فونیکسریمکسبهتام

بررسی روند تولید خودروهای کوچک در هند نشان داد

دستمزد پایین و بهره‌وری بالا، راهکار تولید خودرو ارزان

عصر خودرو: در سال ۲۰۱۴ میلادی، نزدیک به ۳/۲ میلیون خودرو از سوی سازندگان هندی روانه بازار شد که این میزان تولید، جایگاه ششمین خودروساز برتر گیتی را از آن هند کرده است.

دستمزد پایین و بهره‌وری بالا، راهکار تولید خودرو ارزان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، صنعت خودرو در این دیار زیرحمایت کامل و فراگیر دولت قرار دارد و از همین رو برای ورود خودرو کامل(سی‌بی‌یو) تعرفه 60درصدی و برای ورود قطعات منفصله (سی‌کی‌دی) تعرفه 30درصدی برقرار و جاری‌است. اما وضع این تعرفه مانع از رقابت و شکوفایی در این حرفه نشده و درحال‌حاضر کمپانی‌های مشهور و بنامی چون سوزوکی، هوندا، تویوتا، شورولت، فورد، رنو و نیسان و... دوشادوش نشان(برند)های داخلی این کشور ازجمله تاتا و ماهیندرا مشغول به‌کار هستند. از سوی دیگر، دستمزدهای پایین و بهره‌وری بالای خودروسازان هندی موجب شده بهای خودرو در این کشور بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی آن باشد و به همین دلیل نیز خودروهای مدرن با قیمت بسیار پایینی به خریداران فروخته می‌شوند که گاهی تصور آن نیز دور از ذهن است.
    نکته جالب اینجاست که بخش اعظمی از قطعات این خودروها از سوی سازندگان هندی تامین می‌شود که گاهی میزان آن از 90درصد (خودرو کامل) نیز فراتر می‌رود. مهم‌تر از همه، مشارکت با خودروسازان خارجی است که هیچ لطمه‌ای به اشتغال کارگران در هند وارد نکرده و مطابق برخی آمارها تنها در شرکتی همانند ماروتی که به تولید محصولات سوزوکی مشغول است، نزدیک به 7 هزار نفر مشغول فعالیت هستند. هم‌اکنون، شرکت ماروتی از ظرفیت تولیدی معادل 1/5میلیون دستگاه در سال برخوردار است و بنا به ادعای وب‌سایت آن، هر 12 ثانیه یک دستگاه خودرو از این خط تولید خارج می‌شود و تاکنون هم به 125 کشور دنیا از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا و بریتانیا و... صادرات داشته است.
    در این گزارش چند نمونه از خودروهای ارزان‌قیمت ساخت هند که از بهایی زیر 25میلیون برخوردارند، معرفی می‌شود اما ذکر این نکته ضروری است که تمامی خودروهایی که نام آنها در این فهرست آمده، از جدیدترین نسخه‌های شرکت خود بوده و مدل‌های به‌روزی هستند.
    در بازار هند، تیپ‌های پایه هر خودرو از حداقل امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی برخوردارند و حتی برخی از آنها بدون کیسه هوای ایمنی و قفل مرکزی هستند. به همین دلیل تیپ‌هایی از یک خودرو را ملاک سنجش خود قرار دادیم که به یک کیسه هوا مجهز بوده‌اند.


    شروع قیمت 199 هزار روپیه
    درحال‌حاضر، ارزان‌ترین خودرو بازار هند، «تاتا نانو» نام دارد که از بهای پایه 199 هزار روپیه یا حدود 3 هزار دلار برخوردار است. بی‌تعارف می‌توان گفت که این خودرو با پیشرانه ضعیف   لیتری (37 اسب بخاری) و سیمای عجیب‌وغریب خود! حتی در صورت ورود به ایران از کمترین اقبال در نزد هموطنان‌مان برخوردار خواهد شد.
    ماروتی سوزوکی «آلتو 800»
    تولید این خودرو در سال 2012 میلادی در هند آغاز شد و نسخه فعلی هم نسل دوم این خودرو به شمار می‌آید. این خودرو از پراید کمی کوچکتر بوده و از طول 3/4متری برخوردار است و در کلاس خودروهای «کی‌ای‌آی» طبقه‌بندی می‌شود. پیشرانه 3 سیلندر به کار رفته در آن، از 0/8 لیتر حجم برخوردار است و توان خروجی این پیشرانه 48 اسب بخار و گشتاورش 69 نیوتن‌متر است. این خودرو در تیپ پایه یا «اس‌تی‌دی» با بهایی معادل 253هزار روپیه یا حدود 13/7میلیون تومان فروخته می‌شود و تیپ مجهزتر آن که «وی‌ایکس‌آی» (دارای ایربگ) نام دارد، با بهایی 344 هزار روپیه یا حدود 18/6میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این تیپ شامل تجهیزاتی ازجمله ایربگ راننده، سیستم تهویه مطبوع‌دستی، داشبورد دو رنگ، قفل مرکزی ایموبلایزر، قفل خودکار درهای خودرو، قفل ایمنی کودک، پشت‌سری‌های صندلی جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع، داشبورد دو رنگ، نگهدارنده فنجان در جلو، شیشه‌های برقی جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، هشداردهنده کاهش سطح مخزن سوخت، سیستم صوتی با قابلیت خوانش 3 سی‌دی‌به اضافه «ام‌بی» و پورت یواس‌بی و آی‌یوایکس و رادیو آام/اف‌ام با دو بلندگو، دستگیره‌های همرنگ بدنه، ترمز جلو دیسکی و سپرهای همرنگ بدنه است.
    گارانتی این خودرو 2 سال یا 40هزار کیلومتر بوده و حدود هزار روپیه از قیمت آن یا حدود 15/8میلیون تومان از بهای خودرو به‌صورت وام با اقساط ماهانه 6/362 روپیه یا حدود 344هزار تومان
    در ماه است.
    ماروتی سوزوکی آلتو «کا10»
    خودرو بعدی این فهرست هم یک سوزوکی است. این خودرو نمونه ارتقا یافته آلتو 800 بوده و از نوامبر 2014 تولید آن در هند آغاز شد. مشخصات این خودرو به پراید هاچ‌بک بسیار شبیه است و با طولی معادل 3/55 متر چند سانتی از آن کوچکتر است. این خودرو از پیشرانه 3 سیلندر حجمی معادل یک لیتر بهره می‌برد. توان خروجی این پیشرانه 67 اسب بخار و گشتاور آن نیز برابر با 90 نیوتن متر است. خودرو یادشده در تیپ پایه خود یا همان ال‌ایکس با بهایی معادل 320 هزار روپیه یا حدود 17/3 میلیون تومان به فروش می‌رسد اما مدل مجهزتر آن به بهایی معادل 372 هزار روپیه یا حدود 20میلیون تومان فروخته می‌شود. این تیپ نیز از تجهیزاتی شامل ایربگ راننده، قفل مرکزی با کلید، ایموبلایزر، سیستم تهویه مطبوع دستی، قفل خودکار درهای خودرو، قفل ایمنی کودک، داشبورد دو رنگ، آینه‌های داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی، پشت‌سری جلو و عقب، نگهدارنده فنجان‌ها در جلو، شیشه برقی جلو، راهنما روی آینه‌های جانبی، شیشه عقب بخارزدا، آنتن سقفی، چراغ‌های مه‌شکن جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، هشداردهنده کاهش سطح بنزین، 2 عدد بلندگو و سیستم صوتی با قابلیت خوانش 3سی‌دی به اضافه ام‌پی و نیز پورت یواس‌پی، دستگیره، آینه و سپرهای همرنگ بدنه و ترمز دیسکی جلو برخوردار است.
    گارانتی ماروتی سوزوکی آلتو «کا10» 2 سال یا 40هزار کیلومتر بوده و هزار روپیه یا حدود 17/1میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام با اقساط ماهانه 6/897 روپیه یا حدود 372 هزار تومان است.


    ماروتی سوزوکی «سلریو»
    سومین خودرو موجود در این فهرست باز هم یک سوزوکی است. سوزوکی سلریو با طول 3/6 متری خود به طور تقریبی هم‌اندازه پراید هاچ‌بک است. این خودرو در فوریه 2014 معرفی شد و درحال‌حاضر هم در دو کشور هند و تایلند تولید می‌شود. این خودرو از پیشرانه 3 سیلندر به حجم یک لیتر بهره می‌برد. توان خروجی این پیشرانه 67 اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل 90 نیوتن‌متر است. خودرو یادشده در تیپ پایه یا «زدایکس‌آی» حدود 397هزار روپیه یا حدود 21/4میلیون تومان قیمت دارد؛ اما تیپ مجهزتر آن که «زدایکس‌آی» نام دارد از بهایی معادل 457 هزار روپیه یا 24/7 میلیون تومان برخوردار است. این تیپ از سوزوکی تجهیزاتی شامل ایربگ راننده، هشداردهنده بستن کمربندهای ایمنی، سیستم ورود بدون کلید، قفل خودکار درهای خودرو، قفل ایمنی کودک، سیستم تهویه مطبوع دستی، خروجی برق وی 12‌، شیشه عقب بخارزدا، آینه‌های داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی، آینه جانبی برقی، راهنما روی آینه‌های جانبی، آنتن سقفی، دستگیره در داخل از جنس کروم، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان3 سی‌دی به اضافه ام‌پی و پورت یواس‌بی و آیوایکس به همراه اتصالات بلوتوث، هشداردهنده کاهش سطح مخزن باک بنزین، سپرها و دستگیره‌ها و آینه‌های همرنگ بدنه، هشداردهنده نیمه باز بودن در خودرو و 4 عدد بلندگو است.
    گارانتی آن 2 سال یا 40، 000 کیلومتر است و برای خرید این خودرو نیز هزار روپیه یا حدود 21 میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام با اقساط ماهانه 8/459 روپیه یا حدود 457 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
    داتسون «گو»
    چهارمین خودرویی که به آن می‌پردازیم، نسخه‌ای احیاء شده از یک نشان(برند) است. یعنی قرار است که این خودرو نام داتسون را که از سال 1986 میلادی به‌وسیله نیسان کنار گذاشته شد، دوباره زنده کند. تولید داتسون «گو» از سال 2014 میلادی در هندوستان آغاز شد و درحال‌حاضر هم علاوه بر این کشور، در اندونزی هم به تولید می‌رسد. این خودرو از پلتفرم «وی» نیسان بهره می‌برد که در مدل‌های میکرا و مارچ هم به کار گرفته می‌شوند. داتسون «گو» به لحاظ ابعادی از پراید بزرگتر است و با طولی معادل 3/78 متر به طور تقریبی هم‌اندازه پژو 206 هاچ‌بک است. البته نسخه استیشن با نام «گوپلاس» به بازار ارائه می‌شود. این خودرو با یک پیشرانه 3سیلندر ارائه می‌شود. این پیشرانه 1/2 لیتر حجم دارد. توان این پیشرانه هم معادل 67 اسب بخار و گشتاور آن نیز برابر با 104 نیوتن‌متر است. داتسون «گو» در حالت پایه یا تیپ «دی»، 324هزار روپیه قیمت دارد که به‌طور تقریبی معادل 17/5 میلیون تومان است اما مدل مجهزتر آن از بهای 420 هزار روپیه یا حدود 22/7 میلیون تومان برخوردار است. این تیپ از تجهیزاتی همچون ایربگ راننده، قفل مرکزی، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، ایموبلایزر، قفل ایمنی کودک، سیستم تهویه مطبوع به همراه فیلتر هوای داخل، خروجی برق وی 12، آینه‌های داخل اتاق با قابلیت مات شدن به‌صورت دستی، فرمان 3پره، شیشه‌های برقی جلو، ریموت بازکننده درپوش باک بنزین و در صندوق عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، نمایشگر میانگین مصرف سوخت، 2 عدد بلندگو، سیستم صوتی به همراه پورت آیوایکس و یواس‌بی و نیز آمپلی‌فایر، نگهدارنده موبایل روی داشبورد، جلوپنجره با تریم کرومی، چراغ‌های هالوژن جلو، برف‌پاک‌کن‌های حساس به سرعت، کامپیوتر سفری، ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو، سپرها و دستگیره‌های همرنگ بدنه و... بهره می‌برد.
    گارانتی خودرو2 سال بدون محدودیت کیلومتر بوده و هزار روپیه یا حدود 19/2میلیون تومان از بهای خودرو به صورت وام با اقساط ماهانه 7/775 روپیه یا حدود 420 هزار تومان است.


    هیوندای « EON»
    پنجمین خودرو این فهرست محصولی از هیوندای به نام EON است. طراحی و توسعه این خودرو هم به‌طور مشترک بین هند و کره انجام شده است. هیوندای EON یک خودرو ویژه رفت‌وآمد درون‌شهری است و با طول 3/5 متری خود اندکی از پراید هاچ‌بک کوچکتر است. تولید این خودرو از اکتبر سال 2011 در هند شروع و اندکی بعد هم در فیلیپین، ویتنام و سریلانکا آغاز شد. درحال‌حاضر، این خودرو از دو پیشرانه متفاوت بهره می‌برد که یکی از آن دو، نسخه‌ای 3 سیلندر بوده و از حجمی معادل 0/8 لیتر برخوردار است و توان خروجی و گشتاور آن به ترتیب 55 اسب بخار و 75 نیوتن متر است و دیگری هم پیشرانه‌ای 4 سیلندر است که از حجمی معادل یک لیتر برخوردار و توان خروجی و گشتاور آن به ترتیب 68 اسب بخار و 94 نیوتن متر است. بهای تیپ پایه این خودرو که D-LITE نام داشته و از پیشرانه‌ای 0/8 لیتری بهره می‌برد که معادل 311 هزار روپیه یا حدود 16/8 میلیون تومان است اما تیپ مجهزتر که با کد SPORTZ ارائه می‌شود و آن‌هم نیز از پیشرانه 0/8 لیتری برخوردار است، با بهایی معادل 410هزار روپیه و یا در حدود 22/1میلیون تومان عرضه می‌شود.
    این تیپ از تجهیزاتی همچون ایربگ راننده، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، سیستم ورود بدون کلید، شیشه رنگی، قفل ایمنی کودک، سیستم تهویه مطبوع دستی، خروجی برق وی 12‌، آنتن سقفی، ایموبلایزر، چراغ‌های مه‌شکن جلو، آینه‌های داخل اتاق با قابلیت مات شدن به‌صورت دستی، داشبورد دو رنگ، نگهدارنده‌های فنجان در جلو، بازکن در صندوق عقب از داخل، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، هشداردهنده کاهش سطح سوخت در باک خودرو، نمایشگر تعویض دنده، سیستم صوتی به همراه رادیو آام/ اف‌ام با قابلیت خوانش3 سی‌دی، ام‌پی و پورت یواس‌بی و آیوایکس به همراه دو عدد بلندگو، سپر و آینه‌ها و دستگیره‌های همرنگ بدنه، بازکن در باک با ریموت و کامپیوتر سفری برخوردار است.
    گارانتی این خودرو 2 سال بدون محدودیت کیلومتر است و تسهیلات پیش‌بینی شده برای خرید آن نیز به این صورت است که هزار روپیه یا حدود 18/8میلیون تومان از بهای خودرو به‌صورت وام با اقساط ماهانه 7/589 روپیه یا حدود 410هزار تومان تعیین شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو