فونیکسریمکسبهتام

سرنوشت۱.۵میلیون نفر در انتظار یک طرح

متروی غرب تهران ازحرف تا عمل

عصر خودرو- متروی غرب استان تهران یکی از طرح‌های بسیار تعیین‌کننده است که سال‌ها در پیچ‌وخم‌های اداری و مالی گیرکرده است، پروژه‌ای که تردد یک ونیم میلیون نفر را به پایتخت تسهیل می‌ کند.

متروی غرب تهران ازحرف تا عمل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، شبکه ریلی اعم از مترو یا تراموا، از نمونه سیستم‌هایی محسوب می‌شود که امروزه در تمامی جهان از جایگاه ویژه‌ای در بخش حمل‌ونقل شهری برخوردار است.

    سابقه ریل‌گذاری شهری برای تسهیل حمل‌ونقل و تردد در ایران به زمان ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد،

    اما نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت و احداث قطار زیرزمینی یا مترو به 44 سال پیش بازمی‌گردد و در پاییز سال 53، پیرو دغدغه‌های ترافیکی که در پایتخت جاری بود، طرح‌های مطالعاتی در دستور کار قرار گرفت که با مذاکراتی که در آن زمان انجام شد، شرکت سوفرتو، طرح سیستم مترو را در هفت‌خط پیشنهاد کرد.

    متروی غرب استان تهران مطالبه مردم و مسئولان منطقه

    شرکت‌های فرانسوی از سال 56، عملیات اجرایی احداث خط مترو را در بزرگراه شهید حقانی کنونی آغاز کردند و این طرح تا پاییز سال 59، با احداث تونلی به مساحت دو هزار و 300 متر پیش رفت و بخشی از سازه‌ها و تأسیسات سه ایستگاه نیز عملیاتی شد که با تجاوز رژیم بعثی عراق به ایران، کارشناسان و مشاوران خارجی طرح، ایران را ترک کردند.

    پس از مدتی وقفه در پروژه، در بهار سال 64، هیئت‌وزیران در زمان دولت وقت، اجرای طرح مترو را مجدداً در دستور کار قرارداد و درنهایت پس از مدتی فراز و نشیب، متروی تهران در اواخر سال 77 به بهره‌برداری رسید و شبکه ریلی تهران به کرج متصل شد.

    به‌تدریج، محاسن و کارآمدی مترو به‌صورت عیان‌تری لمس و افزایش جمعیت و تولید مضاعف خودرو باعث  شد تا چنین پروژه‌هایی به‌عنوان راهکار برون‌رفت از مشکلات ترافیکی و حمل‌ونقل، مدنظر قرار گیرد که طرح متروی غرب استان تهران نیز از نمونه‌های آن به شمار می‌رود.

    تعریف پروژه متروی غرب استان تهران، برای نخستین بار در دولت پیشین مطرح شد و از آن زمان تاکنون همواره به‌صورت مطالبه‌ای جدی از سوی مسئولان شهرستانی و مردم ساکن در غرب استان تهران مطرح بوده است.

    کندی روند تردد خودروها، گره‌های ترافیکی و سنگین در محورهای مواصلاتی غرب استان به پایتخت، باعث نارضایتی و گلایه‌هایی از سوی مردم ساکن در این مناطق شده و در طول سالیان اخیر، بارها و بارها از طریق جلسات و ملاقات مردمی با مسئولان و از طریق رسانه‌های محلی و منطقه‌ای منعکس‌شده است.

    ستوه مردم از ترافیک عذاب‌آور غرب استان تهران به پایتخت

    شاهین خِدری زاده یکی از شهروندان ساکن در شهرستان ملارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به‌کندی روند تردد در دو پیک پرتردد صبحگاهی و عصرگاهی اظهار داشت:شهری همچون ملارد به‌نوعی از مناطق خوابگاهی به شمار می‌رود که بخش قابل‌توجهی از ساکنان آن به مقتضیات مشاغل و پیگیری امور اداری خود،  به‌طور متناوب به پایتخت تردد دارند.

    وی افزود: بنده دسترسی کاملی به آمار و اطلاعات میزان ورود و خروج مردم این شهرستان به تهران ندارم اما ترافیکی که بعضاً در زمان صبحگاهی، برای عزیمت به تهران و در عصر هنگام برای بازگشت از تهران در برخی از محورهای مواصلاتی مشاهده می‌شود، از تردد تعداد کثیری از مردم این منطقه به تهران حکایت دارد.

    خِدری زاده گفت:با عنایت به نزدیکی شهرستان ملارد به کلان‌شهر کرج، شاید اگر این منطقه تحت حوزه استحفاظی استان البرز بود، این حجم از ترافیک و مشکلات موجود در این بخش وجود نداشت.

    وی افزود:درهرصورت طی تصمیمی که درگذشته اتخاذ شد، این منطقه در حوزه استحفاظی استان تهران قرار گرفت اما زیرساخت لازم برای این تقسیم‌بندی فراهم نشد.

    خِدری زاده بابیان دشواری استفاده از متروی کرج برای عزیمت به تهران، عنوان کرد: سال‌های پیش، شرایط استفاده از متروی کرج برای تردد به تهران مطلوب بود اما در حال حاضر ازلحاظ زمانی، امکان بهره‌گیری از این سیستم وجود ندارد زیرا عزیمت به کرج گاهی تا یک ساعت طول می‌کشد که این امر، باعث هدر رفت زمان، انرژی و آرامش خاطر مردم می‌شود.

    مینا خواجه وند یکی از شهروندان ساکن در شهرستان شهریار نیز در خصوص ترافیک و تراکم خودروها در محور شهریار به تهران گفت: عموم مردم از دو محور چیتگر و سعیدآباد برای تردد به تهران بهره می‌گیرند اما هر دو محور، در دو مقطع صبح هنگام و عصر هنگام، با ترافیک سنگینی مواجه است.

    وی افزود: متأسفانه ناوگان حمل‌ونقل عمومی همچون اتوبوس‌های فعال نیز در شرایط چندان مطلوبی قرار ندارند و با عنایت به مزایا و محاسنی که برای مترو مطرح می‌شود، علت زمان‌بر شدن افتتاح و بهره‌برداری از این طرح تعجب‌آور است.

    خواجه وند گفت: بارها و بارها در ملاقاتی که با مسئولان داشته‌ایم، دغدغه و مطالبه  احداث مترو را مطرح کرده‌ایم و هر بار نیز نوید آینده را می‌دهند و حتی برخی از مسئولان، طی صحبت‌هایی که پیش‌ازاین داشتند عنوان کرده بودند که به‌زودی احداث طرح کلید می‌خورد و از آن زمانِ وعده داده‌شده، سه سال می‌گذرد و هنوز اقدام خاصی در این خصوص انجام‌نشده است.

    تشکیل کارگروه مترو در شورای اسلامی شهر ملارد/عملیات احداث در حال سکون است

    محبوب اکبری عضو شورای اسلامی شهر ملارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در تشریح آخرین اقدامات انجام‌شده از سوی مجلس شهری ملارد برای پیگیری طرح مترو گفت: پروژه مترو یکی از نیازهای ضروری و جدی شهر ملارد است که بهره‌برداری از آن با عنایت به مشکلات ترافیکی و حمل‌ونقلی موجود، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

    وی افزود: مجموعه شورای شهر با عنایت به درخواست‌ها و مطالبات مردمی که وجود داشت، کارگروهی برای پیگیری این طرح با مشارکت هفت تن از اعضای شورا تشکیل داد ولی تنها اقدامی که ما می‌توانیم انجام دهیم،  نامه‌نگاری و انعکاس مشکلات است.

    عضو شورای اسلامی شهر ملارد عنوان کرد:طبق آخرین اطلاعاتی که ما داریم، در حال حاضر پروژه مترو با ایستایی مواجه است و به نظر می‌رسد پیگیری این طرح  از سوی نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی به نحو مطلوب‌تری مُنتج به نتیجه شود.

    اکبری گفت: به‌طور یقین تعاملات نماینده مردم در مجلس با مقامات ملی و کشوری، قابل‌مقایسه با ارتباطات و دسترسی‌های اعضای شورای شهر نخواهد بود و به نظر می‌رسد بهره‌برداری از این طرح، مستلزم رایزنی با مسئولان زیربط کشوری است.

    وی در تشریح موقعیت جغرافیایی متروی ملارد و مسیرهای پیش‌بینی‌شده برای این طرح عنوان کرد: جاده رسول اکرم(ص) تا چهارراه ملارد و شهریار و همچنین محمد شهر به چهارراه ملارد، دو مسیر مدنظر قرارگرفته برای اجرای این طرح است که قاعدتاً مقرون‌به‌صرفه ترین آن برای عملیاتی شدن پروژه انتخاب خواهد شد.

    گره 170 میلیارد تومانی در مسیر متروی غرب استان تهران

    حسین گروسی نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده پروژه مترو در غرب استان تهران اظهار داشت:زمین موردنیاز برای عملیاتی شدن پروژه مترو، تملک و طرح از سوی ریاست جمهوری نیز مصوب شده و معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه نیز بر اجرایی شدن آن تأکید کرده‌اند.

    وی افزود: امیدواریم منابع ایران آزاد شود تا مسئولان بتوانند طرح‌های عمرانی را با گشایش‌هایی که حاصل می‌شود، به نحو مطلوب‌تری پیگیری کنند.

    گروسی در خصوص نیاز اعتباراتی طرح گفت: پروژه مذکور 17 کیلومتر است و به اعتباری بالغ‌بر 170 میلیارد تومان نیازمند است که در صورت تأمین و تخصیص آن، ظرف 18 تا 24 ماه، طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:مسیر طرح مترو از کنار جاده چیتگر آغاز می‌شود و پس از طی شدن به سمت قدس و سپس میدان سپاه شهریار  به تهران متصل می‌شود.

    توسعه شبکه ریلی شهریار در اولویت فرمانداری

    در شرایطی که متروی غرب استان تهران در صف انتظار اعتباراتی به سر می‌برد، طرح ریل باس و یا قطار شهری از پروژه‌هایی است که با عنایت به هم‌جواری و نزدیکی قطار تهران-تبریز به این خطه از استان تهران، تا حدودی می‌تواند رفع کننده مشکلات شود، طرحی که نمونه آن در ماه‌های گذشته در شهرستان قدس به بهره‌برداری رسید و با جابجایی مسافران در ساعات پیش‌بینی‌شده، بخش قابل‌توجهی از بار ترددها از قدس به تهران را بر دوش می‌کشد.

    سعید ناجی فرماندار شهریار نیز معتقد است که با توسعه حمل‌ونقل شهری، بخش قابل‌توجهی از مشکلات حمل‌ونقل و تردد مردم این شهرستان به پایتخت رفع خواهد شد.

    وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: امیدواریم با تحقق قول مساعد وزیر راه و شهرسازی در این خصوص، مقدمات اتصال شهرستان شهریار به حمل‌ونقل ریلی تهران فراهم شود.

    رحمان علیزاده معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهریار نیز با اشاره به مطالبه جدی فرمانداری از مجموعه راه و شهرسازی در خصوص پیگیری طرح منوریل گفت:با تعبیه دو ایستگاه، دسترسی مطلوبی به شهر تهران فراهم خواهد شد.

    متروی غرب استان تهران از حرف تا عمل

    اظهارات مسئولان و برخی از مردم ساکن در شهرستان‌های غرب استان تهران مؤید ضرورت راه‌اندازی این طرح است.

    ظاهراً مسئولان کشوری نیز بر اهمیت طرح اتفاق‌نظر دارند اما بااین‌وجود در مقام عمل، متروی این خطه استراتژیک در استان تهران که در بین دو کلان‌شهر البرز و پایتخت قرارگرفته، همچنان با گره‌های کوری مواجه است که باز شدن آن با تزریق اعتبارات میسر می‌شود.

    بدون شک توانمندی مالی شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد با عنایت به نیازها و مشکلات موجود کفاف راه‌اندازی این پروژه را نخواهد داد و بعلاوه، طرح با پیوست ملی تعریف‌شده و تنها زمانی این پروژه حیاتی افتتاح خواهد شد که با توجه مضاعف مسئولان زیربط کشوری، اعتبارات موردنیاز آن تأمین شود و ضرورت بهره‌برداری از آن در مقام عمل نیز در اولویت قرار گیرد.

    به‌طور یقین محدودیت‌های مالی- اعتباراتی و بودجه انقباضی حاکم بر کشور قابل‌درک است، اما در شرایطی که افتتاح این طرح، نقش مثبت و سازند ه ای را در ابعاد گوناگون اعم از سلامت زیست‌محیطی، کاهش بار ترافیکی و سوانح جاده‌ای و درکنارآن مدیریت بهینه مصرف سوخت ایفا خواهد کرد، می‌طلبد در اولویت‌گذاری‌ها بازنگری لازم اعمال شود تا شرایط تردد مردم ساکن در سه شهرستان، ملارد، شهریار و قدس به تهران با جمعیتی بالغ‌بر یک‌میلیون و 500 هزار نفر به نحو مطلوب‌تری تسهیل شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو