فونیکسریمکسبهتام

تسمه تایم و زنجیر تایم چه نقشی در خودرو دارند؟

طناب زندگی

عصر خودرو: موتور مثل تنفس انسان، باید به صورت صحیح و به‌موقع انجام شود تا چرخه فعالیت پیشرانه به شکل درستی بچرخد و ادامه پیدا کند.

طناب زندگی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تنفس موتور با سیستم سوپاپ‌ها انجام می‌شود. این سوپاپ‌های دود و هوا هستند که با باز و بسته شدن در زمان و اصطلاحا تایم مشخصی، کار تنفس موتور را انجام می‌دهند. باز و بسته شدن آنها با استفاده از میل سوپاپ یا همان میل بادامک است که این قطعه نیز چرخش خود را از میل لنگ دریافت می‌کند. هر چند که باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و ارسال دستور آن از سمت میل سوپاپ به شیوه‌های مختلفی است اما راه ارتباطی میل سوپاپ و میل لنگ با کمک زنجیر یا تسمه است. اما دلیل انتخاب آنها برای این کار چیست؟
    همان طور که گفتیم باید باز و بسته شدن سوپاپ‌ها دقیقا در زمان معلوم شده آنها صورت بگیرد. تنظیم این زمان دقیق را تایم‌گیری موتور می‌نامند. اما اگر از تسمه دندانه‌دار و یا زنجیر استفاده نشود، لغزش تسمه‌های معمولی روی پولی‌ها می‌تواند به‌راحتی این تایم را به هم ریخته و موتور را دچار صدمات شدیدی کند؛ درست مثل زمانی که ردکردن تسمه تایم و یا پاره شدن آن منجر به وارد شدن خساراتی به سوپاپ‌ها، پیستون و... می‌شود. اما هر کدام از این دو وسیله، معایب و مزایای خود را دارند. تسمه ارزان‌تر است، تعویض آن راحت‌تر بوده و نیاز به نگهداری و مراقبت ندارد. ضمن اینکه صدایی نیز از آن ایجاد نمی‌شود. اما در عوض در اکثر موتور‌ها با پاره شدن آن، خسارات سنگینی به مجموعه بالای موتور وارد می‌شود و این در حالی است که زنجیر تایم عمر بیشتری داشته و  خطر پاره شدن را نیز ندارد. اما در عوض در صورت بروز مشکل در سیستم روانکاری موتور، می‌تواند به این قطعه نیز آسیب برسد. اگر بخواهیم در مجموع رأی به برتری یکی از این دو راه بدهیم، می‌توان گفت زنجیر تایم از وضعیت بهتری برخوردار است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط