فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان با هدف بهبود وضعیت سهام خودروسازان پیشنهاد دادند

اصلاح ساختار سهامداری در صنعت خودرو

عصر خودرو- یکی از نخستین نغمه‌های خوش اجرایی شدن برجام برای خودروسازان در بورس نواخته شد؛ حاضران در تالار شیشه‌ای هر روز شاهد رشد قیمت سهام خودروسازان بودند و امیدوار به روزهای اقتصادی خوب در آینده.

اصلاح ساختار سهامداری در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، براساس تحلیل کارشناسان پس از نواخته شدن نخستین زنگ لغو تحریم‌های اقتصادی در ایران و به دنبال آن رفت‌وآمد خودروسازان بزرگ جهانی به کشور، احداث کارخانه‌ها و خطوط تولید خودرو در کشور برای تولید خودروهای باکیفیت و بروز دنیا از دلایل رشد قیمت سهام خودرویی در بورس شناخته می‌شود.


    تحول در بورس با تحول در صنعت
    اگرچه در ماه‌های پایانی سال 94 سهام خودروسازان یکی از بهترین سال‌های خود را تجربه کرد و به گفته یک کارشناس ارشد بورس با 70درصد رشد روبه‌رو شد، اما به نظر می‌رسد امسال سهام‌های خودرویی با رشد قیمت کمتری مواجه باشند. حسین خزلی‌خرازی بخشی از افزایش قیمت سهام خودروسازان را مربوط به تحولات پس از برجام می‌داند و در این‌باره می‌گوید: تحلیلگران بر این باور بودند صنایعی که در زمان تحریم بیشترین آسیب را دیدند، پس از برجام با بیشترین رشد مواجه خواهند شد که این اتفاق برای صنعت خودرو و صنعت بانکداری کشور به وقوع پیوست. وی اظهار می‌کند: بخشی از رشد قیمت سهام خودروسازان از اصلاح ساختار مالی و تجدید ارزیابی گروه خودروسازی سایپا نشأت می‌گیرد. بخشی از رشد نیز به تاثیر روانی مذاکره با خودروسازان خارجی بازمی‌گردد. اگرچه این مذاکره‌ها هنوز جلوه عینی اقتصادی و مالی پیدا نکرده اما بازار احساس می‌کند با مشارکت این خودروسازان، تولید، فروش، صادرات و کیفیت خودرو در ایران از سال 95 به بعد بهبود خواهد یافت. خزلی‌خرازی وضعیت رشد قیمت سهام خودروسازان در سال 95 را اینگونه ارزیابی می‌کند که قیمت سهام خودروسازان در سال 95 با رشد مواجه خواهد شد اما شتاب آن به اندازه سال گذشته نخواهد بود. در 3 ماه آخر سال 94، سهام خودروسازان حدود 70درصد رشد را تجربه کرد و به نظر نمی‌رسد در سال 95 همان سرعت رشد را داشته باشد.  به عبارت دیگر سهام خودروسازان در سال جدید رشد دارد اما این رشد در سال 100 درصد نخواهد بود. این کارشناس ارشد بورس در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت سهام خودروسازان در بورس چه تاثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت، می‌گوید: به‌طور معمول تحول در صنعت منجر به تحول در قیمت سهام می‌شود و تحول در قیمت سهام کمکی به صنعت نمی‌کند و تا زمانی که خودروسازان در مسیر اصلاح ساختار سهامداری خود گام ننهند و مشارکت جدی با خودروسازان بنام جهانی برای تولید خودروهای با کیفیت و بروز نداشته باشند، رسیدن به موفقیت در صنعت خودرو دور از ذهن به نظر می‌رسد. وی تصریح می‌کند: بنابراین اصلاح ساختار سهامداری پس از اصلاح ساختار مالی باید در اولویت صنعت خودرو قرار بگیرد که مشارکت با خودروسازان بزرگ خارجی نیز در این زمینه اثرگذار است. بخش بزرگی از بورس به سهام خودرو تعلق دارد و در گذشته رشد سهام خودرو به‌عنوان یک محرک تمام بازار را حرکت داده و باعث نشاط و شادابی در این بازار شده است.


    توجیه اقتصادی برای افزایش قیمت سهام
    یکی از دلایل افزایش قیمت سهام خودروسازان به خبرهای خوبی بازمی‌گردد که در ارتباط با ورود خودروسازان خارجی به کشور شنیده می‌شود بنابراین اگر این اتفاق به وقوع نپیوندد و صنعت خودرو مسیر گذشته را طی کند، بی‌تردید قیمت سهام آنها به شدت کاهش خواهد یافت. به باور یک کارشناس بورس، مبنای بازار سرمایه، معاملات چشم‌انداز آینده است و انتظارها در آن موردمعامله قرار می‌گیرد بنابراین اگر شاهد افزایش قیمت بدون توجیه اقتصادی باشیم، در بازار سرمایه شاهد حباب خواهیم بود. محمدحسین صدرایی  اظهار می‌کند: اگر بتوانیم تا 2 سال آینده بخش واقعی اقتصاد را در صنعت خودرو متحول کنیم و این صنعت از طریق تولید کیفی، موفقیت در صادرات و کاهش هزینه‌های سربار مالی متحول شود، به نظر می‌رسد حتی در ماه‌های آینده می‌توان شاهد رشد در گروه خودرویی بورس بود. شرط تداوم و دست‌به‌دست شدن سهام در قیمت‌های بالا در گرو تغییر در بخش واقعی صنعت است. وی معتقد است عوامل مختلفی در ارتباط با اقبال بازار سرمایه نسبت به سهام خوروسازان اثرگذار است که خودروسازان این اقبال را به دلیل کاهش زیان انباشته شده، عقد قرارداهای بین‌المللی با خودروسازان خارجی و تاسیس شرکت مشترک بین خودروسازان داخلی با خارجی می‌دانند بنابراین بازار نسبت به این عوامل واکنش نشان داده و تقاضا در گروه خودرویی بورس افزایش یافته است. صدرایی در ارتباط با تاثیر افزایش حجم معاملات بورسی روی صنعت خودرو می‌گوید: معامله سهم یک شرکت در بازار سرمایه به صورت مستقیم بر بنیادهای اقتصادی شرکت تاثیری ندارد. با توجه به اخباری که در ارتباط با صنعت خودرو منتشر می‌شود که از جمله می‌توان به رفت‌وآمد خودروسازان خارجی اشاره کرد، به نظر می‌رسد اقبال‌هایی در بخش واقعی وجود خواهد داشت. افزایش قیمت سهام در بنیادهای اقتصادی یک شرکت اثرگذار نیست بلکه تغییرات ساختاری و مدیریتی می‌تواند عملکرد شرکت‌ها را متاثر کرده و سبب سودآوری آینده شرکت و در نهایت اقبال فعالان بازار به سهم آن شرکت شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط