فونیکسریمکسبهتام

تعطیلات‌زمستانی مدارس برای مقابله با آلودگی‌هوا و برف

عصر خودرو- تعطیلات ناگهانی مدارس به دلایل مختلف مثل بارش برف یا آلودگی هوا و تغییرات اجباری که در تقویم آموزشی ایجاد می شود مشکلات زیادی را برای آموزش و پرورش و مدارس ایجاد می کند.

تعطیلات‌زمستانی مدارس برای مقابله با آلودگی‌هوا و برف
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، در سال های اخیر در زمستان، در بسیاری از شهرهای کشور به دلایل مختلف از جمله بارش برف سنگین و یا افزایش غلظت آلاینده ها که هوا را برای برخی گروه ها ناسالم می کند، مدارس چند روزی تعطیل می شوند. این تعطیلی های غیرمترقبه و ناگهانی، در اکثر اوقات برنامه ریزی های آموزشی را به هم می ریزد و مشکلاتی را برای تقویم آموزشی ایجاد می کند.

    امسال هم به دلیل تعطیلات سه چهار روزه مدارس، آن هم در ایام امتحانات ترم اول، این امتحانات یک هفته عقب افتاد و معلمان، دانش آموزان و کادر مدارس را با مشکلاتی روبرو کرد. همین اتفاق، بحث زودتر شروع شدن مدارس و استفاده از تعطیلات تابستان و البته تغییر تقویم آموزشی بر اساس اقلیم را داغ می کند. اتفاقی که در دوره وزارت محمدعلی نجفی در آموزش و پرورش در دولت پنجم و ششم افتاد.

    تعطیلات تابستان طولانی و غیرمفید است

    علیرضا باقری، مدیر یکی از دبیرستان های منطقه یک پایتخت پیشنهاد می دهد که تعطیلات تابستانی در سال تحصیلی پخش شود. او می گوید: سه ماه تابستان برای تعطیلات خیلی زیاد است و خیلی از مدارس در این ایام برای دانش آموزان کلاس های مختلف می گذارند؛ چرا که درخواست های مکرر به مدارس از جانب اولیا می رسد که مدرسه برای اوقات فراغت دانش آموزان فکری بکند.

    او ادامه می دهد: در حال حاضر خیلی از مدارس کلاس های درسی در تابستان برگزار می کنند و عملا درس را آغاز می کنند و تعطیلات بی معنی می شود. وقتی از تعطیلات هم دارد برای درس استفاده می شود، دیگر شروع نشدن سال تحصیلی چه معنی دارد؟

    دکتر باقری می گوید: اگر تعطیلات در سال تحصیلی پخش شود، هم استراحتی به بچه ها داده می شود و هم از تعطیلات برای بعضی اهداف آموزشی مثل کارآموزی و طرح کادی که در قدیم وجود داشت استفاده می شود.

    او با بیان این که سال تحصیلی کوتاه است و تعطیلات ناگهانی مشکلات زیادی را ایجاد می کند می گوید: مشکل این است که مطالب کتاب ها و محتوا زیاد و وقت کم است و تعطیلی های برنامه ریزی نشده هم واقعا مشکلساز هستند و تقویم آموزشی را تحت الشعاع قرار می دهند. پس اگر از تعطیلات تابستان استفاده کنیم و این تعطیلات را در طول سال تحصیلی پخش کنیم، مشکل کمبود وقتمان تا حد زیادی از بین می رود.

    با شروع زودتر سال تحصیلی، تعطیلات ناگهانی را جبران کنیم

    علیمحمد کریمی، معلمی که 36 سال سابقه تدریس در مدرسه را دارد معتقد است زودتر شروع شدن مدارس، زودتر از مهرماه بهتر از وضع فعلی است. او به خبرآنلاین می گوید: با توجه به تجربه ی این چند ساله، بهتر است مدارس از آن طرف زودتر باز شوند و در آخر سال تحصیلی هم، نیمه خردادماه امتحانات آغاز شود.

    او با اشاره به چند سال پیش که مدارس در نیمه شهریور باز می شدند گفت: در آن سال ها چند روزی در زمستان تعطلات زمستانی بود که چند سال هم ادامه داشت اما بعدها در مجلس تصویب شد که همان اول مهر مدارس باز شود.

    کریمی گفت: همین الان هم در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی، کلاس ها از نیمه دوم تیر شروع می شود و در مقاطع مختلف علی الخصوص پیش دانشگاهی، از تعطیلات تابستان استفاده می شود.

    او ادامه داد: حتی در برخی مدارس نمونه دولتی هم سال تحصیلی از اواسط مرداد ماه آغاز می شود و تنها یک سری از مدارس دولتی معمولی هستند که این تعطیلات طولانی را دارند و از وقت استفاده نمی کنند.

    این فرهنگی آموزش و پرورش با بیان این که می شود این طرح را در نیمه شمالی کشور که آلودگی هوا و بارش ها موجب تعطیلی های ناگهانی می شود اجرا کرد گفت: امسال هم مانند سال های گذشته این تعطیلی را داشتیم که در آستانه امتحانات، بخشنامه رسید به جای 5 دی، از 12 دی ماه امتحانات را شروع کنیم که اصلا اتفاق خوبی نبود.

    کریمی در پایان گفت: استفاده از تعطیلات تابستان و زودتر باز شدن مدارس موجب می شود تعطیلی های این چنینی جبران شوند. الان هم که همه مدارس کولر و پنکه دارند و مشکلی برای بازگشایی مدارس در تابستان پیش نمی آید.

    احتیاج به مصوبه مجلس داریم

    در همین رابطه، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به خبرآنلاین می گوید: زمان تدوین سند تحول بنیادین این بحث را داشتیم چرا که یکی از آیتم های تحول، تغییر در زمان آموزش با تعابیر مختلف بود.

    نوید ادهم ادامه داد: بر اساس قانون مجلس، شروع و پایان سال تحصیلی مشخص شده است و هر گونه تغییر در آن هم احتیاج به قانون دارد.

    او گفت: ما در شورای عالی آموزش و پرورش این بحث را مطرح کردیم تا موضوع تغییرات متناسب با تغییر اقلیم بررسی شود به طوری که کارایی و اثربخشی بیشتری داشته باشد و آسیب هایی که الان وجود دارد کم شود.

    دبیر شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: استفاده از تعطیلات تابستان در بسیاری از استان ها ضروری است چرا که آب و هوا در آن اقلیم ها طوری است که فصل خوبی برای مدرسه آمدن تلقی می شود و از آن طرف برخی ایام زمستان به شدت مدرسه آمدن سخت و طاقتفرسا برای دانش آموزان است و مدارس در گرم کردن کلاس ها با مشکل روبرو هستند.

    او با اشاره به این که الان برخی مدارس از تعطیلات تابستان برای برنامه های فوق برنامه استفاده می کنند گفت: ما کار کارشناسی را انجام می دهیم اما برای تغییر، در نهایت می بایست لایحه ای تنظیم و در مجلس بررسی و تصویب شود.

    وزیر آموزش و پرورش هم بر لزوم تدوین لایحه برای تغییر تقویم آموزشی تاکید و می گوید: در سال‌های گذشته آغاز سال تحصیلی به جای اول مهرماه، هفته آخر شهریورماه بود و مدارس در آن تاریخ بازگشایی می‌شد. بازگشایی یک هفته زودتر مدارس موجب می‌شد تا اگر تعطیلاتی همانند آلودگی هوا و برف برای مدارس پیش آید، این زمان ذخیره‌ای برای آن موقع باشد.

    فانی ادامه می دهد: متاسفانه با مصوبه مجلس شورای اسلامی، این انعطاف از بین رفته؛ در حالی که ما اعتقاد داریم انعطاف باید در شروع و پایان سال تحصیلی با توجه به اقلیم‌های کشور ایجاد کنیم، منتهی نیاز به لایحه داریم.

    مجلسی ها هم تغییر در زمان آغاز مدارس را تنها در صورتی که کار علمی و پژوهشی دقیق روی آن صورت گرفته باشد عملی می دانند. قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش در این باره می گوید: اگر وزارت آموزش و پرورش این موضوع را در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی بدهد استقبال می کنیم البته به شرطی که پشتوانه پژوهشی و علمی داشته باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو