فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۲۷۲»

هوای آلوده با "سلامت" چه می‌کند؟

عصر خودرو- باز هم آسمان شهر سیاه و هوا سنگین شد؛ مدارس را به تعطیلی کشاند، شرایط را برای بیماران حساس کرد و نفس‌هایشان را به شماره انداخت. سرمای هوا آمد و شهر باز هم بیمار شد؛ داستانی که گویا خیال تمامی ندارد.

هوای آلوده با "سلامت" چه می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، در روزهای سرد سال به دنبال حاکم شدن جو پایدار و بروز پدیده اینورژن، معمولا کیفیت هوا برای گروه‌های حساس شامل کهنسالان، خردسالان و بویژه بیماران مزمن شامل بیماران قلبی و تنفسی در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد و به این گروه‌ها توصیه می‌شود تا در خانه‌ها بمانند و از ورزش و فعالیت در فضای باز خودداری کنند. حال چه رسد به زمانی که کیفیت هوا در شرایط اضطرار و ناسالم برای همه افراد جامعه باشد؛ سالم‌ هم که باشی سوزش در چشم و مجرای تنفسی را خوب حس خواهی کرد.

    این روزها دوباره هوای تهران یا شاید بهتر باشد بگوییم کلانشهرها و بویژه شهرهای صنعتی، گرفته و تنفس را برای ساکنانش سخت کرده است؛ سهم ریه بیماران تنفسی و قلبی از این هوا چیست؟ ای کاش سیاهی کنار رود و آسمان باز شود.

    در خانه بمانید

    دکتر مهدی نجمی، رییس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت با توجه به تشدید آلودگی هوا در چند روز اخیر به گروه‌های در معرض خطرتوصیه کرد: کودکان، سالمندان و کسانی که زمینه بیماری‌های قلبی و ریوی دارند در درجه اول تا جایی که می‌توانند در فضای آزاد حضور پیدا نکنند. زمانی که داخل منزل هستند درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارند. اگر قرار شد در فضای آزاد حضور داشته باشند حتما از ماسک و ترجیحا از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند و میزان حضورشان را در فضای آزاد به حداقل برسانند. اگر می‌توانند فقط برای انجام فعالیت‌های ضروری بیرون بروند و بلافاصله بعد از انجام کار به منزل بازگردند.

    وی ادامه داد: همه مردم به ویژه افراد مذکور از انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید مثل ورزش خودداری کنند؛ چراکه این فعالیت‌ها باعث می‌شود تنفس افزایش پیدا کند و میزان آلاینده بیشتری وارد ریه شود.

    سهم هوای آلوده در تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی

    نجمی در خصوص سهم آلودگی هوا در افزایش بیماری‌های قلبی و ریوی گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم که چند درصد بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های تنفسی به طور مشخص مربوط به آلودگی هوا است. تا کنون این محاسبه در کشور صورت نگرفته است و روش محاسبه آن بسیار پیچیده است. اما در اینکه آلودگی باعث تشدید علایم بیماری می‌شود، هیچ شکی نیست. افزایش میزان مراجعات به مطب‌ها و اورژانس وهمچنین افزایش مصرف داروها به وضوح نشان دهنده این مساله است.

    متهم اصلی بیماری‌های تنفسی

    رییس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آلودگی هوا یکی از علل اصلی بیماری‌های تنفسی محسوب می‌شود، افزود: غیر از آلودگی هوای بیرون، آلودگی داخل منزل هم در بروز این بیماری‌ها موثر است. استفاده از سوخت‌های فسیلی، استفاده از تنور در داخل خانه‌های روستایی و همچنین شومینه‌ها اگر از چوب به عنوان سوخت استفاده شود، باعث آلودگی هوای داخل منزل می‌شود. مخصوصا اگر تهویه مناسبی هم نداشته باشیم و بخش اعظم دود وارد منزل شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو