فونیکسریمکسبهتام

غلبه بر غول مرگ در مسیر مراغه - هشترود با رعایت مقررات رانندگی

عصر خودرو- مسیر مراغه -هشترود، جولانگاه مرگ یا عرض اندام خودروهای متخلف در افزایش سرعت برای سبقت از سایر خودروها شده است که علاوه بر خود برای سایر رانندگان و مسافران نیز خطرآفرین می شوند.

غلبه بر غول مرگ در مسیر مراغه - هشترود با رعایت مقررات رانندگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، جاده مراغه - هشترود با 70 سال قدمت از جاده های حادثه خیز کشور است که جلوگیری از اتفاق های ناگوار نیازمند بهسازی بیشتر آن از سوی سازمان های مسئول، ارایه راهکارهای کوتاه مدت استاندارد سازی جاده، برخورد قاطع پلیس راه با رانندگان متخلف و رعایت فرهنگ ترافیک از سوی رانندگان است.
    از 25 مهر سال جاری تاکنون، چهار تصادف فوتی در این محور از سوی نیروی انتظامی گزارش شده که این حادثه ها موجب فوت هفت نفر و انتقال 9 نفر به بیمارستان به علت جراحات شدید شده و به گفته سرهنگ جواد ناموران، فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی، طی سال جاری 25 نفر در اثر تصادف در این جاده جان خود را از دست داده اند.
    با استناد به ویژه نامه منتشر شده درآیین کلنگ زنی آزاد راه مراغه - هشترود در سال جاری، در مدت پنج سال گذشته در این مسیر حدود 800 نفر کشته و زخمی شده و بیش از یک هزار و 100 خودور نیز خسارت دیده است.
    در زمان کنونی دربیشتر استان های کشو در راستای جاده سازی برای کاهش زمان مسافرت، حمل آسان و سریع بار به صورت ترانزیت و کاهش آمار تصادف ها و هزینه ها، اقدام به ایجاد راه های استاندارد می شود که در شهرستان مراغه نیز پس از سال ها تاخیر، احداث بزرگراه مراغه - هشترود با توجه به تاکید هیات دولت در سفر به آذربایجان شرقی و پیگیری مسئولان این شهرستان در حال تحقق است.
    هم اکنون شهرستان های جنوب استان آذربایجان شرقی از جمله مراغه، بناب، عجب شیر، ملکان و شهرهای جنوب آذربایجان غربی و برخی شهرهای شمال کردستان برای ارتباط با شهرهای مرکز کشور از طریق بزرگراه پیامبر اعظم(ص) و شهرهای چاراویماق و هشترود به ناچار از جاده قدیمی مراغه - هشترود استفاده می کنند.
    این جاده دارای بیش از 70 سال عمر بوده و در آن زمان با توجه به ظرفیت و سرعت محدود خودروها احداث شده تا به توسعه پایدار این منطقه کمک کند اما اکنون با رشد جمعیت، افزایش سرعت خودروها و افزایش تردد مسافران و رانندگان در این محور و چین و چروک هایی که در اثر گذشت زمان بر چهره آن نشسته دیگر تاب این همه تردد را ندارد و برای جوابگویی به خواسته های مسافران و خودروها باید دستی بر چهره آن کشید.
    در این راستا و به منظور کاهش تلفات جاده ای در این محور، اداره راه و شهرسازی طبق مطالعات انجام شده کارشناسی ترافیکی، از سه سال گذشته اقدام به اصلاح، بهسازی و تعریض برخی نقاط حادثه خیز این محور کرده که این اقدام ها نیز در کاهش آمار تصادف ها و تلفات جانی این محور نقش چندانی ایفا نکرده است.
    در برخی از نقاط این جاده 101 کیلومتری، حداکثر سرعت مجاز 95 کیلومتر است که برخی از رانندگان بدون رعایت آن با فشردن پای خود به پدال گاز سرعت خود را به بیش از 120 کیلومتر نیز می رسانند و این اقدام آن ها علاوه بر ایجاد خطر برای خود آنان برای سایر خودروهای عبوری نیز مشکل آفرین می شود.
    کارشناسان می گویند تعریض و ایجاد فضای بیشتر در عرض معبر این محور برای رانندگان علاوه بر کاهش امکان برخورد وسائل نقلیه با یکدیگر موجب می شود رانندگان با سرعت قانونی بالاتری رانندگی کنند.
    سروان کامران دادخواه، فرمانده سابق پلیس راه مراغه - هشترود طی گفت و گویی با ایرنا در 17 فروردین سال جاری، اعلام کرده بود که با اقدام ها و تدابیر انجام شده در طرح ویژه ترافیکی نوروز، برای دومین سال متوالی در تعطیلات عید در این راه ارتباطی تصادف منجر به فوت رخ نداد.
    این خبر نشان می دهد که با اعمال مدیریت صحیح ترافیکی توسط نهادهای ذیربط و رعایت فرهنگ ترافیکی توسط رانندگان، تا استاندارد سازی کامل این جاده و بهره برداری از آزاد راه مراغه - هشترود، تصادف های شدید و منجر به فوت در این محور را می توان به حد قابل توجهی کاهش داد.
    از سوی دیگر افکار عمومی منطقه، مهمترین علت حوادث ترافیکی در این محور را غیراستاندار بودن این مسیر و کم عرض بودن آن می دانند ولی رئیس اداره راه و شهرسازی مراغه اعلام کرده که بیشتر تصادف های جرحی یا منجر به فوت در این مسیر در نقاطی رخ می دهد که در آن ها تعریض انجام شده است.
    این در حالی است که مهمترین علت تصادف در مسیر مراغه - هشترود طبق اعلام پلیس راه آذربایجان شرقی، رعایت نکردن حق تقدم، سرعت غیرمجاز و نداشتن توانایی در کنترل وسیله نقلیه توسط رانندگان است.
    علی دلداری، دادستان عمومی و انقلاب مراغه نیز در آخرین جلسه شورای ترافیک این شهرستان براساس نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی، 50 درصد علت تصادف ها در این مسیر را غیر استاندارد بودن جاده، اعلام کرد.
    فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی به خبرنگار ایرنا گفت: 25 نفر، از ابتدای سال جاری تاکنون در راه مراغه - هشترود بر اثر تصادف جان باخته اند که این تعداد نسبت به سال گذشته در همین مدت یک نفر کاهش نشان می دهد.
    سرهنگ جواد ناموران، با بیان اینکه بیشتر این تصادف ها در این مسیر، در فاصله 600 متری سه راهی تازه کند تا پل قطار ورودی مراغه رخ داده است، افزود: عمده علت تصادف ها در این منطقه انحراف به چپ و راست و سرعت غیرمجاز خودروها گزارش شده که ساماندهی این منطقه، دو بانده کردن مسیر و جداسازی مسیرهای رفت و برگشت از ضرورت های مهندسی ترافیکی است.
    وی، یادآور شد: برای کاهش تصادف ها در این مسیر، افزایش حضور نیروها و برخورد جدی با متخلفان در اولویت پلیس بوده و نصب دوربین های ترافیکی و پلاک شمار از مکمل های موفقیت در این هدف است.
    فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: هم اکنون ماموران پلیس راه مراغه - هشترود مجهز به دوربین های سرعت سنج سیار هستند که این تجهیزات جوابگو نبوده و سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای، برای پایداری کنترل ترافیکی، باید این راه را در چند نقطه به دوربین های ترافیکی ثابت تجهیز کند.
    ناموران، ادامه داد: پرخطرترین نقطه این راه حد فاصل بین پل دیورزم تا پل راه آهن ورودی شهر مراغه است که طی سال جاری در این نقطه 14 تصادف گزارش شده و در این تصادف ها هشت نفر جان خود را از دست داده اند.
    وی گفت: نهادهای ذیربط باید با همکاری هم و به صورت جدی در خصوص ارایه آموزش های همگانی بین رانندگان برای رعایت قوانین و فرهنگ ترافیکی، تلاش کنند.
    ناموران، یادآوری کرد: در سطح استان، راه های اهر - تبریز و آذرشهر - تبریز جزو مسیرهای حادثه آفرین بوده و محور مراغه - هشترود از منظر تلفات رانندگی بعد از این مسیرها قرار دارد.
    فرمانده انتظامی مراغه نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: طبق اعلام پلیس راه مراغه - هشترود در سال جاری در این مسیر 274 فقره تصادف رخ داده که در آن 25 نفر جان خود را از دست داده اند.
    سهراب رحیم زاده، افزود:ضعف های مهندسی ترافیک 35 درصد، ضعف فرهنگ آموزش و رعایت قوانین 35 درصد، اجرا نکردن قوانین 10 درصد و سایر موارد نیز 20 درصد دلایل بروز تصادف در این مسیر است.
    وی، حرکت با سرعت مطمئن را راهکار اساسی کاهش تصادف ها در این محور عنوان و اظهار کرد: راهبردهای کاهش سرعت در ترافیک می تواند علاوه بر کاهش چشمگیر میزان برخوردهای ترافیکی منجر به کاهش شدت و زیان های مالی و جانی ناشی از آن شود.
    رئیس اداره راه و شهرسازی مراغه نیز به ایرنا گفت: این اداره به منظور کاهش حوادث ترافیکی از سه سال گذشته طرح مستمر بهسازی نقاط حادثه خیز این محور را انجام داده و در سال جاری برای این منظور 26 میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است.
    ناصر حمیدی، افزود: سه راهی روستای چکان، پل دیورزم و تقاطع روستای داش آتان از جمله نقاط تعریض شده این محور است که به علت افزایش عرض جاده و افزایش سرعت خودرو توسط رانندگان بدون توجه به علایم رانندگی، بیشتر تصادف ها در این نقاط رخ می دهد.
    وی اظهار کرد: با توجه به قدمت بیش از 70 ساله و حادثه خیز بودن این جاده، با همکاری پلیس راه مراغه - هشترود، اقدام به نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در این محور شده است.
    رئیس اداره راه و شهرسازی مراغه یادآور شد: این اداره برنامه بلند مدتی برای بهسازی این جاده با توجه به تخصیص اعتبارهای دولتی تدوین کرده که هم اکنون در حال اجرای آن است.
    حمیدی، نکته اول و گام اساسی در کاهش تصادف های این محور را رعایت فرهنگ ترافیکی از سوی رانندگان عنوان کرد و گفت: راهکار کوتاه مدت در این زمینه نیز شامل افزایش نیروهای ترافیکی و نصب دوربین های ترافیکی و پلاک شمار در این محور است.
    وی اظهار کرد: برای ساماندهی مسیر روستای داش آتان تا پل قطار ورودی این شهر، در سال 91 طرحی تدوین و تصویب شد که احداث پل دو دهنه راه آهن در این مسیر با 46 میلیارد ریال اعتبار جزو آن بود و تاکنون اعتباری در این خصوص تخصیص نیافته است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو