فونیکسریمکسبهتام

افزایش مرگ و میر در تصادفات با وجود خودروهای ایمن‌تر

عصر خودرو- در جاده‌های آمریکا تعداد مرگ و میر در اثر سانحه رو به افزایش است؛ با اینکه ایمنی خودروها همواره رو به بهبود است.

افزایش مرگ و میر در تصادفات با وجود خودروهای ایمن‌تر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، بر اساس آمار منتشرشده توسط اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی معروف به NHTSA در سال‌2021 تعداد مرگ و میر در اثر تصادف خودرو در آمریکا 42,915 نفر بوده که نسبت به سال‌2020 بیش از 10‌درصد افزایش یافته و به بالاترین رقم از سال‌2005 رسیده است.
    کارشناسان می‌گویند، این افزایش ناشی از عوامل مختلف از جمله حواس‌پرتی، بی‌مبالاتی و عوامل انسانی است. در مقایسه با سال‌2019 میزان افزایش مرگ و میر 18‌درصد بوده است.  خودروهای جدیدی که در بازار آمریکا به فروش می‌رسند، بالاترین حد ایمنی را دارند و به پیشرفته‌ترین امکانات و سامانه‌ها مجهز هستند. با این وصف بالاترین رقم مرگ و میر در 16سال‌گذشته در سال‌2021 رقم خورده است.  مجموعه‌ای از عوامل باعث این افزایش شده‌اند. مهم‌ترین آن استفاده از تلفن‌همراه حین رانندگی است. سگمنت خودروهای شاسی‌بلند و وانت‌ها هم که با استقبال بیشتری در بین مردم روبه‌رو شده و پژوهش‌ها هم این را تایید می‌کنند که افزایش گرایش به این خودروها روی افزایش تعداد مرگ و میر اثر گذاشته است، ضمن آنکه هرقدر خودروسازان روی عملکرد [قدرت، سرعت و شتاب] بهتر کار می‌کنند، بر افزایش میزان تصادف موثر است. وزن خودروها هم در میزان مرگ و میر موثر است و خودروهای برقی به دلیل نیاز به باتری‌های بزرگ‌تر، سنگین‌تر شده‌اند. مایکل بروکس Michael Brooks مدیرعامل جدید مرکز ایمنی خودرو، که یک سازمان غیرانتفاعی است، می‌گوید: «فرهنگی در مورد خودروها در جامعه آمریکا وجود دارد که باعث افزایش مرگ و میر ناشی از تصادف با خودرو می‌شود. مردم این کشور خودروهای شاسی‌بلند پر زرق و برق را دوست دارند و می‌خواهند هر کاری دلشان خواست با خودروهای خود انجام دهند. تعجبی ندارد که میزان مرگ و میر رو به افزایش است.‌» پیت بوتگیگ Pete Buttigieg وزیر حمل‌ونقل آمریکا این وضعیت را «بحران در جاده‌های آمریکا» توصیف کرده و می‌گوید «همگان باید برای رفع آن کوشش کنند.‌» اما کاهش مرگ و میر ناشی از تصادف در آمریکا کار آسانی نیست. خودروهای بازار آمریکا به سمت برقی شدن و در نتیجه سنگین‌تر شدن می‌روند که ریسک مرگ و میر پیاده‌ها را بالا می‌برد.  بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا وزن و توان برحسب اسب‌بخار در خودروها به بالاترین حد خود رسیده است. بروکس می‌گوید: «هرقدر وزن خودرو بیشتر و قامت آن بلندتر باشد، احتمال کشته شدن پیاده‌ها در اثر سانحه بیشتر می‌شود و آسیب‌های آن نسبت به خودروهای سدان با اندازه کوچک‌تر به مراتب بیشتر است.‌» توان اسب بخار خودروها نسبت به سال‌1975 حدود 80‌درصد افزایش یافته است. برخی از خودروها 700 اسب بخار توان دارند و به‌طور متوسط خودروهای مدل 2021 بیش از 246 اسب بخار توان دارند. متوسط وزن خودروها در سال‌2021 حدود 1860 کیلوگرم است.

    دیوید زوبی David Zuby از محققان موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه می‌گوید: هرقدر ارتفاع خودروها بیشتر می‌شود، نقطه کور آنها در جلوی خودرو افزایش می‌یابد. بر اساس برآوردهای NHTSA در سال‌2021 تعداد پیاده‌های کشته شده با 13‌درصد افزایش به 7300نفر رسیده است. در سال‌2021 میزان مرگ و میر 33/ 1 در ازای هر 100‌میلیون مایل پیموده شده محاسبه شده است. مردم آمریکا در سال‌2021 بیش از 325‌میلیارد مایل با خودروهای خود پیموده‌اند. کارشناسان می‌گویند برای کاهش میزان مرگ و میر در تصادف ترکیبی از اعمال قانون و تغییر رفتار در رانندگی لازم است. محدودیت سرعت و بستن کمربند دو نمونه از قانون‌گذاری و تغییر رفتار انسانی است که تاثیر آنها در کاهش تصادف به اثبات رسیده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو