فونیکسریمکسبهتام

دست‌های پر ایتالیا برای طرح‌های زیرساختی کشور

کامیون های اروپایی در راه ایران؟

عصر خودرو- پس از مذاکرات امید بخش چند روز پیش رییس جمهوری با طرف‌های اروپایی در جریان سفر به ایتالیا و فرانسه، این کشورها نخستین گروه از فعالان اقتصادی خود را به ایران فرستادند تا آنچه در مذاکرات ابتدایی بریده شد، در تهران دوخته شود.

کامیون های اروپایی در راه ایران؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ،چند روز قبل یک هیات بزرگ اقتصادی با حضور نمایندگان بیش از 190 شرکت ایتالیایی به ایران آمدند تا در جریان مذاکرات خود، راه را برای افزایش همکاری‌ها با ایران هموار کنند، همکاری‌هایی که شاید به دلیل نیاز جدی ایران به تحول در عرصه‌های زیرساختی، به شکلی قابل توجه به سمت حمل و نقل گسیل شود.

    گفتنی است ،مذاکرات طولانی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی ایران با طرف‌های ایتالیایی نیز نشان دهنده احتمال نتیجه بخش شدن این صحبت‌ها بوده است. مذاکراتی که در جریان آن از یک سو ایران پیشنهاداتی را به سرمایه گذاران ایتالیایی ارائه کرده و از سوی دیگر فعالان اقتصادی این کشور اروپایی نیز طرح هایی را که مدنظر خود دارند مطرح کرده اند.

    پیشنهاد اجرای برقی سازی راه آهن تهران – تبریز یکی از اصلی‌ترین پیشنهادات طرف ایتالیایی را می‌سازد. بر اساس اعلام آخوندی ارتقای ظرفیت و سرعت در مسیر تهران- تبریز با برقی کردن این محور برنامه‌ای است که ایتالیا مطرح کرده و با توجه به آغاز کار اجرایی در محور تهران – مشهد در صورت نهایی شدن این پیشنهاد، تاریخی ترین مسیر ریلی ایران نیز در صف برقی شدن قرار می‌یگرد.

    همچنین در کنار این طرح ارائه شانس نوسازی ناوگان جاده‌ای ایران از سوی سرمایه گذاران ایتالیایی نیز یکی دیگر از محورهای بحث‌های روزهای گذشته را می‌سازد.

    با توجه به بالا رفتن متوسط سن ناوگان جاده ای کشور، وزارت راه از چند ماه قبل اعلام کرده خود را برای نوسازی این خودروها به خصوص کامیون‌های بین شهری آماده می‌کند و در جریان مذاکرات اخیر شانسی نیز به ایتالیایی ها داده شده تا در این کار مشارکت داشته باشند.

    وزیر راه ایران درباره چگونگی اجرایی شدن این پیشنهاد خطاب به هیئت ایتالیایی گفته:‌ ما نیاز به خرید 65 هزار کامیون نو داریم که شما می‌توانید در زمینه خرید این تعداد کامیون از شرکت‌های اروپایی تولیدکننده خودروهای باری سنگین و فروش لیزینگی آن به ایران سرمایه‌گذاری کنید. این پروژه بسیار سنگینی است که لازمه آن، انجام مطالعات دقیق از سوی دو طرف است.

    هرچند توضیحات نهایی آخوندی نشان می دهد این موضوع در حال حاضر در حد یک پیشنهاد است و برای اجرایی شدن آن باید مذاکراتی جدی و جزئی انجام گیرد اما صرف باز شدن امکان ورود این خودروها عرصه‌ای است که ناوگان بین جاده‌ای کشور تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

    ورود ایتالیا و یا دیگر کشورهای اروپایی به بحث واردات این خودروها و تامین مالی آنها گزینه‌ای جدید است که پس از لغو تحریم ها می‌تواند اوضاع رفت و آمدها در جاده‌های ایران را دگرگون کند، موضوعی که باید دید آیا در دورهای بعدی مذاکرات طرفین راه به جایی خواهد برد یا بر اساس آنچه وزیر راه گفته به مطالعاتی بیشتر نیاز دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو