فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۲۳»

مراکز معاینه فنی خودرو، نیازمند معاینه!

عصر خودرو- هر ساله با بروز پدیده وارونگی هوا، هجوم ریزگردها و تعطیلی مدارس عنوان آلودگی هوا اهمیت پیدا می‌کند. با بررسی زمینه‌های بروز و تشدید آلودگی هوا می‌توان تردد خودروهای بی‌کیفیت و موتورسیکلت‌ها را یکی از شاخص‌های تاثیرگذار در آلودگی هوا برشمرد.

مراکز معاینه فنی خودرو، نیازمند معاینه!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تابناک، در این شرایط می‌توان با توجه به نقش جایگاه‌های معاینه فنی خودرو از شدت آلودگی هوا و صدمات ناشی از آن کاست. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات موید حسینی صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس، درباره فعالیت مراکز معاینه فنی در شهر تهران است.

    در تهران معاینه فنی خودروها با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

    در انجام معاینه فنی خودروها با مشکلات گوناگونی همچون عدم معاینه دقیق خودرو‌ها و صدور برگه‌های معاینه صوری روبه‌رو هستیم و در این شرایط خودرو‌ها آن‌طور که باید مورد بازبینی و معاینه کارشناسی قرار نمی‌گیرد؛ در واقع هدف از این اقدام فقط اخذ هزینه و صدور برگه است. عدم دسترسی به جایگاه مناسب نیز از دیگر مشکلات معاینه فنی خودروها محسوب می‌شود. مشکل دیگر بخش معاینه فنی خودروهای کشور عدم تخصص و تبحر کافی از سوی مسئولان و کارکنان آن است. بی‌شک توجه به این مشکلات و رفع کمبودها، معاینه فنی خودروهای کشور را از وضعیت فعلی نجات می‌دهد. نخستین اقدام در رفع این مشکلات نظارت صحیح و اعمال آموزش‎های لازم است. اگر آموزش‌ها در زمینه خودرو و نحوه کارکرد آن توسط نهاد و مجمع‌های ذی‌ربط همچون شرکت‌های خودروساز، خدمات پس از فروش و مراکز فنی و حرفه‌ای انجام شود، به این ترتیب مردم هم به اهمیت فعالیت معاینه فنی پی می‌برند.

    در گذشته هر سه سال یک بار زمان تمدید معاینه فنی خودرو بود، اما در سال‌های اخیر با تصمیم‌های اتخاذ شده مدت تمدید معاینه فنی خودروها به پنج سال افزایش یافته است. این مساله چه تاثیری در آلودگی دارد؟

    به نظر بنده نیز باید زمان معاینه فنی کاهش یابد. اما تنها دلیل مسئولان امر برای تعیین مهلت پنج ساله برای تمدید معاینه فنی خودرو، بروز مشکلات احتمالی ناشی از رفت و آمد برای مردم است. آن هم به این دلیل که جایگاه‌های قابل دسترس معاینه فنی به اندازه کافی در سطح شهر وجود ندارد. این در حالی است که سه یا دوسال زمان مناسبی برای معاینه فنی خودروهاست. باید زمان تمدید معاینه فنی خودروها کوتاه شود. از سه میلیون دستگاه خودرو مشمول معاینه فنی در تهران تنها 230 هزار خودرو از ابتدای امسال تاکنون به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، در حال حاضر حدود 300 هزار خودرو کاربراتوری در تهران در حال تردد هستند که آلودگی آنها در حالت خوشبینانه 20 برابر یک خودرو با استاندارد پایین یورو2 است و عامل 45 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد همین 300 هزار خودرو است. در این زمینه باید وزارت کشور در ملزم ساختن پلیس راهور برای انجام معاینه فنی خودروها اقدامات لازم را انجام دهد. در ضمن معاینه فنی خودروهای صفر نیز باید به دوسال کاهش یابد و برای سایر خودروها به صورت هرساله باشد، البته در زمینه خودروهای سنگین نیز ضرورت تغییر مدت زمان معاینه فنی وجود دارد.

    هر ساله بر تعداد و تنوع محصولات شرکت‌های خودروساز افزوده می‌شود، اما با این وجود باز هم در زمینه تعداد جایگاه فنی خودروها با کمبود روبه‌رو هستیم.

    رسیدگی به این امر به عهده نیروی انتظامی و دستگاه‌های مرتبط است. این اقدامات به عهده تصمیم‌های مجلس نیست و باید برای حل این مسائل، مسئولان اجرایی نظر دهند.

    در بین فرمایشات خود به عدم وجود تبحر کافی در بین مسئولان و کارکنان معاینه فنی اشاره کردید، برای آموزش این افراد چه برنامه‌هایی وجود دارد؟

    باید فعالیت مراکز معاینه فنی هر شش ماه یک‌بار از سوی خدمات فنی حرفه‌ای مورد بررسی قرار گیرد و این اقدام می‌تواند در قالب بازدیدهای سرزده و نظارت بر اجرای هر چه بهتر این مراکز انجام شود. به این ترتیب می‌توان روند معاینه فنی در کشور را ثمربخش دانست. افراد شاغل در این مراکز نیز باید تحت مراکز سازمان فنی و حرفه‌ای یا دیگر نهادهای مرتبط مورد آموزش قرار گیرند.

    امروزه دیگر وضعیت تردد موتورسیکلت‌ها و سهم قابل توجه آنها از آلودگی هوا بر کسی پوشیده نیست و بیش از 70 درصد از موتورسیلکت‌های تردد‌کننده در شهر از معاینه فنی برخوردار نیستند. در زمینه معاینه فنی موتورسیکلت‌ها تاکنون چه اقدام‌هایی لحاظ شده است؟

    موتورسیکلت‌ها به دلیل تکنولوژی پایین و عدم رعایت استانداردهای جهانی حداقل شش برابر خودروهای دارای استاندارد یورو 2 آلایندگی تولید می‌کنند. هم‌اکنون از پنج میلیون دستگاه موتورسیکلت در حال تردد شهر تهران امسال تنها 128 دستگاه به مراکز معاینه فنی پایتخت مراجعه کردند. با توجه به شرایط موجود و وضعیت آلودگی هوا و تبعات آن هر روز مسائل و مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود و بیشتر آلودگی و آلایندگی مربوط به وسایل نقلیه موتوری و متحرک است. در کشور ما بسیاری از خودرو‌ها با کیفیت پایین و غیراستاندارد تولید می‌شوند که این خودرو‌ها پس از مدتی دچار نقص‌های فنی شده و نیازمند تعمیر و نگهداری هستند. بر این اساس و برای کاهش حوادث احتمالی و کاستن از خسارت‌های جانی و مالی معاینه فنی باید در اولویت قرار گیرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو