فونیکسریمکسبهتام

راهکار کاهش تلفات جاده‌ای چیست؟

عصر خودرو- ۹ درصد از کل کشته‌ها در سال‌های اخیر مربوط به تصادفات در راه‌های روستایی است.

راهکار کاهش تلفات جاده‌ای چیست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، براساس آمارهای موجود هر ساله بیشترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات ترافیکی کشور در راه‌های اصلی، آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها است . با بررسی انجام شده حدود 9 درصد از کل کشته‌ها در سال‌های اخیر مربوط به تصادفات رخ داده در راه های روستایی بوده است.

    با توجه به کمتر بودن حجم عبوری از راه‌های روستایی نسبت به سایر راه ها تعداد کشته شدگان در حدود 1800 نفر در یک سال بوده که باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام شود.

    بطور کلی عوامل متفاوتی ممکن است بر این آمار تاثیر گذار باشد که از آن جمله می‌توان به عدم کنترل و نظارت دقیق بر این معابر، بالا بودن سرعت جریان عبوری، فاصله تا مراکز امداد و خدمات رسانی، وضعیت نگهداری و مدیریت معبر و دور بودن از مراکز جمعیتی اشاره کرد.

    رئیس پلیس راهوار ناجا در این باره می‌گوید: راه‌های اصلی،آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده که این امر نشانگر این است که در راه‌های روستایی چالشی وجود ندارد.

    باتوجه به این در محورهای اصلی به دلیل تردد بالای وسایل نقلیه و به خصوص در فصل‌های تابستان و ایام تعطیل این آمار به صورت انفجاری بالا می‌رود بطور مثال اگر یک روز تعطیل به تعطیلات پنج شنبه و جمعه اضافه شود ناگهان شاهد سرازیر شدن سفرهای تهران به محورهای شرق استان تهران هستیم که به دلیل نبود زیر ساخت‌ها در طول مسیر هراز و گاهی فیروز کوه بار ترافیک در این جاده‌ها متراکم می‌شود که باید در حوزه زیر ساختی جاده‌ها به لحاظ ایمنی سازی و توسعه اقداماتی انجام شود.

    بیشترین تصادفات رانندگی در جاده‌های روستایی باتوجه به اینکه فرهنگ ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی در جاده های برون شهری و داخل شهری آن طور که باید در روستاها رخ نداده بیشترین تصادفات نیز در همین جاده‌ها رخ می‌دهد.

    به طور مثال تصادفات رانندگی ملکان مربوط  به جاده‌های روستایی است، در این شهرستان با توجه به آمار کمتر از 3 درصد موتور سواران از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند. همچنین 7 درصد تصادفات جاده‌ی قائن مربوط به راه‌های روستایی است که 64 درصد تصادفات جاده‌ای این شهرستان در 13 روز اول مهر در راه‌های روستایی انجام شده است.
    3 درصد از تصادفات استان زنجان در جاده های فرعی روستایی رخ می‌دهد زیرا مسیرهای روستایی به دلیل نبود پلیس و دوربین‌های ثبت تخلف، قواعد و اصول رانندگی رعایت نمی‌شود.

    براساس آمار تصادفات شهرستان نیکشهر در جاده‌های روستایی 45درصد تصادفات فوتی و جرحی در محدوده این شهرستان و در جاده‌های غیر استاندارد روستایی  اتفاق افتاده است.

    امید است که با تحلیل و ارزیابی تصادفات جاده‌های روستایی ،تعیین نقاط حادثه خیز در آن ها ،اعمال قوانین و مقررات ترافیکی، تغییر رفتارهای ترافیکی جهت افزایش نظم و انضباط، بکارگیری تجهیزات هوشمند در راه‌های روستایی و راه‌های کاهش خطرات حاشیه در این راه‌ها، آمار تصادفات در جاده‌های روستایی و اصلی کاهش یابد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط