فونیکسریمکسبهتام

لغو طرح ترافیک آمار مسافران مترو و اتوبوس را کاهش نداد

عصر خودرو- طرح ترافیک جهت مقابله با کرونا در پایتخت لغو شد اما مدیران شهری می‌گویند؛ آمار مسافران اتوبوس‌ها و مترو کاهش نیافته است. کووید ۱۹ حال زار حمل و نقل عمومی را نامساعدتر کرده ولی هنوز قفل کمبود اتوبوس و واگن مترو باز نشده است.

لغو طرح ترافیک آمار مسافران مترو و اتوبوس را کاهش نداد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، پیک چهارم کرونا در تهران از بعد تعطیلات نوروزی همچون بسیاری از شهرهای کشور آغاز شده و آمار مبتلایان و متوفیان کرونا روز به روز در حال افزایش است. محدودیت های تردد و کاهش فعالیت اصناف هم در پایتخت حدود دو هفته است که اجرا شده ولی نه هنوز آمار کرونا تصاعدی رو به افزایش است. بسیاری از کارشناسان بهداشتی حمل و نقل عمومی را عامل انتقال کرونا پس از تعطیلات نوروزی می دانند و معتقدند لغو طرح ترافیک در پیشگیری از این موضوع حائز اهمیت است.

    فوت 462 بیمار به دلیل کرونا طی 24 ساعت گذشته

    روابط عمومی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد: تا 7 اردیبهشت 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 20 هزار و 963 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که سه هزار و 386 نفر از آنها بستری شدند.

    مجموع بیماران کووید19 در کشور به دو میلیون و 438 هزار و 193 نفر رسیده و متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 462 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 70 هزار و 532 نفر رسید.

    علیرغم اینکه کارشناسان بهداشتی انگشت اتهام در شرایط کرونا را به سوی طرح ترافیک و حمل و نقل عمومی برده اند ولی مدیران شهری و بسیاری از اعضای شورای شهر نظر متفاوت دارند.

    خطر افزایش ازن در هوای پایتخت

    محمود میرلوحی، عضو شورای ششهر تهران درباره این موضوع گفت: از زمانی که طرح ترافیک در پایتخت لغو شده میزان تردد شهروندان با خودرو نیز به ویژه در مناطق مرکزی شهر افزایش یافته است و به دلیل اینکه امسال با خشکسالی، تابش بیشتر آفتاب و کاهش ابرناکی در تهران مواجه هستیم مسأله آلودگی هوا به دلیل افزایش شدت ازن را خواهیم داشت و ما در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌ایم.

    وی افزود:  هر حال ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد لغو یا اجرای طرح ترافیک در شرایط کنونی تصمیم‌گیر است و ما هم تابع آن هستیم البته ناگفته نماند که لغو طرح ترافیک می‌تواند پیامی به جامعه منتقل کند مبنی بر اینکه وضعیت خطرناک است و مردم نباید مگر در موارد ضروری از منزل خارج شوند.

    چراغ سبز ستاد مقابله با کرونا برای تردد روزانه 6 میلیون خودرو

    میرلوحی بیان داشت: از طرفی اینکه بخواهیم با لغو طرح ترافیک ازدحام و قفل‌شدگی ترافیک را در شهر شاهد باشیم راه‌حل مقابله با کرونا نیست چرا که ظرفیت تردد خودرها به ویژه در مناطق مرکزی تهران روزانه 100 هزار خودرو است و وقتی طرح را لغو می‌کنیم به 6 میلیون مالک خودرو در پایتخت پیام می‌دهیم که می‌توانند از خانه‌ها با خودروی شخصی بیرون بیایند و این سؤال مطرح است که لغو طرح ترافیک واقعاً چگونه مبارزه با کرونا محسوب می‌شود؟

    لغو طرح ترافیک فقط خیابان ها را قفل می کند

    محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم درباره لغو طرح ترافیک نظری مشابه سایر اعضای شورای شهر دارد وی درباره این موضوع گفت: لغو طرح سال گذشته انجام گرفت و قفل شدن خیابان ها را به همراه داشت و بسیاری از شهروندان که ترس استفاده از مترو و اتوبوس را به دلیل ابتلا به کرونا دارند واز سفرهای شهریشان خودداری می کنند با لغو طرح با خودروهای تک سرنشین به خیابان ها می آیند.

    وی گفت: البته شورای شهر نقشی در لغو و اجرای طرح ترافیک ندارد و فقط ما در شورا میزان و نرخ عوارض طرح را بررسی و تصویب می کنیم.

    شناور بودن طرح موثرتر از لغو کامل آن است

    زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران هم درباره این موضوع به فارسف گفت: موضوع تأثیر طرح ترافیک در جهت مقابله با کرونا مسأله پیچیده‌ای است و پژوهش‌های مختلفی در مورد آن انجام گرفته من خودم فکر می‌کنم در شرایط کنونی که زمان‌های کاری تغییر کرده و بسیاری از کارکنان ادارات دورکاری شده‌اند تغییر ساعت طرح ترافیک و اجرای آن از 8:30 صبح تا 4 بعدازظهر و در نظر گرفتن یک خروج رایگان از ساعت 14 بسیار مناسب بوده و رویکرد این چنینی مبنی بر نوع کار افراد و میزان روزهایی است که باید در محل کار حاضر شوند.

    وی بیان داشت:من گزارشی مربوط به رتبه‌بندی مترو در انتقال کرونا ندیده‌ام و صحبت‌های اعضای شورا را رد یا تأیید نمی‌کنم ولی به طور کلی گفته می‌شود وقتی افراد در فضای سربسته باشند احتمال ابتلا به کووید 19 بیشتر می‌شود و زمانی که تهویه وجود داشته باشد و پنجره‌ها باز باشد ریسک ابتلا به کرونا هم کمتر می‌شود.

    خطر انتقال کرونا در مترو مشابه فروشگاه‌ها بالقوه است

    نصیری خاطرنشان کرد: بنابراین در مترو از آنجایی که فضا سربسته است و تعداد افراد حاضر در شهر زیرزمینی هم کم نیستند احتمال ابتلا به کرونا مانند فروشگاه‌ها بالقوه است بنابراین شهروندان باید جهت پیشگیری از انتقال کرونا حتی‌المقدور از مترو استفاده نکنند و یا در صورت نیاز استفاده از دو ماسک را مورد توجه قرار دهند بسیاری از فروشگا‌ه‌ها در حال حاضر شلوغ هستند و شهروندان با فاصله کم در کنار هم قرار دارند که شرایط آنها مشابه مترو و حمل و نقل عمومی است.

    لغو طرح ترافیک آمار مسافران اتوبوس را کاهش نداد

    درباره این موضوع به سراغ محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران رفتیم. وی درپاسخ به این پرسش که طی روزهای اخیر با لغو طرح ترافیک آمار مسافران چقدر کاهش داشته است، گفت: همه مسافران اتوبوس خودروی شخصی برای تردد ندارند بنابراین پای ثابت مسافران ما در حمل و نقل عمومی اند.

    قفل کمبود اتوبوس و  واگن مترو باز شود

    وی افزود: طی روزهای گذشته با لغو طرح ترافیک حتی آمار مسافران 5 تا 10 درصد هم کاهش نیافته و این موضوع حکایت از این دارد که برای پیشگیری از انتقال کرونا در حمل و نقل عمومی باید گره و قفل کمبود اتوبوس و  واگن مترو باز شود و حمایت دولت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و شرایط کرونا نیز اهمیت این مساله را مضاعف کرد.

    فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران هم نظری مشابه مدیرعامل اتوبوسرانی دارد. وی درباره این موضوع به فارس، گفت: راهکار پیشگیری از انتقال کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسعه واگن های مترو است و تا این موضوع محقق نشود فقط با مدیریت سفر توسط شهروندان می توان از کرونا در شهر زیرزمینی پیشگیری کرد.

    وی افزود: کرونا چندان آمار مسافران را کاهش نداده و همه مسافران ما توان مالی استفاده از تاکسی نداشته و یا اصلا خودروی شخصی ندارند. بنابراین برای حل معضل کرونا در مترو باید نگاه متفاوتی داشت و به موضوع توسعه واگن ها پرداخت.

    حال زار حمل و نقل عمومی در تهران/ اتوبوس‌ها و مترو در پایتخت نیاز به احیا دارد

    محدودیت های مربوط به کرونا در پایتخت جهت مهار و کنترل این بیماری حدود دو هفته است که اجرایی شده و کرونا همچنان در تهران و بسیاری از کلان شهرها در حال جولان است. طرح ترافیک هم از هفته جاری در پایتخت جهت خلوت شدن حمل و نقل عمومی لغو شد ولی هنوز ویروس منحوس دست از سر تهران برنداشته است. حال حمل و نقل عمومی در پایتخت هم مساعد نیست و یا اتوبوس ها فرسوده هستند و در راه سفر مسافران را نیمه تمام می گذارند و واگن های مترو هم نیاز به اورهال داشته و تعدادشان اندک است. احیا و توسعه حمل و نقل عمومی از مطالبات شهروندان در تهران قبل و بعد از کرونا بوده است و باید دید مدیران شهری با دولت اقدامی عاجل برای این موضوع انجام می‌دهند؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو