فونیکسریمکسبهتام

۵۴۰ نقطه پرتصادف حذف شد

جزئیات ارتقای ایمنی ‌جاده‌ها برای سفرهای نوروز

عصر خودرو- مدیرکل توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: تا امروز از ۱۵۸۵ نقطه جاده‌ای پرتصادفِ اولویت‌دار برای اصلاح، تعداد‌‌ ۴۹۰ نقطه اصلاح شده است و ۵۰ نقطه نیز در سایر بخش‌های جاده‌های کشور، اصلاح شده است.

جزئیات ارتقای ایمنی ‌جاده‌ها برای سفرهای نوروز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، مجید صباغ زاده در خصوص‌ اصلاح نقاط پرتصادف جاده‌ای اظهار داشت: شناسایی نقاط پر حادثه بر اساس یک چارچوب‌ مدون و مشخص در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور اواخر سال 94 مصوب و اوایل سال 95 ابلاغ شد.

    وی ادامه داد: در این راستا تلاش ‌شد فعالیت‌هایی که در کشورهای مختلف برای رفع نقاط پرحادثه جاده‌ای اجرا شده است، ‌به کار گرفته شود، بر این اساس دستورالعمل رفع نقاط پرحادثه و آمار سوانح رانندگی در جاده‌های برون شهری استخراج شد و بر اساس دستورالعمل، نقاط پُر‌تصادف شناسایی و برای اصلاح و حذف، اولویت بندی شدند.

    * شناسایی 3392 نقطه ‌پرتصادف و اولویت‌بندی حذف ‌1585 نقطه

    مدیرکل توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه 3392 نقطه به عنوان نقاط پرتصادف شناسایی و احصا شد، گفت: ‌از این تعداد، میزان ‌1585 نقطه به عنوان نقاط پرتصادف برای رفع اولویت‌بندی شدند‌.

    صباغ‌زاده اظهار کرد: تیمی متشکل از گروه‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها، کارشناسان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس‌راه، صورتجلسه‌ها مشخص، مصوب و ابلاغ شد، در ابتدا همه نقاط پرحادثه جاده‌ای، شناسایی شده توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها آشکارسازی شد و پس از آن، فرآیند بررسی و تحلیل علت تصادفات انجام شد‌، ‌مشاوران ذیصلاح به کار گرفته شدند و برای هر نقطه، طرحی در نظر گرفته شد و برای حذف و اصلاح این نقاط، به استانداری‌ها و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ شد.

    وی افزود: با توجه به آنکه اعتبارات، جوابگوی همه رفع نقاط پرحادثه نبود، ما اولویت بندی کردیم و بر اساس اولویت‌های تخصیص داده شده بخشی از این نقاط پرتصادف اصلاح شد‌.

    * اصلاح 540 نقطه پرحادثه تا امروز

    مدیرکل توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: در حال حاضر از 1585 نقطه پرتصادفِ اولویت‌دار برای اصلاح، تعداد‌‌ 490 نقطه اصلاح شده است و 50 نقطه نیز در سایر بخش‌های جاده‌های کشور اصلاح شده است، بنابراین تا این لحظه 540 نقطه پرحادثه اصلاح شده است و بقیه نقاط هم در دستور کار است.

    * اصلاح نقاط پرحادثه جاده‌ای تا سال 1402 مشروط به تأمین اعتبار

    صباغ‌زاده تصریح کرد: اگر‌ اعتبارات به اندازه کافی برای این پروژه اختصاص یابد، می‌توانیم تا سال 1402 همه این نقاط پر حادثه جاده‌ای را‌ اصلاح کنیم‌.

    وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دستورالعمل اصلاح نقاط پرحادثه بازنگری شده است، برای آنکه این دستورالعمل احیا شود فرایند شناسایی نقاط پر تصادف در سال آینده هم مجدداً انجام خواهد شد و فهرست جدید نقاط پر‌تصادف مشخص و برای اصلاح آنها برنامه‌ریزی می‌شود‌.

    مدیرکل توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: این فرایندی بود که از سال 95 تاکنون برای اصلاح نقاط پرحادثه جاده‌ای از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده است.

    * جزئیات ارتقای ایمنی ‌جاده‌ها برای سفرهای نوروزی

    صباغ‌زاده در خصوص تمهیدات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ارتقای ایمنی جاده‌ها در سفرهای نوروزی اظهار داشت: ‌‌با توجه به آنکه آمار شیوع کرونا در کشور الحمدالله کمی کاهش یافته است، نوروز امسال با نوروز سال 1400 و سال 1399 از نظر سفرهای جاده‌ای متفاوت خواهد بود و تعداد مسافران بیشتری به جاده‌ها می‌روند، امیدواریم که کرونا کلا ریشه‌کن شود اما توصیه ما به مردم این است که‌ از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند ضمن آنکه قوانین و مقررات از سوی راننده‌ها به دقت رعایت شود‌.

    وی اظهار کرد‌: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ‌سفرهای نوروزی تمهیدات و فرآیندهای خاصی در نظر گرفته‌ است که به ادارات کل استانی هم ابلاغ شد‌.

    مدیرکل توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: با هماهنگی که در ستاد سفرهای نوروزی وجود دارد و ابلاغیه‌ای که به کل ادارات استانی فرستاده شد، قرارگاه‌های سفرهای نوروزی در مرکز و استان‌ها تشکیل شده است‌ و با هماهنگی دستگاه‌های خدماتی نظیر‌ اورژانس، هلال احمر و سایر دستگاه‌های امدادی، همکاران ما در نقاط مختلفی از راه‌ها‌‌ برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی مستقر می شوند‌.

    صباغ‌زاده بیان کرد: انجام اقداماتی پیش از شروع سفرهای نوروزی به ادارات کل استانی ابلاغ شد که در این‌باره می‌توان به احیای خط‌کشی جاده‌ها، بهسازی، تعمیر، رفع نواقص و تمیز کردن تابلوهای جاده‌ای و لکه‌گیری جاده‌ها اشاره کرد که در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

    وی ادامه داد: منظر آرایی راه‌ها با اولویت محورهای پرتردد و شریانی برای ایام نوروز در دستور کار قرار گرفت‌، همچنین با توجه به آنکه هنوز فصل زمستان تمام نشده است، نیروهای راهداری ما با تجهیزات راهداری زمستانی، برای بارش های احتمالی برف در جاده‌ها آماده هستند و دستگاه‌های برف روبی و نمک پاش فعال است و اگر بارش‌های سنگین داشته باشیم آمادگی برای مدیریت حوادث غیرمترقبه وجود دارد‌.

    مدیرکل توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: همچنین همان‌ طور که اعلام شد آشکارسازی نقاط پرتصادف را نیز دنبال کردیم و اگر نقاط پرحادثه‌ای بوده باشد که تابلوهای آنها نیاز به اصلاح و بازیابی دارد، انجام شده است‌ و بدین ترتیب تلاش شده است جاده ها برای ایام نوروز آماده باشد‌.

    * «مدیریت سفر» و «مدیریت رانندگی» به کاهش سوانح رانندگی می‌انجامد

    صباغ‌زاده‌ با طرح چند توصیه به رانندگان و مسافران نوروزی برای انجام سفری ایمنی، گفت: راننده ها دقت کنند که سرعت زیاد حادثه ساز است و اغلب حوادث رانندگی به علت سرعت زیاد رخ می‌دهد، راننده‌ها ‌‌تلاش نکنند سرعت‌های بالا را تجربه کند که بسیار حادثه ساز است، در سرعت‌ بالا هر اتفاق کوچک به حادثه‌ای بزرگ می‌انجامد‌.

    وی اضافه کرد: همچنین ضرورت دارد در رانندگی همه حواس خود را به رانندگی بدهیم، استفاده از‌ تلفن همراه در رانندگی بسیار خطر آفرین است‌، اگر همه حواس راننده‌ جمع باشد و سرعت مطمئنه باشد راننده در‌ تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و ‌شرایط خاص به دقت عمل می‌کند و رانندگی ایمنی خواهد داشت و این به سفری لذت بخش‌ منتج می‌شود‌.

    مدیرکل توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: «مدیریت سفر» و «مدیریت رانندگی» دو عواملی است که موجب کاهش سوانح رانندگی می‌شود و اگر این موارد در دستور کار باشد نوروزی کم تصادف خواهیم داشت‌.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو