فونیکسریمکسبهتام

چرخی که با قفل شدن، حرکت می‌کند!

قفل دیفرانسیل و کاربرد آن

عصر خودرو: همگان با کارکرد دیفرانسیل آگاهی داریم‌ اما جدا از همه خوبی‌هایی که دیفرانسیل دارد، بزرگ‌ترین عیب آن که در واقع همان اثر کارکردی بسیار مهم آن نیز هست، در خلاص‌شدن چرخ‌ها در زمان عدم تماس با مسیر است. به این معنی که دیفرانسیل دارای طراحی خاصی به این گونه است که چرخ‌ها توسط پلوس‌ها از داخل دیفرانسیل نیرو می‌گیرند.

قفل دیفرانسیل و کاربرد آن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پلوس‌ها نیز به واسطه چرخ دنده‌هایی به نام دیشلی، حرکت خود را از کرانویل دریافت می‌کنند. وجود همین دنده‌ها باعث می‌شود تا چرخ‌ها بتوانند در زمان گردش فرمان و خودرو، به خاطر عدم ارتباط مستقیم با هم، دور‌های متفاوتی داشته باشند تا خودرو در مسیر پیچ، بدون مشکل تردد کند. این نحوه طراحی باعث می‌شود تا زمانی که تماس یک چرخ با مسیر کم می‌شود و یا به طور کلی از دست می‌رود (‌مثل زمان حرکت در مسیر‌های برفی و یخی یا گل و لای که چرخ اصطکاک و تماس کافی با مسیر را برای حرکت ندارد‌)، خودرو زمینگیر شود، چرا‌که دقیقا همین چرخ که ناتوان از حرکت دادن خودرو است، تمام نیروی موتور را دریافت می‌کند و چرخی که در سطحی سفت و با درصد تماس بالا قرار دارد، بدون حرکت می‌ماند. در این زمان برای جلوگیری و رفع این عیب، از قفل دیفرانسیل استفاده می‌شود. این سیستم در برخی خودرو‌ها به صورت کارخانه‌ای و فابریک نصب می‌شود و برای برخی دیگر توسط شرکت‌های سازنده جانبی، قابل خریداری است. نحوه کارکرد این قفل بدین صورت است که با درگیری یک کلاچ قرار گرفته در آن و یا با وجود دنده‌های اضافی طراحی شده برای این اتفاق، حرکت هر دو محور پلوس چرخ‌های چپ و راست به یکدیگر مرتبط شده و دور آنها به درصدی از یکدیگر مربوط می‌شود. به این صورت که دیگر مثل قبل، چرخ‌ها نمی‌توانند آزادانه بچرخند و با چرخش یک چرخ، دیگری نیز خواهد چرخید. به این ترتیب در زمانی که حتی یک چرخ هم کاملا از زمین جدا باشد، چرخ دیگر با دریافت درصدی از نیرو، خواهد چرخید و خودرو از مهلکه خارج خواهد شد. کارکرد قفل دیفرانسیل بر اساس درصد مشخص می‌شود. برای مثال زمانی که گفته می‌شود این قفل به صورت 50 درصدی است، یعنی اگر یک چرخ هر مقدار که دور بزند، چرخ دیگر نصف آن دور خواهد زد.
    قفل دیفرانسیل در خودرو‌های دارای دیفرانسیل وجود دارد و از آن در خودرو‌های محور محرک جلو نمی‌توان استفاده کرد. درگیری این سیستم ممکن است بنا به نوع و نحوه طراحی آن، به صورت خودکار و یا به خواست راننده باشد. همچنین قفل دیفرانسیل یکی از مهم‌ترین ادوات در خودرو‌های سنگین تجاری و خودرو‌های آفرودی محسوب می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو