فونیکسریمکسبهتام

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده

از شـر«‌نویز» خلاص شوید!

عصر خودرو: صدای نویز یا هوا در اغلب سیستم‌های صوتی خودرو‌ ما شنیده شده است؛ صدایی که با گذشت زمان مصرف‌کننده را از لذت گوش کردن موسیقی محروم می‌کند؛ صداهای مختلفی مانند صدای نویز گاز خوردن خودرو در بلندگو‌ها یا صدایی مانند هوا در زمان متوقف بودن موزیک یا صدای برفکی بودن‌. نکات ساده و پیش پا افتاده‌ای پشت این صدای دلخراش خوابیده است که می‌توانیم خودمان با روش‌های ساده این مشکل را برطرف کنیم.

از شـر«‌نویز» خلاص شوید!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، علت ایجاد نویز به 3 قسمت عمده تقسیم می‌شود که عبارتند از: اتصالات، هدیونیت و آمپلی‌فایر. برای شروع به یکی از مهم‌ترین ارکان سیستم صوتی یعنی تامین برق آن اشاره می‌کنیم؛ مهم‌ترین قسمتی که باید میزان برق تولیدی خودرو با مقدار مصرفی سیستم مطابقت داشته باشد. مقدار آمپر دینام و باتری‌، قطر کابل، در صورت نیاز استفاده از خازن و باتری اضافه و... همه این موارد جزو نکاتی است که در مرحله اول باید رعایت شود تا سیستم به طور کامل تغذیه شود و بیشترین بازده را داشته باشد. برای جلوگیری از نویز باید اتصالات برقی خودرو را چک کنیم. عدم برق‌دزدی وایر شمع خودرو، اتصالات کویل و اتصالات دینام و سر باتری جزو نکاتی است که در مرحله اول باید به درستی بررسی شوند. مرحله بعدی استفاده از کابل و اتصالات جنس مرغوب است‌. نکته مهم دیگر اتصال منفی خودرو است که برای به حداقل رساندن نویز باید کابل اتصال منفی خودرو تقویت شود. محل اتصال کابل منفی خودرو را با سمباده یا ابزاری تیز بخراشید تا رنگ خودرو یا زنگ‌زدگی محل مانع اتصال کامل نشود. زمانی که از نوع اتصال و جنس اجناس استفاده شده در کاپوت مطمئن شدیم، می‌رسیم به نوع اتصالات آمپلی‌فایر و سایر درایورها. برخلاف دیدگاه عموم، کابل مثبت در سیستم صوتی به اندازه کابل منفی نقش دارد و در عمل مکمل یکدیگر هستند. در این مرحله باید کابل آمپلی‌فایر به بدنه خودرو را از جنس مرغوب و ضخیم در نظر بگیریم. برای مثال اگر برای برق آمپلی‌فایر از کابل سایز صفر گیج استفاده می‌کنید برای منفی حداقل از گیج 4 استفاده کنید تا ضعف برق نداشته باشید. بهترین و راحت‌ترین محل استفاده از منفی برای آمپلی‌فایر استفاده از پیچ کمربند‌های صندلی عقب است که باید محل اتصال آن را بتراشید تا اتصال به طور کامل انجام شود. به محل عبور کابل و RCA در اتاق خودرو می‌رسیم. با توجه به محل قرار‌گیری باتری و نوع خودرو باید کوتاه‌ترین و بهترین مسیر عبور کابل را انتخاب کرد و برای عبور کابل RCA از طرف مقابل آن باید فاصله ایمن بین دو کابل را در نظر گرفت. به عنوان مثال، اگر کابل برق از سمت راننده عبور کند، کابل RCA را از سمت شاگرد عبور می‌دهیم تا احتمال نویز به صفر برسد. اگر این مورد را به خوبی رعایت کنیم هیچ نویز و صدای اضافی از اسپیکر‌ها نخواهیم شنید.
    دلیل دیگر ایجاد نویز جنس RCA انتخاب شده است‌. سعی کنید در انتخاب نوع و برند کابل RCA دقت کنید و از جنس‌های مرغوب بازار و متداول استفاده کنید که در عمل جواب پس داده باشد. قیمت بالای کابل‌های RCA در بازار به علت جنس سیم و عایق‌ها و مقاومت پایین‌تر آنهاست که در سیستم‌های نیمه‌حرفه‌ای اختلاف کیفیت محسوسی ایجاد نمی‌کند در نتیجه نیازی به پرداخت رقم‌های هنگفت برای مصارف نیمه‌حرفه‌ای نیست. در انتخاب RCA هرچه مقدار انعطاف‌پذیری بیشتر باشد، کیفیت ساخت بالاتر و به‌راحتی از مسیرهای پیچیده عبور می‌کند و احتمال قطع‌شدن کمتر می‌شود. نکته دیگر در انتخاب RCA کیفیت سر فیش آن است که از اهمیت بالایی بر خوردار است و تا جای ممکن از نوع 90 درجه انتخاب شود تا احتمال خرابی یا کمبود فضا به حداقل کاهش یابد. دلیل دیگری که باعث نویز می‌شود، کشیدگی سیم RCA یا قطعی و حتی لق‌شدن فیش ‌روی خروجی آمپلی‌فایر و هدیونیت است که تنها با کمی دقت می‌توان این مشکل را برطرف کرد. روش دیگری برای تشخیص کیفیت سیم‌های RCA استفاده از مولتی‌متر و اندازه‌گیری میزان مقاومت RCA است. با این روش می‌توان کابلی که مقاومت کمتری را نشان می‌دهد به عنوان کابل برتر انتخاب کرد.

    برای حل این مشکل ابتدا باید سوکت‌های پشت هدیونیت را به طور کامل بررسی کرد که لقی یا اتصالی نداشته باشد‌. در صورت نبود مورد مشکوک باید به سمت اتصال کوتاه بروید‌. برای رفع مشکل اتصال کوتاه به ابزارآلاتی چون سیم‌چین، پیچ گوشتی و یک تکه سیم نیاز خواهیم داشت.
    در مرحله اول یکی از پیچ‌های قسمت پشت هدیونیت را باز کرده سپس دو سر سیم را لخت می‌کنیم. یک سمت آن را به یکی از پیچ‌هایی که باز شده می‌بندیم و پیچ را سفت می‌کنیم‌. سر دیگر سیم را دور قسمت منفی کابل RCA می‌پیچیم. دقت کنید سیم با قسمت مغزی فیش آر‌سی اتصال برقرار نکند. در نهایت فیش را سر جای خود جا می‌زنیم با این روش توسط یک اتصال کوتاه منفی هدیونیت خود را تقویت کرده‌ایم‌. البته راه‌های دیگری مانند نصب نویزگیر می‌تواند این مشکل را مرتفع سازد. در بعضی موارد دیده شده نویزی در زمان راهنما‌زدن یا گرفتن کولر حتی استفاده از شیشه بالابرها داخل اسپیکر با ریتم ثابت حس می‌شود. برای رفع این مشکل بهترین راه نصب دستگاه نویزگیر(Ground Loop Isolator) است. لازم به ذکر است برای هر آمپلی‌فایر باید به صورت جداگانه نویز‌گیر نصب شود. در بعضی موارد نوعی نویز در هدیونیت ایجاد می‌شود که با روش‌های بیان شده حذف نمی‌شود. در این صورت به اصطلاح می‌گویند نویز سفید ایجاد شده است که دلیل اصلی آن ضعیف‌شدن خازن داخل هدیونیت است که با تعمیر آن توسط تعمیرکار‌های مجرب رفع می‌شود. خود آمپلی‌فایر دلیل بعدی ایجاد نویز در اسپیکر است. صدای نویزی که اغلب به صورت هوا در اسپیکر شنیده می‌شود مربوط به ولتاژ آفستی است که در خروجی آمپلی‌فایر وجود دارد. زمانی که سیگنال به آمپلی‌فایر وارد نمی‌شود، باید میزان ولتاژ خروجی آن صفر باشد. اگر این ولتاژ صفر نباشد صدایی مانند هوا یا هوم در اسپیکرها ایجاد می‌کند. هرچه مقدار این ولتاژ بیشتر باشد، شدت صدای هوا بیشتر خواهد شد. دلیل این اختلاف آفست نامرغوب بودن جنس آمپلی‌فایر بوده و تنها راه حل این مشکل تعویض آن با نوع مرغوب است. معدود آمپلی‌فایرهایی هستند که ولتا‍ژ خروجی آن صفر باشد و شامل آمپلی‌فایرهای گران‌قیمت حرفه‌ای یا به اصطلاح High End می‌شود. آمپلی‌فایر‌های رایج در بازار که به صورت عمده مصرف می‌شود و در سطح متوسط قرار دارند معمولا نویز اندکی دارند و چون به صورت چشمگیری حس نمی‌شود، قابل چشم‌پوشی است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو