فونیکسریمکسبهتام

این جاده ها بوی مرگ می دهند

عصر خودرو- از زیر قرآن مادر رد شد، اشک های دلتنگی او را بوسید و گفت خداحافظ و رفت! برای همیشه رفت. بی آن که بداند پوتین هایش را به مرگ گره زده است، بی آن که بداند به همین زودی قرار است برایش بر طبل مرگ بکوبند.

این جاده ها بوی مرگ می دهند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از خبرآنلاین، فاجعه تلخ کشته و زخمی شدن 96 سرباز در جاده های فارس به همین راحتی از حافظه مردم پاک نخواهد شد، سربازانی که بیشتر آن ها تحصیل کرده، لیسانس و حتی مهندس عمران و الکترونیک بودند و اگر مرگ امانشان می داد سرمایه های این مملکت به حساب می آمدند.
    اولین حادثه
    در حالی قربانیان واژگونی اتوبوس حامل سربازان کرمان در محور نی ریز به 20 نفر رسید که همچنان 13 نفر از مصدومان این حوادث رانندگی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید رجایی شیراز تحت درمان هستند.
    سحرگاه چهارشنبه گذشته، جاده کرمان به شیراز در دو حادثه جداگانه شاهد سقوط و واژگونی مرگبار دو دستگاه اتوبوس و کشته و زخمی شدن بیش از 96 مسافر بود.
    در نخستین حادثه که ساعت یک و 20 دقیقه بامداد چهارشنبه در نزدیکی شهرستان نیریز رخ داد؛ یک دستگاه اتوبوس ولوو در حالی که مسیر شرق به غرب محور سیرجان به نیریز را طی میکرد، در گردنه «لای رز» از جاده منحرف شد و به دره 20 متری سقوط کرد. این اتوبوس که از پادگان آموزشی 05 کرمان راهی اهواز بود حامل سربازان لیسانس وظیفه بود که بر اثر این حادثه دلخراش 19 سرباز جان باختند.
    همزمان با اعلام خبر به پلیس، نیروهای آتشنشانی و هلال احمر راهی محل حادثه شدند. اما در این تصادف 16 نفر در محل حادثه و 3 نفر در بیمارستان جان باختند.
    30 مسافر نیز مجروح شدند که برای درمان به بیمارستان شهدای شهرستان نی ریز منتقل شدند. کارشناسان علت این حادثه را سرعت زیاد اتوبوس و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه و شیب جاده اعلام کردند.
    حادثه دوم
    حادثه دوم نیز ساعت 2 و 20 دقیقه بامداد چهارشنبه گذشته در همان مسیر رخ داد. این بار یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در اطراف شهرستان سروستان به علت بیتوجهی به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده، از جاده خارج و واژگون شد.
    در این حادثه نیز 47 نفر از مسافران اتوبوس مجروح و به بیمارستان شیراز منتقل شدند.
    سرهنگ کسری سیروسی، فرمانده پلیس راه شمال استان فارس در این باره گفت: بررسیهای کارشناسی درباره علت حادثه ادامه دارد.
    در این دو حادثه رانندگی در ابتدا 19 نفر کشته و 77 نفر مجروح شدند. در حالی که چند ساعت بیشتر از وقوع این حادثه نمی گذشت خبر رسید که راننده اتوبوس نیز به دلیل شدت جراحات وارده فوت کرده است از این رو تعداد قربانیان این حوادث رانندگی در جاده های فارس به 20 نفر رسید.
    برای این جاده ها عید و عزا یکی است
    تمام شد؛ سربازها رفتند و ما باز هم در جادههایی که هر بار خانواده ای را در داغ عزیزی بر زمین می زند ذره بین انداخته دنبال مقصر و عوامل درجه دوم می گردیم، آن هم در استانی که طبق اعلام اخیر استاندار فارس حتی از داشتن یک کیلومتر آزاد راه هم محروم است و طبق آمار هر ساله پزشکی قانونی رکورد دار تلفات رانندگی در سراسر کشور است. جاده هایی که برایش عید و عزا یکی است و حتی در نوروز هم این محورهای بلاخیز به مردم رحم نمی کند. نگاهی به آمارهای هر نوروز نشان می دهد که چگونه جاده های این استان تعداد قابل توجهی از مسافران نوروزی را به کام مرگ می کشد و عید و عزا نمی شناسد.
    سیگار و انبه عامل تصادف!؟
    معاون وزیر بهداشت می گوید: یکی از این اتوبوس ها به جای 40 نفر 45 نفر را سوار کرده بود و علاوه بر این 8 مسافر قاچاق داشته که در کنار باک و صندوق اتوبوس جا گرفته بودند و سه بار ماشین های مختلف در کنار این اتوبوس نگه داشته و جنس قاچاق مانند سیگار و انبه و سایر میوه جات تحویل آن می دهند. بعضی هم ادعای انتقال مواد مخدر به این اتوبوس را کرده اند.
    به گفته وی، سرشیفت این سربازان به راننده 70 ساله این اتوبوس اعتراض می کند که سرعت خود را کم کن اما راننده توجهی به این مساله نمی کند و سرعت غیر مجاز و عدم توانایی در کنترل خودرو اعلام شده است.
    به گزارش «خبرجنوب»، در کنار تخلفات ذکر شده از سوی معاون وزیر بهداشت، هیچ توضیحی داده نشد که محموله سیگار، انبه یا حتی مواد مخدر چه ارتباط فنی و معناداری با سقوط مرگبار این اتوبوس به پرتگاه داشته است و دیگر این که یک راننده به قول او 70 ساله در پشت فرمان یک اتوبوس آن هم در محور پر حادثه فارس چه می کرده است؟ و در صورت 70 ساله بودن راننده چه کسی مسئول کنترل این تخلفات است؟
    سوخت اضافه و چند مسافر افغانی عامل تصادف؟!!
    مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری گفت: نمی توان ظرف 24 یا 48 ساعت همه ابعاد فنی حادثه را استخراج کرد و در مورد آن تصمیم حقوقی و قضایی گرفت. اتفاقاتی قبل از بروز حادثه رخ داده است که باید بررسی شود، لازم است از چند روز قبل از بروز تصادف، رفتار راننده مورد بررسی قرار گیرد، بررسی های سر صحنه نیز انجام شود و سپس کارشناسان همه این یافته ها را کنار هم قرار داده و موضوع را از لحاظ فنی بررسی کنند.
    جواد هدایتی افزود: در هیچ جای دنیا امکان پذیر نیست که در مدت زمان بسیار کوتاهی همه عوامل فنی بروز چنین حادثه ای بررسی و درباره آن تصمیم گیری شود؛ در بهترین عملکرد، بیان علت وقوع چنین حوادثی در اروپا هم حداقل یک ماه به طول انجامیده است.
    مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: پس از وقوع این حادثه، پلیس به عنوان مدیر صحنه تصادف سر صحنه حاضر می شود و سپس اظهار نظر می کند، از سوی دیگر تیم های کارشناسی سازمان راهداری در استان مبدأ (کرمان) و استان محل حادثه (فارس) مستقر هستند، آن ها اطلاعات خود را جمع آوری می کنند و سپس این یافتهها در کنار هم قرار می گیرد تا تصمیم گیری نهایی داشته باشیم و قطعاً اگر شرکت اتوبوسرانی قصوری داشته باشد با شرکت خاطی برخورد قانونی خواهیم داشت.
    هدایتی در پاسخ به این سوال که آیا اتباع غیرمجاز هم در این اتوبوس حضور داشته اند؟ گفت: من نیز شنیده ام که اتباع غیر مجاز در این اتوبوس جا داده شده بودند اما بیان قطعی همه موارد منوط به تهیه و تجمیع گزارش های کارشناسی است و قطعاً آن چه در صدور و شدت رای می تواند مهم باشد، بحثی است که ارتباط مستقیم با وقوع تصادف دارد.
    مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری بیان کرد: ممکن است راننده مشکلاتی نظیر اعتیاد داشته است و یا مشکلاتی دیگر که هنوز تایید نشده اما همان گونه که گفتم آن چه در صدور و شدت رای موثر است به این بر می گردد که موارد کشف شده بر سر صحنه چه ارتباطی با وقوع تصادف داشته است. هدایتی اظهار داشت: مثلاً ممکن است این اتوبوس مخزن سوخت اضافه هم داشته است اما باید بررسی شود که این باک اضافه چه تاثیر مستقیم یا غیرمستقیمی در وقوع حادثه داشته است، باید موضوعات مختلف توسط کارشناسان بررسی و سهم و نقش آن ها در وقوع تصادف مشخص شود و سپس بر اساس آن سهم تقصیر و شدت برخورد را تعیین کرد.
    وی افزود: تیم بررسی حادثه استان کرمان از نقطه شروع سفر اطلاعات را برای ما جمع آوری می کنند و به این موضوع نیز خواهند پرداخت که چرا 57 نفر مسافر سوار اتوبوس 44 نفره بودند و یا وجود اتباع غیرمجاز در اتوبوس بررسی خواهد شد و مکان سوار شدن این اتباع نیز مشخص می شود.
    هدایتی گفت: حتی کارشناسان سازمان راهداری در استان سیستان و بلوچستان نیز در حال بررسی موضوع هستند زیرا راننده و اتوبوس مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است آنها نیز هم اکنون سوابق اتوبوس و راننده را بررسی می کنند.
    زمزمه های استیضاح وزیر راه
    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز که دیروز از مصدومان این حادثه در بیمارستان شهید رجایی عیادت کرد نسبت به وضعیت راه های فارس واکنش نشان داد و هم به کمبود تخت های بیمارستانی در این استان.
    محمد رضا رضایی به «خبرجنوب» گفت: این فاجعه ابعاد مختلفی داشت و ضعف های زیادی در این استان را نمودار ساخت. از آن جمله آن که بیش از گذشته غیر استاندارد بودن و حادثه خیز بودن جاده های فارس را نشان داد. در همین نقطه که اتوبوس سربازان واژگون شد طبق گزارش پلیس راه در سال گذشته چندین واژگونی خودرو و تصادف مرگبار اتفاق افتاده است و مسئولان پلیس راه می گویند این معضل را به اداره کل راه و شهرسازی استان گزارش داده اند این در حالی است که مسئولان این اداره کل معتقد هستند این نقطه رفع حادثه شده و صورت جلسه آن هم موجود است.
    وی گفت: معضل دیگری که در این حادثه خود را نشان داد عدم نظارت بر شرکتهای تعاونی اتوبوسرانی است، عدم نظارتی که باعث شده راننده ای مسن با دفترچه قرمز که حاکی از متخلف بودن وی در رانندگی است بتواند همچنان در جاده های فارس براند، راننده ای که علاوه بر تخلفات رانندگی فراوان یک قاچاقچی کالا نیز می باشد و دامنه تخلفات وی تا آن جا پیش رفته که بدون نگرانی از نظارت های قانونی به صورت قاچاقی اتباع غیر مجاز افغانی را در این اتوبوس جای داده است.
    رضایی گفت: در عیادتی که از مصدومان حادثه داشتیم همگی متفق القول عدم صلاحیت راننده اتوبوس را اعلام کردند. این معضل تا بدان جا ادامه داشته که راننده اتوبوس در برابر اعتراض سربازان نسبت به سرعت بالا اقدام به تهدید کرده و حتی وقتی در پلیس راه برای چک کردن مدارک نگه می دارد اجازه پیاده شدن سربازان را نمی دهد چرا که گمان می کرد امکان دارد سربازان گزارش تخلف او را به پلیس راه بدهند.
    رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که در اولین جلسه این کمیسیون وزیر راه و شهرسازی به مجلس فراخوانده می شود گفت: وضعیت جاده های فارس و نظارت بر سیستم حمل و نقل استان که زیر نظر این وزارتخانه است محورهایی است که در این جلسه پیرامون آن از وزیر راه جواب خواهیم خواست.
    وی گفت: چگونه امکان دارد در این استان اجازه داده شود راننده ای مسن با دفترچه قرمز با انواع و اقسام تخلفات رانندگی با خیال راحت هم بیش از ظرفیت اتوبوس مسافر سوار کند هم جنس قاچاق بار بزند و هم افغانی غیر مجاز در این اتوبوس جایی برای خود داشته باشد. به جز ضعف نظارتی شدید چه نامی می توان بر این وضعیت گذاشت؟.
    رضایی گفت: از دیگر موارد نگران کننده در این زمینه ضعف ساختارهای درمانی فارس است، در حالی که بیمارستان های فارس جوابگوی بیماران این استان نیست همین بیمارستان ها بار درمان مردم استان های همجوار را نیز بر دوش می کشند که نیاز است وزارت بهداشت نگاهی ویژه به مراکز درمانی فارس داشته باشد.
    نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در عین حال به رضایت مصدومان و همراهان سربازان مصدوم حادثه از خدمات بیمارستانی اشاره کرد و گفت: گرچه این افراد گلایه هایی از نیروهای خدمات در زمان انتقال بین بخش های مختلف بیمارستان شهید رجایی داشتند اما در عین حال از کادر درمانی بیمارستان شامل پرستاران و پزشکان رضایت کامل خود را اعلام کردند، ضمن آن که اورژانس هم خوشبختانه به موقع سر صحنه رسید.
    رضایی با بیان این که امروز به همراه مسئولان راه و شهرسازی، پلیس راه و رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس بازدیدی از این محور خواهد داشت افزود: ای کاش ها در این زمینه زیاد است ولی دیگر چه سود؟ اما به هر حال ای کاش این اتوبوس شبانه حرکت نمی کرد، ای کاش از مسئولان پادگان فردی با اختیارات بالا به عنوان مسئول 45 سرباز با این سربازان همراه می شد تا راننده ملزم به رعایت قوانین می گردید، ای کاش مسئولان فارس بر صلاحیت رانندگان اتوبوس نظارت بیشتری داشتند و ای کاش این حادثه تلخ و غم انگیز درسی برای مسئولین برای هوشیاری بیشتر در قبال مسئولیت خطیری که بر عهده دارند می شد.
    وی یادآوری کرد: فصل تابستان فرا رسیده و اردوهای دانشجویی و دانش آموزی در راه است و مسئولین باید با هوشیاری کامل جلوی تکرار حوادث تلخ این چنینی را بگیرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو