فونیکسریمکسبهتام

کنارگذر شمالی کرج گره گشای ترافیک آزادراه پرتردد کشور

عصر خودرو- مسافرانی که از تهران و دیگر شهرهای کشور قصد تردد به استان های شمالی کشور را دارند، درگلوگاهی به نام آزادراه تهران-کرج-قزوین به ویژه در ایام تعطیلات و اوج مسافرت ها،باترافیک سنگین وآزاردهنده مواجه می شوندکه احداث کنارگذر شمالی کرج می تواندگره گشای بخشی ازاین مشکل باشد.

کنارگذر شمالی کرج گره گشای ترافیک آزادراه پرتردد کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، ترافیک سنگین در مسیر آزادراه تهران-کرج-قزوین در ورودی استان البرز تا خروجی این استان، اثرات زیانبار برای البرزی ها دارد و تکمیل پروژه ادامه بزرگراه همت و پس از آن احداث بزرگراه شمالی کرج یکی از مطالبات مردم استان به ویژه کلانشهر کرج است که اکنون با همت مدیریت شهری کرج و مساعدت های دولت تدبیر و امید و استانداری البرز به نتیجه می رسد.
    این استان دارای یک هزارو 450 کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است وتنها نیم درصد جاده های کشور را در اختیار دارد در حالی که 18 درصد ترافیک کشور مربوط به راه های این استان است.
    البرز مسیر عبور 14استان شمالی و شمالی غربی کشور است و این عامل نیز به مشکلات ترافیکی این استان افزوده است.
    همسایگی با پایتخت و سرریز شدن ترافیک آن به این کلانشهر نیز یکی دیگر از عواملی است که بر مشکلات ترافیکی البرز نو پا افزوده است.
    برهمین اساس مسئولان استان به فکر چاره ای برای برون رفت از این معضلات با احداث کمربندهای شمالی و جنوبی و توسعه خط ریلی برای البرز افتادند.
    ابتدا قرار بود کمربند جنوبی کرج که گرمدره را به کمالشهر و سپس به آزاد راه کرج- قزوین متصل می کند، در دستور کار قرار گیرد که پس از انجام مطالعات گسترده بنا بر این شد که کمربند شمالی اولین پروژه ای باشد که به کمک رفع مشکل ترافیکی این کلانشهر می آید.
    ساخت بزرگراه شمالی کرج در ادامه بزرگراه شهید همت پس از حدود چهار سال انتظار و برنامه ریزی مدیریت شهری کرج روز گذشته طی آئینی با حضور استاندار البرز، نمایندگان مردم در مجلس و مدیران شهری آغاز شد.
    این بزرگراه بیش از 17 کیلومتر مسافت، تعداد 11 تقاطع غیرهمسطح دارد که 22 عرشه نیز برای آن پیش بینی شده است و بر اساس نقشه های طراحی شده، منطقه حصار کرج را به مناطق شمالی و غربی این کلانشهر متصل و در نهایت در غربی ترین نقطه کرج در بخشی از آزادراه کرج-قزوین به پایان می رسد.
    قرار است این پروژه ظرف مدت زمان حدود سه سال به بهره برداری برسد.
    ساخت بزرگراه شهید همت حدود سه سال است در شرق کلانشهر کرج متوقف شده که سبب ترافیک سنگین در شرق استان البرز شده است.
    آزاد راه تهران-کرج-قزوین مسیر جایگزین ندارد و در مواقع بروز حادثه ترافیک آن به شهر کرج سرازیر می شود و با احداث بزرگراه شمالی کرج بخش قابل توجهی از ترافیک آزاد راه نیز روان سازی خواهد شد.
    **احداث کمربند شمالی کار بزرگ عمرانی در البرز
    حجت الاسلام و المسلمین محسن کازرونی نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری درباره احداث این کنارگذر گفت: با توجه به اینکه اکنون وضعیت کشور و استان به لحاظ اقتصادی مطلوب نیست مدیریت شهری کرج کار بزرگی را در خصوص رفع ترافیک این استان آغاز کرده است و این گام بزرگی برای رفع معضل ترافیک در البرز است.
    وی با بیان اینکه برای اجرای پروژه های عمرانی مهندسان و کارشناسان داخلی به کار گرفته شده،افزود: این اقدام نیز کار بسیار مهم و تاثیر گذاری در پیشبرد اقتصاد مقاومتی است.
    وی افزود: اجرای پروژه کمربند شمالی کرج توسط مدیریت شهری خدمت به مردم محسوب می شود و با اجرای آن مفهوم اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند.
    وی با اشاره به اینکه وظیفه ما انسان ها این است که در جایی که زندگی می کنیم آن را آباد کرده و این امر از اهداف خلقت انسان است گفت: از این رو بارها مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری روی اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند .
    وی ادامه داد: مشکلی که در ترافیک و آزاد راه تهران-کرج- قزوین داریم یک معضل اساسی است و همین امر سبب شده تا بسیاری از فرصت ها از بین برود.
    وی خاطر نشان کرد:ترافیک آلودگی محیط زیست و هوا، لطمات زیادی به مردم وارد می کند که مدیریت شهری کرج با حداث کمربند شمالی کار بزرگی را آغاز کرده است .
    ***منفعت بزرگراه شمالی به 13استان کشور می رسد
    رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به وجود مشکلات مالی شهرداری ها از جمله کرج، گفت:احداث بزرگراه شمالی کرج به 13استان کشور منفعت می رساند و این کمربند برای رفاه حال مسافران عبوری از این استان موثر است.
    وی با بیان اینکه این اقدام یکی از کارهای بزرگ مدیریت شهری کرج محسوب می شود، اظهار کرد:
    برخی از مشکلات ترافیکی ناشی از تردد خودرو ها در بزرگراه، تهران- کرج- قزوین است که مردم این استان با آن مواجه هستند.
    رئیس شورای اسلامی شهر کرج افزود: احداث کمربند شمالی در سایه تعامل، اتحاد وهمدلی بین دستگاه های اجرایی البرز صورت گرفت .
    وی از استاندار البرزخواست ، اراضی اطراف بزرگراه شمالی کرج را برای احداث مجموعه های رفاهی مانند جایگاه سوخت و غیره در اختیار شهرداری کرج قرار گیرد.
    کمربند شمالی کرج بر اساس نقشه هایی طراحی شده از ابتدای کلانشهر کرج واقع در منطقه حصار آغاز و با عبور از چهار منطقه و شمال شهرستان کرج، در نهایت در غربی ترین نقطه این شهرستان و در بخشی از آزادراه کرج-قزوین به پایان می رسد.
    ***رفع گره ترافیکی البرز در گرو پنج پروژه
    نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی کرج نیز با اشاره به معضل ترافیکی در این کلانشهر رفع گره ترافیکی استان البرز را در گرو اجرای پنج پروژه ترافیکی در این استان دانست.
    محمد جواد کولیوند تکمیل آزاد راه تهران - شمال ، اتصال بزرگراه شهید همت به جاده چالوس ، بزرگراه شمالی و جنوبی کرج از جمله پروژه هایی دانست که البرز را از ترافیک رهایی می بخشد.
    وی ادامه داد: برای ساخت قطعه اول تهران – شمال با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون اول رئیس جمهوری نشست برگزار کردیم .
    کولیوند با اشاره به آغاز ساخت بزرگراه شمالی کرج گفت: این بزرگراه می تواند بخش زیادی از ترافیک کلانشهر کرج و استان البرز بکاهد.
    وی پیش بینی کرد که با ساخت دوبزرگراه شمالی و جنوبی کرج حدود 30 درصد ترافیک استان البرز کاهش یابد و پروژه های دیگر، مابقی ترافیک را روانسازی کند.
    وی افزود: رینگ جنوبی کرج که بخش زیادی از آن خارج از حوزه این کلانشهر است نیز در این پازل نقش زیادی دارد و اگر تکمیل نشود توزیع ترافیک در استان البرز به خوبی انجام نخواهد شد.
    وی ادامه داد: بزرگراه جنوبی کرج از پروژه های تاثیر گذار است که البته ساخت برخی از نقاط آن درحیطه وظیفه شهرداری کرج نیست .
    کولیوند اظهار داشت: برای ساخت بزرگراه جنوبی کرج ، چند سرمایه گذار خارجی اعلام آمادگی کرده اند که این بزرگراه منطقه کمالشهر را به گرمدره کرج متصل می کند.
    وی بیان کرد: از همین رو لازم است حساسیتی که برای کنارگذر شمالی وجود دارد برای کنارگذر جنوبی نیز وجود داشته باشد.
    کولیوند گفت: ما بعداز پنجمین پروژه بحث توسعه ریل کرج را داریم که وزیر راه و شهرسازی بر اجرای این طرح به خاطر سرعت و کیفیت طرح تاکید دارد.
    وی تاکید کرد که البرز در 10 سال آینده به یک منطقه حمل و نقل کشوری تبدیل خواهد شد که نباید از این وضعیت نگران بود.
    وی در پایان با اشاره به اینکه : در نهایت تجلی همه این برنامه های توسعه در شکوفایی منطقه ویژه پیام نمود پیدا خواهد کرد، گفت:در آینده قطب ویژه حمل و نقل ریلی کشور به منطقه ویژه پیام می رسد و این موضوع البرز را به یکی از استان های حساس و استراتژیک کشور تبدیل می کند.
    ***گره گشایی از راه های ملی و استانی البرز با اهتمام ویژه دولت
    استاندار البرزنیز با اشاره به اینکه این استان در مسیر 13 استان قرار دارد و ایجاد چنین گلوگاهی منجر به فشارهای مضاعف برای مدیریت ترافیک و تردد می شود، گفت: از این رو با مشارکت دولت بارها از راه های ملی و استانی بازدید انجام و دستورات لازم برای تسریع در امور صادر شده است.
    سید حمید طهایی افزود: تغییر مسیر انتهای بزرگراه همت جزو اولین اقدامات سازنده بود که وزیر راه و شهرسازی نیز دو بار از این مسیر بازدید کرد.
    وی گفت: بر این اساس پیشنهاد شد از جایی که بزرگراه همت وارد اتوبان می شود پلی به سمت ملارد ایجاد شود و اکنون مراحل اولیه این طرح پذیرفته شده است.
    استاندار البرز با اشاره به پروژه تهران – شمال افزود: با اقدامات و پیگیری های جدی فاز اول این پروژه 29 ساله بهار سال 96 به بهره برداری می رسد که امید است پیمانکار در این رابطه خلف وعده نکند.
    وی خاطرنشان کرد: آغاز عملیات این پروژه بزرگ ضمن مزایایی که برای استان خواهد داشت، منشا برکت و تسهیل در ترددهای کل کشور است.
    طهائی ادامه داد:میلیون ها نفر هر سال از محورهای مواصلاتی استان عبور می کنند که زیر ساخت جاده های کنونی کشش این حجم بزرگ تردد خودروها را ندارد.
    استاندار البرز با اشاره به اینکه استان بسیار مورد اقبال گردشگران از سراسر کشور است، گفت: با توجه به این امر معضلات فراوانی وجود دارد که از ابتدای حضور در استان به جد برای حل آنها اقدامات و برنامه ریزی های لازم صورت گرفت.
    وی عنوان کرد: کنار گذر شمالی نیز به همت شهردار و تمامی مسئولان با همدلی و همراهی امروز عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد که کار سه شیفت برای تسریع در عملیات اجرایی از پیمانکار مورد انتظار است.
    طهائی گفت: این مسیر 17 و نیم کیلومتر است که 14 کیلومتر آن در اراضی دولتی واقع شده بنابراین باید از این فضای مناسب بهره برداری به نفع مردم و گردشگران و از سوی دیگر دستگاه های استان صورت گیرد.
    وی با اشاره به شرایط دولت در گذشته و وجود تحریم ها و رکود اقتصادی افزود: اگر این حصر ادامه و تورم 46.5 درصد ادامه پیدا می کرد سرنوشت بدی برای کشور رقم می خورد ولی دولت دولت یازدهم این شرایط را بهبود بخشید و اکنون در اوج عزت و اقتدار جهانی قرار داریم.
    استاندار البرز عنوان کرد: در مسیر این پروژه ممکن است موانعی ایجاد شود ولی با همدلی و همراهی موانع برطرف خواهد شد.
    *** 80 درصد اراضی بزرگراه شمالی کرج را دولت واگذار کرده است
    دکتر هیربد معصومی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: 80 درصد اراضی که از بزرگراه شمالی کرج عبور می کند مربوط به دولت بوده و اراضی اطراف نیز با کاربری مناسب در اختیار شهرداری کرج قرار گرفته است.
    وی افزود: با برآورد ریالی که انجام شده شاید کمک دولت بیشتر از ارزش ریالی اعتبارات شهرداری نیز شود.
    وی ادامه داد: این اراضی را دولت به صورت رایگان برای احداث کمربند شمالی کرج در جهت کاهش ترافیک و با هدف توسعه محورهای ارتباطی ملی در اختیار شهرداری کرج قرار داده است
    وی درادامه افزود: طبق بررسی آماری 60 درصد ، ترددها در جاده های استان مربوط به مسافران دیگر استان ها است.
    این مسئول با اشاره به اینکه البرز به لحااظ مساحت کوچترین استان به شمار می رود گفت: اما 18 درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به این استان است.
    ویادامه داد: براین اساس توسعه راه ها ، مهم ترین دغدغه فکری مسوولان استان البرز بوده که یکی از راه های برون رفت از ترافیک جاده ای ، تکمیل بزرگراه شهید همت می باشد.
    معصومی اظهار داشت: قراراست بزرگراه شهید همت به مناطق کلاک و بیلقان کرج متصل شود و شهرداری کرج نیزدو کمربند شمالی و جنوبی را درامتداد این بزرگراه احداث کند که با این اقدام بخش قابل توجهی از ترافیک استان در کمربند های شمالی و جنوبی کرج انتقال می بابد.
    معصومی، کمربند جنوبی شهر کرج از حریم تاسیسات راه آهن تهران – کرج – تبریز می گذرد.
    وی درادامه اتوبان تهران - کرج – قزوین را یکی از مسیرهای پرترافیک کشوردانست و گفت: روزانه حداقل 170دستگاه خودرو از این مسیر تردد می کند.
    معاون استاندارالبرز گفت: طرح دو طبقه شدن این اتوبان درمحدوده 10 کیلومتری استان البرز در دست مطالعه است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو