فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۶۸۳»

توسعه قطارهای حومه ای ، راه حلی برای رفع آلودگی هوای تهران

عصر خودرو- توسعه قطارهای حومه ای و تحقق جابجایی جاده ای - ریلی ، راه حلی برای رفع آلودگی هوای تهران است.

توسعه قطارهای حومه ای ، راه حلی برای رفع آلودگی هوای تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، با توجه به اینکه بیشتر استان‌های مهم و صنعتی کشور به شبکه اصلی و سراسری راه آهن متصل هستند، پرداختن به این موضوع که باید خطوط ریلی را در درون و برون شهرها توسعه دهیم و با تدوین برنامه‌ای مدون سهم واقعی حمل بار و مسافر در این حوزه را گسترش دهیم، امری بدیهی است.

    این روزها مسئولان ریلی دیگر کشورها در صدد برقراری مناسبات بین‌‌المللی شبکه ریلی کشور خود با اتصال به خطوط ریلی دیگر کشورها هستند تا بتوانند سهم ترانزیت ریلی کشور خود را افزایش دهند. به طورحتم کشوری که گام های محکمی جهت توسعه و ترمیم زیرساخت های خود، به ویژه در بخش حمل و نقل ریلی بردارد، شاهد توسعه اقتصادی قابل توجهی خواهد بود که ایمنی و امنیت را در بخش های مختلف جابجایی بار و مسافر و تعاملات بین المللی فراهم خواهد کرد.

    با روی کار آمدن دولت یازدهم توجه به راه آهن بیش از پیش افزایش یافته است و هر روز شاهد اتفاق های بزرگی برای این صنعت در کشور طی3 سال گذشته بوده و هستیم.

    البته نباید فراموش کرد که از ابتدای شروع برنامه توسعه، راه آهن جمهوری اسلامی ایران همواره جزو یکی از برنامه‌های توسعه ای مهم کشور بوده، به گونه ای که از اول انقلاب تاکنون 5 برنامه توسعه ای برای کشور تدوین که در تمام این برنامه ریزی ها، پیرامون توسعه و شکوفایی حمل و نقل ریلی قوانین بسیاری مصوب شده است.

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی همواره در مجلس شورای اسلامی از ارتقا کمی و کیفی صنعت ریلی سخن گفته است، به نحوی که با حضور در بهارستان و در جمع نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به بیان چشم انداز وزارت راه، مسکن و شهرسازی، خصوصا" حوزه ی ریلی اینگونه پرداخته است. وزیر راه وشهرسازی یادآورمی شود که در بخش ریلی با بازنگری توافق با کشورهای منطقه (اتصال شبکه ریلی ایران به چین، مسکو و آلمان)؛ صرفا در بخش راه آهن تنها دارای 590 هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام هستیم.

    بنابر گزارش وزارت راه و شهرسازی ، آخوندی خاطرنشان می کند که تا آذرماه پارسال، واگن های بالای 69 سال مسافران را جابه جا می کردند اما از آن به بعد، استفاده از واگن های بالای 55 سال ممنوع و امسال نیز واگن های بالای 45 سال از رده خارج می شود و سال آینده درصددیم که همه واگن های بالای 35 سال را از رده خارج کنیم.

    وی در این باره می گوید: ما برای توسعه ناوگان ریلی نیازمند یک هزار و 558 واگن مسافری، 28 هزار و 500 واگن باری و 617 لکوموتیو هستیم و مفهوم آن این است که برای تامین این ناوگان باید 350 هزار میلیارد ریال هزینه کنیم؛ که قرار است 200میلیارد ریال آن توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی و 150 میلیارد ریال دیگر توسط دولت هزینه شود.

    وزیر راه و شهرسازی تاکید می کند تنها راه حل رفع آلودگی هوا در تهران، توسعه قطارهای حومه‌ای است، چرا که روزانه 450هزار خودرو از شهرهای حومه ای وارد تهران و از آن خارج می شوند که نتیجه آن آلودگی بیشتر هواست.

    همچنین وزیر راه و شهرسازی یادآور می شود که سال گذشته تعداد مسافران قطارهای حومه از 2 میلیون به چهار میلیون و 600 هزار نفر رسید و پیش بینی ما این است که امسال تعداد مسافران قطارهای حومه ای به هفت میلیون نفر افزایش یابد؛ که این در واقع انتقال عملی مسافر از جاده به روی ریل است.

    حال که راه آهن ایران طی این سال‌ها توانسته جایگاه خاصی را در بخش ترانزیت و بار به دست بیاورد، به شدت پیگیر تحقق جابجایی تعداد زیادی از مسافران از جاده به ریل است و از آنجا که برای نخستین بار در تاریخ، راه آهن جمهوری اسلامی ایران رشدی بالاتری نسبت به رشد کل حمل و نقل در کشور را به ثبت رسانده است، می‌توان پی برد مسوولان راه آهن، خیز لازم را در این خصوص برداشته‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو