فونیکسریمکسبهتام

حکم تخلفات رانندگی ازنظر آیت‌الله مکارم

عصر خودرو- یکی از مراجع تقلید گفت: افزایش نرخ جرایم رانندگی عیب نیست ولی لازم است فلسفه افزایش آن به جامعه تفهیم شود.

حکم تخلفات رانندگی ازنظر آیت‌الله مکارم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار رئیس پلیس راهور ناجا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: خسارت جانی مربوط به نفرات در سوانح رانندگی ارائه می‌شود اما خسارات مالی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا از آن مطلع شویم چون مسئله مهمی است.

    وی با تاکید بر اینکه باید به خسارات مالی نیز همانند خسارات جانی توجه شود، عنوان کرد: اگر خسارات مالی سوانح رانندگی مورد توجه قرار نگیرد در وضع اقتصادی کشور خلل ایجاد می‌کند چون این خسارات رقم بالایی را شامل می‌شود.

    این مرجع تقلید تصریح کرد: از اینکه سال به سال حوادث، خسارات، آمار فوتی‌ها و مصدومین در سوانح رانندگی کمتر می‌شود خرسندیم اما فکر می‌کنم از نظر جایگاه بین‌المللی از بسیاری کشورها بالاتر باشیم که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

    آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه مردم باید توجه داشته باشند حوادث رانندگی، علاوه بر خسارات بدنی و مالی سنگین، یک مسئولیت شرعی مهمی هم دارد، گفت: بارها مردم پیرامون تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی از ما استفتاء کردند و فتوا خواستند که ما به صراحت گفتیم حرام است؛ یعنی عبور از چراغ قرمز علاوه بر جریمه راهنمایی و رانندگی، شرعا حرام است و یک گناه در نامه اعمال فرد متخلف می‌نویسند.

    وی خاطرنشان کرد: اگر مردم توجه داشته باشند که عدم توجه به دستورات قوانین راهنمایی و رانندگی مسئولیتی در آخرت آنها نیز دارد، احتیاط بیشتری خواهند کرد و دیگر نمی‌گویند چون چراغ قرمز است و پلیس نیست از خیابان یک طرفه عبور می‌کنیم باید روی این موضوع که تخلف راهنمایی و رانندگی مسئولیت شرعی هم دارد کار شود.

    مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: ما حکومت اسلامی داریم که در آن مقررات و قوانین بر طبق موازین شرع تعیین می‌شود و همچنین به گروهی اختیار دادند تا مقررات راهنمایی و رانندگی را تعیین کنند.

    آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی یک کار فرهنگی است عنوان کرد: تا فرهنگ مردم تغییر نکند مشکلات رانندگی وجود دارد و باید فرهنگ طوری باشد تا مردم این کار را عیب بدانند.

    وی افزود:  برخی اوقات در رسانه‌ها مباحث فرهنگی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه می‌شود اما مقدار آن کم است و در تمام طول سال به ویژه ایام نوروز باید بیشتر این موضوع گفته شود و صحنه‌های ناگوار نشان داده شود؛ خیلی دردناک است آدم بفهمد در این مملکت 260 هزار نفر در 10 ماه اخیر در سوانح رانندگی آسیب دیده‌اند.

    آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اگر خدایی نکرده جنگی بود و این تعداد تلفات را در آن مطرح می‌کردند داد همه بلند می‌شد که در یک جنگ تا این اندازه مصدوم و تلفات داریم ولی حالا به سادگی از کنار عدد 260 هزار نفر رد می‌شویم و نباید اینطور باشد باید در این مسئله نیز کار فرهنگی صورت گیرد چون در این صورت نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

    این مرجع تقلید ابراز کرد: اگر جرایم و تلفات سوانح رانندگی کاهش یافته است تنها به دلیل سخت‌گیری پلیس نبوده و کارهای فرهنگی که در این مسئله انجام شده نیز تاثیرگذار بوده است.

    وی خاطرنشان کرد: این آمارها زبان دارد و حرف می‌زند و بهترین راه برای پی بردن به مشکلات جوامع بشری آمارهای گوناگون در زمینه‌های مختلف است که به مسائل رانندگی، اقتصادی و ... مرتبط می‌شود.

    آیت‌الله مکارم شیرازی پیرامون نرخ جرایم رانندگی گفت: در برخی کشورهای دنیا می‌بینیم نرخ جرایم رانندگی بسیار سنگین است طوری که افراد جرات تخلف ندارند ولی در ایران مقدار این جرایم سبک است و اگر بالاتر برود مردم معترض می‌شوند باید طوری باشد که مردم هم از این کار نگران نشوند ولی باید به مرور زمان آمار جرایم رانندگی دیگر کشورها و نرخ جریمه‌های بالایشان و نتایجی که گرفتند را گفت باید بگوییم ما نیز می‌خواهیم جان و مال مردم را حفظ کنیم پس افزایش نرخ جرایم رانندگی عیب نیست ولی لازم است فلسفه افزایش آن به جامعه تفهیم شود.

    این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه باید مشکل موتورسیکلت‌ها حل شود، عنوان کرد: موتورسیکلت‌ها به هیچ چیز مقید نیستند؛ مقابل چشمان پلیس راهنمایی و رانندگی از چراغ قرمز، ورود ممنوع، پیاده‌رو و ... عبور می‌کنند و خیلی آزاردهنده هستند اما باید برای این موضوع که بدون راه حل نیست چاره‌ای اندیشید.

    وی اظهار کرد: موتورسیکلت برای این مملکت یک مشکل نیست و بلا است چون می‌بینیم بسیاری از افراد به واسطه این موتورسیکلت مضروب و مصدوم شدند و امیدواریم پلیس راهور این مشکل را کم کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط