فونیکسریمکسبهتام

هفته خودرویی بورس کالا

عصر خودرو- در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به"راه نجات صنعت خودرو، عرضه‌ها در بورس کالا است"، "لزوم رشد تنوع و حجم عرضه خودروها در بورس کالا"، "عرضه های ایران خودرو در بورس کالا افزایش می یابد"،"۴ دستاورد عرضه خودرو در بورس" و"حمایت مجلس از عرضه خودرو در بورس" اشاره کرد.

هفته خودرویی بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰:۰۰

    راه نجات صنعت خودرو، عرضه‌ها در بورس کالا است

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از کالاخبر ،رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:بررسی ساختار صنعت خودرو نشان می دهد که تنها راه نجات صنعت خودرو، عرضه از طریق بورس کالا است لذا در حال پیگیری هستیم در تصمیم نهایی شورای رقابت، به صنعت خودرو آسیبی وارد نشود. دغدغه‌های شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو لحاظ می‌شود و زمان زیادی نسبت به جمع‌بندی این موضوع نمانده است. به‌زودی عرضه‌های خودرو در بورس کالا از سرگرفته می‌شود.

    مجید عشقی، گفت: شورای رقابت تاکنون وارد جزئیات نشده و تنها کلیات این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. در حال پیگیری هستیمدر تصمیم نهایی، به صنعت خودرو آسیبی وارد ن افزود: عرضه‌ها متوقف نمی‌شود و کماکان ادامه خواهد داشت. در خصوص برخی از خودروهایی که این شورا درباره‌ی آن نقطه‌ نظراتی دارد، در حال بررسی و مذاکره هستیم.در داخل شورای رقابت نظرات متفاوتی وجود دارد که هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده است.

    وی اضافه کرد: بارها توضیح دادیم که عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و همچنین دولت است. دولت خواهان واگذاری دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا است لذا سازمان بورس با جدیت از عرضه خودرو در بورس کالا دفاع می‌کند چراکه اگر عرضه‌ها تداوم نداشته باشد، امیدی به زنده شدن این صنعت وجود نخواهد داشت.

    لزوم رشد تنوع و حجم عرضه خودروها در بورس کالا

    قائم مقام بورس کالای ایران گفت: با توجه به رشد عرضه خودروها در بورس کالا و استقبال خوب مردم، روزانه حجم بالایی کد بورسی برای مشتریان متقاضی خرید خودرو صادر می شود و یکی از موارد مهم، تحویل زودتر از موعد خودروسازان به خریداران خودرو از بورس کالا است.

    سید جواد جهرمی با بیان این که با توجه به عرضه خودرو در بورس و خرید خودرو توسط مشتریان واقعی استقبال خوبی از عرضه محصولات در بورس توسط مردم صورت گرفته، یادآور شد: بورس کالا با توجه به وظایف و براساس مقررات آماده همکاری با خودروسازان برای عرضه محصولات آنان در بورس است.

    وی به مزایای عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: از مزایای عرضه خودرو، تحویل سر موعد و حتی زودتر از زمان اعلامی از سوی خودروسازان است که این موضوع رضایت خریداران را به همراه دارد.

    عرضه های ایران خودرو در بورس کالا افزایش می یابد

    قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایران خودرو از تحویل زودتر از موعد خودروهای عرضه شده در بورس کالا خبر داد و گفت: فاکتور حدود 12 هزار از 38 هزار دستگاه عرضه شده در بورس کالا صادر و تاکنون نزدیک به شش هزار دستگاه نیز زودتر از سررسید تعهد شده تحویل مشتریان شده است.

    عادل پیرمحمدی ضمن تاکید بر تسهیل شرایط خرید مشتریان واقعی از بورس کالا افزود: درصدد هستیم نسبت به افزایش تعداد عرضه اقدام کنیم تا مصرف کنندگان بتوانند خودرو را با قیمتی کم تر از بازار آزاد خریداری کنند.

    4 دستاورد عرضه خودرو در بورس

    نخستین مدیرعامل فرابورس ایران گفت: اهداف اصلی عرضه خودرو در بورس، «شفافیت و کشف عادلانه و واقعی قیمت»، «سود همزمان مصرف کننده و خودروساز»، «ایجاد بازار رقابتی» و «تولید خودروهای با کیفیت‌تر» است که با تداوم عرضه، بخش عمده این موارد که می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند، محقق خواهد شد.

    مصطفی امید قائمی به عرضه خودرو در بورس کالا و حاشیه‌های ایجاد شده از سوی شورای رقابت اشاره کرد و اظهار داشت: به طور قطع ورود هر کالایی به بورس کالا باعث شفافیت و بهبود عرضه آن کالا می‌شود؛ این مزایا باعث شد مسوولان حاضر در دولت سیزدهم هر چه سریعتر به منظور ایجاد تعادل در معاملات بازار خودرو، درصدد عرضه خودرو در بورس کالا برآیند.

    وی گفت: از نظر بنده هر بازار و کالایی که دارای شفافیت قیمتی باشد در دراز مدت به نتیجه خوب و مطلوبی خواهد رسید زیرا در بازار شفاف، اقدامات سوداگرانه به حداقل می رسد و دریافت مالیات ها نیز منظم و شفاف می شود.

    حمایت مجلس از عرضه خودرو در بورس

    دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس به دلیل مزایایی که دارد مورد حمایت مجلس است، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا شیوه مناسبی نسبت به روش های گذشته است و در این مدت کوتاه که خودرو در بورس عرضه شده، توانسته مقداری از التهابات بازار خودرو را کاهش دهد و رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد.

    غلامحسن کرمی گفت: عرضه خودرو در بورس کالا، تصمیمی بود که برای جبران سیاست نادرست قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو گرفته شد و هدفی جز حمایت از مصرف‌کننده و تولید ندارد.

    وی اظهار داشت: در مدت کوتاهی که خودرو در بورس عرضه شد خریداران از این شیوه استقبال کردند و توانست مقداری از التهابات بازار خودرو را کاهش دهد و رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد.

    مجلس به تقویت عرضه خودرو در بورس کمک می‌کند

    عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 گفت: موافق عرضه خودرو در بورس هستیم و مجلس در این زمینه کمک می‌کند تا عرضه خودرو در بورس تقویت شود؛ عرضه خودرو در بورس باید برای همه خودروهای با تیراژ بالا دنبال شود تا دغدغه نوسانات غیرمنطقی قیمت خودرو برای مسئولان برطرف شود.

    پرویز اوسطی بیان داشت: موافق عرضه خودرو در بورس هستیم و باید این روند ادامه پیدا کند. این به نفع مردم است و منافع آن به جای اینکه به جیب واسطه‌ها برود به مردم، یعنی خریداران واقعی و تولید برمی‌گردد.

    وی اضافه کرد: طبیعتا این پروسه به اصلاحات تکمیلی هم نیازمند است که حتما سازمان بورس در این زمینه اقداماتی را انجام می‌دهد و نیاز است مجلس هم در این زمینه کمک کند تا فرایند فروش خودرو در کشور شفاف شود و شاهد عرضه پرحجم خودرو در بورس باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو