فونیکسریمکسبهتام

چند نکته مهم درباره رانندگی در این روزها

عصر خودرو- یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه راننده پرخاشگر، راننده‌ای است که با اعمال خلاف قوانین و مقررات و زیر پا گذاشتن حقوق دیگران، حرکاتی همچون تغییر مسیر ناگهانی، سبقت غیر مجاز و عدم رعایت فواصل طولی و عرضی را انجام می‌دهد، گفت: متأسفانه میزان رانندگی پرخاشگرانه در ماه‌های گرم سال تشدید می‌شود.

چند نکته مهم درباره رانندگی در این روزها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از «عصر ایران»، شهرام جباری‌زادگان با بیان اینکه در کارنامه رانندگان پرخاشگر، بوق‌زدن مکرر، استفاده از نور بالا، تعقیب و گریز خودرویی و حتی فحاشی و هتاکی به چشم می‌خورد، اظهار کرد: همان طور که آلودگی هوا می‌تواند بر سیستم عصبی رانندگان اثر بگذارد، گرمای هوا نیز می‌تواند سیستم اعصاب رانندگان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

    وی با بیان اینکه پرخاشگری برخی رانندگان به یکی از عوامل استرس‌زای زندگی روزمره تبدیل شده که با کوچک‌ترین تلنگری مانند یک تصادف ساده می‌تواند به یک نزاع خونین خیابانی تبدیل شود، تصریح کرد: در این میان، مدیریت خشم در رانندگی می‌تواند از بروز بسیاری از اتفاقات ناگوار و غیر قابل پیش‌بینی جلوگیری کند.

    «آینه به آینه» و «سپر به سپر» خودروهای دیگر حرکت نکنیم

    این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه برای آنکه تحت تأثیر رانندگان عصبانی قرار نگیریم، در وهله نخست باید راننده‌ای متین، محتاط و قانونمند باشیم و از ایجاد شرایطی که ممکن است به تحریک سایر رانندگان بینجامد خودداری کنیم، اظهار کرد: راننده قانونمند در هر شرایطی قانون را رعایت و ضمن حفظ ادب و متانت خود، با احتیاط رانندگی می‌کند.

    جباری‌زادگان با بیان اینکه رعایت فاصله ایمن و مناسب طولی و عرضی با سایر خودروها، احتمال تصادفات را کاهش می‌دهد و از این‌رو نباید با فاصله اندک و به اصطلاح «آینه به آینه» و «سپر به سپر» به تعقیب و گریز با خودروها بپردازیم، تصریح کرد: اگر در خط سرعت می‌رانیم و راننده‌ای می‌خواهد از ما سبقت بگیرد، به وی اجازه بدهیم تا به راحتی از کنارمان عبور کند.

    وی با تأکید بر اینکه باید از نشان‌دادن حرکات بی‌مورد دست و صورت به دیگر رانندگان خودداری کنیم و اصولا هنگام رانندگی نیازی به برقراری تماس چشمی با سایر رانندگان به‌ویژه رانندگان خشمگین نداریم، خاطرنشان کرد: همچنین باید از استفاده نادرست از بوق اجتناب کنیم و فراموش نکنیم که بوق، ابزاری ارتباطی است و وسیله‌ای برای تنبیه رانندگان دیگر نیست.

    اگر اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم

    این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه اگر راننده‌ای شما را به مبارزه طلبید و با حرکات خود سعی در تحریک شما داشت، باید بدون توجه به او به راه خود ادامه دهیم و حتی اگر با وی هم‌مسیر بودیم، راه خود را تغییر دهیم، اظهار کرد: اگر در این میان احساس کردیم که مقصر هستیم، باید اشتباه خود را به راحتی بپذیریم و از راننده مقابل عذرخواهی کنیم.

    جباری‌زادگان با بیان اینکه باید از تصمیم‌گیری شتاب‌زده در رانندگی خودداری و خونسردی خود را در هر حال حفظ کنیم، تصریح کرد: شاید راننده مقابل، راه خود را گم کرده باشد و به دنبال نشانی می‌گردد یا اینکه در رانندگی از مهارت کافی برخوردار نیست و از این‌رو باید بردباری خود را افزایش دهیم و هیچ گاه سعی نکنیم عمل رانندگان دیگر را تلافی کنیم.

    وی با تأکید بر اینکه قبل از سبقت گرفتن یا هر گونه تغییر مسیر ناگهانی، باید راهنما بزنیم و از سد معبر هنگام حرکت یا توقف خودرو خودداری کنیم و به ویژه مقابل در پارکینگ دیگران پارک نکنیم، اضافه کرد: همچنین زمانی که خواب‌آلود، خسته و خشمگین هستیم نباید رانندگی کنیم، چرا که این عوامل می‌توانند بر نحوه رانندگی ما تأثیر منفی بر جای بگذارند.

    موبایل، «عامل پنهان» حوادث ترافیکی است

    این کارشناس برنامه‌ریزی شهری، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی اعم از صحبت با این وسیله یا ارسال و دریافت پیام را یکی از دلایل و عوامل اصلی رانندگی پر خطر و وقوع تصادف در رانندگی دانست و گفت: امروز موبایل به «عامل پنهان» تصادفات رانندگی تبدیل شده و در شرایطی که در بین عوامل خطرساز رانندگی، سهمی برای آن در نظر گرفته نشده اما امروز بیشترین نقش را در بروز حوادث ترافیکی دارد.

    جباری‌زادگان با بیان اینکه اگر با راننده عصبانی روبه‌رو شدیم، بهترین کار این است که هوشیارانه از واکنش نسبت به او خودداری کنیم و به یاد داشته باشیم رفتاری که عمدی به نظر می‌رسد، ممکن است صرفا یک اشتباه سهوی در رانندگی باشد، تأکید کرد: حتی اگر رفتار تهاجمی راننده مقابل عامدانه هم باشد، بهترین کار این است که از هر گونه تماس چشمی با او اجتناب کنیم.

    وی در پایان با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی بر نحوه رانندگی بسیاری از رانندگان که تحت فشار قرار دارند، تأثیر منفی بر جای می‌گذارد، خاطرنشان کرد: هنگام رانندگی در تابستان باید یک بطری آب خنک به همراه داشته باشیم و ضمن استفاده از کولر خودرو، درجه آن را طوری تنظیم کنیم که اختلاف دمای داخل خودرو با بیرون آن بیش از 6 درجه نباشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو