فونیکسریمکسبهتام

گژن‌پین چیست و کجا قرار دارد؟

انگشت حلقه‌دار شاتون

عصر خودرو: درون سیلندر موتور، پیستون با دریافت انرژی حاصل از احتراق به سمت پایین حرکت می‌کند و این حرکت رفت و برگشتی باید توسط میل‌لنگ به حرکت دورانی تبدیل شود. واسطه این دو قطعه، شاتون است که از یک انتها به میل‌لنگ متصل می‌شود و از طرف دیگر به پیستون اتصال دارد. شاتون در محل اتصال به میل‌لنگ، توسط کفه پایینی آن بسته می‌شود و به کمک ۲ یاتاقانی که در دایره پایینی شاتون قرار می‌گیرد، روانکاری می‌شود.

انگشت حلقه‌دار شاتون
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما لازم است تا همین اتصال برای قسمت بالایی شاتون که باریک‌تر و ظریف‌تر است نیز انجام شود. اما به خاطر ابعاد کوچک‌تر شاتون در این قسمت، نمی‌توان از اتصال و یاتاقان بهره گرفت. شاتون در بالای خود دارای یک حفره است که دقیقا مثل حالت پایین آن بوده با این تفاوت که پایین را می‌توان به دو نیم کره جدا از هم تبدیل کرد اما بالای شاتون به صورت یکپارچه و جدانشدنی است. 
    شاتون از وسط پیستون بالا می‌آید. وسط پیستون نیز محلی برای گذر کردن انگشتی یا همان گژن‌پین است. در واقع گژن‌پین از این حفره پیستون عبور می‌کند و با گذشت از حفره بالای سر شاتون، از سمت دیگر پیستون بیرون می‌آید و به این ترتیب، این دو قطعه به هم متصل می‌شوند. اما از آنجایی که فشار و سرعت حرکت در این قسمت زیاد است، باید روانکاری آنها نیز به خوبی انجام شود. به این خاطر از یک بوش در دور گژن‌پین استفاده می‌شود تا گژن‌پین درون آن قرار بگیرد.
    روغن‌کاری گژن‌پین به دو روش عمده صورت می‌گیرد؛ ممکن است شاتون در امتداد خود تا بالا دارای سوراخ روغن‌کاری باشد و از این طریق روانکار به گژن‌پین برسد.
    همچنین ممکن است پیستون در زیر رینگ‌های روغنی خود دارای منافذی برای عبور روغن به سمت گژن‌پین باشد. ساییده‌شدن و لقی بیش از حد این قطعه درون شاتون، منجر به ایجاد صدایی تق‌تق مانند درون موتور می‌شود که برای رفع آن لازم است تا موتور باز شود. به همین خاطر روانکاری درست موتور و تعویض به‌موقع روغن برای روانکاری قطعاتی مثل گژن‌پین که به صورت مستقیم روانکاری نمی‌شوند، اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط