اوراق است که با بهره‌برداری از پالایشگاه و صادرات گازوئیل و بنزین حاصل خواهد شد.

    وی ادامه داد: برای مدیریت منابع، کمیته‌ای متشکل از افراد رده بالای سهامداران تشکیل خواهد شد که نحوه مصرف منابع مالی، اولویت‌ها و مصارف جهت بهره‌وری حداکثری برای به تولید رساندن پالایشگاه انجام خواهد شد و یک محرک قوی برای ایجاد تحرک در فرآیند تسریع اجرای پالایشگاه است.

    پیوندی در پایان گفت: بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه تزریق مالی صورت می‌گیرد و درصدد تنظیم تراز مالی در این پروژه هستیم.

    پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 485 کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تامین خواهد شد.

    با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 35 میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان 95) و 14 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود 11 میلیون بشکه است.

    ساخت این پالایشگاه با 700 هکتار مساحت از سال 1385 آغاز شده است و در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال 1396 به بهره‌برداری خواهد رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو